Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti EB110 Super Sport půjde do dražby: Najeto nemá ani 900 km!

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Pouhých 560 mil, tedy 896 kilometrů najelo do dnešních dnů supersportovní Bugatti EB110 SS. Jedná se o jedno z 30 vyrobených exemplářů. Dražit se bude v Paříži v příštím roce.

Vůz, který půjde v příštím roce do dražby ve známé aukční síni RM Sotheby si první majitel odvezl v roce 1994. Byla to Němka, jistá paní Müllerová. Záhy se auto dostalo do Japonska, kde obohatilo sbírku aut. V roce 2012 se vůz vrátil do Evropy, konkrétně do Švýcarska ke svému stávajícímu majiteli. V příštím roce tedy bude mít auto dalšího majitele. Vyvolávací cena vozu ale zatím známá není.

Pod značkou Bugatti si dnes většina lidí z oboru automaticky představí model Veyron nebo novější řadu Chiron. To jsou však vozy vzniklé po převzetí jména Bugatti skupinou Volkswagen. Jenže vzkřísit slavnou automobilovou značku fungující v meziválečném období se před tím pokusili v Itálii na začátku 90. let. Za celým projektem Bugatti Automobili stál italský průmyslník se švýcarským pasem Romano Artioli. Ten chytře využil zvýšeného zájmu o supersporty z přelomu 80. a 90. let, kdy se ceny těchto aut rapidně zvýšily.

Prvním a jediným sériovým počinem byl model EB110 kde označení EB znamenalo Ettore Bugatti, tedy původní zakladatel značky a číslice 110 udávala počet let od jeho narození v roce představení vozu, tedy 1991. Kromě „základní“ verze EB110 GT vzniklo 30 kusů ostřejší varianty SS. Obyčejně to znamená Super Sport, v dobové literatuře, zejména italské, se ovšem lze setkat i s pojmem „Sport Stradale“.

Verze SS byla výkonnější a současně také méně vybavenou verzí vozu. Zejména odebrání vybavení kabiny stálo za hmotností 1418 kg, což bylo o značných 200 kg méně, než kolik vážila výchozí verze GT (u níž se ovšem označení GT objevilo až s příchodem varianty SS). Na první pohled se SS lišilo pevným zadním spoilerem (GT jej má výsuvný) a dále absencí malého bočního okna za sklem nahoru výklopných dveří. Verze SS se představila na autosalonu v Ženevě na jaře 1992, výroba v italském Campogallianu ale začala až v létě 1993.

Kromě nižší hmotnosti dostal dvanáctiválec se čtyřmi turbodmychadly (dvě pro každou řadu válců) odlišné elektronické řízení zapalování a vstřikování a také jiný výfukový systém spolu se vstřikovači benzinu. Výkon se zvýšil z 412 kW na 447 kW. Udávaná nejvyšší rychlost byla 349 km/h namísto 341 km/h a zrychlení z klidu na 96 km/h za 3,4 sekundy namísto 3,7 sekundy u verze GT. Vyspělý pohon všech kol, na kterém pracoval mimo jiné také český konstruktér Pavel Rajmiš (Romano Artioli jej „přetáhl“ od Audi, kde před tím pracoval na systému pohonu Quattro) se v zásadě nezměnil.

V letech 1991 až 1995 vzniklo pouhých 139 aut EB110. Pro zajímavost do roku 1994 činila výroba přibližně 120 kusů. V 2001 vznikl na technickém základě EB110 vůz Edonis, vyvinutý firmou B Engineering, za níž stály mimo jiné i někteří dřívější zaměstnanci Bugatti Automobili.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
3. 1. 2019 12:38
Drahá hračka
Auto vypadá moc pěkně ale pro normálního živelníka asi ne hele >:D >:D