Bugatti má největší titanové brzdové třmeny vyrobené 3D tiskem
Aditivní výroba, neboli 3D tisk, využívající pokládání souvislých vrstev materiálu je stále rozšířenější napříč obory. Stále častěji proniká také do automobilového světa, kde se lze setkat s nejrůznějšími komponenty nebo i téměř kompletními vozy, vyrobenými za pomoci 3D tisku.
Nejnovější příspěvek do kategorie takto vyrobených dílů představuje automobilka Bugatti, která odhalila brzdový třmen, který je výsledkem práce průmyslové 3D tiskárny a ve druhé polovině letošního roku má rozšířit nabídku prvků příplatkové výbavy pro model Chiron.
Brzdový třmen, na jehož vývoji spolupracovala automobilka Bugatti se společnosti Laser Zentrum Nord z Hamburku, je vyroben z 2213 vrstev titanového prášku.
Použitý materiál vyniká mimo jiné nízkou hmotností a díky tomu váží brzdový třmen jen 2,9 kg, což o 40 %, resp. 2,0 kg méně než u stejného komponentu z hliníkové slitiny. Vedle své nízké hmotnosti vyniká materiál, z nějž je brzdový třmen vyroben i schopností vydržet tlak až 125 kg na 1 mm plochy.
Výroba brzdového třmenu probíhá v 3D tiskárně, vybavené 400wattovým laserem a působící na použitý materiál teplotou až 700 stupňů Celsia. Proces výroby jednoho třmenu zabere 45 hodin a Bugatti zmiňuje, že jen leštění trvá kolem 11 hodin.
Brzdový třmen vedle použité materiálu a způsobu výroby rozhodně zaujme i svými rozměry, protože s délkou 41 cm, šířkou 21 cm a výškou 14 cm představuje největší brzdový třmen navržený a vyrobený pro osobní automobil.