Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti slaví významné výročí, před 15 lety se Veyron zapsal do historie

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Maximální rychlostí přes 400 km/h se dnes může pochlubit několik produkčních automobilů, tím prvním se však před 15 lety stalo Bugatti Veyron 16.4.

Letos v dubnu uplynulo 15 let od chvíle, kdy se Bugatti stalo první automobilkou na světě, jejíž sériový produkční model překonal hranici 400 km/h. A jak už nejspíš všichni dobře víte, oním vozem byl původní Veyron 16.4, který byl rovněž prvním supersportem s výkonem přes 1.000 koňských sil.

Číselné označení 16.4 se přitom vztahovalo k motoru, který měl 16 válců po 4 řadách se 4 válci, o jejichž přeplňování se navíc starala 4 turbodmychadla. Motor o objemu 7993 ccm produkoval výkon 736 kW (1001 k) při 6000 ot/min a maximální točivý moment 1250 N.m od 2200 po 5500 ot/min.

Tato síla následně putovala přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG a mezinápravovou spojku Haldex trvale na všechna kola, přičemž zadní kola dostala i aktivní zadní diferenciál. Výsledkem tak byla akcelerace z 0 na 100 km/h za 2.5 sekundy, na 200 km/h se vůz dostal za 7.3 sekundy a za 16.7 sekundy byl vůz a rychlosti 300 km/h.

V dubnu 2005 však dostal testovací pilot Uwe Novacki za cíl zdolat rychlost 400 km/h, respektive 406 km/h, čímž by překonal i rekord držený Porsche 917. „Před jízdou jsem nebyl nervózní, neměl jsem strach, ale cítil jsem respekt. Ačkoliv jsem byl zvyklý jezdit ve vysokých rychlostech, tohle byla zcela nová dimenze. Nikdo s tím neměl zkušenosti,“ vzpomínal Novacki.

Video se připravuje ...

Během prvního „seznamovacího“ kola dosáhl Novacki na testovacím okruhu poblíž továrny Bugatti v Molsheimu rychlostí okolo 380 km/h, rychle se však otrkal a během druhého kola se rozhodl z auta vymáčknout maximum. Při druhém nájezdu do zatáčky před rovinkou se rozhodl pro nižší nájezdovou rychlost okolo 220 km/h, ve které auto působilo stabilněji.

Před výjezdem pak naplno sešlápl plynový pedál, aby z auta dostal každého koně. „Byl jsem ohromený, jak stabilně, nenuceně a bezpečně auto působilo v rychlosti přes 400 km/h,“ vzpomínal Novicki.

Na konci rovinky vůz dosahoval rychlosti 411 km/h, pro uznání světového rekordu však bylo potřeba změřit rychlost v obou směrech, díky čemuž byl nakonec zapsán výsledek 407 km/h. I tak to ale Bugatti bohatě stačilo k získání titulu nejrychlejšího produkčního vozu na světě.

Tím ovšem cesta za rekordy neskončila. V červnu 2010 vymáčkl francouzský jezdec Pierre-Henri Raphanel z vozu Veyron 16.4 Super Sport (o výkonu 1,200 koní) rychlost431 km/h. O 3 roky později se pak otevřený Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse stal díky rychlosti 408.84 km/h nejrychlejším silničním produkčním roadsterem světa.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme