Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti slaví významné výročí, před 15 lety se Veyron zapsal do historie

Ondřej Mára Ondřej Mára 30. 4. 2020 • 08:10
20
Zobrazit náhledy (20)
Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4

Maximální rychlostí přes 400 km/h se dnes může pochlubit několik produkčních automobilů, tím prvním se však před 15 lety stalo Bugatti Veyron 16.4.

Letos v dubnu uplynulo 15 let od chvíle, kdy se Bugatti stalo první automobilkou na světě, jejíž sériový produkční model překonal hranici 400 km/h. A jak už nejspíš všichni dobře víte, oním vozem byl původní Veyron 16.4, který byl rovněž prvním supersportem s výkonem přes 1.000 koňských sil.

Číselné označení 16.4 se přitom vztahovalo k motoru, který měl 16 válců po 4 řadách se 4 válci, o jejichž přeplňování se navíc starala 4 turbodmychadla. Motor o objemu 7993 ccm produkoval výkon 736 kW (1001 k) při 6000 ot/min a maximální točivý moment 1250 N.m od 2200 po 5500 ot/min.

Tato síla následně putovala přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG a mezinápravovou spojku Haldex trvale na všechna kola, přičemž zadní kola dostala i aktivní zadní diferenciál. Výsledkem tak byla akcelerace z 0 na 100 km/h za 2.5 sekundy, na 200 km/h se vůz dostal za 7.3 sekundy a za 16.7 sekundy byl vůz a rychlosti 300 km/h.

V dubnu 2005 však dostal testovací pilot Uwe Novacki za cíl zdolat rychlost 400 km/h, respektive 406 km/h, čímž by překonal i rekord držený Porsche 917. „Před jízdou jsem nebyl nervózní, neměl jsem strach, ale cítil jsem respekt. Ačkoliv jsem byl zvyklý jezdit ve vysokých rychlostech, tohle byla zcela nová dimenze. Nikdo s tím neměl zkušenosti,“ vzpomínal Novacki.

video

Během prvního „seznamovacího“ kola dosáhl Novacki na testovacím okruhu poblíž továrny Bugatti v Molsheimu rychlostí okolo 380 km/h, rychle se však otrkal a během druhého kola se rozhodl z auta vymáčknout maximum. Při druhém nájezdu do zatáčky před rovinkou se rozhodl pro nižší nájezdovou rychlost okolo 220 km/h, ve které auto působilo stabilněji.

Před výjezdem pak naplno sešlápl plynový pedál, aby z auta dostal každého koně. „Byl jsem ohromený, jak stabilně, nenuceně a bezpečně auto působilo v rychlosti přes 400 km/h,“ vzpomínal Novicki.

Na konci rovinky vůz dosahoval rychlosti 411 km/h, pro uznání světového rekordu však bylo potřeba změřit rychlost v obou směrech, díky čemuž byl nakonec zapsán výsledek 407 km/h. I tak to ale Bugatti bohatě stačilo k získání titulu nejrychlejšího produkčního vozu na světě.

Tím ovšem cesta za rekordy neskončila. V červnu 2010 vymáčkl francouzský jezdec Pierre-Henri Raphanel z vozu Veyron 16.4 Super Sport (o výkonu 1,200 koní) rychlost431 km/h. O 3 roky později se pak otevřený Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse stal díky rychlosti 408.84 km/h nejrychlejším silničním produkčním roadsterem světa.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku