Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Díky téhle čmáranici mohlo vzniknout Bugatti Veyron

Jan Zajíc Jan Zajíc 16. 4. 2020 • 12:57
16
Zobrazit náhledy (16)
Bugatti EB118 Bugatti EB118 Bugatti EB118 Bugatti EB118 Bugatti EB118 Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron

Možná byste to neřekli, ale Bugatti Veyron se začal vyrábět už před 15 lety. Jedno z nejdůležitějších aut historie vzniklo především díky tehdejšímu šéfovi koncernu Volkswagen Ferdinandu Piëchovi.

A je to opravdu zajímavý příběh. Na jeho začátku, jak upozorňuje samotné Bugatti, totiž vlastně byla podivuhodná "čmáranice" na dopisní obálce.

Jejím autorem je právě zmíněný Piëch, který ji stvořil v roce 1997 během cesty vlakem kdesi v Japonsku. Na obálku nakreslil skicu 18válcového motoru.

Podle Piëchovy představy měl mít atmosféricky plněný motor, vzniklý ze tří šestiválců VR6, objem 6,25 litru a výkon 408 kW (555 koní). Bossovi VW se však zamlouvala především představa úžasně sametového chodu takového motoru, která by se dokonale hodila k luxusním sedanům a kupé.

Mělo to ovšem jeden drobný háček. Piëch ještě musel najít značku, pod níž by luxusní vozy s osmnáctiválcem mohl nabídnout. Ve hře byl Rolls-Royce, o který se koncern Volkswagen přetahoval s BMW. Spor dopadl tak, že práva na Rolls-Royce v roce 1998 získalo BMW, Volkswagen se "musel spokojit" se značkou Bentley.

Naštěstí se do celého příběhu vložila náhoda. Během velikonoční dovolené na Mallorce si totiž Piëchův nejmladší syn Gregor v jednom obchodě všiml zajímavé hračky - modelu Bugatti Type 57 SC Atlantic. A přinutil otce, aby mu auto koupil.

Šéf Volkswagenu nakonec ale koupil rovnou dva kusy. Pohled na model mu totiž vnukl nápad na pořízení práv ke značce Bugatti. Jednu hračku věnoval synovi, druhou představenstvu VW, kterému dal za úkol zjistit, jak se to s Bugatti má a jestli by značka byla k mání.

Dnes už víme, že byla. A po údajně krátkém jednání s Romanem Artiolim se slavná značka stala součástí koncernu Volkswagen. Piëch se také obrátil na společnost Italdesign Giorgia "Giorgetta" Giugiara, aby navrhla první designovou studii.

Výsledkem byl koncept kupé EB 118, který se světu ukázal ještě v roce 1998 na autosalonu v Paříži. A ano, pod kapotou měl Piëchův osmnáctiválec.

V roce 1999 následoval čtyřdveřový sedan EB 218, později vznikla také studie EB 18/3 a na tokijském autosalonu (stále v roce 1999) byl představen koncept EB 18/4 Veyron, který už vykazuje jasnou podobnost s budoucím produkčním Veyronem.

A pak to přišlo: na ženevském autosalonu v roce 2000 Piëch slíbil auto s výkonem 1001 koní (736 kW), schopností akcelerovat z klidu na stovku za méně než tři sekundy a dosáhnout rychlosti 400 km/h. Ještě v tom samém roce Bugatti ukázalo další studii - EB 16.4 Veyron. Jak napovídá označení, o pohon se už nestaral Piëchův vysněný osmnáctiválec, ale šestnáctiválec. Pomáhaly mu ještě čtyři turbodmychadla.

Jak určitě víte, stejné ústrojí zůstalo i produkční verzi. Její výroba ovšem začala až v roce 2005, vývoj vozu totiž kvůli hledání technických řešení, která by si poradila s takovou porcí výkonu a rychlosti, nabral zpoždění.

A ještě jeden zajímavý detail. Konstruktérům se povedlo splnit i Piëchovo zadání, aby Veyron dokázal jet alespoň 407 km/h. Proč zrovna 407 km/h?

Piëch chtěl překonat slavné závodní Porsche 917, na jehož vývoji se podílel a které v roce 1970 na Le Mans dosáhlo na rovince Hunaudières rychlosti 406 km/h...

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku