Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bulharská Rally 2010 – Totální nadvláda Citroënu, Ford se krčí v koutě (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (4)
Sedmým podnikem světového šampionátu WRC jsme se přehoupli do druhé poloviny sezóny a po první asfaltové soutěži roku v obou tabulkách vládne Citroën resp. jeho jezdci. Není to tak trochu nuda?

Bulharská Rally dlouho patřila v komunistickém bloku k prestižním a slavným soutěžím a po žádosti z roku 2007 se letos dočkala nejvyšší nominace – jela se jako sedmý podnik mistrovství světa WRC! Navíc byla jako první podnik zcela asfaltová a tak 41. ročník, který se jel i jako součást juniorského šampionátu JWRC, mohl přinést zajímavý průběh. Bylo tomu tak či nikoliv?

Již při seznamovacích jízdách havaroval P.G. Andersson, který v Bulharsku nahradil Henninga Solberga v týmu Stobart (ten jel s Fiestou S2000). Vše se naštěstí obešlo bez vážných zranění, takže posádka do soutěže nastoupila. Bulharští organizátoři pro soutěž připravili téměř 354 ostrých kilometrů rozdělených do tří etap resp. 14 rychlostních zkoušek.

A tradičně se před soutěží jel i testovací shakedown – úsek dlouhý 2,58 km nejrychleji projel Petter Solberg, který je v Bulharsku nově navigován Chrisem Pattersonem. Tradiční mitfára Phil Mills dal rally sbohem a se svým dlouholetým parťákem se náhle rozešel. Další čtyři místa obsadili taktéž jezdci na Citroënech, že by už shakedown naznačoval vývoj celé soutěže?

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/bYKAUNNwTUc&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

První etapa: Loeb je asfaltový (a hlavně neporazitelný) mág

V pátek byly pro soutěžící připraveny dvě rychlostní zkoušky, jejichž dva průjezdy dohromady daly 118,7 km. Úvodní měřený test ovládnul fenomenální Loeb, který na asfaltu nemá konkurenci. Na 31,7 kilometrech najel na druhého Sorda 8,6 sekundy a třetího Ogier 9,1. Za vedoucí trojicí figurovaly další dvě C4 a až šestý byl v úvodním testu první Focus WRC pilotovaný Hirvonenem – se ztrátou 18 sekund.

A stejně tomu bylo i ve zbývajících třech vložkách – všechny vyhrál Loeb na C4 WRC. Na stupních vítězů ho průběžně doplňovali Petter Solberg, Ogier a Sordo. Po jezdcích Fordu ani vidu, ani slechu. Nejlepším umístěním bylo čtvrté místo Hirvonena v RZ3. Jediným zpestřením byla Ogierova chyba ve třetím testu – netrefil odbočení a ztratil téměř minutu a Raikkonenova havárie ve čtvrté zkoušce, posádka vyvázla nezraněna, cé-čtyřka má “upravený design.“

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/wIzBbCsUono&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

Po prvním dnu tak soutěž ovládají Citroëny – vede Loeb, 28,1 sekundy ztrácí parťák z továrního týmu Sordo, bronz bere Petter Solberg (+ 38,0). Čtvrtý a pátý je pilot Fordu – Hirvonen (+1:10,9) resp. Latvala (+1:21,2) – oba už ztrácejí více než minutu.

„Byl to dobrý, velmi dobrý start. Vše na autě je perfektní, od začátku se snažím jet naplno a s dosavadním průběhem jsem velmi spokojen. Grip není vůbec špatný, ale zatím opravdu nemůžu srovnávat s ostatními asfaltovými soutěžemi. Je působivé zde jet,“ řekl vedoucí muž Bulharské Rally po první etapě.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/C0fn_WWOZkU&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

Mezi juniory je pořadí od první zkoušky neměnné – první tři místa ovládají Arzeno, Neuville a Weijs, všichni na Citroënech C2 S1600.

Druhá etapa: Loeb stále vede, Petter stahuje

Sobotní etapa byla ta nejdelší – bylo připraveno šest měřených vložek v celkové délce 140,7 km. I pátá erzeta se stala Loebovou kořistí a teprve šestou zkoušku vyhrál někdo jiný – konkrétně Sordo, který dokázal na 18,1 km najet na vedoucího Francouze 3,5 sekundy a na třetího Pettera 7,5. Následující erzeta byla zrušena, následoval volný průjezd a polední servisní zóna.

Nejlépe se naobědval Petter Solberg, který odpolední rychlostní zkoušky opanoval. Všechny tři vyhrál a dostal se tak na dostřel druhému Sordovi, na kterého nyní ztrácí 4,7 sekundy. Před servisem na Španěla ztrácel 28,6 sekundy. Loebovo vedení není ohroženo, během soboty jej navýšil na 40,5 sekundy.

Za zmínku opět stojí výkon mladého Ogiera, který se po chybě ze sedmé příčky dokázal vyškrabat na čtvrté místo (+ 2:05,7) a pokořit tak Raikkonena a hlavně oba jezdce továrního Fordu – Hirvonena i Latvalu. Ti ani v sobotu žádný velký výkon nepředvedli, nejlépe dopadnul v osmém testu Hirvonen, když dojel čtvrtý.

„Víme, že volba měkkých pneumatik nebyla nejlepší, ale naše vedení nám dovolilo volit bezpečnost před rizikem. Nakonec jsme ani neztratili tolik času. Když se pneumatiky přehřejí, tak nemůžete vůz tak precizně ovládat a musíte upravit jízdní styl. Zítra naše snažení zakončíme vítězstvím,“ říká k sobotě vedoucí Loeb.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/LYsQ0pD2r3s&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

V juniorech vedoucí Arzeno měl v šesté erzetě defekt a v osmé poškodil zadní zavěšení, takže se do vedení dostal Neuville před Wiejsem (+51,1) oba na C2 S1600 a třetím Lemesem na Renaultu Clio S1600 (+1:41,9).

Třetí etapa: Loeb v klidu, bojují Petter a Dani

Na poslední den organizátoři nachystali stejně jako na pátek dva průjezdy dvojicí rychlostních zkoušek, které dohromady daly 94,2 km. Loeb už se nikam nepotřeboval hnát a tak bitvy o dílčí vítězství přenechal jiným – vrcholil souboj o druhé místo mezi Sordem a Petterem Solbergem. Petter vyhrál první a třetí test, Sordo druhý a v posledním Solberga taky porazil a dokázal tak udržet druhou příčku za vítězným Loebem. Petter se spokojil s bronzem a mladý Ogier tentokráte vybojoval “bramboru.“

Na zástupce Fordu zbylo až páté a šesté místo – Hirvonen ani Latvala se za celý soutěžní víkend nedokázali dostat na dílčí stupně vítězů a v Bulharsku tak dostali od Citroënu pořádný výprask. Při účasti dvou továrních týmů v MS a dominanci jednoho z nich na asfaltovém povrchu to začíná být celkem slušná nuda…

Celkové výsledky WRC Rally Bulgaria 2010:

1.Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 3:02:39,2

2. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) + 29,5

3. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 36,5

4. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) +1:55,0

5. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) + 3:17,8

6. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) + 4:28,5

7. P-G. Andersson (Ford Focus WRC) + 5:25,2

8. Frigyes Turan (Peugeot 307 WRC) + 7:04,0

9. Matthew Wilson (Ford Focus WRC) + 9:28,6

10. Henning Solberg (Ford Fiesta S2000) + 13:05,8

A ještě jeden menší výlet ve čtrnácté rychlostní zkoušce opět v podání Kimiho Raikkonena:

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/-tumakJjj0Q&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

Loeb, pro kterého to bylo již 58. vítězství ve světovém šampionátu, soutěž vedl od začátku až do konce a potvrdil svou nadvládu na zpevněném povrchu. Francouz vede i celkové hodnocení, v klasifikaci týmů tabulce vévodí Citroën.

Citroën tak opanoval v Bulharsku první čtyři příčky a to se naposled povedlo v roce 1993 japonské Toyotě na Safari Rally.

„Bylo to dokonalé – velmi dobrý první den, druhý den to bylo těžší. Bylo důležité udržovat rytmus a nedělat chyby stejně jako neriskovat. Všechno to bylo jako ve snu, v neděli jsem mohl jet trochu více uvolněně. První ročník Bulharské Rally se mi moc líbil! Soutěž má dobré zkoušky, které zvýrazní kvality jezdců i soutěžních vozů,“ prohlásil v cíli vítěz premiérového ročníku Sebastien Loeb. „Podmínky byly opravdu náročné. Tratě byly vlhké a uskákané, ale cítil jsem se dobře a s autem nebyly žádné problémy.“

„Myslím, že to bylo skvělé. Rychlostní zkoušky byly opravdu hezké, ale také rozmanité. Samozřejmě, že to nebylo tak snadné tam, kde nebylo sucho. Ale v autě jsme si to se Sebastienem užívali. Auto i organizace byla ok,“ dodává navigátor Daniel Elena.

„Tento výsledek je nejlepším důkazem kvalit našich vozů Citroën C4 WRC, ať už jsou tovární nebo svěřené privátním pilotům. Sebovo a Daniho double pomohlo Citroënu zvýšit vedení v Poháru konstruktérů světového šampionátu. Tím jsme splnili hlavní cíl," řekl Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Teamu.

Pořadí v šampionátu WRC po sedmi soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 151

2. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 100

3. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 86

2. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 80

5. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 78

6. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 67

7. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 40

8. Federico Villagra (Ford Focus WRC 26

9. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 25

10. Kimi Räikkönen (Citroën C4 WRC) 15

Pořadí v šampionátu týmů WRC po sedmi soutěžích:

1.Citroën Total WRT 232

2. BP Ford Abu Dhabi WRT 185 bodů

3. Citroën Junior Team 125

4. Stobart M-Sport Ford RT 98

5. Munchis Ford WRT 40

Mezi juniory byl po druhé etapě za nepovolené práce na voze vyloučen třetí Lemes, na třetí příčku se tak dostal domácí Slavov na Renaultu Clio R3.

Celkové výsledky JWRC Rally Bulgaria 2010:

1.Neuville (Citroën C2 S1600) 3:18:21,8

2. Weijs (Citroën C2 S1600) +52,5

3. Slavov (Renault Clio R3) + 6:16,6

4. Broccoli (Renault Clio R3) + 6:51,8

5. Kruuda (Suzuki Shift S1600) + 6:52,8

6. Valdez Lopez (Renault Clio R3) + 12:02,3

7. Abbring (Renault Clio R3) + 13:34,0

Pořadí v šampionátu JWRC:

1. Kevin Abbring (Renault Clio R3) 46

2. Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600) 40

3. Karl Kruuda (Suzuki Swift S1600) 36

4. Alessandro Broccoli (Renault Clio R3) 30

5. Todor Slavov (Renault Clio R3) 27

6. Thierry Neuville (Citroën C2 S1600) 25

7. Hans Weijs (Citroën C2 S1600) 18

6. Harry Hunt (Ford Fiesta R2) 18

5. Egoi Eder Valdes Lopez (Renault Clio R3) 10

Michal Otruba
Diskuze (4)
Avatar - Perun
12. 7. 2010 17:35
Re: Deadliftova pruda, pruda, pruda, pruda,..
>:-[]

Citroën pouze ukazuje, kdo je nejlepší a kdo je (přinejlepším) druhý. Líbí, nelíbí.. to je úplně jedno.
12. 7. 2010 14:42
WRC - Nuda, nuda, nuda, nuda,..
Prominentní Citroencup škodí WRC, jestli se tomu tedy dá říkat ještě vůbec WRC. Díky FIA. :no:
12. 7. 2010 10:27
Re: Veterán rallye
Tohle je celkem o ničem oproti bojům ve třídě A700 v mistrovství ČSSR v automobilových soutěžích. Promiň, Tatro.
Avatar - T613
12. 7. 2010 08:50
Veterán rallye
ďábelská jízda [odkaz]