Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bus of the Year 2013: Mercedes-Benz Citaro

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Titul Bus of the Year 2013 získal pro Mercedes-Benz městský autobus Citaro s motory splňujícími emisní limity Euro VI.

V letošním soupeření o titul Bus of the Year 2013 vyhrálo nové Citaro s motorem Euro VI před svými konkurenty, z nichž téměř všichni spoléhali na hybridní technologie, s ohromující podporou mezinárodní odborné poroty.

Nový autobus Citaro je první městský sériově vyráběný autobus, který splňuje emisní limity Euro VI. K jejich splnění přispívá technologie Mercedes-Benz SCR zahrnující vstřikování aditiva AdBlue, kdy oxidační katalyzátor ve výfukovém systému recirkuluje plyny v uzavřené smyčce částicového filtru. Zcela nová generace motorů ve spojení s tímto složitým systémem pro regulaci emisí představuje další krok ve vývoji vznětových pohonných jednotek společnosti Daimler AG.

Pohonné jednotky pro Mercedes-Benz Citaro oceněný titulem Bus of the Year 2013 představují nově vyvinuté BlueEfficiency Power šestiválcové řadové motory OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 l a OM 470 s objemem 10,7 l. Oba motory splňují emisní normu Euro VI a mají kombinovat trvanlivost a spolehlivost s nízkou spotřebou paliva, oleje a AdBlue.

K ekonomickým úsporám má přispět i rekuperační modul. Energie vyrobená bez nákladů je uložena ve dvouvrstvém kondenzátoru, následně je pak použita jako další zdroj energie během akcelerační fáze. Celkově Citaro dosahuje úspory paliva mezi třemi a pěti procenty. Při běžném užívání to odpovídá 1.000 litrů nafty a 2,6 tun CO2 za rok. Údržba filtrů pevných částic musí být nyní prováděna každé dva roky nebo po každých 120.000 km.

S použitím nových motorů byl vyvinut i nový zadní rám, který vozidlo prodlužuje o 30 mm. Nové povrchové panely použité na zadní části autobusu mají přispět k dynamičtějšímu vzhledu vozidla, ale beze změn v poloměru otáčení nebo celkové výšce vozidla. Nový je zaoblený skleněný panel nad zadním oknem, kryt motoru a také zadní svítilny, které jsou složeny z LED.

Citaro obsahuje nové prvky pro ochranu řidiče v případě kolize. Autobus byl navržen celkově s přihlédnutím k budoucí evropské směrnici ECE R 66/01, která určuje větší prostor pro přežití cestujících v interiéru v případě převrácení autobusu, která vstoupí v platnost do roku 2017. Citaro je první městský autobus vybavený elektronickým stabilizačním programem ESP.

Porota Bus of the Year 2013 ocenila vedle techniky a designu exteriéru i komfort, který Citaro poskytuje cestujícím.

Vstupní a výstupní místa na každých dveřích jsou jasně osvětlena širokými pásy LED. Tento koncept osvětlení pokračuje i v interiéru a má zajistit příjemnou atmosféru. Stropní světla nepřímo osvětlují interiér, dobrá úroveň osvětlení v zadní části vozidla, má přispívat ke snížení nebezpečí vandalismu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
1. 10. 2012 16:07
Re: Hezký překlep
Třeba motor pluje v olejovém lóži. ;-) >:D
Avatar - Bubáq
1. 10. 2012 13:24
Hezký překlep
… šestiválcové řadové motory OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 l a OM 470 s výtlakem 10,7 l. >:-[] >:-[]