Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BYD v Evropě uvedl nejlevnější model. Je elektrický a vejde se do půl milionu

BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
20 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (45)

BYD je nejprodávanější značkou v Číně a jeho nejpopulárnější elektrický model na tamním trhu je zároveň jeho nejmenší a nejlevnější. Seagull byl minulý rok třetím nejprodávanějším vozem celkově, letos má nakročeno ještě výše. A zkoušet to bude i v Evropě, kam jej BYD právě oficiálně uvedl.

Prošel přitom změnou jména, z racka se stal BYD Dolphin Surf, názvem tedy navazuje na již prodávaný větší model Dolphin. Auto je na pohled velmi podobné čínské verzi, přesto se liší rozměry, stejně jako se to už dříve stalo evropské verzi Dolphinu. Zatímco čínský Seagull má na délku 3.780 mm, evropský Dolphin Surf narostl o 210 mm na 3.990 mm. Rozvor zůstal stejných 2.500 mm a boční srovnání obou vozů prozrazuje, že jde pouze o zcela jiné nárazníky na obou koncích.

Změna je i v technice, pro Evropu totiž auto výrazně posílilo, alespoň tedy v nejvyšší verzi. Základ se 30 kWh baterií má v Číně 55 kW a zde 65 kW, stejně jako střední varianta se 43,2 kWh baterií. Ta nejvyšší už však místo 55 kW motoru dostala 115 kW, což je nárůst o 109 %. Pohon je vždy na předek a obě baterie jsou LFP Blade z vlastní produkce BYD, neboli jeho divize Findream.

Důležité je, že se zlepšilo také nabíjení, které u levných BYD nepatří k nejlepším. Čínská varianta umí stejnosměrně nabíjet jen 50 kW a střídavě na jednu fázi a 6,6 kW. Evropská dostala třífázové AC nabíjení výkonem 11 kW a DC je u menší baterie 65 kW a u větší 80 kW. BYD udává čas potřebný do 80 % jako 22 minut, jenže podvádí použitím rozsahu 30 – 80 %.

Interiér se nezměnil a stále mu nechybí vlnky charakteristické pro sérii modelů pojmenovaných po mořských tvorech, otočná obrazovka multimédií a na čínský vůz také dost tlačítek. Auto je oficiálně pětimístné, i když prostor na zadních sedačkách je pro prostředního pasažéra spíše jen teoretický a kufr má objem 316 litrů (po sklopení 1.037 litrů). A ačkoliv je to městský prcek, dostává standardně šest airbagů.

Auto bylo prozatím uvedeno na některé západoevropské trhy, kde cena začíná na 22.390 eurech, tedy asi 557.000 Kč. Do konce června ale platí zaváděcí cena, která je v základní verzi 19.990 eur, tedy asi 497.000 Kč. Střední výbava s větší baterií je v přepočtu za 632.000 Kč (zaváděcí 582.000 Kč) a nejvyšší je za 694.000 Kč (zaváděcí za 644.000 Kč). To jej řadí mezi nejlevnější elektromobily v Evropě, po boku Leapmotoru T01 nebo Dongfengu Box.

Na českém trhu zatím Dolphin Surf uvedený není a letos se to asi ani nestane. Na jeho příchod jsme se ptali už při zahájení prodeje značky BYD na našem trhu a bylo nám řečeno, že se zde dostane celá modelová řada známá ze západní Evropy, nejmenší model ale asi až příští rok. Tou dobou se už navíc bude montovat v maďarské továrně, která bude dokončena na podzim, což potvrdila šéfka evropské pobočky Stella Li. Tím se auto vyhne vysokým clům a mohlo by tedy ještě zlevnit.

Video placeholder
BYD Dolphin Surf • Zdroj: BYD

Zdroj: BYD, Zdroj foto: BYD, Zdroj videa: BYD

Vstoupit do diskuze (45)