Byl obnoven vzácný autobus Mitsubishi s dvojitou přední nápravou
Opačně koncipovaný autobus vozil pasažéry, i když jen chvíli. Po vyřazení a uplynutí desítek let se sláva vrátila v ještě větší intenzitě.
Jedinečný autobus Mitsubishi Fuso MR430 vypadá jako z akčního sci-fi, protože vyzařuje retro-futuristickou podivnost. Třínápravové modely hromadné dopravy nejsou vzácností v případě umístění převahy kol na zadních nápravách. Neobvyklý exemplář je pravým opakem, ceněný typ byl zachráněn kompletní renovací, která dala život verzi řízené hned čtyřmi koly v přední části velkoprostorového trupu.
Nedávno se ani nevědělo o existenci funkčních kusů, proto odhalení opraveného vozidla vyvolalo vlnu obdivu. Pravděpodobně zase po světě jezdí jediný třínápravový autobus poháněný motorem vzadu. Japonské zdroje hovoří o celkovém počtu 12 prodaných kusů Fuso MR430, což toho času představovalo premiéru výroby divize Mitsubishi Heavy Industries později přeorganizované na Mitsubishi Fuso.
Nevšedně koncipovaný autobus vznikal mezi lety 1955–1965 v dobách převahy desetimetrových modelů s motorem vepředu. Bizarní konfigurace MR430 vynikala architekturou vnějších i vnitřních prvků osazených na dvanáctimetrové konstrukci situované k pohodlí 110 pasažérů (o polovinu více než dobová konkurence).
Nýtovaná karoserie a impozantní přední část odlišují Fuso od ostatních autobusů japonské minulosti. Pod poctivým železem a bohatým mřížkováním se skrýval atmosférický vidlicový šestiválec o objemu 8,6 litru, výkon dosahoval 220 koní (162 kW) a 706 Nm točivého momentu.
Tři provozované autobusy udržovala společnost Asahikawa Railway na ostrově Hokkaidó od roku 1963. Odměna za hospodářský růst firmy obsluhovala cestující během dopravních špiček, kdy nejlépe fungovala nadstandardní přepravní kapacita. Příliš velkou daní za vnitřní prostor byly vnější rozměry a s tím spojený velký poloměr otáčení. Neobratné chování omezovalo častější použitelnost MR430, proto byly obří autobusy v roce 1978 vyřazeny a rozprodány.
Loni dovršil podnik Asahikawa Railway stoletého provozu, na oslavu začalo pátrání po osudu nekonvenčních autobusů Mitsubishi Fuso. Nalezenec určený k renovaci prošel zatím další tři působiště a přes uskladnění na horském ranči se přes dva následující majitele dostal zpět pod křídla původní přepravní společnosti.
Téměř 40 let stání venku odrovnalo řadu originálních částí autobusu. Nýtované panely zrezivěly, střecha se propadla a bez újmy nezůstal ani ohnutý přední nárazník. Servisní zásah obsahoval kontrolu či opravu všech součástek, mechanici odstranili zhruba tři tisíce nýtů, aby obnovili stav vozu.
Opravu komplikovaly nedostupné náhradní díly a minimum osobních zkušeností s MR430. Práce usnadnil relativně použitelný motor, zbytek činností v dílně doprovázela improvizace odhodlaných jednotlivců. Asi po roce byla úžasná rekonstrukce dokončena, odhadované náklady dosahují podobné částky jako na nákup úplně nového autobusu.
Zachráněné Mitsubishi Fuso MR430 bude nyní sloužit v roli speciálního zájezdového autobusu doprovázeného dějinami japonské dopravy. Potenciální rozšíření pojízdné historie nabízí druhý kus lokalizovaný údajně v Kjótu, kromě nejistého umístění vznikají pochyby o šancích na záchranu výrazně zchátralejšího vraku.