Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme v továrně Rolls-Royce: Tady se rodí luxus!

Jiří Baborský Jiří Baborský 23. 2. 2019
118
2
Zobrazit náhledy (118)
Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce
Exkluzivně jsme navštívili místo, kde si nejbohatší lidé planety plní své motoristické sny. Továrna Rolls-Royce v Goodwoodu je ovšem výjimečná i sama o sobě.

Jih Anglie je kouzelné místo. Malebné, zelené, s kopci posetými stády krav a ovcí. Do toho nepopsatelná svěžest vzduchu s příchutí nedalekého moře a svérázná architektura, která vás přenese do světa legendárních ostrovních detektivek.

To poslední, co byste v této idylické krajině čekali, je automobilka. Jenže ona tu je. Nenápadná, skromná, důmyslně začleněná do přírody. Člověk jedoucí z malebného Chichesteru na závodní okruh v Goodwoodu by tu nenápadnou odbočku z kruhového objezdu snadno přehlédl. Ne tak šofér našeho Rolls- -Royce Ghost, který neomylně stáčí volant do brány továrny, kde se rodí nejluxusnější vozy světa a kde dnes strávíme celé dopoledne. Jsme tu jedna z prvních návštěv po dlouhé době. Poslední dvě sezony byly exkurze zrušeny z důvodu utajených příprav nového terénního modelu Cullinan.

Hlavně nenápadně

Pojďme začít naši exkurzi trochu zeširoka. V minulosti byla značka Rolls-Royce v manželství s konkurenčním Bentley. Ve městě Crewe se jejich

modely vyráběly na jedné lince. Pak přišel rozvod. Bentley rozšířilo řady koncernu Volkswagen a zůstalo na původní adrese. Značku Rolls-Royce v roce 1998 koupila skupina BMW a začala jí hledat nový domov. Našla ho na samém jihu ostrovního království, v Západním Sussexu. Proč právě zde? ptáme se Jamese Donnellyho, šéfa místních průvodců, který továrnou provádí už 14 let a je tu doslova doma.

Důvodů jsme se dozvěděli mnohem víc, než jsme čekali.

Překrásné prostředí národního parku South Downs je typickou Anglií a dokonale prý koresponduje s tradicí i filozofií značky Rolls-Royce. Blízkost přístavů Southampton a Portsmouth se automobilce hodí z logistického hlediska, stejně jako skvělá dostupnost londýnských letišť Heathrow a Gatwick.

Do skládačky celého příběhu zapadá i nedaleká vesnička West Wittering, dlouholetý domov jednoho ze zakladatelů značky Sira Henryho Royce.

Zdejší lodní průmysl také vychoval řadu zručných řemeslníků, kteří dnes zpracovávají dřevo a kůže nejluxusnější auta planety.

V neposlední řadě pak značce imponovalo goodwoodské panství Lorda Marche, kde se každoročně pořádá ikonický festival rychlosti a na místním okruhu pak vyhlášené závody historických vozů. Sám Lord March, zapálený motoristický nadšenec, byl zájmem Rolls-Royce poctěn natolik, že pomohl myšlenku prosadit a své pozemky automobilce pronajal na 99 let za nespecifikovanou symbolickou částku. Měl však jednu podmínku – až se bude dívat z okna ložnice svého sídla na kopci, nechce mít narušený výhled.

Řešení se našlo. Továrna Rolls-Royce je zapuštěna metr až dva pod úroveň okolní krajiny a porost na střeše zajišťuje, aby celý areál z dálky dokonale splynul s okolní přírodou.

Při stavbě bylo vybagrováno 80.000 tun zeminy, přičemž část z toho včetně velkých balvanů dál obklopuje továrnu. Proč? To kdyby se lordovi potomci rozhodli pronájem neprodloužit, fabrika se jednoduše zboří a kráter se odloženým materiálem zasype. Vše je dokonale promyšlené, stejně jako samotné výrobní procesy. Jen pro dokreslení: více než 60 % odpadu z produkce vozů je recyklováno, kožené odřezky z čalounění se dál zpracovávají v módním průmyslu, odřezky z dřevěné dýhy zase používá místní charita k výrobě nábytku.

Luxusně, ale vkusně

Od sídla nejluxusnější automobilky světa byste možná čekali okázalost a pompéznost. Jenže nejsme v Americe, Číně ani arabském světě. Nízká továrna ve tvaru U s prostorným nádvořím a do kvádrů pečlivě zastřiženými stromky se tváří skoro až skromně.

Ani uvnitř se nesnaží prvoplánově ohromit. Vše působí decentně, žádné plýtvání místem, drahými materiály ani výzdobou se nekoná.

Procházíme úzkou chodbou kolem stroze zařízeného showroomu, kde se na vyžádání předávají nová auta.

Dopolední čaj s mlékem pijeme v nevelkém salonku obrovské důležitosti. Kolem nás hrají barvami vzorky kůží, dřeva a laků karoserie, ale vidíme také umělecké předměty, knihy, módní doplňky a historické artefakty související se značkou a jejími zakladateli. Právě zde ti nejnáročnější klienti debatují s designéry a sestavují podobu svého vysněného rolls-royce.

Do práce!

Průvodce James se kouká na hodinky a vyzývá nás, abychom si oblékli značkové pláště s logem RR a vyrazili do provozu. Musíme projít vzdušnou

vstupní halou, jídelnou a pak už z ochozů pozorujeme koncert ruční produkce. Je tu mnohem tišeji než v běžných automobilkách plných robotů a také mnohem čistěji. Příměr k operačnímu sálu není vzdálený.

Dýchá na nás anglická noblesa, nepozorujeme žádný stres ani shon. Na každou operaci mají zaměstnanci mnohem víc času, než je v této branži běžné. Mazlí se s každým detailem, přemýšlejí o něm, tu si poklepou pěstí, jinde zas gumovou paličkou. Výsledek pečlivým okem zkontrolují, a když je třeba, dva tři danou situaci konzultují.

Vzpomínáme, jak jsme se loni v Žilině potili při vražedné kadenci na výrobní lince Kie Ceed. Tohle je jiný svět. Za den tu zkompletují jen 28 aut, kompletní sestavení jednoho rollsu zabere dvanáct hodin. Pro srovnání Škoda v Mladé Boleslavi vychrlí 2300 vozů denně.

Plocha vlastní továrny zabírá jen 17 hektarů, což je desetkrát méně než komplex Kie ve zmíněné Žilině. Čím to?

James pohotově vysvětluje. Zde v Goodwoodu probíhá veškerý vývoj a kompletace, ale dva prostorově náročné provozy tu nesídlí.

Kompletní karoserie se vyrábějí v největší továrně mateřské skupiny BMW v německém Dingolfingu a motory sestavují v Mnichově.

Boháčů neubývá

Když se fabrika v roce 2003 otevírala, působilo zde 200 lidí a z brány vyjelo jediné auto denně. Aktuálně přesahuje počet zaměstnanců 2000, což je nejvíc v historii. Pocházejí z více než 40 zemí.

A rekordy trhá i produkce, která v roce 2018 dosáhla 4107 vozů. Exkluzivita tím ale rozhodně ohrožena není. Vzpomeňte na srovnání výše – v Mladé Boleslavi vyrobí víc škodovek za dva dny!

Aktuálně nejžádanější Rolls-Royce? Samozřejmě ten nový, navíc poplatný dnešní době: SUV Cullinan. Výrobní hale jednoznačně dominuje a právě kvůli němu musel výrobce přijmout přes dvě stovky nových pracovníků.

Vezmete nás do oddělení Bespoke?

Omlouvám se, tam smějí pouze zaměstnanci a klienti. Přísně střežíme jejich soukromí. Každý rok tiskneme knihu s příklady naší práce, vždy nám ale k nafocení zakázkového auta musí dát majitel souhlas. To jsou také auta, která se pak mohou objevit v médiích.

Už jste někdy řekli zákazníkovi NE?

Vždy se snažíme maximálně vyhovět. Pokud si klient přeje například extrémní barevnou kombinaci, o které je tým našich designérů přesvědčený, že není vhodná, řekneme svůj názor. Ale výsledné rozhodnutí je vždy na zákazníkovi. Pokud jde o speciální prvky výbavy, snažíme se hledat nová řešení. Navrhovali jsme speciální držáky na zbraně, piknikové sety, speciální háček na dva kabáty, ale také si jeden klient přál celý zavazadlový prostor jako jednu velkou chladničku. Tam jsme se zadáním dlouho bojovali, ale nepodařilo se nám najít vhodné technické řešení. Proto zákazník ze svého požadavku slevil.

Co byl zatím největší oříšek?

Bez pochyby prodloužené prosklené kupé Sweptail. Přestavba vyžadovala zásahy do konstrukce vozu, šlo o naši zatím nejnáročnější a také nejdražší zakázku.

Čech zabodoval

Každý rok vyhlašují zaměstnanci Rolls-Royce po celém světě nejlepší na zakázku upravené auto. Loni získal interní titul kabriolet Dawn určený pro českého klienta. Vzdává poctu pilotům 312. a 313. stíhací perutě Československé letky Royal Air Force z druhé světové války. Šedý lak odkazuje na zbarvení stíhaček Spitfire, jejichž designové prvky promlouvají i do pojetí interiéru – najdeme zde žluté linky, znaky obou letek vyšité do hlavových opěrek a jejich motta ve dveřích: „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“ na straně spolujezdce a „Non Multi Sed Multa“ (Ne mnozí, ale mnoho)“

u řidiče. Náročná výšivka mezi zadními sedadly pak zobrazuje řez motorem Rolls-Royce Merlin letounů Hawker Hurricane a Spitfire.

Nic není nemožné

Bespoke. Slovo, které má ve světě Rolls-Royce téměř magický zvuk. Jde o oddělení, které řeší speciální přání zákazníků nad rámec běžné příplatkové výbavy. Prý si nějaký ten doplněk z této výsostné zakázkové dílny dopřeje skoro každý. Někdo si přeje monogramy všité do hlavových opěrek, jiný podpis vyrytý do prahových lišt, další chce špičkový audiosystém nebo individuální pozadí palubních hodin. To vše řeší oddělení Bespoke. Kromě toho navrhuje a realizuje speciální limitované série a v neposlední řadě plní nejbláznivější přání těch úplně nejnáročnějších zákazníků. Autům s extrémním množstvím individuálních úprav říká šéfdesignér zakázkového oddělení Gavin Hartley „heavy bespoke“. Postaví jich tak čtyřicet ročně. Povídání s člověkem, který dennodenně potkává nejbohatší lidi planety a pomáhá realizovat jejich sny, mělo magickou atmosféru.

Továrna ve zkratce

28. července 1998: BMW Group převzala Rolls-Royce Motor Cars

24. srpna 2001: Položen základní kámen továrny v Goodwoodu

1. ledna 2003: S úderem půlnoci byl zákazníkovi předán první phantom vyrobený v Goodwoodu

Stavba továrny stála 65 miliard liber, rozšíření v roce 2013 pak dalších 10 milionů liber. Kolem objektu bylo vysazeno přes 400.000 rostlin a stromů, do přírody bylo vypuštěno 120 druhů zvířat. Řada z nich žije například v přilehlém jezírku.

Rolls-Royce v Česku

Oficiální zastoupení značky a současně jedinou českou prodejnu najdete v srdci Prahy, v přízemí hotelu Intercontinental v Pařížské ulici. Pobočka byla otevřena v dubnu 2016 jako 132. na světě a již v následující sezoně získala interní titul nejlepšího dealera značky v rámci servisu a poprodejních služeb. V roce 2018 prodalo české zastoupení přes třicet nových nebo ojetých rolls-royce, podrobnosti nám ovšem majitel dealerství Karel Kadlec v souladu s bontonem značky sdělit nemohl.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - euro89
Fotky
euro89
| 24. 2. 2019
Pekne fotky, jen si mohl soudruh ze Sveta Motoru uvedomit, ze nejde na kafe do skodovky. Jit na prohlidku k Rolls-Royce a vzit si na sebe tricko SM, tak se propadnu hanbou do zeme. 8-s >:-[]
Jinak ten cesky kousek se symboly RAF je opravdu paradni. :yes:
Avatar - vabis
:-)
vabis
| 23. 2. 2019
Pekne, jen tak dal :yes: Bespoke se da, jen se musite ptat jinde, ale o nic nejde, v podstate prototypka ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku