Bývalá továrna Moskviče slaví 5 milionů postavených aut. Jubilantem je Lada Vesta SW
Ruská automobilka z města Iževsk slaví. Z jejích bran vyjelo už pět milionů automobilů, což se povedlo 51 let od zahájení tamější produkce. Jubilejním automobilem se stala Lada Vesta SW Cross, červeně lakované oplastované kombi.
Významné jubileum automobilka oslavila dnem otevřených dveří, kterého se zúčastnilo na 26.000 návštěvníků. Přitom mezi nimi nechyběli ani čelní představitelé automobilky AvtoVAZ nebo republiky Udmurtsko, jejímž hlavním městem je právě Iževsk.
Dnes je továrna spojena s ruskou automobilkou AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada, nebylo tomu ale tak vždycky. Založena byla v roce 1966, tedy čtyři roky před mnohem známější automobilkou v Toljatti, kdy začala produkovat vozy značky Moskvič moskevské automobilky AZLK. Iževská továrna byla vybudována v rámci tamějších strojíren, s cílem pomoci motorizace Sovětského svazu.
Produkce v Iževsku odstartovala 12. prosince 1966 modelem Moskvič 408. Jednalo se o montážní výrobu, potřebné komponenty byly dodávány moskevskou automobilkou AZLK, tedy domovskou továrnou Moskvičů. To se však v následujících letech měnilo, postupně v Iževsku byla vybudována lakovka, svařovna či lisovna. Vznikly i nové montážní linky s dopravníky pořízenými od Renaultu.
I na základě této modernizace se v Iževsku začaly vyrábět vozy se svébytným vzhledem, a to pod označením Iž. Šlo nicméně o automobily odvozené od modelů Moskvič, ať už pick-up Iž 2715 nebo sedan Iž 412.
Konec osmdesátých let pak byl ve znamení vývoje Iže 2126 (známého též jako Lada Oda), pětidveřového hatchbacku, který si navzdory tehdejšímu přezbrojování na pohon přední nápravy uchoval koncepci s poháněnými zadními koly. Část komponentů nadále vycházela z Moskvičů, karoserie ale byla zcela jiná.
Po rozpadu Sovětského svazu továrna uvadala, stejně jako jiní ruští výrobci se potýkala s finančními problémy v důsledku nízkých prodejů. Navíc se nedaří ani partnerské značce Moskvič, a tak se hledá partner jinde. Závod nakonec zahájí spolupráci s dnešní automobilkou AvtoVAZ a začíná vyrábět vozy Lada, ale také Kia. Legendární Žigulík dokonce v Iževsku vydrží ve výrobě déle než v domovském závodě, až do roku 2012, tedy o dva roky déle než v Toljatti. Ani to však nepomůže a po výměně majitelů automobilka vyhlašuje v roce 2009 bankrot.
Už o rok později se ale továrna vrací na scénu, když se stává součástí automobilky AvtoVAZ. Ta v Iževsku začíná vyrábět sedan Granta a v rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan (jejíž je dnes součástí) také Nissany Tiida a Sentra. V roce 2015 pak v závodu nově nazvaném Lada Iževsk následuje další model, Vesta. Zahájení jeho produkce v Iževsku bylo tehdy poněkud kontroverzní, rozhodl o něm tehdejší šéf AvtoVAZu Bo Andersson, a to kvůli tomu, že považoval výrobní kvalitu tamějšího závodu za vyšší než u domovské továrny Lady v Toljatti. Granta a Vesta (včetně kombi) se pak v Iževsku vyrábějí dodnes.