Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac V16: Vozil prezidenty USA, teď jde do aukce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Společnost RM Auctions do své lednové aukce v Arizoně zařadila mimo jiné i prezidentský Cadillac V-16 z roku 1938, který se může pochlubit zajímavou historií.

Cadillac V-16 Presidential Convertible Parade Limousine by Fleetwood je celé jméno jednoho ze dvou identických vozů postavených v roce 1938 pro Bílý dům. Tento konkrétní automobil nese přezdívku The Queen Mary.

Základem pro speciální prezidentské vozy se stalo vyztužené šasi standardního Cadillacu V-16 s rozvorem náprav prodlouženým o 279 mm na 4191 mm. Kromě prodloužení šasi i karoserie byly oba vozy s čísly podvozků 5270064 a 5270075 (vůz nabízený v aukci) pancéřovány, aby poskytly své posádce ochranu před možnými útoky střelnými zbraněmi. Další speciální úpravy představují stupačky a madla na zádi pro členy ochranky, komunikační zařízení mezi přední a zadní částí interiéru, prostor pro uložení zbraní, siréna a speciální světla.

K pohonu vozu s pohotovostní hmotností okolo 3.630 kg sloužil vidlicový šestnáctiválec druhé generace. Motor o objemu 7,0 litru s úhlem rozevření řad válců 135 stupňů a rozvodem SV měl pro každou řadu vlastní rozdělovač a karburátor. Impozantní velkoobjemová pohonná jednotka sice vzhledem ke svému objemu poskytovala poměrně skromný výkon 99 kW (135 k), ale mohla se pochlubit extrémní pružnosti minimalizující potřebu řazení.

Roku 1946 byl šestnáctiválcový motor nahrazen novým vidlicovým osmiválcem. Důvodem pro tuto výměnu byla modernizace a zároveň zjednodušení údržby velkého kabrioletu i snížení jeho provozních nákladů. Druhá výměna motoru byla provedena v roce 1952 a pod kapotu se nastěhoval modernější vidlicový osmiválec s rozvodem OHV o objemu 5,4 litru, který Cadillac pohání dodnes.

Ve službách prezidentů

Oba velké kabriolety The Queen Mary i The Queen Elizabeth nikdy nepatřily prezidentské kanceláři, ale byly jí pronajaty automobilkou. První prezidentem, který využíval jejich služeb byl Franklin Delano Roosevelt, který byl do své funkce zvolen celkem čtyřikrát a zastával ji v letech 1933 až 1945. Na dobových fotografiích je tento prezident zachycen i za volantem jednoho z Cadillaců. Roosevelt měl, ale k dispozici ještě Lincoln V12 Sunshine Special a V-16 tak v prezidentských kolonách často sloužily pro převoz členů ochranky.

Dvojici Cadillaců využíval i Rooseveltův nástupce Harry S. Truman, i když ten měl od roku 1950 k dispozici dvojici identických Lincolnů Cosmopolitan. Těm se díky odnímatelné střeše tvořené pouze chromovaným rámem a sklem přezdívalo Bubbletop. Generál Dwight David Eisenhower byl posledním prezidentem, za jehož úřadování byly kabriolety značky Cadillac ve službách Bílého domu.

V rukou soukromníků

Po ukončení služby v bílém domě koupil The Queen Mary prodejce Cadillacu z Decatur z Illinois, Jack Tallman. Ten ve svých vzpomínkách uvedl, že prezidentský kabriolet viděl poprvé jako malý chlapec přímo v automobilce a velmi jej chtěl jednou vlastnit. Svůj sen si splnil v roce 1956.

Velký kabriolet V-16 ovšem již s vidlicovým osmiválcem se stal součástí sbírky pana Tallmana. V majetku jeho rodiny byl tento vůz více než čtyři desetiletí během této doby s ním navštívil různé přehlídky automobilové elegance a setkání veteránů najel zhruba 40.000 mil (64.373 km).

V dobách, kdy byl Cadillac hojně využíván rodinou pana Tallmana, byla provedena repase motoru, původní kožené čalounění sedadel nahradilo vinylové a karoserie dostala nový černý lak.

V květnu roku 1999 získal Cadillac od Jacka Tallmana v aukci pořádáné v Indianě letecký inženýr a sběratel Al Wiseman, který jej zařadil do své sbírky Tarpon Spring na Floridě. V roce 2002 získal Cadillac The Queen Mary cenu za nejlepší automobil v originálním stavu na Amelia Island Concours d'Elegance.

Nyní je automobil součástí majetku Johna O'Quinna a je nabízen v lednové aukci společnosti RM Auctions pořádané v Arizoně. Vůz ve velmi dobrém stavu je vybaven stejně jako v dobách své aktivní služby v prezidentské kanceláři dvojicí funkčních telefonů, sirénou i pistolemi a puškami, i když ty jsou pouze replikami skutečných zbraní.

Nástupci se jménem Cadillac

V padesátých, šedesátých a ještě i v sedmdesátých letech dávali prezidentové Spojených států před vozy značky Cadillac přednost konkurenčním Lincolnům. V osmdesátých letech se ale situace s nástupem Ronalda W. Reagana a jeho Cadillacu Fleetwood otočila.

William J. Clinton pak dostal upravený model Cadillac Fleetwood Brougham - automobil, který jako první vznikl ve vývojových dílnách GM. Do té doby se o úpravy staraly specializované firmy.

V 21. století vyrobil Cadillac tři limuzíny, které zůstávají ve službě amerických prezidentů . Model DeVille byl dodán prezidentu Georgi W. Bushovi v roce 2001 a v roce 2004 dostal stejný muž limuzínu na bázi modelu DTS. Ten se v sériovém provedení představil o rok později.

Nejnovější Cadillac No.1 dostal Barack Obama během své inaugurace v roce 2009. Neoficiální zdroje tento prezidentský speciál popisují jako speciálně navrženou verzi modelu Cadillac DTS. Jeho karoserie ale údajně ukrývá platformu velkého SUV Chevrolet Suburban, což prozrazuje i vysoká stavba a celková mohutnost karoserie.

Auto je bohatě pancéřováno (což je i patrné při pohledu na jeho otevřené dveře). Tloušťka čelního skla činí řádově 15 cm, je tedy téměř trojnásobná než na jiných státnických limuzínách. Karoserie tvořená z více vrstev oceli, keramických dílů a pěnové výplně proto odolá například útoku raketou Stinger.

O pohon tohoto kolosu se stará osmiválcový motor o výkonu asi 440 kW (598 k). Pro případ potřeby hbitého úniku je auto vybaveno vstřikováním N 2 O, které zvýší krátkodobě výkon na 736 kW (1000 k). Odvrácenou stranou mimořádných výkonů i hmotnosti je dojezd jen 115 km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
17. 1. 2012 10:50
to je nadhera
nadherny auto,ale to neni auto to je Cadillac :yes:
Avatar - Stejsn
17. 1. 2012 09:28
Jedna hnidopišská
Zjistěte si rozdíl mezi aukcí a dražbou. ;-)