Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac XLR - high tech krasavec z USA

Michal Razim
Pro automobilku Cadillac, výrobce luxusních vozů především pro americký trh, nastává přelomová éra. S novými modely CTS a XLR se tento výrobce definitivně posouvá do světové extratřídy po bok BMW a Mercedesu.

Nový XLR s nákladně řešenou pevnou skládací střechou je lehký a výkonný dvoumístný kabriolet nejvyšší třídy. Vůz se na trhu zařadí mezi takové ikony automobilového průmyslu jako jsou Mercedes-Benz SL, Lexus SC 430 či Jaguar XK8. Oproti svým konkurentům má nový Cadillac velkou výhodu až překvapivě nízké pohotovostní hmotnosti, což se pravděpodobně projeví ve skvělé jízdní dynamice a jízdních vlastnostech.

Design a karosérie

XLR se po vzhledové stránce vyloženě povedl. Velmi moderní agresivní hranaté tvary se stanou určujícím směrem designu budoucích modelů této značky. Celkově se design nese ve znamení hran, které jsou ovšem pouze designérským stylem a v žádném případě nepůsobí na úkor dobré aerodynamiky vozu. Vpředu zaujmou světlomety posunuté co nejvíce k boku vozu. Čirá optika a xenonové čočky jsou dnes povinností. Nárazník a přední spoiler jsou plně integrovány s maskou a velkým, nízko uloženým vstupem vzduchu k chladiči. Společně pak tvoří nezaměnitelnou agresivní tvář nového XLR. Pohled z boku prozradí, že celý automobil je posazen velmi nízko, což jen podtrhuje sportovní vzhled vozu. Jak se na opravdový sportovní roadster sluší, kapota je velmi dlouhá, motor je posunut až za přední nápravu a cestují sedí před zadní nápravou. Vůz je tak pochopitelně pouze dvoumístný. Velmi povedená je též zadní část, kde nalezneme koncové svítilny opět velmi hranatého tvaru. Pro oživení jsou ovšem kryty světel trojúhelníkovitě protaženy až na horizontální hranu víka zavazadlového prostoru. Skvostné dílo korunuje velmi ostrá odtrhová hrana s integrovaným třetím brzdovým světlem v neobvyklém tvaru velmi plochého kosočtverce. XLR jezdí na litých kolech s rozměry 235/50 ZR 18.

Technika

XLR dostal do vínku to nejlepší, co má Cadillac k dispozici. Poprvé je v tomto automobilu použit motor Northstar 4.6 V8 třetí generace ve spojení se zcela novou pětistupňovou automatickou převodovkou. Premiéru zde slaví nová koncepce, která bude napříště použita i jiných modelů – motor podélně a pohon zadních kol. Doposud dával Cadillac přednost příčnému uložení osmiválce a pohonu předních kol. Motor dává nejvyšší výkon 235 kW (315k) při 6400 ot/min a maximální točivý moment je 428 Nm při 4000 ot/min. Agregát má vícebodové elektronicky řízené vstřikování paliva a plynule variabilní časování ventilů DOHC. Kompresní poměr je 10,5:1. Poprvé byl do tohoto motoru instalován systém drive-by wire, kdy zcela chybí mechanická vazba mezi pedálem plynu a škrtící klapkou.

Automatická převodovka, která má nově pět stupňů, byla kvůli rozdělení hmotnosti na nápravy posunuta vzad a XLR tak má ideální rozložení hmotnosti (1:1). Výjimečné úsilí předvedli konstruktéři při vylaďování převodovky tak, aby vyhověla i náročným sportovně založeným řidičům. Kromě dnes již obvyklého manuálního módu DSC je instalováno množství elektroniky, která sleduje způsob řidičovy jízdy a neřadí v zatáčkách (díky senzorům příčného zrychlení) a dokonce podle řidičova chování pozná, kdy vůz pojede do zatáčky a umožňuje intenzivně brzdit motorem. Celý systém motormanagementu a řízení převodovky je propojen se systémy kontroly emisí, řízení pérování a jízdní stability. Jednotlivé procesory musely být kvůli velkým datovým tokům propojeny rychlou lokální sítí.

Velmi sofistikovaná je vnitřní kostra vozu. Základem je ocelová prostorová konstrukce středového tunelu, na kterou jsou přivařeny aluminiové části interiéru a nezávislého zavěšení kol. Skládací střecha využívá v rozsáhlé míře magnézium. Podlahu tvoří lepená sendvičová kompozitová konstrukce, jejímž základem je dřevěné balsové jádro(!). Povrchové panely karosérie jsou plastové. Výsledkem velmi rozsáhlého a nákladného použití alternativních kovových i nekovových materiálů je nízká pohotovostní hmotnost - 1653 kg!

Samostatnou kapitolu si zasluhuje management podvozku. Vůz je vybaven systémem elektronického řízení stability, zde zvaného StabiliTrak. Výjimečně zajímavé je řízení pérování a tlumičů. Světovou premiéru zde slaví tlumiče s elektromagneticky měnitelnou viskozitou oleje (!), která má vliv na tlumící efekt. Celá věc funguje tak, že do oleje v tlumičích jsou přidány mikroskopické částečky kovu, které se aplikací elektrického proudu sdružují ve větší hrudky a tím mění viskozitu oleje. Výsledkem by měly být minimální pohyby karosérie a to, že kola budou vždy ideálně sledovat povrch vozovky.

Posilovač řízení má variabilní účinek závislý na rychlosti jízdy. Na všech kolech nalezneme kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu s průměrem 325 mm, vzadu 305 mm. Čtyřkanálové ABS pak snad ani není potřeba zmiňovat.

Interiér

Atraktivní vnější tvář vozu má svůj rovnocenný protějšek v noblesním interiéru. Obzvláště povedené je originální zkombinování koženého čalounění, dřevěného dekoru, který je ovšem použit ve velmi decentní míře, a leštěných hliníkových panelů, které dodávají luxusnímu interiéru nádech sportovnosti. Tříramenný volant je multifunkční a v horní části je obložen ušlechtilým dřevem. Středová konzole je velké míře obložena již zmíněným hliníkem, oko řidiče však spíše zaujme velký sedmipalcový LCD displej komunikačního systému. Zde se zobrazují údaje z palubního počítače, DVD navigačního systému a pokud je volič automatické převodovky v poloze P, pak lze i přehrávat filmy z běžných DVD.

Pohodlná sedadla jsou všestranně elektricky seřiditelná. Novinkou je jejich chlazení a odvětrávání, které ovšem pouze nerecykluje vzduch (jako u některých konkurenčních vozů), nýbrž je napojeno na klimatizaci a pracuje tak s ochlazovaným či ohřívaným vzduchem.

Hlavy cestujících jsou pro případ převrácení chráněny masivními ocelovými oblouky, pro případ konvenční srážky je připraveno 6 airbagů.

XLR je po vzoru Lexusu či Mercedesu vybaveno pevnou skládací střechou, která se složí za 30 sekund. Vývoj takové střechy je neobyčejně náročný a nákladný, je ale vyvážen mnoha klady, hlavně perfektní zvukovou a teplotní izolaci. Zavazadlový prostor má základní objem 328 litrů, pokud je ale střecha stažena, pak už jen 128 litrů.

Cestující jsou hýčkáni všemožnou další technologií. Rádio může být vybaveno funkcí příjmu stovek stanic přes satelit. Řidič startuje vůz pomocí tlačítka, aniž by musel vytahovat klíček z kapsy, po opuštění svého místa se vůz automaticky zamkne. Pokud by snad cestující chtěli poslouchat něco jiného než šumění větru a sladké bručení osmiválce, je připraven kvalitní audiosystém Bose s přehrávačem CD a 9 reproduktory. OnStar systém je kompletní balík velmi užitečných funkcí zahrnující již zmíněnou satelitní navigaci, ale též automatické upozornění záchranných složek v případě nehody, satelitní sledování ukradeného vozu, integrovaný mobilní telefon a dokonce přístup na internet.

Tempomat s radarem je schopen udržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních účastníků provozu a ovládání automobilu řidiči dále usnadňuje HUD (Head Up Display), který promítá informace o rychlosti, otáčkách motoru, zařazeném převodovém stupni a nastavení klimatizace přímo na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Jízdní vlastnosti

Podle údajů výrobce Cadillac XLR zrychlí z 0 na 96 km/h za 5,9 sekundy. Maximální rychlost výrobce ve svých informacích pro tisk neuvedl, ale předpokládáme, že se bude pohybovat v obvyklých, více než dostatečných mezích mezi 240 a 250 km/h.



Michal Razim