Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Caparo T1: vývoj téměř dokončen, definitivní technická data zveřejněna

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Silniční formule navržená bývalými konstruktéry McLarenu je v závěrečné fázi testování a její tvůrci zveřejnili oficiální technické údaje.

Za vznikem vozu, který se veřejnosti poprvé představil na loňském monackém autosalonu Top Marques, stojí konstruktéři Ben Scott-Geddes a Graham Halstead, k nimž se připojil Gordon Murray. Tato trojice má za sebou nejen navrhování vozů formule 1, ale jsou podepsání i pod supersporty McLaren F1 a Mercedes-Benz SLR McLaren.

Po roce testování a ladění je Caparo T1 prakticky připraveno vyrazit k zákazníkům a do světa míří jeho oficiální technické údaje.

Za dvoumístným kokpitem, v němž se vše točí kolem řidiče a spolujezdec je spíše trpěnou přítěží, je uložen atmosférický zážehový osmiválec o objemu 3,5 l. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 425 kW (575 k) při 10 500 ot./min. a točivý moment 420 Nm při 9 000 ot./min., což při hmotnosti pouhých 550 kg dává měrný výkon 1045 koní na tunu.

Při tak nízké hmotnosti a vysokém výkonu motoru se asi nikdo nebude divit, že automobil dokáže zrychlit z 0 na 96 km/h za 2,5 s a rychlostí 160 km/h jede za 5 s. Caparo neumí jen pekelně rychle akcelerovat, ale k zastavení ze 160 km/h mu stačí 3,5 s. S předními koly oddělenými od karoserie, narušujícími aerodynamiku vozu a zaměřením na co nejlepší jízdní vlastnosti na okruhu nebude Caparo žádným trhačem rychlostních rekordů v přímém směru, ale i tak se jeho maximální rychlost má pohybovat okolo 300 km/h.

Konstrukce vozu je podobná jako u současných monopostů F1 a tak je motor uložen v šasi tvořeném karbon-hliníkovým voštinovým monokokem. Výkon osmiválcového motoru se přenáší na kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky a diferenciálu se zvýšenou svorností.

Rovněž přední i zadní náprava dávají jasně najevo, že jsou dílem konstruktérů formule 1. O výše zmíněné rychlé zastavení se postarají kotoučové brzdy. Jejich ocelové disky mají stejný průměr 355 mm na všech čtyřech kolech a liší se jen tím, že vpředu jsou šestipístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové třmeny.

O bezpečnost posádky se postará konstrukce podobná jako u monopostů formule 1 s pevnou buňkou pro řidiče a spolujezdce, vyztuženou vysokopevnostní ocelí a deformační zónou v kompozitové přídi. Sedadla vozu mají šestibodové pásy a jsou kompatibilní se systémem HANS, sloužícím k ochraně krční páteře. A v případě požáru zasáhne zabudovaný hasící systém.

Je samozřejmé, že automobil, který je vlastně zlegalizovanou formulí 1 pro provoz na silnici, nebude levnou záležitostí. Základní cena Capara T1 je stanovena na 190 000 liber bez daně (zhruba 8 mil. Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Avatar - skejpa
12. 6. 2007 13:10
fakt hrubost !
ja tyhle vecicky nesnasim ale tohle me teda nadchlo ! takova mega rychlost !!! uplne nuveritelnej je i zvuk :)