Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CASE ProjectTETRA je prototyp kolového nakladače poháněný metanem

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 14. 4. 2019
9
Zobrazit náhledy (9)
CASE ProjectTETRA CASE ProjectTETRA CASE ProjectTETRA CASE ProjectTETRA

Společnost CASE Construction Equipment uvádí ProjectTETRA jako první kolový nakladač na světě, který využívá výhradně alternativní a obnovitelné palivo. Vedle toho se tento koncept může pochlubit řadou dalších zajímavostí.

Společnost CASE Construction Equipment představila ProjectTETRA v rámci mezinárodního veletrhu stavební i těžařské techniky a nákladních vozidel BAUMA 2019, pořádaného v Mnichově od 8. do 14. dubna letošního roku.

ProjectTETRA má v první řadě upozornit na možnosti využití motorů spalujících alternativní obnovitelná paliva v konstrukci stavebních strojů. Pohon tohoto konceptu zajišťuje blíže nespecifikovaná jednotka, která je výsledkem spolupráce s FPT Industrial a s výkonem 169 kW má disponovat obdobným výkonem a točivým momentem jako vznětový motor standardního kolového nakladače CASE 821G.

Pohonná jednotka konceptu ovšem spaluje biometan, k jehož výrobě je využito odpadu, což znamená, že se má jednat o palivo z obnovitelných zdrojů. Společnost CASE Construction Equipment uvádí, že tento motor při spalování biometan produkuje ve srovnání s konvenční vznětovou jednotkou, spalující naftu o 95 % méně CO2, o 90 % méně oxidů dusíku a o 99 % méně pevných částic. Toto řešení má přinášet celkové snížení škodlivých emisí výfukových plynů o 80 % a zároveň snížení hladiny hluku o 50 %.

ProjectTETRA však vedle své pohonné jednotky, resp. zvoleného paliva, zaujme i svým moderním designem, z nějž lze vyzdvihnout zvětšení zasklené plochy kabiny o 16 % ve srovnání se standardními kolovými nakladači. K dalším viditelným inovacím patří nahrazení vnějších zpětných zrcátek kamerami a pozornosti zaslouží i pneumatiky, které jsou výsledkem spolupráce s firmou Michelin. Pneumatiky z čistého kaučuku a kompozitních materiálu mají voštinovou konstrukci a díky ní v nich nemusí být udržován vzduch pod tlakem. Vestavěné senzory pak poskytují řadu informací z provozu v reálném čase.

Kabina konceptu svým pojetím nijak nezaostává za zvolenou pohonnou jednotkou a především moderním provedením exteriéru nakladače. Elegantní design vyvolává dojem, že se snad ani nejedná o pracovní stroj. Sedadlo strojníka se při otevírání dveří automaticky natáčí, aby usnadnilo nastupování a vystupování. Displeje na A-sloupcích a samostatné konzole poskytují obraz z kamer, provozní data, informace o nastavení stroje nebo například o počasí. Samozřejmostí je možnost změn nastavení prostřednictvím dotykových obrazovek a jejich prostřednictvím lze ovládat i osvětlení v kabině, ventilaci, klimatizaci nebo přehrávání hudby.

Pro zajištění bezpečnosti a komfortu obsluhy je koncept vybaven biometrickou technologií. Při jejím využití je provedena kontrola sítnice oka strojníka nakladače a teprve po ní může být stroj uveden do provozu. Toto řešení má zamezit možnosti použití nakladače osobou bez příslušné kvalifikace. Zároveň se ventilace, klimatizace a další prvky zvyšující komfort v kabině uvedou do strojníkem preferovaného nastavení.

Zdroj: CNH Industrial America LLC.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku