Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny ojetých aut stouply podle Cebie za rok o 16 procent na průměrně 271.950 Kč

ČTK
Diskuze (3)

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu se na konci letošního prvního čtvrtletí meziročně zvýšila o 16 procent na 271.950 Kč. Za poslední tři měsíce ojeté vozy zdražily o pět procent.

Průměrné stáří obchodovaných aut z druhé ruky přitom stouplo o sedm měsíců na 9,5 roku. Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti Cebia.

Podle Cebie z trhu rychle mizí ojetá auta s českým původem a v prvním kvartálu klesl jejich podíl meziročně o 20 procent. Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila jen 40 procent trhu. Dovoz ojetin se zvýšil o 28,6 procenta na 44.071 vozů. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce aut od roku 2008, každé čtvrté až páté auto však bylo starší 15 let.

Podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy ojetiny v Česku dál zdraží až o 30 procent kvůli vysoké poptávce z Ukrajiny. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj totiž kvůli válce zrušil všechny daně a cla na dovoz aut. "Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou v těchto dnech plné kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupené kamiony a nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Kolony jsou někdy tak dlouhé, jak tomu za celou dobu ukrajinské války nebylo," podotkl Kovanda. Nejvíc ojetin podle něj Ukrajinci pořizují v Polsku, neboť tam je nejvíce uprchlíků před válkou. Naopak největší tuzemská síť autobazarů AAA Auto zatím podle výkonného ředitele Luboše Vorlíka zvýšený zájem z Ukrajiny o ojeté terénní vozy, ani o běžná auta pro denní použití nezaznamenala.

Spolu s úbytkem českých vozů došlo na trhu také ke snížení podílu nejprodávanějších modelů. Škoda Octavia si sice stále držela první pozici, její zastoupení se ale snížilo z 12 na 8,8 procenta, tedy o čtvrtinu. Druhé místo, byť s nižším podílem, opět zaujala Škoda Fabia a na třetí pozici se umístil Volkswagen Golf, který nahradil modely Škoda Superb.

ČTK
Diskuze (3)

Doporučujeme

26. 4. 2022 17:14
Re: Není nad staré nafťáky s vymontovaným filtrem, na olej
Také blbé reči si nechaj. Jazdené autá sú žiadané, lebo nové nie sú a ak sú, tak často pekelne predražené. Predavači sedia v salónoch, kde namiesto piatich-siedmich áut stoja dve alebo tri a už znudene ľuďom vysvetľujú, že nové auto príde o X mesiacov, alebo sa nedá objednať vôbec, a ak niečo chcú, ešte by sa našli nejaké skladovky. Všetko ide od deviatich k piatim. Ľudia nekupujú staré autá preto, že kašlú na ekológiu alebo by si nechceli kúpiť lepšie, ale ubúdajú možnosti.
26. 4. 2022 14:59
Není nad staré nafťáky s vymontovaným filtrem, na olej
Každé čtvrté až páté auto však bylo starší 15 let.

Dříve se četl, že 90% dovezených Passatů starších 15 let je s nafťákem. U nás v Brně se do toho lije olej.