Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květen 2018 na Veterán.auto.cz: Závodníci z Ostrovů i zpoza Velké louže

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 6. 2018
V pátém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie American Motors Corporation, britského Jowettu a německého Glasu. Nechyběly dvě zapomenuté značky GM pro zemi javorového listu.

Značku Acadian dávno zavál prach. Používala se pouze v Kanadě v 60. a na začátku 70. let minulého věku. Šlo o místní variace na téma Pontiac a Chevrolet, tedy odnož General Motors. Úřad Auto Pact zakázal prodej některých modelů dovážených z USA, tak si musel koncern poradit. Jedna z výbav acadianů se jmenovala Beaumont, v letech 1966-1969 se osamostatnila. Vzhled sedanů, kombi, kupé i kabrioletů se postupně měnil podle toho, ze kterých amerických modelů vycházely. Dodávaly se různé motory od čtyřválců 2,5 přes šestiválce 3,2, 3,8 a 4,1 až k osmiválcům 4,6, 5,0, 5,7 a 6,5 l. Acadiany se v kanadské Oshawě (Ontario) vyráběly jen do roku 1967, poté už se importovaly z michiganské továrny ve Willow Run.

AMC Javelin byl protiváhou Fordu Mustang, i když se vyrábělo jen kupé, protože American Motors Corporation neměla dost peněz na vývoj dalších karosářských verzí. První generace ale tolik nerostla jako konkurence od Fordu, ovšem rovněž sílila a byla zaměřena na mladé lidi. 4,8 m dlouhé vozy se začaly prodávat v září 1967 a poháněly je různé motory od šestiválců 3,8 přes V8 4,8, 5,0, 5,6 a 5,9 až k 6,4 l. Javeliny se objevovaly také na závodních tratích v šampionátu Trans-Am. Nasazoval je kupříkladu Roger Penske a řídili Mark Donohue, George Follmer a Peter Revson, všechna jména známá i z formule 1. Javeliny první generace vystřídala pro modelový rok 1971 druhá.

Firma Hanse Glase proslula hlavně Goggomobily. Postupně ale představovala větší modely, sportovní vozy zastupovala od roku 1964 řada GT. Existovala jako kupé a neméně půvabný kabriolet, označení 1300 a 1700 jasně hovořilo o zaokrouhleném objemu postupně představovaných čtyřválců OHC. Opravdu líbivé vary navrhl Pietro Frua, který se po rozchodu s Ghiou opět osamostatnil. Poté, co automobilku z Dingolfingu koupila společnost BMW, se ještě krátce vyráběl typ 1600 GT s bavorskou pohonnou jednotkou, ledvinkami na přídi a zadní nápravou s vlečenými rameny a vinutými pružinami místo tuhé s jediným příčným listovým perem.

Jowett Jupiter představoval sportovnějšího sourozence sedanu Javelin (s AMC samozřejmě neměl nic společného). O rámový podvozek se zkrutnými tyčemi a nastavitelnými stabilizátory se postaral Robert Eberan von Eberhorst, předválečný konstruktér Auto Unionu, styling měl na starosti Reg Korner. První modely ještě neměly zavazadelník přístupný zvenčí a „oblékaly“ je externí karosárny. Z Javelinu pocházela i plochá zážehová patnáctistovka. Ta se nacházela pod přední kapotou, kterou bylo nutné vyklopit vzhůru celou včetně blatníků, světel a masky. Jupitery vyhrávaly své třídy v rallye i v silničních závodech, dokonce za oceánem. Vznikla také trojice odlehčených speciálů R1. Jowett bohužel v roce 1954 svou činnost ukončil.

Acadian a Beaumont (1962 až 1971): Kanadské GM

Acadian a Beaumont jsou značky automobilů vyráběných americkým koncernem General Motors v Kanadě. Zadní kola poháněly řadové čtyřválce, šestiválce a motory V8. Na začátku šedesátých let minulého století se ozvali kanadští dealeři značek Pontiac a Buick, že pozorují zvýšený zájem o kompaktní modely. Líbil se jim Pontiac Tempest, ten se ale v Kanadě neprodával. Vedení General Motors původně plánovalo, že pod...

Celý článek: Acadian a Beaumont (1962 až 1971): Kanadské GM

bmw gm bmw gm

AMC Javelin (1968–1970): Pony i muscle

První generaci dvoudveřového hardtopu Javelin s pohonem zadních kol a šestiválci nebo motory V8 vyráběla AMC v Kenoshe (Wisconsin). American Motors Corporation vstoupila do segmentu vozů označovaných jako „pony cars“ modelem Javelin. Tvůrcem této kategorie byl Ford Mustang, uvedený na americký trh v roce 1964. Design nového Javelinu vycházel ze dvou prototypů AMX, postavených v roce 1966 v rámci tzv. Projektu IV. Tyto...

Celý článek: AMC Javelin (1968–1970): Pony i muscle

bmw gm bmw gm

Glas GT (1964–1967): Italské linie s německou technikou

Německá automobilka Hanse Glase nabízela od března 1964 pohledná kupé 1300 GT s karoserií, kterou navrhl Pietro Frua. Od roku 1965 vznikal kabriolet a silnější 1700 GT. Tradiční výrobce zemědělských strojů Hans Glas GmbH z dolnobavorského Dingolfingu se na začátku padesátých let minulého století přeorientoval na motorová vozidla. Začínal se skútry Goggo-Roller a od roku 1955 prodával malá lidová vozítka Goggomobil...

Celý článek: Glas GT (1964–1967): Italské linie s německou technikou

bmw gm bmw gm

Jowett Jupiter (1950–1954): 1,5litrový šampion

Malý roadster Jowett Jupiter poháněný čtyřválcovým boxerem byl odvozen ze sedanu Javelin. Ve třídě do 1,5 litru sklízel úspěchy v Le Mans a v Rallye Monte Carlo. Koncem roku 1947 začala malá anglická automobilka Jowett Cars Ltd. vyrábět moderně koncipovaný cestovní vůz Javelin. Tento čtyřdveřový sedan s nepříliš silným motorem byl úspěšný v motoristickém sportu, a tak vedení napadlo použít jeho pohonnou jednotku u sportovního...

Celý článek: Jowett Jupiter (1950–1954): 1,5litrový šampion

bmw gm bmw gm

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku