Češi se drží klasiky. Více „normálních” aut kupují jen Bulhaři a Slovinci
Na evropském trhu s auty rychle roste podíl těch, které si alespoň trochu pomáhají elektřinou. Některé země ale dál volí raději vozy, kde je jediným zdrojem energie spalování paliva.
Nejméně se elektrifikované verze v Evropské unii prodávají v Bulharsku. Elektromobily a hybridy všech typů, od mild po ty do zásuvky, tvoří dohromady jen sedm procent prodejů. Celých 93 procent aut je tak „normálních”. V tomto ohledu je dvojkou Slovinsko s 81 procenty. První trojici uzavírá Česko se 71 procenty.
V celé Evropské unii už mají elektrifikované vozy mírnou většinu prodejů. Konkrétně 52 procent, z toho čisté elektromobily 14 procent, hybridy do zásuvky 7 procent a 31 procent zbývající typy hybridů.
Kde kupují hlavně normálnější auta | |||||
Neelektrifikované vozy | z toho: | Elektrifikované vozy | |||
Země | benzin | nafta | CNG/LPG | ||
Bulharsko | 93% | 76% | 16% | 0% | 7% |
Slovinsko | 81% | 62% | 18% | 2% | 19% |
Česko | 71% | 48% | 21% | 2% | 29% |
Chorvatsko | 68% | 47% | 19% | 2% | 32% |
Slovensko | 65% | 47% | 16% | 2% | 35% |
Rumunsko | 55% | 32% | 12% | 10% | 45% |
Irsko | 53% | 30% | 23% | 0% | 47% |
Německo | 53% | 35% | 17% | 1% | 47% |
Itálie | 52% | 29% | 14% | 9% | 48% |
Rakousko | 50% | 33% | 17% | 0% | 50% |
Španělsko | 50% | 37% | 9% | 3% | 50% |
Polsko | 49% | 37% | 9% | 3% | 51% |
EU | 48% | 33% | 12% | 3% | 52% |
Belgie | 47% | 42% | 5% | 1% | 53% |
Řecko | 45% | 36% | 7% | 3% | 55% |
Maďarsko | 42% | 30% | 12% | 0% | 58% |
Francie | 40% | 30% | 7% | 3% | 60% |
Švýcarsko | 38% | 29% | 9% | 0% | 62% |
Velká Británie | 37% | 34% | 3% | 0% | 63% |
Švédsko | 31% | 23% | 7% | 2% | 69% |
Dánsko | 27% | 23% | 4% | 0% | 73% |
Nizozemsko | 23% | 22% | 1% | 1% | 77% |
Finsko | 20% | 15% | 5% | 0% | 80% |
Norsko | 3% | 1% | 2% | 0% | 97% |
Na datech je vidět, že roli hraje podíl menších a levnějších vozů, které jsou spíše se spalovacím motorem. Zajímavostí je i podíl Toyoty na jednotlivých trzích. Čím více tam tato japonská automobilka prodává, tím spíše je tam vyšší podíl hybridů. A samozřejmě je jednoznačné, že nejvyšší podíly spalovacích motorů bez elektrifikace jsou v nových členských zemích unie. Naopak v bohatších zemích západu a severu jsou nejnižší.
V případě hybridů vyniká výrazný rozdíl mezi Českem a Polskem, kde mají dvakrát větší podíl. Vysvětlením může být, že polskému trhu s náskokem vévodí Toyota.
Důležitou roli hrají i daně a dotace. V řadě zemí je zákazník motivován k tomu, alespoň trochu elektřiny ve voze chtít. Každý papírový gram oxidu uhličitého se může odrážet nejen na kupní ceně vozu včetně daní, ale i na ročních poplatcích. To je rozdíl proti zemím, kde finanční motivace k nákupu elektrifikovaných vozů spočívá jen v možné úspoře paliva.

V Evropě prakticky vymizely prodeje vozů na CNG. Tohoto paliva se dál drží ve větší míře prakticky jen Itálie. V případě LPG je tahounem Dacia. Podíly tohoto paliva jsou vyšší tam, kde se spíše daří této značce. Úplně nejvyšší je pak v Rumunsku, kde jde dokonce o desetiprocentní podíl.
Elektrifikované vozy se samozřejmě zásadně liší. V některých zemích, včetně Česka, hrají velkou roli jen jednodušší mild-hybridy. Jinde, jako třeba v Norsku, Dánsku, Švédsku, na Maltě a na Islandu, jasně dominují čisté elektromobily, kterých se prodává víc než hybridů všech typů dohromady.