Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi se drží klasiky. Více „normálních” aut kupují jen Bulhaři a Slovinci

Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
55 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (93)

Na evropském trhu s auty rychle roste podíl těch, které si alespoň trochu pomáhají elektřinou. Některé země ale dál volí raději vozy, kde je jediným zdrojem energie spalování paliva.

Nejméně se elektrifikované verze v Evropské unii prodávají v Bulharsku. Elektromobily a hybridy všech typů, od mild po ty do zásuvky, tvoří dohromady jen sedm procent prodejů. Celých 93 procent aut je tak „normálních”. V tomto ohledu je dvojkou Slovinsko s 81 procenty. První trojici uzavírá Česko se 71 procenty.

V celé Evropské unii už mají elektrifikované vozy mírnou většinu prodejů. Konkrétně 52 procent, z toho čisté elektromobily 14 procent, hybridy do zásuvky 7 procent a 31 procent zbývající typy hybridů.

Kde kupují hlavně normálnější auta
 Neelektrifikované vozyz toho:Elektrifikované vozy
ZeměbenzinnaftaCNG/LPG
Bulharsko93%76%16%0%7%
Slovinsko81%62%18%2%19%
Česko71%48%21%2%29%
Chorvatsko68%47%19%2%32%
Slovensko65%47%16%2%35%
Rumunsko55%32%12%10%45%
Irsko53%30%23%0%47%
Německo53%35%17%1%47%
Itálie52%29%14%9%48%
Rakousko50%33%17%0%50%
Španělsko50%37%9%3%50%
Polsko49%37%9%3%51%
EU48%33%12%3%52%
Belgie47%42%5%1%53%
Řecko45%36%7%3%55%
Maďarsko42%30%12%0%58%
Francie40%30%7%3%60%
Švýcarsko38%29%9%0%62%
Velká Británie37%34%3%0%63%
Švédsko31%23%7%2%69%
Dánsko27%23%4%0%73%
Nizozemsko23%22%1%1%77%
Finsko20%15%5%0%80%
Norsko3%1%2%0%97%

Na datech je vidět, že roli hraje podíl menších a levnějších vozů, které jsou spíše se spalovacím motorem. Zajímavostí je i podíl Toyoty na jednotlivých trzích. Čím více tam tato japonská automobilka prodává, tím spíše je tam vyšší podíl hybridů. A samozřejmě je jednoznačné, že nejvyšší podíly spalovacích motorů bez elektrifikace jsou v nových členských zemích unie. Naopak v bohatších zemích západu a severu jsou nejnižší.

V případě hybridů vyniká výrazný rozdíl mezi Českem a Polskem, kde mají dvakrát větší podíl. Vysvětlením může být, že polskému trhu s náskokem vévodí Toyota.

Důležitou roli hrají i daně a dotace. V řadě zemí je zákazník motivován k tomu, alespoň trochu elektřiny ve voze chtít. Každý papírový gram oxidu uhličitého se může odrážet nejen na kupní ceně vozu včetně daní, ale i na ročních poplatcích. To je rozdíl proti zemím, kde finanční motivace k nákupu elektrifikovaných vozů spočívá jen v možné úspoře paliva.

Video placeholder
Martin Vaculík a hybrid na LPG. Může toto fungovat? • Zdroj: auto.cz

V Evropě prakticky vymizely prodeje vozů na CNG. Tohoto paliva se dál drží ve větší míře prakticky jen Itálie. V případě LPG je tahounem Dacia. Podíly tohoto paliva jsou vyšší tam, kde se spíše daří této značce. Úplně nejvyšší je pak v Rumunsku, kde jde dokonce o desetiprocentní podíl.

Elektrifikované vozy se samozřejmě zásadně liší. V některých zemích, včetně Česka, hrají velkou roli jen jednodušší mild-hybridy. Jinde, jako třeba v Norsku, Dánsku, Švédsku, na Maltě a na Islandu, jasně dominují čisté elektromobily, kterých se prodává víc než hybridů všech typů dohromady.

 
Vstoupit do diskuze (93)