Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká výroba aut v pololetí klesla o třetinu. Tatra ale rostla

ČTK ČTK 21. 7. 2020 • 03:01
41
Zobrazit náhledy (41)
Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích

Pokles produkce automobilů odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v EU. Třeba Tatra ale navzdory koronaviru rostla.

Výroba osobních aut v ČR v prvním pololetí klesla meziročně o 32,6 procenta na 503.615 vozidel. V červnu pak produkce automobilek klesla o 17 procent na 103.934 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Pokles produkce podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii.

Prodej nových osobních aut v EU v červnu zaznamenal meziroční pokles o 22,3 procenta, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. „I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ podotkl Wojnar.

Všechny tři automobilky vyrábějící v České republice musely v prvním pololetí kvůli koronaviru na několik týdnů přerušit výrobu. Škoda Auto od ledna do konce června vyrobila 337.580, což je meziroční pokles o 28,2 procenta. Nošovickému Huyndai klesla produkce o dvě pětiny na 96.390 automobilů a TPCA vyrobila 69.645 malých automobilů, tedy o 40,3 procenta méně než v prvním pololetí loňského roku.

„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodal Wojnar.

Výroba autobusů v prvním pololetí klesla o 11,9 procenta na 2231 vozidel, po obnovení produkce se nicméně naplno projevila specifická zakázková výroba v segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 a za pololetí brány závodu opustilo 1999 autobusů. SOR Libchavy navýšil v červnu výrobu o 73,3 procenta na 52 vozů a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Celkově červnová produkce autobusů vzrostla o 13 procent na 516 autobusů.

Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku.

Jediný český výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil v prvním pololetí 249 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem to byl pokles produkce o 637 motocyklů.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku