Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí 2020 podle segmentů: i30, Tucson nebo GLE rostou i v době koronaviru

David Bureš
Diskuze (13)

Prodeje na českém trhu byly v prvních měsících letošního roku silně ovlivněny pandemií koronaviru. Najdou se ale i modely s meziročním nárůstem registrací, patří mezi ně Hyundai i30 i Mercedes GLE.

Polovina roku 2020 je za námi, a tak nastává čas její rekapitulace a hodnocení. Z hlediska registrací nových automobilů na českém trhu moc úspěšný nebyl. Výsledných 95.029 registrovaných aut je o 26,1 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Čísla registrací logicky primárně ovlivnila pandemie koronaviru, která na čas zavřela autosalony, omezila provoz úřadů a omezila dovoz aut ze zahraničí. Na druhou stranu, registrace na českém trhu klesaly již před vypuknutím pandemie onemocnění covid-19, a tak zavření showroomů není jediný důvod letošního propadu. Hovořilo se rovněž o nasycení trhu nebo o vyšších cenách nových aut.

Nejžádanější značkou na trhu zůstává domácí Škoda, která si sice meziročně pohoršila o 7.539 registrovaných aut na výsledných 36.551, nižší procentuální pokles než u mnohé konkurence (o 17,1 %) ale paradoxně znamenal navýšení tržního podílu. Za šest měsíců roku činí 38,46 %, zatímco před rokem to bylo 34,31 %.

Jedničkou z hlediska modelů pak zůstává Škoda Octavia, která jako jediný model překonala hranici deseti tisíců registrací. Co se pak týče segmentů, s náskokem vedou SUV, pokud bychom je však rozdělili podle velikosti jako konvenční automobily, v oblibě nadále vede nižší střední třída.

A jak to v prvním pololetí vypadalo v jednotlivých segmentech?

Nejprodávanější minivozy

Škoda Citigo sice přešla čistě na elektrický pohon, a tak se hodně spekulovalo, jak to ovlivní její tuzemské prodeje, po šesti měsících roku ale zůstává s přehledem jedničkou ve své kategorii miniaut. Výsledných 704 registrací je každopádně méně než polovina toho, co před rokem. Mimochodem z toho 595 registrací připadá na čistě elektrické Citigoe iV, 108 vozů byly benzinové skladové zásoby a jeden exemplář na CNG. Druhý i díky nástupu druhé generace nadále následuje Hyundai i10, nejlepší trojku uzavírá Suzuki Ignis. Pátý je mimochodem Fiat 500, který dokazuje, že jeho vzhled i po tolika letech pořád boduje.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Citigo 704 1566
2. Hyundai i10 402 338
3. Suzuki Ignis 257 295
4. Toyota Aygo 167 216
5. Fiat 500 144 79

Nejprodávanější malá auta

Také mezi malými modely se v čele nic nemění, Škoda Fabia zůstává první, navzdory meziročnímu poklesu z 10.863 na 8.265 registrovaných kusů. Druhý se po loňském příchodu nové generace drží Renault Clio, na třetí příčku se však vyšvihl Hyundai i20, který odsunul Dacii Sandero na čtvrté místo. Mezi nejlepší se dostal také celkově osmý Citroën C3, top 10 pak uzavírá Seat Ibiza. Naopak někdejší stálice v podobě Fordu Fiesta je za první pololetí v rámci segmentu až třináctá, se 161 registracemi, její pozice zřejmě přebírá malý crossover Puma, kterému se naopak nadmíru daří.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Fabia 8265 10863
2. Renault Clio 1458 2118
3. Hyundai i20 1137 736
4. Dacia Sandero 974 1542
5. Toyota Yaris 971 911
6. Volkswagen Polo 585 729
7. Kia Rio 565 647
8. Citroën C3 520 603
9. Peugeot 208 407 724
10. Seat Ibiza 309 412

Nejprodávanější kompaktní auta

Jak už bylo uvedeno, Škoda Octavia je nejprodávanějším vozem na českém trhu, tudíž logicky boduje i v rámci svého segmentu. Druhá se drží Škoda Scala, jejíž meziroční růst z 1.700 na 3.906 exemplářů je však primárně způsoben vstupem na trh až v průběhu loňského roku. Meziročně si pak pomohl i Hyundai i30, z 3.260 na 3.374 exemplářů, nepochybně díky atraktivní cenové nabídce. Hned za ním následuje sesterská Kia Ceed. Naopak takový Volkswagen Golf se musel za první pololetí roku smířit až s šestou příčkou. Jeho výsledky totiž ovlivnil opožděný příchod nové generace a pozastavení dodávek kvůli problémům se softwarem. Nejlepší desítku uzavírá Ford Focus, 537 registrací je ale nicméně jen asi polovina toho co před rokem.  

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 10410 11746
2. Škoda Scala 3906 1700
3. Hyundai i30 3374 3260
4. Kia Ceed 1686 2103
5. Toyota Corolla 1131 980
6. Volkswagen Golf 895 2054
7. Dacia Logan 846 1071
8. Seat Leon 794 1628
9. Renault Mégane 566 1038
10. Ford Focus 537 1096

Nejprodávanější vozy střední třídy

Mezi modely střední třídy zůstává jedničkou domácí Škoda Superb, její meziročně pokles z 2.725 na 2.629 registrací navíc není nijak zásadní. Meziroční srovnání totiž ovlivnilo loňské čekání na příchod modernizovaného provedení. Druhý se drží Volkswagen Passat, třetí je jeho sportovněji tvarovaný bratr Volkswagen Arteon. Další pořadí pak dokazuje, že střední třídě stále více vládnou modely luxusních značek – čtvrté je BMW 3, následuje Volvo S60/V60 a Mercedes-Benz C.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Superb 2629 2725
2. Volkswagen Passat 1027 1216
3. Volkswagen Arteon 274 240
4. BMW 3 265 302
5. Volvo S60/V60 126 114
6. Mercedes-Benz C 123 421
7. Mazda 6 111 254
8. Ford Mondeo 97 198
9. Subaru Outback 87 98
10. Peugeot 508 82 279

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

Jedničkou vyšší střední třídy zůstává Mercedes-Benz E, a to přestože je již za dveřmi vstup modernizované verze na trh. Na druhé místo se naopak opět vyšvihlo Audi A6, což znamená, že BMW 5 se tentokrát muselo smířit s třetí příčkou. Také mnichovského zástupce totiž brzy čeká facelift.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz E 241 532
2. Audi A6 208 223
3. BMW 5 178 413
4. Volvo S90/V90 82 162
5. Audi A7 47 45

Nejprodávanější luxusní vozy

Nejluxusnějším automobilům na českém trhu letos s přehledem vládne BMW řady 7 s 82 registracemi, což je o 17 více než před rokem. Loňská modernizace s výraznou přídí tudíž prodeje sedmičky negativně neovlivnila. Druhý následuje Mercedes-Benz třídy S, meziroční propad ze 119 na 37 registrací, je však spíše než koronavirem způsobem čekáním na novou generaci. Ta má debutovat ještě letos, přičemž životní cyklus modelu prodeje v této kategorii vždy silně ovlivňuje. Naopak prodeje Audi A8 se v aktuální generaci pořád nějak nepovedlo rozhýbat, jen 12 registrací za šest měsíců je toho důkazem.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. BMW 7 82 65
2. Mercedes-Benz S 37 119
3. Audi A8 12 19
4. Porsche Panamera 10 29

Nejprodávanější malá SUV

Titul nejžádanějšího malého SUV v Česku už plně převzala Škoda Kamiq, na jejíž 3.776 registrací žádný model v segmentu nestačil. Ostatně Kamiq je díky tomu druhé nejprodávanější SUV u nás vůbec (po větší Škodě Karoq). Druhá následuje dosavadní jednička segmentu, Peugeot 2008, se 781 registrovanými kusy, třetí je její přímý konkurent, Renault Captur se 734 exempláři. Oba jsou nicméně jen asi na polovině toho co před rokem, což může souviset i s mezigenerační proměnou obou modelů. Osmou příčku pak s 404 registracemi drží již zmíněný Ford Puma, letošní novinka kategorie.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Kamiq 3776 -
2. Peugeot 2008 781 1709
3. Renault Captur 734 1434
4. Hyundai Kona 666 423
5. Seat Arona 617 531
6. Opel Crossland X 504 634
7. Kia Stonic 439 564
8. Ford Puma 404 -

Nejprodávanější kompaktní SUV

Mezi středně velkými SUV se na dvou nejvyšších postech nic nemění, za Škodou Karoq následuje její větší a starší sourozenec Škoda Kodiaq. Třetí příčku nicméně obsadil Hyundai Tucson s meziročním nárůstem z 1.672 na 2.103 registrací, s čímž může souviset postupný výprodej aktuální generace – ještě letos má totiž debutovat nástupce tohoto modelu vyráběného v Nošovicích. Naopak Dacia Duster ztrácí svoji někdejší silnou pozici, za prvních šest měsíců roku 2020 je až pátá, s meziročním propadem z 3.390 na 1.561 registrovaných kusů.  Vedle pandemie koronaviru je důvodem také omezená paleta motorizací v reakci na emisní normy. Sedmé se naopak pořád drží letité Mitsubishi ASX s 637 kusy, které si meziročně dokonce pomohlo, díky nástupu modernizované verze. O sedmou příčku se mimochodem dělí s Toyotou RAV4.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 3794 5051
2. Škoda Kodiaq 2591 3399
3. Hyundai Tucson 2103 1672
4. Volkswagen Tiguan 1575 2050
5. Dacia Duster 1561 3390
6. Kia Sportage 641 868
7.-8. Mitsubishi ASX 637 597
7.-8. Toyota RAV4 637 629
9. Peugeot 3008 511 1009
10. Peugeot 5008 471 504

Nejprodávanější velká SUV

V kategorii velkých luxusních SUV letos zatím nikdo nestačí na Mercedes-Benz. První v rámci segmentu je GLE s 553 registracemi, třetí následuje ještě větší GLS s 261 registrovanými kusy. Oběma přitom k výsledkům pomohla loňské mezigenerační proměna. Mezi ně se stalo jen BMW X5 s 365 registrovanými kusy. Jediným modelem neprémiové značky mezi šesti nejlepšími v segmentu je pátý Volkswagen Touareg.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz GLE 553 143
2. BMW X5 365 549
3. Mercedes-Benz GLS 261 53
4. Volvo XC90 241 284
5. Volkswagen Touareg 196 357
6. Audi Q8 183 241

Nejprodávanější velkoprostorové vozy

Číslem jedna mezi velkoprostorovými vozidly zůstává Dacia Dokker, 1.127 registrací je však jen zhruba polovina loňského počtu. Vedle koronaviru za to může také omezená nabídka, související s příchodem nové generace této osobní dodávky. Druhý následuje Citroën Berlingo s 901 registracemi, třetí je Volkswagen Touran s 822 kousky, který je tak nejprodávanějším klasickým MPV u nás. Zajímavé je pak pořadí na konci nejlepší desítky, desátým nejprodávanějším velkoprostorovým vozem u nás je totiž Mercedes-Benz třídy V s 242 registracemi.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 1-6/2020 [ks] Prodeje 1-6/2019 [ks]
1. Dacia Dokker 1127 2238
2. Citroën Berlingo 901 1236
3. Volkswagen Touran 822 828
4. Peugeot Rifter 632 839
5. Toyota Proace 592 534
6. Volkswagen Caddy 474 806
7. Volkswagen Transporter 361 674
8. Opel Combo 259 201
9. Ford Transit Custom 246 223
10. Mercedes-Benz V 242 313
David Bureš
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Emel
8. 7. 2020 11:00
Re: Čím to asi bude?
Tak podíl určitě lepší nebyl, možná tak relativní změna podílu. Když Fabia o čtvrtinu spadne a i20 o polovinu vyroste, tak Fabia holt prodá jen 7x víc a ne 14x víc... což je určitě fajn, ale i 7x je pořád dost.

Osobně sice fandím Škodovce jakožto domácí značce... ale zase si nemyslím, že by měla mít výrazně přes 1/3 domácích prodejů, těch 33-35% mi přijde tak akorát.
8. 7. 2020 09:59
Re: Čím to asi bude?
Navýšila podíl, protože padala pomaleji než zbytek trhu. Hyundai rostl i navzdory tomu, že ostatní padali dolů o desítky procent. Takže podíl Hyundaie byl lepší než u Škody.

Škoda Citigo -55%
Hyundai i10 +19%

Škoda Fabia -24%
Hyundai i20 +54%

Škoda Octavia -11%
Škoda Scala +130%
Hyundai i30 +3%

Škoda Superb -3%

Škoda Kamiq (nelze určit, neprodával se)
Hyundai Kona +57%

Škoda Karoq -25%
Škoda Kodiaq -24%
Hyundai Tucson +25%
8. 7. 2020 04:29
Předřazená ovce
Nechápu jak lidi můžou pořád kupovat tu předraženou nudu.. (ovci)
Avatar - 3_diamanty
7. 7. 2020 22:53
sedany
stredna trieda zda sa uz to ma spocitane... nenazrane SUVecka coskoro aj ju "pozeru az do kosti" ...

este aby som nezabudol..... ASX :yes:
Avatar - Emel
7. 7. 2020 21:13
Re: Čím to asi bude?
A proto Škodovka navýšila podíl na 38%?