Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český autotrh: vítězný leden 2005?

Ondřej Láník
Diskuze (21)
S novou metodikou analýzy českého trhu nových automobil přichází možná také lepší časy pro české prodejce automobilů. V lednu bylo zaregistrováno do provozu 11135 nových automobilů, což je o 18 % více než v lednu minulého roku.

S novou metodikou analýzy českého trhu nových automobil přichází možná také lepší časy pro české prodejce automobilů. V lednu bylo zaregistrováno do provozu 11135 nových automobilů, což je o 18 % více než v lednu minulého roku. Číslo zatím neříká mnoho o tom jak se vyvíjí situace na českém trhu s novými automobily, protože údaj je zkreslen započtením automobilů prodaných na konci roku 2004, které jejich majitelé již nestihli přihlásit. Nově čísla obsahují také všechny zaregistrované vozy včetně individuálních dovozů, které dosud nebyly statistikou SDA zachyceny.

SDA ještě řeší některé problémy související s přechodem na novou metodiku (několik set modelů nebylo možno z údajů MV ČR identifikovat a tak jsou jen v celkových počtech každé z automobilek), takže skutečnou situaci na českém trhu prý budeme schopni vyhodnotit během prvního čtvrtletí roku 2005. SDA v letošním roce očekává pětiprocentní meziroční nárůst prodejů nových automobilů.

Dobré zprávy začínají již u celkových čísel za první měsíc. V lednu bylo zaregistrováno 11135 nových automobilů (součet osobních a lehkých užitkových), což je nejvíce od roku 2002. Leden je obvykle prodejně nejslabším měsícem v roce, takže bude zajímavé sledovat další vývoj. Ze značek si vedla nejlépe domácí Škoda Auto, která drží na českém trhu čtyřicetiprocentní podíl. Pětina z více než 11 tisíc vozů byla zaregistrována jako LUV, což je v současné době slabší místo domácího výrobce. Zatímco ostatní značky z první pětky prodávají 23 až 45% automobilů jako LUV, Škoda v lednu prodala jen 59 užitkových vozů a to je vyjádřeno podílem 1,33 % na celkovém objemu měsíčního prodeje značky. Do top 20 se dostali ještě další outsideři bez skutečných nebo "fiktivních" LUV - jsou jimi Chevrolet a Honda.

Pořadí značek dle registrací nových automobilů v ČR, leden 2005, zdroj: SDA
    OA+LUV 2005 podíl LUV OA+LUV 2004 podíl LUV
1. Škoda 4446 1,33% 3853 0,36%
2. Renault 845 23,55% 588 23,81%
3. Volkswagen 842 44,89% 639 39,12%
4. Ford 673 45,47% 669 36,92%
5. Peugeot 645 34,26% 555 32,61%
6. Opel 484 23,76% 330 29,39%
7. Hyundai 375 16,53% 295 18,64%
8. Fiat 354 33,33% 295 34,58%
9. Citroën 321 38,32% 307 37,13%
10. Toyota 279 20,43% 354 12,15%
11. Mercedes-Benz 186 54,30% 141 60,28%
12. Kia 180 48,89% 156 50,64%
13. Audi 173 14,45% 99 15,15%
14. Seat 164 12,20% 218 10,09%
15. BMW 141 32,62% 80 13,75%
16. Nissan 140 45,00% 125 38,40%
17. Mazda 137 22,63% 167 4,19%
18. Dacia 125 2,40% 13 69,23%
19. Chevrolet 107 0,00% 98 0,00%
20. Honda 106 0,00% 90 0,00%

Také následující údaje vyjadřují sečtené registrace osobních a lehkých užitkových automobilů.

Tabulku nejmenších vozů vede Panda, které k upevnění vedoucí pozice pomohlo 19 užitkových verzí s odpočtem DPH a 7 kusů s pohonem 4x4. Dobře si vede i duo Picanto a Matiz, které cenově válčí s větším, ale cenově podobně posazeným Loganem.

Mini vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Fiat PANDA 84
2. Kia PICANTO 44
3. Chevrolet MATIZ 34
4. Hyundai ATOS 26
5. Opel AGILA 18
6. Renault TWINGO 14
7. Suzuki WAGON 12
8. Citroën C2 7
9. Ford KA 3
10. Smart 3

V malých vozech se zatím nedá čekat nic jiného než vítězství Škody Fabia. Velmi slušná čísla si připsal Renault s cenově zvýhodněnou Thalií, podobně je na tom také Peugeot 206. Další konkurenti jsou v zástupu již poměrně blízko za sebou, jak je vidět z následující tabulky.

Malé vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Škoda FABIA 2850
2. Renault THALIA 272
3. Peugeot 206 258
4. Hyundai GETZ 127
4. Volkswagen POLO 127
6. Toyota YARIS 110
7. Ford FIESTA 111
8. Citroën C3 93
9. Renault CLIO 67
9. Opel CORSA 67

V nižší střední třídě se za první Octavií překvapivě umístila opelova Astra, která poprvé poráží pátou generaci Volkswagenu Golf. Ten je ostatně i za dalšími konkurenty, až na šesté příčce v rámci nižší střední třídy.

Nižší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Škoda OCTAVIA 1348
2. Opel ASTRA 272
3. Ford FOCUS 216
4. Peugeot 307 167
5. Renault MEGANE 149
6. Volkswagen GOLF 140
7. Hyundai ACCENT 89
8. Dacia Logan 87
9. Fiat STILO 78
10. Toyota COROLLA 55

Doprodej Volkswagenu Passat odstupující generace udržuje tento model na špici žebříčku střední třídy. Za ním je velký rival Ford Mondeo a pak teprve mladé nebo inovované modely (Peugeot 407, Audi A4).

Střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Volkswagen PASSAT 142
2. Ford MONDEO 109
3. Peugeot 407 68
4. Audi A4 49
4. Renault LAGUNA 49
6. Mazda 6 44
7. Toyota AVENSIS 31
8. Honda ACCORD 30
9. Opel VECTRA 27
10. Subaru LEGACY 24

210 prodaných Superbů odpovídá dlouhodobému průměru prodejů tohoto modelu v České republice, velmi dobrý měsíc mělo nové Audi A6 z něhož odvozené kombi již také míří na český trh a asi dále upevní pozici Audi v segmentu prémiových značek.

Vyšší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Škoda SUPERB 210
2. Audi A6 62
3. BMW 5 43
4. Mercedes-Benz E 18
5. Audi ALLROAD QUATTRO 16

Devatenáct prodaných BMW řady 7 je výborný lednový výsledek modrobílé značky, Audi A8 jakoby ztratilo zákazníky kvůli novému menšímu sourozenci. Zájem je také o omezený počet Mercedesů CLS (v lednu prodáno 14 ks).

Luxusní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. BMW 7 19
2. Mercedes-Benz CLS 14
3. Audi A8 7
4. Volkswagen PHAETON 3
5. Jaguar XJ 2
6. Mercedes-Benz S 1

Sportovní automobily se v lednu příliš neprodávají. Majetní jsou asi na horách nebo v teplých krajích a výměna plechových miláčků se odehraje v jarních měsících. I přesto se prodalo pět zvýhodněných kupé od Hyundaie, čtyři Mercedesy SLK, tři Mercedesy CLK a atraktivně zlevněné citroëny C3 Pluriel. Zaregistrován byl jeden Aston Martin, Kaipan i Porsche 911.

Mezi terénními vozy vedou korejské modely. Kia nestíhá plnit požadavky zákazníků na model Sorento, Hyundai dobře zavedl Tucson a v první desítce je také Santa Fe. Rozbíhá se prodej nové Kie Sportage, která by mohla brzy zaujmout své místo v první desítce podobně jako koncernový kolega Tucson. Problémy s nedostatečnou kapacitou má také Volkswagen v případě slovenského modelu Touareg.

Terénní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
  model počet zaregistrovaných vozů
1. Kia SORENTO 49
2. Hyundai TUCSON 41
3. Volkswagen TOUAREG 33
4. Suzuki GRAND VITARA 29
4. Toyota RAV4 29
6. BMW X 3 25
7. Hyundai SANTAFE 23
7. Volvo XC90 23
9. Nissan X-TRAIL 21
9. Subaru FORESTER 21

Renault ovládá třídu velkoprostorových vozů díky dominanci Scéniku, do stejné kategorie byl zařazen také Modus (44 ks) a Espace (12 ks). Volkswagen má na třetím místě ve třídě Touran (38 ks), dobře šel na odbyt také větší Sharan (28 ks).

Ondřej Láník
Diskuze (21)
27. 2. 2005 20:47
Re: AŤ ŽIJE PANDA
To se ti povedlo Ještě se směju. Tuhle větu, evropane, tu můžeš napsat na cokoli. Takže nemám na co reagovat. Trénuj.
27. 2. 2005 15:25
Re: bez titulku
To se asi zjistit dá, a bylo by to fakt zajímavé. Třeba bychom zjistili, že se neproclil žádný Ford Mustang, ale ix hříbat , nebo namísto Dodge Ram se clilo velkobalení Ramy a Lincoln Navigátor byl proclenej na kapesního navigátora GRP . Ale vážně, bylo by to zajímavé.
27. 2. 2005 15:19
AŤ ŽIJE PANDA
Pročítám ty tabulky. V mini drží prapor osamocená Panda. Sláva ji. Už aby byla na trhu kolínská trojka, a z ní hlavně ta dvojka. Nebo nás tu převálcují ty korejské prostitutky?
27. 2. 2005 15:01
Re: bez titulku
Na tom nezáleží (c), my ti rozumíme. Mě spíš zarazilo, že smíchali v téhle tabulce auta s loděma. Já myslel, že Santafé je hausbót