Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český autotrh: vítězný leden 2005?

Ondřej Láník Ondřej Láník 27. 2. 2005 • 23:52
21
S novou metodikou analýzy českého trhu nových automobil přichází možná také lepší časy pro české prodejce automobilů. V lednu bylo zaregistrováno do provozu 11135 nových automobilů, což je o 18 % více než v lednu minulého roku.

S novou metodikou analýzy českého trhu nových automobil přichází možná také lepší časy pro české prodejce automobilů. V lednu bylo zaregistrováno do provozu 11135 nových automobilů, což je o 18 % více než v lednu minulého roku. Číslo zatím neříká mnoho o tom jak se vyvíjí situace na českém trhu s novými automobily, protože údaj je zkreslen započtením automobilů prodaných na konci roku 2004, které jejich majitelé již nestihli přihlásit. Nově čísla obsahují také všechny zaregistrované vozy včetně individuálních dovozů, které dosud nebyly statistikou SDA zachyceny.

SDA ještě řeší některé problémy související s přechodem na novou metodiku (několik set modelů nebylo možno z údajů MV ČR identifikovat a tak jsou jen v celkových počtech každé z automobilek), takže skutečnou situaci na českém trhu prý budeme schopni vyhodnotit během prvního čtvrtletí roku 2005. SDA v letošním roce očekává pětiprocentní meziroční nárůst prodejů nových automobilů.

Dobré zprávy začínají již u celkových čísel za první měsíc. V lednu bylo zaregistrováno 11135 nových automobilů (součet osobních a lehkých užitkových), což je nejvíce od roku 2002. Leden je obvykle prodejně nejslabším měsícem v roce, takže bude zajímavé sledovat další vývoj. Ze značek si vedla nejlépe domácí Škoda Auto, která drží na českém trhu čtyřicetiprocentní podíl. Pětina z více než 11 tisíc vozů byla zaregistrována jako LUV, což je v současné době slabší místo domácího výrobce. Zatímco ostatní značky z první pětky prodávají 23 až 45% automobilů jako LUV, Škoda v lednu prodala jen 59 užitkových vozů a to je vyjádřeno podílem 1,33 % na celkovém objemu měsíčního prodeje značky. Do top 20 se dostali ještě další outsideři bez skutečných nebo "fiktivních" LUV - jsou jimi Chevrolet a Honda.

Pořadí značek dle registrací nových automobilů v ČR, leden 2005, zdroj: SDA
  OA+LUV 2005podíl LUVOA+LUV 2004podíl LUV
1.Škoda44461,33%38530,36%
2.Renault84523,55%58823,81%
3.Volkswagen84244,89%63939,12%
4.Ford67345,47%66936,92%
5.Peugeot64534,26%55532,61%
6.Opel48423,76%33029,39%
7.Hyundai37516,53%29518,64%
8.Fiat35433,33%29534,58%
9.Citroën32138,32%30737,13%
10.Toyota27920,43%35412,15%
11.Mercedes-Benz18654,30%14160,28%
12.Kia18048,89%15650,64%
13.Audi17314,45%9915,15%
14.Seat16412,20%21810,09%
15.BMW14132,62%8013,75%
16.Nissan14045,00%12538,40%
17.Mazda13722,63%1674,19%
18.Dacia1252,40%1369,23%
19.Chevrolet1070,00%980,00%
20.Honda1060,00%900,00%

Také následující údaje vyjadřují sečtené registrace osobních a lehkých užitkových automobilů.

Tabulku nejmenších vozů vede Panda, které k upevnění vedoucí pozice pomohlo 19 užitkových verzí s odpočtem DPH a 7 kusů s pohonem 4x4. Dobře si vede i duo Picanto a Matiz, které cenově válčí s větším, ale cenově podobně posazeným Loganem.

Mini vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Fiat PANDA84
2.Kia PICANTO44
3.Chevrolet MATIZ34
4.Hyundai ATOS26
5.Opel AGILA18
6.Renault TWINGO14
7.Suzuki WAGON12
8.Citroën C27
9.Ford KA3
10.Smart3

V malých vozech se zatím nedá čekat nic jiného než vítězství Škody Fabia. Velmi slušná čísla si připsal Renault s cenově zvýhodněnou Thalií, podobně je na tom také Peugeot 206. Další konkurenti jsou v zástupu již poměrně blízko za sebou, jak je vidět z následující tabulky.

Malé vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda FABIA2850
2.Renault THALIA272
3.Peugeot 206258
4.Hyundai GETZ127
4.Volkswagen POLO127
6.Toyota YARIS110
7.Ford FIESTA111
8.Citroën C393
9.Renault CLIO67
9.Opel CORSA67

V nižší střední třídě se za první Octavií překvapivě umístila opelova Astra, která poprvé poráží pátou generaci Volkswagenu Golf. Ten je ostatně i za dalšími konkurenty, až na šesté příčce v rámci nižší střední třídy.

Nižší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda OCTAVIA1348
2.Opel ASTRA272
3.Ford FOCUS216
4.Peugeot 307167
5.Renault MEGANE149
6.Volkswagen GOLF140
7.Hyundai ACCENT89
8.Dacia Logan87
9.Fiat STILO78
10.Toyota COROLLA55

Doprodej Volkswagenu Passat odstupující generace udržuje tento model na špici žebříčku střední třídy. Za ním je velký rival Ford Mondeo a pak teprve mladé nebo inovované modely (Peugeot 407, Audi A4).

Střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Volkswagen PASSAT142
2.Ford MONDEO109
3.Peugeot 40768
4.Audi A449
4.Renault LAGUNA49
6.Mazda 644
7.Toyota AVENSIS31
8.Honda ACCORD30
9.Opel VECTRA27
10.Subaru LEGACY24

210 prodaných Superbů odpovídá dlouhodobému průměru prodejů tohoto modelu v České republice, velmi dobrý měsíc mělo nové Audi A6 z něhož odvozené kombi již také míří na český trh a asi dále upevní pozici Audi v segmentu prémiových značek.

Vyšší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Škoda SUPERB210
2.Audi A662
3.BMW 543
4.Mercedes-Benz E18
5.Audi ALLROAD QUATTRO16

Devatenáct prodaných BMW řady 7 je výborný lednový výsledek modrobílé značky, Audi A8 jakoby ztratilo zákazníky kvůli novému menšímu sourozenci. Zájem je také o omezený počet Mercedesů CLS (v lednu prodáno 14 ks).

Luxusní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.BMW 719
2.Mercedes-Benz CLS14
3.Audi A87
4.Volkswagen PHAETON3
5.Jaguar XJ2
6.Mercedes-Benz S1

Sportovní automobily se v lednu příliš neprodávají. Majetní jsou asi na horách nebo v teplých krajích a výměna plechových miláčků se odehraje v jarních měsících. I přesto se prodalo pět zvýhodněných kupé od Hyundaie, čtyři Mercedesy SLK, tři Mercedesy CLK a atraktivně zlevněné citroëny C3 Pluriel. Zaregistrován byl jeden Aston Martin, Kaipan i Porsche 911.

Mezi terénními vozy vedou korejské modely. Kia nestíhá plnit požadavky zákazníků na model Sorento, Hyundai dobře zavedl Tucson a v první desítce je také Santa Fe. Rozbíhá se prodej nové Kie Sportage, která by mohla brzy zaujmout své místo v první desítce podobně jako koncernový kolega Tucson. Problémy s nedostatečnou kapacitou má také Volkswagen v případě slovenského modelu Touareg.

Terénní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA
 modelpočet zaregistrovaných vozů
1.Kia SORENTO49
2.Hyundai TUCSON41
3.Volkswagen TOUAREG33
4.Suzuki GRAND VITARA29
4.Toyota RAV429
6.BMW X 325
7.Hyundai SANTAFE23
7.Volvo XC9023
9.Nissan X-TRAIL21
9.Subaru FORESTER21

Renault ovládá třídu velkoprostorových vozů díky dominanci Scéniku, do stejné kategorie byl zařazen také Modus (44 ks) a Espace (12 ks). Volkswagen má na třetím místě ve třídě Touran (38 ks), dobře šel na odbyt také větší Sharan (28 ks).

Témata
27. 2. 2005 20:47
Re: AŤ ŽIJE PANDA
To se ti povedlo Ještě se směju. Tuhle větu, evropane, tu můžeš napsat na cokoli. Takže nemám na co reagovat. Trénuj.
27. 2. 2005 15:25
Re: bez titulku
To se asi zjistit dá, a bylo by to fakt zajímavé. Třeba bychom zjistili, že se neproclil žádný Ford Mustang, ale ix hříbat , nebo namísto Dodge Ram se clilo velkobalení Ramy a Lincoln Navigátor byl proclenej na kapesního navigátora GRP . Ale vážně, bylo by to zajímavé.
27. 2. 2005 15:19
AŤ ŽIJE PANDA
Pročítám ty tabulky. V mini drží prapor osamocená Panda. Sláva ji. Už aby byla na trhu kolínská trojka, a z ní hlavně ta dvojka. Nebo nás tu převálcují ty korejské prostitutky?
27. 2. 2005 15:01
Re: bez titulku
Na tom nezáleží (c), my ti rozumíme. Mě spíš zarazilo, že smíchali v téhle tabulce auta s loděma. Já myslel, že Santafé je hausbót

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku