Český autotrh: vítězný leden 2005?
S novou metodikou analýzy českého trhu nových automobil přichází možná také lepší časy pro české prodejce automobilů. V lednu bylo zaregistrováno do provozu 11135 nových automobilů, což je o 18 % více než v lednu minulého roku. Číslo zatím neříká mnoho o tom jak se vyvíjí situace na českém trhu s novými automobily, protože údaj je zkreslen započtením automobilů prodaných na konci roku 2004, které jejich majitelé již nestihli přihlásit. Nově čísla obsahují také všechny zaregistrované vozy včetně individuálních dovozů, které dosud nebyly statistikou SDA zachyceny.
SDA ještě řeší některé problémy související s přechodem na novou metodiku (několik set modelů nebylo možno z údajů MV ČR identifikovat a tak jsou jen v celkových počtech každé z automobilek), takže skutečnou situaci na českém trhu prý budeme schopni vyhodnotit během prvního čtvrtletí roku 2005. SDA v letošním roce očekává pětiprocentní meziroční nárůst prodejů nových automobilů.
Dobré zprávy začínají již u celkových čísel za první měsíc. V lednu bylo zaregistrováno 11135 nových automobilů (součet osobních a lehkých užitkových), což je nejvíce od roku 2002. Leden je obvykle prodejně nejslabším měsícem v roce, takže bude zajímavé sledovat další vývoj. Ze značek si vedla nejlépe domácí Škoda Auto, která drží na českém trhu čtyřicetiprocentní podíl. Pětina z více než 11 tisíc vozů byla zaregistrována jako LUV, což je v současné době slabší místo domácího výrobce. Zatímco ostatní značky z první pětky prodávají 23 až 45% automobilů jako LUV, Škoda v lednu prodala jen 59 užitkových vozů a to je vyjádřeno podílem 1,33 % na celkovém objemu měsíčního prodeje značky. Do top 20 se dostali ještě další outsideři bez skutečných nebo "fiktivních" LUV - jsou jimi Chevrolet a Honda.
Pořadí značek dle registrací nových automobilů v ČR, leden 2005, zdroj: SDA | |||||
OA+LUV 2005 | podíl LUV | OA+LUV 2004 | podíl LUV | ||
1. | Škoda | 4446 | 1,33% | 3853 | 0,36% |
2. | Renault | 845 | 23,55% | 588 | 23,81% |
3. | Volkswagen | 842 | 44,89% | 639 | 39,12% |
4. | Ford | 673 | 45,47% | 669 | 36,92% |
5. | Peugeot | 645 | 34,26% | 555 | 32,61% |
6. | Opel | 484 | 23,76% | 330 | 29,39% |
7. | Hyundai | 375 | 16,53% | 295 | 18,64% |
8. | Fiat | 354 | 33,33% | 295 | 34,58% |
9. | Citroën | 321 | 38,32% | 307 | 37,13% |
10. | Toyota | 279 | 20,43% | 354 | 12,15% |
11. | Mercedes-Benz | 186 | 54,30% | 141 | 60,28% |
12. | Kia | 180 | 48,89% | 156 | 50,64% |
13. | Audi | 173 | 14,45% | 99 | 15,15% |
14. | Seat | 164 | 12,20% | 218 | 10,09% |
15. | BMW | 141 | 32,62% | 80 | 13,75% |
16. | Nissan | 140 | 45,00% | 125 | 38,40% |
17. | Mazda | 137 | 22,63% | 167 | 4,19% |
18. | Dacia | 125 | 2,40% | 13 | 69,23% |
19. | Chevrolet | 107 | 0,00% | 98 | 0,00% |
20. | Honda | 106 | 0,00% | 90 | 0,00% |
Také následující údaje vyjadřují sečtené registrace osobních a lehkých užitkových automobilů.
Tabulku nejmenších vozů vede Panda, které k upevnění vedoucí pozice pomohlo 19 užitkových verzí s odpočtem DPH a 7 kusů s pohonem 4x4. Dobře si vede i duo Picanto a Matiz, které cenově válčí s větším, ale cenově podobně posazeným Loganem.
Mini vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Fiat PANDA | 84 |
2. | Kia PICANTO | 44 |
3. | Chevrolet MATIZ | 34 |
4. | Hyundai ATOS | 26 |
5. | Opel AGILA | 18 |
6. | Renault TWINGO | 14 |
7. | Suzuki WAGON | 12 |
8. | Citroën C2 | 7 |
9. | Ford KA | 3 |
10. | Smart | 3 |
V malých vozech se zatím nedá čekat nic jiného než vítězství Škody Fabia. Velmi slušná čísla si připsal Renault s cenově zvýhodněnou Thalií, podobně je na tom také Peugeot 206. Další konkurenti jsou v zástupu již poměrně blízko za sebou, jak je vidět z následující tabulky.
Malé vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda FABIA | 2850 |
2. | Renault THALIA | 272 |
3. | Peugeot 206 | 258 |
4. | Hyundai GETZ | 127 |
4. | Volkswagen POLO | 127 |
6. | Toyota YARIS | 110 |
7. | Ford FIESTA | 111 |
8. | Citroën C3 | 93 |
9. | Renault CLIO | 67 |
9. | Opel CORSA | 67 |
V nižší střední třídě se za první Octavií překvapivě umístila opelova Astra, která poprvé poráží pátou generaci Volkswagenu Golf. Ten je ostatně i za dalšími konkurenty, až na šesté příčce v rámci nižší střední třídy.
Nižší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1348 |
2. | Opel ASTRA | 272 |
3. | Ford FOCUS | 216 |
4. | Peugeot 307 | 167 |
5. | Renault MEGANE | 149 |
6. | Volkswagen GOLF | 140 |
7. | Hyundai ACCENT | 89 |
8. | Dacia Logan | 87 |
9. | Fiat STILO | 78 |
10. | Toyota COROLLA | 55 |
Doprodej Volkswagenu Passat odstupující generace udržuje tento model na špici žebříčku střední třídy. Za ním je velký rival Ford Mondeo a pak teprve mladé nebo inovované modely (Peugeot 407, Audi A4).
Střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Volkswagen PASSAT | 142 |
2. | Ford MONDEO | 109 |
3. | Peugeot 407 | 68 |
4. | Audi A4 | 49 |
4. | Renault LAGUNA | 49 |
6. | Mazda 6 | 44 |
7. | Toyota AVENSIS | 31 |
8. | Honda ACCORD | 30 |
9. | Opel VECTRA | 27 |
10. | Subaru LEGACY | 24 |
210 prodaných Superbů odpovídá dlouhodobému průměru prodejů tohoto modelu v České republice, velmi dobrý měsíc mělo nové Audi A6 z něhož odvozené kombi již také míří na český trh a asi dále upevní pozici Audi v segmentu prémiových značek.
Vyšší střední třída (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Škoda SUPERB | 210 |
2. | Audi A6 | 62 |
3. | BMW 5 | 43 |
4. | Mercedes-Benz E | 18 |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 16 |
Devatenáct prodaných BMW řady 7 je výborný lednový výsledek modrobílé značky, Audi A8 jakoby ztratilo zákazníky kvůli novému menšímu sourozenci. Zájem je také o omezený počet Mercedesů CLS (v lednu prodáno 14 ks).
Luxusní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | BMW 7 | 19 |
2. | Mercedes-Benz CLS | 14 |
3. | Audi A8 | 7 |
4. | Volkswagen PHAETON | 3 |
5. | Jaguar XJ | 2 |
6. | Mercedes-Benz S | 1 |
Sportovní automobily se v lednu příliš neprodávají. Majetní jsou asi na horách nebo v teplých krajích a výměna plechových miláčků se odehraje v jarních měsících. I přesto se prodalo pět zvýhodněných kupé od Hyundaie, čtyři Mercedesy SLK, tři Mercedesy CLK a atraktivně zlevněné citroëny C3 Pluriel. Zaregistrován byl jeden Aston Martin, Kaipan i Porsche 911.
Mezi terénními vozy vedou korejské modely. Kia nestíhá plnit požadavky zákazníků na model Sorento, Hyundai dobře zavedl Tucson a v první desítce je také Santa Fe. Rozbíhá se prodej nové Kie Sportage, která by mohla brzy zaujmout své místo v první desítce podobně jako koncernový kolega Tucson. Problémy s nedostatečnou kapacitou má také Volkswagen v případě slovenského modelu Touareg.
Terénní vozy (OA+LUV), leden 2005, zdroj: SDA | ||
model | počet zaregistrovaných vozů | |
1. | Kia SORENTO | 49 |
2. | Hyundai TUCSON | 41 |
3. | Volkswagen TOUAREG | 33 |
4. | Suzuki GRAND VITARA | 29 |
4. | Toyota RAV4 | 29 |
6. | BMW X 3 | 25 |
7. | Hyundai SANTAFE | 23 |
7. | Volvo XC90 | 23 |
9. | Nissan X-TRAIL | 21 |
9. | Subaru FORESTER | 21 |
Renault ovládá třídu velkoprostorových vozů díky dominanci Scéniku, do stejné kategorie byl zařazen také Modus (44 ks) a Espace (12 ks). Volkswagen má na třetím místě ve třídě Touran (38 ks), dobře šel na odbyt také větší Sharan (28 ks).