Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2008: Golf se vrátil, ale Cee'd stále na čele nižší střední

Ondřej Láník
Diskuze (470)
Ještě před několika lety by byl souboj, který na českém trhu právě sledujeme, nemyslitelný. Korea úspěšně válčí s Evropou.

V roce 2007 se Kia Cee'd vyšvihla mezi nejprodávanější modely nižší střední třídy a mezi nejlepšími od té doby setrvává. Ceníky ostatních se musely přizpůsobit...

...a to platí i o modelu, který dává třídě jméno. Cenová úroveň Golfu je několik měsíců před nahrazením šestou generací snížena akčními modely. První cena Golfu je 384.900,-Kč, což sice není ani zdaleka tak málo jako první cena Kie, ale standardní výbava je na úrovni, kterou většina zákazníků v této třídě očekává. Bez příplatku dostanete 6 airbagů, ABS, ASR a brzdový asistent, rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci Climatic, elektrické ovládání oken, elektrické ovládání a vyhřívání zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Zádrhely to má dva. Prvním je fakt, že jde o třídveřové provedení a příplatek za další pár dveří je 28 tisíc korun, a druhým pak to, že jde o základní motorizaci 1,4 l (59 kW), která je výkonově hluboko pod úrovní Cee'du. Za německé auto je ale stále hodně lidí ochotno připlatit, mimo jiné i proto, že věří ve vyšší zůstatkovou hodnotu při dalším prodeji. Volkswagen prodal v březnu 306 Golfů, Kia 359 Cee'dů. Žebříček dovážených modelů v nižší střední za první tři měsíce ale vede Kia suverénním výsledkem 1043 prodaných vozů.

Cee'd úspěšný i jako firemní auto

Co je však ještě zajímavější jsou výsledky Cee'du mezi firemní klientelou. Jednoduchým rozklíčováním dle počtu vozů v kategorii N1 dostaneme podíly verzí N1 u prvních vozů v níže uvedeném žebříčku. Zanedbáváme tak ve prospěch jednoduchosti fakt, že firmy kupují i verze osobní M1. Octavia s podílem N1 téměř 40 % nejvíce spoluurčuje celotřídní průměr tohoto parametru, ale na poli firemních aut relativně nezkušený Cee'd má podíl N1 větší (29 %, 302 vozů zaregistrovaných za první čtvrtletí bylo N1) než Golf (28 %). Kombi Mégane N1 tvoří zřejmě velkou část prodeje této řady, která má podíl N1 přes 58 %.

Octavia vede, ale prodává se hůře než loni

Čtyřicetiprocentní podíl Škody Octavie ve třídě je přesvědčivý. Škoda má momentálně ve třídě Octavie asi nejjistější postavení ze všech kategorií, kde je zastoupena. Přesto je zde důvod k přemýšlení. Zatímco loni se prodalo za první tři měsíce roku 5223 Octavií, letos to bylo jen 4801 kusů. A to celý trh roste! Na druhou stranu, uvážíme-li, že Octavia je čtvrtým rokem na trhu, jde o výborný výsledek.

Ostatní

Hyundai se svým i30 neprodává v nižší střední ani polovinu prodaného objemu Cee'du, ale změnit by to mohlo nové kombi i30 CW, které již má české ceny, velmi podobné Cee'du. Zájem o loni úspěšný Focus podpořil Ford zvýhodněním, ale reakce zákazníků se zatím neprojevuje v registracích, momentálně je až na sedmém místě mezi dováženými modely nižší střední třídy. Dobré časy zažívá nenápadné Suzuki SX4, které se konečně začalo prodávat také jako Fiat Sedici. Atraktivní Fiat Bravo zatím zdá se láká především konvencemi nespoutané zákazníky (v březnu až 15. místo ve třídě), ale dovozce neustále pracuje s ceníkem a cenami, takže se nabídka přibližuje korejskému lídrovi segmentu rodinných hatchbacků. Za očekáváními zůstává odbyt Peugeotu 308, který je zdá se stále příliš drahý. Zákazníci zatím preferují starší, dostupnější a praktičtější kombi 307.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20081-3/20083/20081-3/2008
1.Škoda OCTAVIA1496480136,0%39,9%
2.Kia CEE´D35910438,6%8,7%
3.Volkswagen GOLF3067247,4%6,0%
4.Renault MEGANE2516976,0%5,8%
5.Citroën C41945064,7%4,2%
6.Opel ASTRA1724534,1%3,8%
7.Suzuki SX41664184,0%3,5%
8.Ford FOCUS1563873,8%3,2%
9.Hyundai i 301312963,2%2,5%
10.Hyundai ACCENT1233623,0%3,0%
11.Toyota AURIS812202,0%1,8%
12.Honda CIVIC802321,9%1,9%
13.Dacia LOGAN762121,8%1,8%
14.Seat LEON561241,3%1,0%
15.Fiat BRAVO481241,2%1,0%
16.Peugeot 307472171,1%1,8%
17.Mazda 3441101,1%0,9%
17.Nissan NOTE441171,1%1,0%
19.Peugeot 308421251,0%1,0%
20.Audi A3351350,8%1,1%
21.Chevrolet LACETTI321030,8%0,9%
22.BMW 128820,7%0,7%
23.Nissan TIIDA25660,6%0,5%
24.Fiat LINEA22610,5%0,5%
24.Fiat STILO22670,5%0,6%
26.Volkswagen JETTA19830,5%0,7%
27.Subaru IMPREZA17500,4%0,4%
28.Mitsubishi LANCER16330,4%0,3%
29.Seat TOLEDO14220,3%0,2%
29.Volvo C3014500,3%0,4%
31.Volvo V 5013300,3%0,2%
32.Toyota COROLLA8280,2%0,2%
33.Dodge CALIBER3130,1%0,1%
34.Lada 1119370,1%0,1%
35.Alfa Romeo 1472130,0%0,1%
36.Fiat SEDICI230,0%0,0%
37.Kia CERATO230,0%0,0%
38.Lada 1118290,0%0,1%
39.Volkswagen NEW BEETLE110,0%0,0%
40.Volvo S 40140,0%0,0%
41.Nissan ALMERA020,0%0,0%
-Celkem415312033100,0%100,0%

Ondřej Láník
Diskuze (470)
21. 4. 2008 00:01
pre 507 III.
Ako som si vsimol z tvojich vyjadreni na tomto fore, tak si "zatazeny" na znacky VW group. Nic proti. Mne sa takisto velmi paci Octavia, Golf, vsetky Audiny. Proste ten design je presne to, co lahodi mojmu oku. A to exterier aj interier.

Avsak, to ci je dane auto kvalitne je jedna vec a jeho predajnost vec druha.

Vezmeme len do uvahy Skodovku. V ramci CR a SR tazila a tazi z historicky vyhodnej pozicie. To ze sa na Slovensku najviac predavaju skodovky je objektivna pravda, ale druha vec je, ze jej predaje neustale klesaju.

[odkaz] - z danej stranky jednoznacne vyplyva, ze predaj aut Skoda (na Slovensku) neustale klesa:
rok / podiel / pokles
2000 / 57,19% /
2001 / 52,77% / -7.73%
2002 / 44,22% / -16,2%
2003 / 43,58% / -1,45%
2004 / 36,26% / -16,8%
2005 / 30,26% / -16,55%
2006 / 28,53% / -5,72%
2007 / 21,8% / -23,59%

Porovnanie cien aut Europskou komisiou
[odkaz]

Z uvedeneho dokumentu jednoznacne vyplyva, ze ak chces najst 2 krajiny, kde je Octavia al. Fabia najdrahsia v ramci EU, tak to bude prave CR a SR.

Na zaklade vyssie uvedenych statistik sa da jednoznacne povedat, ze Skoda (nielen Octavia) tazi z jej mimoriadneho postavenie v ramci SR a CR a preto si nadalej dovoluje neumerne predrazovat svoje auta. Ked vsak bude nadalej pokracovat trend poklesu jej trhoveho podielu (k comu momentalne vyrazne dopomaha aj Ceed) - bude Skoda nutena revidovat svoju cenovu politiku voci tymto dvom domacim trhom.

Az potom na otazku: Ceed alebo Octavia? bude ovela tazsie odpovedat. Momentalne na to odpovedaju ludia a firmy svojimi nakupmi. A fanatici, ktori sa pridrzaju len svojich znaciek len nechapavo krutia hlavami...

Howgh.
21. 4. 2008 00:00
Re: pre 507 II.
samozrejme, myslene to je cisto hypoteticky.
20. 4. 2008 23:37
Re: pre 507 II.
Žádnej zaměstnavatel na světě ti nedá volbu značky, aby si nepřijel se značkou o který píšu vedle, když sám jezdí třeba ve Fordu i kdyby byla zadarmo. I když to myslíš třeba hypoteticky.
20. 4. 2008 23:34
CZK nebo SK?
Já teda nevim. Pořád je tu oktávka, ale proč si nekoupit ten Mercedes B 180 za 650 CZK (po sleve, co dá každej dealer) s CD, chrom paketem, dalkou, el. oknama, klimou apod. Servis je úplně stejnej, možnost odpočtu DPH je tam taky, menší to snad neni a jízdní vlastnosti?!
20. 4. 2008 23:31
pre 507 II.
Dam ti dalsi priklad:

Modelova situacia - zamestnavatel kupuje nove sluz. auto, ktore budes vyuzivat len ty. Da ti strop 650 tis Sk. Auto bude na operativny leasing (napr. 120 tis km alebo 4 roky). Zamestnavatel necha vyber auta na teba, pricom ta obmedzuje len peniazmi, nie znackou auta.

Budes 4 roky sekat "geroja" v Octavii defacto v zaklade, alebo sa nechas hyckat v plne vybavenom Ceede?

Kazdy sme iny, tvoja uvaha mozno bude v prospech Octavie, ale spustu ludi a firiem sa rozhodne pre Ceed.