Český trh v březnu 2008: Golf se vrátil, ale Cee'd stále na čele nižší střední
V roce 2007 se Kia Cee'd vyšvihla mezi nejprodávanější modely nižší střední třídy a mezi nejlepšími od té doby setrvává. Ceníky ostatních se musely přizpůsobit...
...a to platí i o modelu, který dává třídě jméno. Cenová úroveň Golfu je několik měsíců před nahrazením šestou generací snížena akčními modely. První cena Golfu je 384.900,-Kč, což sice není ani zdaleka tak málo jako první cena Kie, ale standardní výbava je na úrovni, kterou většina zákazníků v této třídě očekává. Bez příplatku dostanete 6 airbagů, ABS, ASR a brzdový asistent, rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci Climatic, elektrické ovládání oken, elektrické ovládání a vyhřívání zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Zádrhely to má dva. Prvním je fakt, že jde o třídveřové provedení a příplatek za další pár dveří je 28 tisíc korun, a druhým pak to, že jde o základní motorizaci 1,4 l (59 kW), která je výkonově hluboko pod úrovní Cee'du. Za německé auto je ale stále hodně lidí ochotno připlatit, mimo jiné i proto, že věří ve vyšší zůstatkovou hodnotu při dalším prodeji. Volkswagen prodal v březnu 306 Golfů, Kia 359 Cee'dů. Žebříček dovážených modelů v nižší střední za první tři měsíce ale vede Kia suverénním výsledkem 1043 prodaných vozů.
Cee'd úspěšný i jako firemní auto
Co je však ještě zajímavější jsou výsledky Cee'du mezi firemní klientelou. Jednoduchým rozklíčováním dle počtu vozů v kategorii N1 dostaneme podíly verzí N1 u prvních vozů v níže uvedeném žebříčku. Zanedbáváme tak ve prospěch jednoduchosti fakt, že firmy kupují i verze osobní M1. Octavia s podílem N1 téměř 40 % nejvíce spoluurčuje celotřídní průměr tohoto parametru, ale na poli firemních aut relativně nezkušený Cee'd má podíl N1 větší (29 %, 302 vozů zaregistrovaných za první čtvrtletí bylo N1) než Golf (28 %). Kombi Mégane N1 tvoří zřejmě velkou část prodeje této řady, která má podíl N1 přes 58 %.
Octavia vede, ale prodává se hůře než loni
Čtyřicetiprocentní podíl Škody Octavie ve třídě je přesvědčivý. Škoda má momentálně ve třídě Octavie asi nejjistější postavení ze všech kategorií, kde je zastoupena. Přesto je zde důvod k přemýšlení. Zatímco loni se prodalo za první tři měsíce roku 5223 Octavií, letos to bylo jen 4801 kusů. A to celý trh roste! Na druhou stranu, uvážíme-li, že Octavia je čtvrtým rokem na trhu, jde o výborný výsledek.
Ostatní
Hyundai se svým i30 neprodává v nižší střední ani polovinu prodaného objemu Cee'du, ale změnit by to mohlo nové kombi i30 CW, které již má české ceny, velmi podobné Cee'du. Zájem o loni úspěšný Focus podpořil Ford zvýhodněním, ale reakce zákazníků se zatím neprojevuje v registracích, momentálně je až na sedmém místě mezi dováženými modely nižší střední třídy. Dobré časy zažívá nenápadné Suzuki SX4, které se konečně začalo prodávat také jako Fiat Sedici. Atraktivní Fiat Bravo zatím zdá se láká především konvencemi nespoutané zákazníky (v březnu až 15. místo ve třídě), ale dovozce neustále pracuje s ceníkem a cenami, takže se nabídka přibližuje korejskému lídrovi segmentu rodinných hatchbacků. Za očekáváními zůstává odbyt Peugeotu 308, který je zdá se stále příliš drahý. Zákazníci zatím preferují starší, dostupnější a praktičtější kombi 307.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2008 | 1-3/2008 | 3/2008 | 1-3/2008 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1496 | 4801 | 36,0% | 39,9% |
2. | Kia CEE´D | 359 | 1043 | 8,6% | 8,7% |
3. | Volkswagen GOLF | 306 | 724 | 7,4% | 6,0% |
4. | Renault MEGANE | 251 | 697 | 6,0% | 5,8% |
5. | Citroën C4 | 194 | 506 | 4,7% | 4,2% |
6. | Opel ASTRA | 172 | 453 | 4,1% | 3,8% |
7. | Suzuki SX4 | 166 | 418 | 4,0% | 3,5% |
8. | Ford FOCUS | 156 | 387 | 3,8% | 3,2% |
9. | Hyundai i 30 | 131 | 296 | 3,2% | 2,5% |
10. | Hyundai ACCENT | 123 | 362 | 3,0% | 3,0% |
11. | Toyota AURIS | 81 | 220 | 2,0% | 1,8% |
12. | Honda CIVIC | 80 | 232 | 1,9% | 1,9% |
13. | Dacia LOGAN | 76 | 212 | 1,8% | 1,8% |
14. | Seat LEON | 56 | 124 | 1,3% | 1,0% |
15. | Fiat BRAVO | 48 | 124 | 1,2% | 1,0% |
16. | Peugeot 307 | 47 | 217 | 1,1% | 1,8% |
17. | Mazda 3 | 44 | 110 | 1,1% | 0,9% |
17. | Nissan NOTE | 44 | 117 | 1,1% | 1,0% |
19. | Peugeot 308 | 42 | 125 | 1,0% | 1,0% |
20. | Audi A3 | 35 | 135 | 0,8% | 1,1% |
21. | Chevrolet LACETTI | 32 | 103 | 0,8% | 0,9% |
22. | BMW 1 | 28 | 82 | 0,7% | 0,7% |
23. | Nissan TIIDA | 25 | 66 | 0,6% | 0,5% |
24. | Fiat LINEA | 22 | 61 | 0,5% | 0,5% |
24. | Fiat STILO | 22 | 67 | 0,5% | 0,6% |
26. | Volkswagen JETTA | 19 | 83 | 0,5% | 0,7% |
27. | Subaru IMPREZA | 17 | 50 | 0,4% | 0,4% |
28. | Mitsubishi LANCER | 16 | 33 | 0,4% | 0,3% |
29. | Seat TOLEDO | 14 | 22 | 0,3% | 0,2% |
29. | Volvo C30 | 14 | 50 | 0,3% | 0,4% |
31. | Volvo V 50 | 13 | 30 | 0,3% | 0,2% |
32. | Toyota COROLLA | 8 | 28 | 0,2% | 0,2% |
33. | Dodge CALIBER | 3 | 13 | 0,1% | 0,1% |
34. | Lada 1119 | 3 | 7 | 0,1% | 0,1% |
35. | Alfa Romeo 147 | 2 | 13 | 0,0% | 0,1% |
36. | Fiat SEDICI | 2 | 3 | 0,0% | 0,0% |
37. | Kia CERATO | 2 | 3 | 0,0% | 0,0% |
38. | Lada 1118 | 2 | 9 | 0,0% | 0,1% |
39. | Volkswagen NEW BEETLE | 1 | 1 | 0,0% | 0,0% |
40. | Volvo S 40 | 1 | 4 | 0,0% | 0,0% |
41. | Nissan ALMERA | 0 | 2 | 0,0% | 0,0% |
- | Celkem | 4153 | 12033 | 100,0% | 100,0% |