Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník Ondřej Láník 9. 4. 2009 • 23:48
234
Poslední měsíc před velkým N1-třeskem skončil, ztráty jsou sečteny. I přes propad v prodeji aut kategorie N1 není situace ani v březnu významně dramatická.

Prodej užitkových vozidel se v posledních měsících začal zastavovat, což zřejmě vyvrcholilo v březnu, kdy už byla novela, umožňující odpočet DPH u osobních aut, na dohled. Podíl LUV na celkovém počtu prodaných aut zmenšil na 17,5 %, když v minulých třech letech osciloval obvykle mezi 25 a 40 %.

V březnu 2009 se prodalo celkem 15.039 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.157 ks méně než v březnu minulého roku. Jde současně o nejslabší březnový výsledek za poslední 4 roky. Má se bít na poplach? Ne! Meziroční snížení zaznamenala pouze lehká užitková vozidla (-2.269 ks), osobních vozů se prodalo 12.410 ks, což je nejlepší březnový výsledek za minulé 4 roky.

V dubnu se očekává výrazný nárůst prodeje, dovozci hlásí řadu objednávek, jejichž realizace čekala na vyjasnění situace v oblasti DPH. Duben, květen a zřejmě i další měsíce budou pod vlivem nových podmínek na trhu. Jarní prodejní sezóna, která obvykle na českém trhu vrcholí v květnu nebo červnu, by tedy mohla prodejcům přinést zahojení slabých výsledků v minulých měsících. Jasněji také bude v otázce, jak se ekonomická situace České republiky projevuje na odbytu na automobilovém trhu.

Jak si v březnu vedly jednotlivé značky? Škoda zaznamenala jeden z největších meziročních propadů v dosavadní historii. V březnu se prodalo o 32 % méně vozů než před rokem. Ztráta jde na vrub především slabému prodeji řady Fabia (meziročně -1436 ks), na což automobilka již zareagovala plošným snížením cen o 10 až 30 tisíc korun. Roomster s obvyklou výbavou tak dnes koupíte za stejné ceníkové ceny jako Fabii Combi.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Škoda ale není jedinou značkou, která se v březnu dramaticky propadla. Podobně dopadl také Volkswagen nebo Citroen, což lze zřejmě přičíst na vrub odloženým nákupům v oblasti firemních vozů.

Jsou zde však také značky, které dokázaly ze zájmu soukromé klientely významně těžit. Špičkový výsledek si připsal Ford (1.608 ks, meziročně +44 %), který je suverénně nejlepší dováženou značkou. Hlavní roli hraje i nadále Fusion, který našel v březnu na českém trhu neuvěřitelných 738 zákazníků. Na druhém místě v pořadí dovozců je Renault! Jeho bestsellery jsou Thalia (430 ks, Clio 130 ks) a Megane (406 ks, včetně končící generace sedanů a kombi). Před Volkswagen se dostal také Hyundai s 970 vozy. Prodej modelových řad této značky je zajímavě vyrovnaný: i10 103 ks, Getz 105 ks, i20 202 ks, i30 290 ks atp.

Meziročně rostly i další značky březnové první desítky - Kia a Peugeot - ale další mimořádný úspěch si připsalo Suzuki. Jeho 571 prodaných aut znamená největší meziroční nárůst v TOP 10, a to o 68 %. Největší podíl na tomto úspěchu má Swift (195 ks) a SX4 (182 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc březen 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 3/09 3/08 [ks] [%] 3/09
1. Škoda 3382 4974 -1592 -32,0% 22,5%
2. Ford 1608 1117 491 44,0% 10,7%
3. Renault 1250 1263 -13 -1,0% 8,3%
4. Hyundai 970 860 110 12,8% 6,4%
5. Volkswagen 956 1357 -401 -29,6% 6,4%
6. Peugeot 842 744 98 13,2% 5,6%
7. Citroën 748 1018 -270 -26,5% 5,0%
8. Kia 740 627 113 18,0% 4,9%
9. Suzuki 571 340 231 67,9% 3,8%
10. Fiat 496 601 -105 -17,5% 3,3%
11. Toyota 484 500 -16 -3,2% 3,2%
12. Chevrolet 458 417 41 9,8% 3,0%
13. Opel 395 479 -84 -17,5% 2,6%
14. Mazda 299 297 2 0,7% 2,0%
15. Honda 245 233 12 5,2% 1,6%
16. Mercedes-Benz 207 452 -245 -54,2% 1,4%
17. Dacia 201 189 12 6,3% 1,3%
18. BMW 195 243 -48 -19,8% 1,3%
19. Seat 188 284 -96 -33,8% 1,3%
20. Audi 165 304 -139 -45,7% 1,1%
21. Nissan 147 234 -87 -37,2% 1,0%
22. Mitsubishi 127 169 -42 -24,9% 0,8%
23. Volvo 95 117 -22 -18,8% 0,6%
24. Subaru 72 72 0 0,0% 0,5%
25. Iveco 59 68 -9 -13,2% 0,4%
26. Lada 16 14 2 14,3% 0,1%
27. Lexus 13 19 -6 -31,6% 0,1%
28. Porsche 9 11 -2 -18,2% 0,1%
29. Alfa Romeo 8 12 -4 -33,3% 0,1%
29. Land Rover 8 19 -11 -57,9% 0,1%
31. Dodge 7 9 -2 -22,2% 0,0%
31. Jeep 7 20 -13 -65,0% 0,0%
33. Chrysler 6 7 -1 -14,3% 0,0%
34. Jaguar 5 10 -5 -50,0% 0,0%
34. Lancia 5 0 5 - 0,0%
34. Mini 5 11 -6 -54,5% 0,0%
37. Hummer 3 5 -2 -40,0% 0,0%
37. Renault Trucks 3 9 -6 -66,7% 0,0%
39. smart 1 15 -14 -93,3% 0,0%
0 Cadillac 0 1 -1 -1 0
- Celkem 15039 17196 -2157 -12,50% 100,00%

Rošády, které deformují chování zákazníků v posledních měsících, zatím znevažují výsledky, které vidíme v následující tabulce za první tři měsíce roku 2009. Chybí zde část odložených firemních nákupů. Optimisté tvrdí, že se plátci DPH chystají nakupovat během jara, a tak skutečnou situaci automobilového trhu v roce, kdy česká ekonomika poroste jen minimálně, pokud vůbec, budeme znát nejdříve na začátku června. To by už mělo být jasné, jestli se celkové objemy uskutečněných nákupů vyrovnají alespoň roku 2007, když minulý rok byl v ČR prodejně mimořádně úspěšný.

Zatím lze konstatovat, že zatímco celý trh se za první čtvrtletí zmenšil o 16,5 %, nejprodávanější značka – Škoda - ztratila celých 26 % loňského odbytu. Druhý Ford si s třetím Volkswagenem asi pořadí prostřídá ještě několikrát během letošního roku. Odstupy mezi dalšími značkami pořadí na 5. až 8. místě (Hyundai, Citroën, Peugeot, Kia) jsou minimální, na lámání chleba dojde ale už brzy.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-3/09 1-3/08 [ks] [%] 1-3/09
1. Škoda 10555 14305 -3750 -26,2% 26,2%
2. Ford 3749 3393 356 10,5% 9,3%
3. Volkswagen 3055 3633 -578 -15,9% 7,6%
4. Renault 2808 3273 -465 -14,2% 7,0%
5. Hyundai 2081 2210 -129 -5,8% 5,2%
6. Peugeot 2049 2394 -345 -14,4% 5,1%
7. Citroën 1802 2586 -784 -30,3% 4,5%
8. Kia 1725 1858 -133 -7,2% 4,3%
9. Fiat 1274 1577 -303 -19,2% 3,2%
10. Toyota 1272 1432 -160 -11,2% 3,2%
11. Suzuki 1139 994 145 14,6% 2,8%
12. Opel 999 1273 -274 -21,5% 2,5%
13. Chevrolet 996 1152 -156 -13,5% 2,5%
14. Audi 727 826 -99 -12,0% 1,8%
15. Honda 684 629 55 8,7% 1,7%
16. Nissan 683 723 -40 -5,5% 1,7%
17. Mazda 679 853 -174 -20,4% 1,7%
18. Mercedes-Benz 641 1123 -482 -42,9% 1,6%
19. BMW 629 704 -75 -10,7% 1,6%
20. Seat 532 722 -190 -26,3% 1,3%
21. Dacia 514 479 35 7,3% 1,3%
22. Volvo 421 363 58 16,0% 1,0%
23. Mitsubishi 347 473 -126 -26,6% 0,9%
24. Subaru 308 234 74 31,6% 0,8%
25. Iveco 130 195 -65 -33,3% 0,3%
26. Lexus 53 58 -5 -8,6% 0,1%
27. Land Rover 43 107 -64 -59,8% 0,1%
28. Lada 39 43 -4 -9,3% 0,1%
29. Jeep 33 63 -30 -47,6% 0,1%
30. Alfa Romeo 28 50 -22 -44,0% 0,1%
31. Jaguar 27 40 -13 -32,5% 0,1%
32. Porsche 24 51 -27 -52,9% 0,1%
33. Chrysler 23 38 -15 -39,5% 0,1%
34. Mini 22 22 0 0,0% 0,1%
35. Renault Trucks 19 41 -22 -53,7% 0,0%
36. Dodge 18 32 -14 -43,8% 0,0%
37. Lancia 16 6 10 166,7% 0,0%
38. Hummer 7 17 -10 -58,8% 0,0%
39. smart 6 25 -19 -76,0% 0,0%
40. Cadillac 2 23 -21 -91,3% 0,0%
- Celkem 40284 48234 -7950 -16,50% 100,00%
Témata
10. 4. 2009 23:51
Re: Porsche
Neber to tak tragicky. O nic nejde ;-) Tvý info, co sem dohazuješ s oblibou pročtu, přehled máš. Zapracuj na sovníku, každého, tedy úplně všechny co s tebou nesouhlasí, urážet nemusíš. Někdy je to naprosto zbytečný. Více nadhledu a budeš v klidu. ;-) :yes:
Avatar - Emel
10. 4. 2009 20:59
Re: SUCHA, ALE PRAVDIVA FAKTA
Pokud mluvíme o březnu, tak to úplně při starém není.

Kupování auta za své není u velkých firem totéž jako u soukromníků, ve firmě o tom rozhodují lidé, kteří pak ta auta sami neřídí a ani je neplatí. Ovšem vyvozovat z toho nějaké důsledky pro konkrétní automobilku bych si netroufl.
10. 4. 2009 18:02
Re: Hlavně když roste
Mám svou konstatní úroveň. To, že občas napíšu něco, čehož podstatná část lidi není schopna, je má vlastnost. A máš li chuť mne soudit, klidně si to pro sebe udělej, mi to nijak neuškodí. :-!
10. 4. 2009 17:59
Re: Hlavně když roste
Proliskej nejdřív sebe, když to jsi schopen ordinovat ostatním. :-!

Je mi úplně jedno, co si myslíte. Napsat příspěvek, který řádně píchne do Slováků, není problém. Stejně tak někomu lézt do pozadí, nebo si hrát na velmi tolerantního človíčka.

Jenže tohole není pro mne. Když někdo napíše něco, s čím ze své podstaty nesouhlasím, klidně mu to řeknu. Bez obalu. Vlastní blbost je neomlouvá. :-!
10. 4. 2009 10:24
Re: Hlavně když roste
doufám, že užiješ na všechny stejný metr ;-)

slaboduchost není výsada jenom jednoho národa. Nepřipadá ti, že těmito kecami jsi klesl ještě níž než to co sám kritizuješ? :-|

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud