Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2010: Čtvrtletnímu pořadí miniaut dominují Panda, Spark a i10

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 4. 2010 • 22:48
25
17
Zobrazit náhledy (25)
Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda
V kategorii mini na českém trhu patří březnové prvenství opět Fiatu Panda, který je letos zatím bez konkurence. Dařilo se ale i jeho stylovějšímu a mladšímu sourozenci.

Březen vždy znamená výrazné oživení trhu, na začátku motoristické sezony mají zákazníci o nová auta zájem. Ve třetím měsíci letošního roku jich bylo zaregistrováno celkem 657. To je sice téměř dvakrát tolik než v únoru, ale oproti březnu roku 2009 je výsledek horší o 161, v procentním vyjádření -19,7 %. Loni jich tedy bylo celkem 818.

Nejmenším automobilům do převážně městského provozu opět dominoval italský medvídek z polské továrny v Tychách. Zvítězil se 170 kusy, druhý Spark porazil o 45 registrací. Jihokorejská jiskřička, která se začala prodávat také v nové generaci, jich má 125. Na Hyundai i10 zbylo třetí místo, i on má tentokrát přes stovku nových vozů: celkem 109. Čtvrtý skončil poněkud překvapivě Fiat 500. Ten sice mezi nejlepší pětku občas pronikne, ale tentokrát se mu to podařilo díky 53 kusům, což je v jeho případě opravdu hodně. Páté je pak Suzuki Splash s 46 exempláři.

V porovnání s třetím měsícem loňského roku vypadá situace u dlouhodobé jedničky velice zajímavě, Panda totiž dosáhla nachlup stejného výsledku jako před rokem! Registrace Sparku spadly o 33,9 %, loni v březnu bylo nově přihlášeno do provozu v ČR 189 vozů. Hyundai i10 si polepšil ze 103 kusů o 6 (+5,8 %). Počty roztomilé pětistovky vzrostly o velice razantních 278,6 % (ze 14). Splash naopak zaznamenal prudký úbytek zájemců, letos jich bylo o 66,2 % méně! Loni našlo své nové majitele 136 automobilů tohoto typu.

Propadákem se Splash stal, pokud bychom nepočítali ty modely, kterých se za měsíc prodá deset a méně. Mezi nimi totiž triumfuje Opel Agila s pádem o 90 % (z 10 na jediný kus). Obdobná situace panuje i mezi skokany, tam Pandu překonává maličký Smart ForTwo s +400 %, ale polepšil si pouze z jednoho na pět.

Třída mini, registrace na českém trhu v březnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20101-3/20103/20101-3/2010
1.Fiat PANDA17042325,9%30,8%
2.Chevrolet SPARK12526719,0%19,5%
3.Hyundai i1010920016,6%14,6%
4.Fiat 50053848,1%6,1%
5.Suzuki SPLASH46797,0%5,8%
6.Citroën C141686,2%5,0%
7.Kia PICANTO34685,2%5,0%
8.Peugeot 10731734,7%5,3%
9.Renault TWINGO15312,3%2,3%
10.Toyota AYGO13282,0%2,0%
11.Mini11231,7%1,7%
12.Smart FORTWO5110,8%0,8%
13.Ford KA250,3%0,4%
14.Opel AGILA160,2%0,4%
14.Toyota IQ140,2%0,3%
-Ostatní modely020,0%0,1%
-CELKEM6571372100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku samozřejmě také klesl, a to o 462 kusů. Procentní pád se ale snížil z únorových -29,6 % na jen něco málo přes čtvrtinu: -25,2 %. Místo loňských 1.834 se prodalo jen 1.372 miniaut.

V celkovém pořadí po prvním čtvrtletí Panda utíká i nadále všem. Vede s 423 vozy a podílem 30,8 %. Stovku překročil ještě jak druhý Spark (267), tak i třetí i10 (rovných 200). První trojka má zatím takřka 65 % trhu a ostatním se nedostižitelně vzdálila. Cinquecentu pomohl březnový úspěch k průběžné čtvrté příčce (84), pátý je Splash (79). Francouzská kolíňata a Kia Picanto mají sice poměrně malý odstup, ale otázkou je, zda se jim ho během roku podaří eliminovat.

Miniauta se vznětovým motorem měla letos v březnu žně. K výsledkům Fiatu 500 přispělo celkem 18 kusů s přeplňovaným vznětovým motorem. Hyundai i10 má na kontě tři automobily s tímto druhem pohonu, Mini dva a Kia Picanto spolu se Smartem po jednom.

Témata
Avatar - Ronault.
12. 4. 2010 16:03
Re: Panda jede
Tak tak, do města to může být ideál, trasu Praha - Ostrava v tom bude absolvovat jen někdo s touhou po vsoké spotřebě při malé rychlosti. :yes:
12. 4. 2010 13:23
Re: Panda jede
Dvouválce se tu už rozebíraly několikrát. Panda je poměrně lehké auto, které neváží ani tunu, takže to s ní nějaký velký problém mít nebude. GP už je ale něco jiného.

Psal jsem to tu několikrát, dvouválec do pětistovky ano, díky jeho zvuku z něj udělá opravdu povedené retro. Jízdní výkony snad ale nikdo neočekává oslnivé. Do města to bude motor ok, na dálnici to ale rozhodně nebude.
12. 4. 2010 09:37
normální autíčko...
..hm, jednu máme doma (1.2 60 koníků) už od roku 2004 a má najeto asi 90.000 km převážně po městě a na kratší vzdálenosti. Krom oleje a filtrů jsme letos dávali přední destičky a tyčky stabilizátoru, čeká nás v dohledné době asi zadní díl výfuku (vnější ochranný plášť už je fuč)a rozvodoy. Do autorizovaného servisu už s tím nejezdíme ca 4 roky a je to levnější,..spotřeba ca 6/100 - záleží, zda s tím jede syn nebo manželka >:-[]
12. 4. 2010 09:05
panda
Bravo Fiat :yes:
12. 4. 2010 07:20
Re: Panda jede
Takhle se dělají ikony. Řekl bych, že jedině u Pandy by si výrobce mohl dovolit pouze půlgenerační inovaci jako Golf. Zajímá mě, jak se budou zákazníci stavět k dvouhrnkům. Pokud to bude fungovat tady, pak není problém u GP.