Český trh v březnu 2010: Malé Fordy si prohodily pořadí, Fiesta stříbrná před Fusionem
O třídě malých vozů platí to samé, co v mini: trh znatelně narostl, v březnu se prodalo takřka tolik nových aut, jako za leden a únor dohromady.
Posílil i celkový trh malých vozů v meziročním srovnání a to o 17 jednotek, tedy o 0,3 %. Zatímco ve třetím měsíci letošního roku našlo nové majitele 5.385 nových vozů, loni jich bylo 5.368. V této statistice jsou pochopitelně započteny veškeré změny, které se v tabulkách odehrály od začátku roku 2010.
Ale pojďme k nejnovějšímu žebříčku. Prvenství pro Fabii není ničím novým, o malé škodovky byl navíc poměrně slušný zájem, prodalo se jich 1.756. Druhé místo ovšem nepatří Fordu Fusion, ale již v titulku zmíněné Fiestě se 624 kusy. Zvýšené kombi od Fordu obsadilo až třetí příčku (533 aut). Za nimi se umístil Renault Thalia, který nemá ani polovinu registrací Fusionu (celkem 254). Pátá skončila Toyota Yaris (248 vozů). Z dalších modelů zmiňme osmý Seat Ibiza, pro který se rozhodlo 201 zákazníků. Španělský vůz zpravidla obsazuje příčky ve druhé desítce.
Kdo hledá u vedoucí Fabie další prudký pád, tentokrát má smůlu. Lídr malých aut z mladoboleslavské továrny si ve srovnání s březnem 2009 polepšil o 42,3 %, prodalo se o 522 nejmenších škodovek více. Druhá Fiesta zaznamenala rovněž nárůst, a to ještě mnohem větší: o 140 % (loni 260). Na titul Skokana roku to ale nestačilo. Na třetím a čtvrtém místě najdeme poklesy. Fusion si pohoršil o 205 aut (ze 738), tedy o 27,8 %, Renault Thalia vykazuje -39,5 % (-166 vozů ze 420 v březnu 2009). Toyota Yaris získala 17 kusů, tedy +7,4 % (z 221 loňských).
Postup roku si připisuje na konto Seat Ibiza (+229,5 %, o 140 registrací více, před rokem jen 61), hodně si polepšila také Dacia Sandero (+155,1 %, ze 49 loňských), Fiestu jsme vzpomínali a Alfa MiTo má sice +500 %, ale v jejím případě se vzhledem k malým počtům o relevantní výsledek nejedná. Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenaly výprodejové modely, které se umístily mimo Top 25: Hyundai Getz (-99 %) a Seat Cordoba (-97,8 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratilo Suzuki Swift (-76,9 %, ze 195 na 45), nejlépe na tom není ani Kia Rio (-64,7 %, ze 116 na 41 kusů). Prodejům by ale mohl pomoci modernizovaný model.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2010 | 1-3/2010 | 3/2010 | 1-3/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1756 | 3710 | 32,6% | 34,4% |
2. | Ford FIESTA | 624 | 944 | 11,6% | 8,8% |
3. | Ford FUSION | 533 | 1023 | 9,9% | 9,5% |
4. | Renault THALIA | 254 | 567 | 4,7% | 5,3% |
5. | Toyota YARIS | 248 | 471 | 4,6% | 4,4% |
6. | Volkswagen POLO | 238 | 532 | 4,4% | 4,9% |
7. | Peugeot 207 | 212 | 532 | 3,9% | 4,9% |
8. | Seat IBIZA | 201 | 282 | 3,7% | 2,6% |
9. | Renault CLIO | 181 | 436 | 3,4% | 4,0% |
10. | Hyundai i20 | 170 | 367 | 3,2% | 3,4% |
11. | Chevrolet AVEO | 147 | 274 | 2,7% | 2,5% |
12. | Citroën C3 | 134 | 259 | 2,5% | 2,4% |
13. | Dacia SANDERO | 125 | 282 | 2,3% | 2,6% |
14. | Fiat PUNTO | 121 | 235 | 2,2% | 2,2% |
15. | Hyundai ACCENT | 107 | 164 | 2,0% | 1,5% |
16. | Mazda 2 | 72 | 136 | 1,3% | 1,3% |
17. | Opel CORSA | 62 | 118 | 1,2% | 1,1% |
18. | Suzuki SWIFT | 45 | 87 | 0,8% | 0,8% |
19. | Kia RIO | 41 | 93 | 0,8% | 0,9% |
19. | Peugeot 206 | 41 | 99 | 0,8% | 0,9% |
21. | Honda JAZZ | 25 | 58 | 0,5% | 0,5% |
22. | Mitsubishi COLT | 17 | 35 | 0,3% | 0,3% |
23. | Honda CITY | 10 | 23 | 0,2% | 0,2% |
24. | Nissan MICRA | 8 | 19 | 0,1% | 0,2% |
25. | Alfa Romeo MITO | 6 | 16 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 7 | 14 | 0,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 5385 | 10776 | 100,0% | 100,0% |
Za letošní první čtvrtletí se trh nemůže pochlubit takovým výsledkem jako v březnu, propadl se totiž o 19,1 %, své zákazníky našlo 10.776 malých vozů místo 13.319 loňských.
V celkovém pořadí od ledna vede po třech měsících Fabia s 3.710 registracemi (podíl 34,4 %) před Fusionem (1.023, 9,5 %), třetí je Fiesta (944, 8,8 %), první trojice již svým pronásledovatelům slušně utekla. Čtvrtá příčka náleží Renaultu Thalia (567, 5,3 %), Peugeot 207 a Volkswagen Polo společně okupují páté pořadí (532, 4,9 %). Do první pětky se tak vešlo celkem šest aut.
Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě ztratila, ale pád se zmírnil na 11,7 %, loni se jich prodalo o 492 více. Ještě v únoru byl přitom pokles více než třetinový. Méně registrací má i Fusion, a to o 34,5 % (loni 1.563). Fiesta jich má naopak o 498, tedy 117 % (!) více, což je ze všech modelů zatím bezkonkurenčně nejlepší výsledky. Jak se situace mění a procenta přelévají, je vidět také na příkladu Renaultu Thalia. Ten ztratil oproti loňsku 116 aut, tedy 17 %, před měsícem byl přitom ještě v devatenáctiprocentním zisku! Pátá dvěstěsedmička je na tom o takřka stylových 206 kusů hůře (-27,9 %), pohoršilo si i Polo, a to o rovných sedm desítek registrací (-11,6 %).
Mezi vznětovými motory patří v březnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 195 vozy (podíl na celkových registracích 11,1 %). Na druhém místě je opět Dacia Sandero, která má na kontě 17 aut s motory dCi (13,6 %), třetí příčku obsadil Ford Fusion se 16 (tradičně nízká 3 %), čtvrtou Hyundai Accent se 14 (13,1 %) a o pátou se opět svorně podělily 207 a Polo (12 kusů). Peugeot má tedy podíl turbodieselů 5,7 %, malý volkswagen pak 5 %.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2010 | 1-3/2010 | 3/2010 | 1-3/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 96 | 198 | 60,0% | 55,6% |
2. | Kia SOUL | 32 | 85 | 20,0% | 23,9% |
3. | Fiat SEDICI | 25 | 57 | 15,6% | 16,0% |
4. | Toyota URBAN CRUISER | 7 | 16 | 4,4% | 4,5% |
- | CELKEM | 160 | 356 | 100,0% | 100,0% |
Pořadí před měsícem vytvořené kategorie malých crossoverů se nijak nezměnilo, i v březnu dominovalo Suzuki SX4 s 96 kusy před Kiou Soul s 32 a Fiatem Sedici s 25. Žebříček uzavírá Toyota Urban Cruiser se sedmičkou nových registrací. Obdobné pořadí je i od ledna, SX4 okupuje v měsíčním a ročním pořadí přes polovinu trhu, a to se jeho propady oproti loňskému roku pohybují v obou srovnáních rovněž kolem 50 %!