Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Žádný Volkswagen, žádné BMW, ale tentokrát je na špičce velkých terénních aut nová generace třídy M.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v březnu drobně ztratil, konkrétně 3,6 %. Pohoršil si z 307 na 296 registrací (-11).

Všechny překvapil již v titulku zmíněný Mercedes-Benz ML, který tentokrát zajistil stuttgartské automobilce pomyslné zlato díky 49 exemplářům (16,6 %). Volkswagen Touareg se tedy musí spokojit s druhou příčkou (42, 14,2 %). Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo 34 zákazníků (11,5 %). Hned za ní je její sportovnější kolegyně X6 (21, 7,1 %). Audi Q7 uzavírá nejlepší pětici se 17 vozy (5,7 %). Ostatní nejbližší konkurenti ale příliš neztrácejí, například Porsche Cayenne a Volvo XC90 mají 16 kusů, Jeep Grand Cherokee pak patnáct.

V meziročním srovnání vykazuje Mercedes-Benz ML strmých +250 %, loni měl na kontě jen 14 aut. Registrace Touaregu jsou horší o osm (-16 %). Počty BMW X5 naopak vzrostly o šest vozů, což v jeho případě představuje +21,4 %. X6 má o opačných šest kusů méně a procentní pokles 22,2 %. V tomto trendu pokračuje i Audi Q7 (-37 %, -10).

Meziměsíčním procentním šplhounem v Top 20 je Jeep Grand Cherokee (+600 %, ze dvou na čtrnáct aut). 100 a více procent mají kromě ML ještě Land Rover Discovery (ze 3 na 7, tedy +133,3 %), Mitsubishi Pajero (ze 4 na 9, což značí o 125 % více) a Infiniti FX (8 místo 4). V absolutních počtech se kromě absolutně vedoucího Mercedesu a Grand Cherokee zvedla nejvíce X5, všechny modely jsme již detailněji zmiňovali. Opačné nelichotivé prvenství získal Nissan Pathfinder s -55,6 %. Jeho registrace se propadly o pět, z 9 na 4. Hyundai ix55 ovšem ztratil mnohem vyšších 13 kusů (-54,2 %).

Český trh v této kategorii se oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal ale už jen 5,7 %, vykazuje 832 exemplářů na rozdíl od 787, polepšil si tedy o 45 aut. Přitom po únoru měl ještě +11,7 %.

V čele celkového pořadí zůstal Touareg díky 104 registracím (podíl 12,5 %). Stříbrná už ale není X5, nýbrž březnový vítěz - nová generace ML (98, 11,8 %). Ta zřejmě letos se statistikami řádně zahýbá. Úspěšnější z dvojice „bavoráků“ má 88 přírůstků (10,6 %) a patří mu tak alespoň třetí msto. Následuje Volvo XC90, které ovšem už ztrácí (64, 7,7 %). Top 5 uzavírá BMW X6 (56, 6,7 %), které se do ní po měsíční pauze vrátilo. Mimo je naopak Q7.

Počty Touaregu aktuálně oproti loňsku neklesly ani nestouply, což je opravdu zajímavý výsledek. Mercedes si samozřejmě polepšil, a to o tři čtvrtiny (z 56 +35 kusů). BMW X5 je už také v plusu o 4 auta (+4,8 %), minule mělo ještě -3,6 %. XC90 vykazuje snížení prodejů, ale jen o jediný exemplář (-1,5 %. X6 je rovněž v záporných hodnotách, navíc mnohem horších: -21,1 % a -15 kusů.

Grand Cherokee vylétl o 1.000 %. Infiniti FX má takřka +143 %, Pajero pak +115 %. „Géčko“ se z největších skokanů vytratilo a v žebříčku beztak znovu chybí. Pády nejsou tak hluboké, když vynecháme Nissan Murano, který je také mimo pořadí. Zde dominuje znovu ix55 (-45 %, -29 jednotek) a Range Rover (-36 %, ale jen -5 exemplářů).

Nejprodávanějším turbodieselem se v březnu stal Mercedes-Benz ML (47 kusů, podíl 95,9 %). Volkswagenů Touareg s motory TDI bylo 42, naftu tedy polykaly všechny. BMW X5 s malým d na zádi si domácí klienti koupili 33 (97,1 %) a X6 se stejným symbolem 19 (90,5). Audi Q7 vykazuje rovněž plný počet motorů, jejichž palivo některým nevoní, ale v této kategorie je globálně v převaze.

Terénní pickupy

Na specifickou kategorii terénních pracantů se podíváme jako vždy velice krátce. V březnu se ovšem se prodalo vysokých 113 aut, což znamená meziroční zisk 41,3 %, respektive o 33 kusů více z rovných osmdesáti.

Trhu vládne suverénně Amarok. Aktuálně okupuje skoro 48 % trhu, prodalo se jich totiž 54. Ostatní mají mnohem méně: druhá Toyota Hilux 25, třetí Mitsubishi L200 15, čtvrtý Nissan NP300 deset a pátý Ford Ranger ještě o jeden méně. Nikdo další se do pořadí nedostal.

Pokles v ročním porovnání už je jen -2,5 %, rozdíl oproti loňsku činí 5 exemplářů ve prospěch letopočtu 2011. Segment táhne znovu Amarok, který si koupila skoro polovina všech zákazníků (95). Polepšil si o 157 %, ještě Nissan NP300 má o polovinu více než za leden až březen minulého roku, všichni ostatní jsou na tom hůře.

S velkým odstupem za v Argentině vyráběným volkswagenem následují Toyota Hilux (42) , Mitsubishi L200 (21), které přeskočilo Ford Ranger (20) a ještě Nissan NP300, který se dostal na dvanáctku kusů.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012
 ObdobíOA+LUV 3/2012OA+LUV 1-3/2012Tržní podíl ve tř. 3/2012Tržní podíl ve tř.1-3/2012
1.Mercedes-Benz ML499816,6%11,8%
2.Volkswagen TOUAREG4210414,2%12,5%
3.BMW X5348811,5%10,6%
4.BMW X621567,1%6,7%
5.Audi Q717535,7%6,4%
6.Porsche CAYENNE16345,4%4,1%
6.Volvo XC9016645,4%7,7%
8.Jeep GRAND CHEROKEE14444,7%5,3%
9.Mercedes-Benz GL12304,1%3,6%
10.Hyundai ix5511363,7%4,3%
11.Jeep WRANGLER10173,4%2,0%
12.Mitsubishi PAJERO9283,0%3,4%
13.Infiniti FX8172,7%2,0%
13.Lexus RX8192,7%2,3%
15.Land Rover DISCOVERY7402,4%4,8%
15.RANGE ROVER SPORT7172,4%2,0%
15.Toyota LAND CRUISER7332,4%4,0%
18.Nissan PATHFINDER4131,4%1,6%
19.Land Rover DEFENDER2120,7%1,4%
19.RANGE ROVER290,7%1,1%
Ostatní modely-0200,0%3,7%
CELKEM-296832100,0%100,0%

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2012
 ObdobíOA+LUV 3/2012OA+LUV 1-3/2012Tržní podíl ve tř. 3/2012Tržní podíl ve tř. 1-3/2012
1.Volkswagen AMAROK549547,8%49,5%
2.Toyota HILUX254222,1%21,9%
3.Mitsubishi L200152113,3%10,9%
4.-10128,8%6,3%
5.Ford RANGER9208,0%10,4%
Ostatní modely-020,0%1,0%
CELKEM-113192100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - CHerokee
4. 5. 2012 12:23
Re: Jeep
Grand CHerokee je určitě stylovka a kvalitní auto. Nicméně požívá podvozek a pérovní z minulé verze Mercedesu ML, i když se o tom málo mluví.
Avatar - fOE
4. 5. 2012 08:45
Re: tak sa na to pozrime
BMW je na samem konci sveho zivota a i tak se X5 a X6 drzi na spici, to z BMW dela viteze ne porazeneho ;-) Jsem zvedavy jestli nova X5 navaze na uspech te stavajici, kvalitativne by mela jit nahoru jako vsechny bavoraky z posledni doby, jen kdo vi co design... Za me osobne je stavajici X5 nejhezci Xko jake se kdy udelalo, takze dalsi generace to bude mit docela tezke navazat.

Docela me prekvapuji i nizke prodeje Audi, tam uz se taky chysta obmena generaci? (otazka do plena)

A jeste pridam osobni nazor, z teto kategorie bych si vybral... nic, sahnul bych po X1 :-) ale kdyby me uz nekdo vylozene vnutil nejakeho zastupce velkych SUV tak jednoznacne Cayenne. Tak jak se predesla gen nepovedla tak je ta soucasna dle me naprosto paradni. :yes:
Avatar - PERNO
3. 5. 2012 23:31
Jeep
Grand Cherokee rastie stále viac a viac, konečne kvalitka z ameriky.
A kto tu pisal ze Fiat Freemont tu nie je zaradeny. Preboha ved to je VAN, nie SUV. Je jedno ci dlhe ci kratke.
Avatar - Bristol
3. 5. 2012 21:58
Re: ML
to je dobře....nové ML vypadá skutečně sympaticky...narozdíl od divností co začínají písmenem X
Avatar - CHerokee
3. 5. 2012 20:54
Re: ML
Jezdí ještě lépe než vypadá. Proti minulému ML udělal mnohem větší skok než je na první pohled patrno.