Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější terénní vozy, SUV a pickupy
Trh největších SUV a offroadů meziročně v březnu drobně ztratil, konkrétně 3,6 %. Pohoršil si z 307 na 296 registrací (-11).
Všechny překvapil již v titulku zmíněný Mercedes-Benz ML, který tentokrát zajistil stuttgartské automobilce pomyslné zlato díky 49 exemplářům (16,6 %). Volkswagen Touareg se tedy musí spokojit s druhou příčkou (42, 14,2 %). Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo 34 zákazníků (11,5 %). Hned za ní je její sportovnější kolegyně X6 (21, 7,1 %). Audi Q7 uzavírá nejlepší pětici se 17 vozy (5,7 %). Ostatní nejbližší konkurenti ale příliš neztrácejí, například Porsche Cayenne a Volvo XC90 mají 16 kusů, Jeep Grand Cherokee pak patnáct.
V meziročním srovnání vykazuje Mercedes-Benz ML strmých +250 %, loni měl na kontě jen 14 aut. Registrace Touaregu jsou horší o osm (-16 %). Počty BMW X5 naopak vzrostly o šest vozů, což v jeho případě představuje +21,4 %. X6 má o opačných šest kusů méně a procentní pokles 22,2 %. V tomto trendu pokračuje i Audi Q7 (-37 %, -10).
Meziměsíčním procentním šplhounem v Top 20 je Jeep Grand Cherokee (+600 %, ze dvou na čtrnáct aut). 100 a více procent mají kromě ML ještě Land Rover Discovery (ze 3 na 7, tedy +133,3 %), Mitsubishi Pajero (ze 4 na 9, což značí o 125 % více) a Infiniti FX (8 místo 4). V absolutních počtech se kromě absolutně vedoucího Mercedesu a Grand Cherokee zvedla nejvíce X5, všechny modely jsme již detailněji zmiňovali. Opačné nelichotivé prvenství získal Nissan Pathfinder s -55,6 %. Jeho registrace se propadly o pět, z 9 na 4. Hyundai ix55 ovšem ztratil mnohem vyšších 13 kusů (-54,2 %).
Český trh v této kategorii se oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal ale už jen 5,7 %, vykazuje 832 exemplářů na rozdíl od 787, polepšil si tedy o 45 aut. Přitom po únoru měl ještě +11,7 %.
V čele celkového pořadí zůstal Touareg díky 104 registracím (podíl 12,5 %). Stříbrná už ale není X5, nýbrž březnový vítěz - nová generace ML (98, 11,8 %). Ta zřejmě letos se statistikami řádně zahýbá. Úspěšnější z dvojice „bavoráků“ má 88 přírůstků (10,6 %) a patří mu tak alespoň třetí msto. Následuje Volvo XC90, které ovšem už ztrácí (64, 7,7 %). Top 5 uzavírá BMW X6 (56, 6,7 %), které se do ní po měsíční pauze vrátilo. Mimo je naopak Q7.
Počty Touaregu aktuálně oproti loňsku neklesly ani nestouply, což je opravdu zajímavý výsledek. Mercedes si samozřejmě polepšil, a to o tři čtvrtiny (z 56 +35 kusů). BMW X5 je už také v plusu o 4 auta (+4,8 %), minule mělo ještě -3,6 %. XC90 vykazuje snížení prodejů, ale jen o jediný exemplář (-1,5 %. X6 je rovněž v záporných hodnotách, navíc mnohem horších: -21,1 % a -15 kusů.
Grand Cherokee vylétl o 1.000 %. Infiniti FX má takřka +143 %, Pajero pak +115 %. „Géčko“ se z největších skokanů vytratilo a v žebříčku beztak znovu chybí. Pády nejsou tak hluboké, když vynecháme Nissan Murano, který je také mimo pořadí. Zde dominuje znovu ix55 (-45 %, -29 jednotek) a Range Rover (-36 %, ale jen -5 exemplářů).
Nejprodávanějším turbodieselem se v březnu stal Mercedes-Benz ML (47 kusů, podíl 95,9 %). Volkswagenů Touareg s motory TDI bylo 42, naftu tedy polykaly všechny. BMW X5 s malým d na zádi si domácí klienti koupili 33 (97,1 %) a X6 se stejným symbolem 19 (90,5). Audi Q7 vykazuje rovněž plný počet motorů, jejichž palivo některým nevoní, ale v této kategorie je globálně v převaze.
Terénní pickupy
Na specifickou kategorii terénních pracantů se podíváme jako vždy velice krátce. V březnu se ovšem se prodalo vysokých 113 aut, což znamená meziroční zisk 41,3 %, respektive o 33 kusů více z rovných osmdesáti.
Trhu vládne suverénně Amarok. Aktuálně okupuje skoro 48 % trhu, prodalo se jich totiž 54. Ostatní mají mnohem méně: druhá Toyota Hilux 25, třetí Mitsubishi L200 15, čtvrtý Nissan NP300 deset a pátý Ford Ranger ještě o jeden méně. Nikdo další se do pořadí nedostal.
Pokles v ročním porovnání už je jen -2,5 %, rozdíl oproti loňsku činí 5 exemplářů ve prospěch letopočtu 2011. Segment táhne znovu Amarok, který si koupila skoro polovina všech zákazníků (95). Polepšil si o 157 %, ještě Nissan NP300 má o polovinu více než za leden až březen minulého roku, všichni ostatní jsou na tom hůře.
S velkým odstupem za v Argentině vyráběným volkswagenem následují Toyota Hilux (42) , Mitsubishi L200 (21), které přeskočilo Ford Ranger (20) a ještě Nissan NP300, který se dostal na dvanáctku kusů.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Období | OA+LUV 3/2012 | OA+LUV 1-3/2012 | Tržní podíl ve tř. 3/2012 | Tržní podíl ve tř.1-3/2012 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 49 | 98 | 16,6% | 11,8% |
2. | Volkswagen TOUAREG | 42 | 104 | 14,2% | 12,5% |
3. | BMW X5 | 34 | 88 | 11,5% | 10,6% |
4. | BMW X6 | 21 | 56 | 7,1% | 6,7% |
5. | Audi Q7 | 17 | 53 | 5,7% | 6,4% |
6. | Porsche CAYENNE | 16 | 34 | 5,4% | 4,1% |
6. | Volvo XC90 | 16 | 64 | 5,4% | 7,7% |
8. | Jeep GRAND CHEROKEE | 14 | 44 | 4,7% | 5,3% |
9. | Mercedes-Benz GL | 12 | 30 | 4,1% | 3,6% |
10. | Hyundai ix55 | 11 | 36 | 3,7% | 4,3% |
11. | Jeep WRANGLER | 10 | 17 | 3,4% | 2,0% |
12. | Mitsubishi PAJERO | 9 | 28 | 3,0% | 3,4% |
13. | Infiniti FX | 8 | 17 | 2,7% | 2,0% |
13. | Lexus RX | 8 | 19 | 2,7% | 2,3% |
15. | Land Rover DISCOVERY | 7 | 40 | 2,4% | 4,8% |
15. | RANGE ROVER SPORT | 7 | 17 | 2,4% | 2,0% |
15. | Toyota LAND CRUISER | 7 | 33 | 2,4% | 4,0% |
18. | Nissan PATHFINDER | 4 | 13 | 1,4% | 1,6% |
19. | Land Rover DEFENDER | 2 | 12 | 0,7% | 1,4% |
19. | RANGE ROVER | 2 | 9 | 0,7% | 1,1% |
Ostatní modely | - | 0 | 20 | 0,0% | 3,7% |
CELKEM | - | 296 | 832 | 100,0% | 100,0% |
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||||||
Období | OA+LUV 3/2012 | OA+LUV 1-3/2012 | Tržní podíl ve tř. 3/2012 | Tržní podíl ve tř. 1-3/2012 | |||||
1. | Volkswagen AMAROK | 54 | 95 | 47,8% | 49,5% | ||||
2. | Toyota HILUX | 25 | 42 | 22,1% | 21,9% | ||||
3. | Mitsubishi L200 | 15 | 21 | 13,3% | 10,9% | ||||
4. | - | 10 | 12 | 8,8% | 6,3% | ||||
5. | Ford RANGER | 9 | 20 | 8,0% | 10,4% | ||||
Ostatní modely | - | 0 | 2 | 0,0% | 1,0% | ||||
CELKEM | - | 113 | 192 | 100,0% | 100,0% |