Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 8,7 %, z 1.231 na 1.338 kusů (+107). Segment je na tom tedy i nadále celkem dobře.
Yeti získal v aktuálním pořadí prvenství za 310 exemplářů a podíl 23,2 %. Pro něj to ovšem znamená návrat na trůn, protože v červnu byl první Hyundai ix35! Druhá Sportage se na „sněžného muže“ dívala z velké dálky (139, 10,4 %). Za ním následují další modely už s poměrně těsnými odstupy. Třetí místo obsadil minulý překvapivý lídr ix35 (131 kusů, 9,8 %).
Kříženec tygra a leguána od Volkswagenu je čtvrtý a připsal si 118 aut (8,8 %). Dacia Duster skončila pátá (105, 7,8 %), uzavírá tedy Top 5 a jako poslední vykazuje trojciferná čísla.
Na šestém místě najdeme nedávnou novinku Mazdu CX-5, ta už má ale hluboko pod stovku. Výroba její o něco větší a hlavně starší kolegyně se sedmičkou na konci byla v srpnu zastavena. Oproti minulým měsícům nenajdeme tak vysoko Nissan Qashqai, který se odporoučel až za hranici první desítky.
V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti o 58 registrací více (+23 %). Sportage hlásí bohužel ztrátu, ale pouze mírných 4,8 % (-7). Hyundai ix35 nemá rozhodně méně než loni, ba právě naopak: vyskočil o mohutných 101,5 % a 66 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 65 vozů. Tiguan si polepšil o 43 kusů, v jeho případě tento údaj představuje +57,3 %. Loni v červenci si jich Češi koupili 75. Dacia Duster jen vzpomíná na svůj boom a s ním spojené úspěchy. Vykazuje negativní znaménko a k tomu ještě hlubokých 47 % (o 93 aut méně).
Prestižní titul šplhouna si jistě zaslouží Hyundai ix35, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech. Druhý je v tomto přehledu Yeti a třetí Tiguan. Na procenta mají ve zveřejňované první třicítce hodně (dokonce více!) ještě dva modely. Začněme Toyotou RAV4, která vylétla o 187,5 %, konkrétně z 8 na 23 aut. Navýšením přes stovku se chlubí ještě nedávno modernizovaný Mercedes-Benz GLK. Ten dosáhl +160 %, protože vyskočil z pěti na 13 registrací.
Největší meziroční propad co do procent zaznamenalo z Top 30 Mitsubishi Outlander (-10 exemplářů, -62,5 %). Ale aktuální generace se loučí. To už se nedá říci o Audi Q5 (-19, -51,4 %). Hyundai Santa Fe však bude také brzy vystřídán (-13, -48,1 %). Následují veledůležitý Duster, Mitsubishi ASX a BMW X1 s více než čtyřicetiprocentními ztrátami. Modely pod čarou vynechme. Největší kusovou ztrátu má již zmiňovaný Duster před ASX (-29) a druhým BMW, tedy X3 (-20).
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 19,2 %, konkrétně z 11.014 na 13.119 vozů (+2.105).
Pořadí po sedmi měsících vévodí pochopitelně Yeti (2.582 registrací, podíl 19,7 %). Následuje Hyundai ix35 (1.418, 10,8 %), který už soupeřům uniká. „Kočovníkovi“ se momentálně nedaří, drží ovšem alespoň průběžný bronz (1.245, 9,5 %). Dacia Duster je čtvrtá (1.117, 8,5 %) a na páté příčce vidíme Tiguan s minimální ztrátou tří kusů a stejným podílem. Sportage překročila 830 jednotek, sedmá Honda ovšem nemá ani polovinu těchto čísel.
Yeti získal od začátku roku 292 aut (12,8 %). Navýšení Hyundaie ix35 vyrostlo už na 49,9 %, neustále tedy stoupá. Korejec má o 472 exemplářů více. Qashqai má stále vysokých +173 %, respektive +789 kusů. Duster naopak výrazně ztratil: 28,4 %, vybralo si jej o 444 lidí méně. Tiguan oproti loňsku získal již 46,4 % a 353 vozů, ten od počátku jara prodělal velký progres, v březnu byl ještě ve ztrátě!
Skokanem je kromě statistických perliček typu Jeepu Compass (z 6 na 33) nebo Fiatu Freemont Chevrolet Captiva (+190,9 %, 192 aut místo 66). Následuje již detailněji rozebraný Qashqai, registrace nedůležitého Opelu Antara vyskočily o skoro 94 %, Ford Kuga má přes 73 %. Na kusy vede japonsko-britský kříženec před ix35, Tiguanem, Yetim a Kugou (+154).
Největší procentní pád si připisuje Jeep Patriot (-69,2 %) před Peugeotem 4007 (-37,1 %), ti ale nejsou příliš zajímaví. Zbytek je pod hranicí -30 %. Jedná se konkrétně o Mercedes GLK, Mazdu CX-7, Dacii Duster, Audi Q5 a Hyundai Santa Fe. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (zmíněných -444), druhá je v této statistice Kia Sportage (-127), za ní Audi Q5 (-66) a ještě Mitsubishi ASX (-62).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v červenci Škoda Yeti (201 kusů, podíl 64,8 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 75,6 % (99 aut). Tiguan měl rovných 80 vozů se zkratkou TDI (67,8 %). Kia Sportage dosáhla na 49 registrací (hodně nízkých 35,3 %). Páté je velké překvapení: Volvo s 42 XC60 na naftu (89,4 %). Celkem 39 Dacií Duster spalovalo bioethanol E85, jinak se alternativní paliva v této třídě vůbec nenosí.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 7/2012 | 1-7/2012 | 7/2012 | 1-7/2012 | |
1. | Škoda YETI | 310 | 2582 | 23,2% | 19,7% |
2. | Kia SPORTAGE | 139 | 832 | 10,4% | 6,3% |
3. | Hyundai ix35 | 131 | 1418 | 9,8% | 10,8% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 118 | 1114 | 8,8% | 8,5% |
5. | Dacia DUSTER | 105 | 1117 | 7,8% | 8,5% |
6. | Mazda CX-5 | 50 | 161 | 3,7% | 1,2% |
7. | Volvo XC60 | 47 | 375 | 3,5% | 2,9% |
8. | Honda CR-V | 44 | 402 | 3,3% | 3,1% |
9. | Audi Q3 | 40 | 326 | 3,0% | 2,5% |
10. | BMW X3 | 37 | 307 | 2,8% | 2,3% |
11. | Nissan QASHQAI | 36 | 1245 | 2,7% | 9,5% |
12. | Mitsubishi ASX | 33 | 394 | 2,5% | 3,0% |
13. | Ford KUGA | 23 | 364 | 1,7% | 2,8% |
13. | Toyota RAV4 | 23 | 232 | 1,7% | 1,8% |
15. | Fiat FREEMONT | 21 | 148 | 1,6% | 1,1% |
16. | BMW X1 | 20 | 288 | 1,5% | 2,2% |
17. | Audi Q5 | 18 | 187 | 1,3% | 1,4% |
18. | Renault KOLEOS | 15 | 105 | 1,1% | 0,8% |
19. | Hyundai SANTA FE | 14 | 142 | 1,0% | 1,1% |
19. | Kia SORENTO | 14 | 140 | 1,0% | 1,1% |
21. | Mercedes-Benz GLK | 13 | 82 | 1,0% | 0,6% |
22. | Chevrolet CAPTIVA | 11 | 192 | 0,8% | 1,5% |
22. | Mazda CX-7 | 11 | 100 | 0,8% | 0,8% |
24. | Subaru FORESTER | 10 | 156 | 0,7% | 1,2% |
25. | RANGE ROVER EVOQUE | 7 | 141 | 0,5% | 1,1% |
26. | Lada NIVA | 6 | 53 | 0,4% | 0,4% |
26. | Land Rover FREELANDER | 6 | 35 | 0,4% | 0,3% |
26. | Mitsubishi OUTLANDER | 6 | 160 | 0,4% | 1,2% |
26. | Suzuki GRAND VITARA | 6 | 64 | 0,4% | 0,5% |
30. | Citroën C CROSSER | 5 | 35 | 0,4% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 19 | 222 | 1,4% | 1,7% |
CELKEM | - | 1338 | 13119 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů se mění. Countryman vylezl znovu až na bronz za SX4 a Juke, což je pro něj bezesporu úspěch. Byť od druhého do pátého místa rozhodovaly takřka jednotlivé kusy. Soul oproti tomu spadl až na pětku, dokonce i za Sedici! Navíc nepřekročil ani desítku. Červencový trh sice ztratil, ale opravdu jen minimální 2 % a trojici kusů. Pohoršil si Soul (-55 %, -11) a dokonce i lídr SX4 (-19,4 %, -21). Nejvíce procent i jednotek získal Countryman (+400 % a +12). Juke má dvakrát tolik, tedy 18 místo 9. Sedici sice vykazuje +160 %, ale jen +8 aut z pěti).
Segment od ledna zůstává v kladných hodnotách, je 4,4 %, respektive 63 registrací v plusu. Juke hlásí +164,6 %, vyskočil ze 147 na 389 exemplářů. Countryman si polepšil o třicítku a Sedici o 26 vozů. SX4 naopak ztratilo skoro 19 % (-199 registrací z 1.070), Soul spadl sice o 26 %, což u něj ale znamená jen -33 kusů.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v červenci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 7/2012 | 1-7/2012 | 7/2012 | 1-7/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 87 | 871 | 61,3% | 58,9% |
2. | Nissan JUKE | 18 | 389 | 12,7% | 26,3% |
3. | Mini COUNTRYMAN | 15 | 67 | 10,6% | 4,5% |
4. | Fiat SEDICI | 13 | 58 | 9,2% | 3,9% |
5. | Kia SOUL | 9 | 95 | 6,3% | 6,4% |
Ostatní modely | - | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 142 | 1480 | 100,0% | 100,0% |