Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
V kategorii miniautomobilů došlo k poměrně velkému překvapení - Chevrolet Spark si vzpomněl na svou bývalou formu a obsadil bronzovou příčku.

V sedmém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 476 nových aut. Oproti červenci 2011 je tento výsledek znovu výrazně lepší, a to o 67 % (+191 exemplářů). Loni jich tedy našlo nové majitele jen 285.

První místo mezi městskými „přibližovadly“ patří nejmenší Škodě z Bratislavy, tentokrát si připsala na konto 179 kusů (37,6 % ze všech). Dál tedy neohroženě vládne nejmenšímu segmentu. Na druhé příčce se ocitla souběžně ve dvou generacích nabízená Panda, která uplynulý měsíc zakončila na 59 registracích (12,4 %). Třetí obsadil již v titulku zmíněný Spark (37, 7.8 %). Poměrně stabilní formu si udržují čtvrté Picanto od Kie (30, 6,3 %) a pátá Toyota Aygo (29, 6,1 %)

Fiat Panda se může pochlubit mohutným meziročním navýšením. Italské „medvídě“ získalo oproti červenci 2011 41 aut, tedy 227,8 %. Chverolet Spark si také polepšil (+32,1 %), před rokem se jich prodalo 28 (aktuálně +9). Z ostatních v Top 5 je v plusu ještě Toyota Aygo. Počty středočeského Japonce stouply o slušných 70,6 %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 17 vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 12. Picanto, které jej v pořadí předstihlo, se tudíž nevyšvihlo, ale naopak spadlo o 27 registrací (-47,4 %). Citigo ještě srovnávat nelze.

Skokanem podle maximálního kusového navýšení je sice Smart ForTwo, ale jeho +300 % je raritou vzhledem k nízkým počtům. Za druhou Pandou následuje trochu opomíjený Renault Twingo. Ten v procentech těsně zvítězil, katapultoval se až k o 228,6 % lepšímu výsledku, byť v pořadí je až sedmý. Letošní velmi lichotivý veleskok mu zajistilo 23 nových aut (+16 ze 7). Nikdo další trojciferný údaj nemá.

Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ již zmíněné Picanto, následují Peugeot 107 (-68,4 %, z 38 na 12, tedy o 26 méně) a Suzuki Splash s -65,2 % a ztrátou patnáctky vozů z 23. Bylo by dobré zmínit ještě procentní ztráty u levnějšího Alta (-62,5 %), i když je mimo pořadí. Podobně je na tom i jihokorejský Hyundai i10, který ztratil dvě třetiny.

Celý trh od ledna 2012 pochopitelně stoupl, a to o radikálních 1.789 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 79,6 %, což představuje velmi optimistické číslo. Místo loňských 2.248 se prodalo pěkných 4.037 miniaut.

V celkovém pořadí od počátku roku vede Škoda Citigo s 1.242 registracemi, její podíl ve třídě je 30,8 %. Druhá je již stabilně Panda (473, 11,7 %), která zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Na třetím místě najdeme Picanto (364, 9 %). Nejúspěšnější kolíně, Toyota Aygo, je zatím čtvrté a druhé řadě „pikantní“ Kie doslova dýchá na záda (360, 8,9 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Citroën C1 (295 kusů a 7,3 % k tomu). Souboj s Fordem Ka pokračuje, ten ztrácí jen osmičku vozů.

Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 5,8 %, rozhodlo se pro něj o 26 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Picanto si polepšilo ještě alespoň o 18,2 % (+56 registrací). Jeho nárůsty se snižují vzhledem k loňským prodejům nové generace. Aygo zaznamenalo drtivých +263,6 %, letos se prodalo o 261 aut více. Citroën C1 získal 63,9 % a 115 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.

Největší procentní nárůst po sedmi měsících letopočtu 2012 má Ford Ka (+796,9 %). Jenže zlepšil se „jen“ z 32 kusů o 255, takže zde vyhrává Aygo, kterých se prodalo za stejné období minulého roku 99. Značný kusový postup hlásí i Citroën C1. V procentech má ještě více Mini, zvedlo se o takřka 69 %.

Naopak nejhorší je Alto s tříčtvrtinovým pádem (-84 kusů). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-50,5 %, z 222 exemplářů na 110). Elektromobilů Citroën C-Zero našlo své majitele o polovinu méně, ale v tomto případě se jedná o okrajovou a drahou záležitost. „Stosedmiček“ tedy jezdí po našich silnicích o 112 méně než před rokem, následují vzpomínané Alto a Splash (-40). Menší a levnější Suzuki je ale opět až šestnácté.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje šest Mini Cooperů D a SD, z toho jeden kabriolet, Některý z nich byl ovšem zřejmě Countryman. Ale kolik se prodalo naftových čtyřkolek, se ze statistik SDA bohužel nedozvíme. Přidal se k nim také jeden Fiat Panda. Elektromobil se objevil na domácích registračních značkách rovněž jediný, šlo o Citroën C-Zero.

Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období7/20121-7/20127/20121-7/2012
1.Škoda CITIGO179124237,6%30,8%
2.Fiat PANDA5947312,4%11,7%
3.Chevrolet SPARK372397,8%5,9%
4.Kia PICANTO303646,3%9,0%
5.Toyota AYGO293606,1%8,9%
6.Ford KA242875,0%7,1%
7.Renault TWINGO231354,8%3,3%
8.Citroën C1192954,0%7,3%
9.MINI171183,6%2,9%
9.Volkswagen UP17713,6%1,8%
11.Peugeot 107121102,5%2,7%
12.Fiat 50010652,1%1,6%
13.Suzuki SPLASH81381,7%3,4%
14.Hyundai i104560,8%1,4%
14.Smart FORTWO4420,8%1,0%
Ostatní modely-4420,8%1,0%
CELKEM-4764037100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
9. 8. 2012 12:57
Re: SR vs. ČR
Fobii2 odkedy sa vyrabaju sa prihlasilo hrubym odhadom 30000 a ani tych (chvalabohu) nevidim stovky denne (co znamena, ze na kazdych 25 Fobii pripada 1 F500), ale je zaujimave sledovat sposob tvojho uvazovania >:D
9. 8. 2012 12:43
Re: SR vs. ČR
Ty si nejaky napisal? Ah, pardon, to su halucinace.
9. 8. 2012 10:14
Re: SR vs. ČR
Tak ti dam este dalsie cislo : odkedy sa F500 vyraba sa v SR prihlasilo 1194 ks. Keby neboli vyvezene tak by si ich tu vidaval stovky denne, hlavne ked ako to tu uz niekto spomenul - to auto si vsimne kazdy. A nakoniec fiataci sa ani netaja tym ze to posielaju vonku - ak mas kontakt niekde vo fiate tak si to over.
9. 8. 2012 10:05
Re: SR vs. ČR
A ty vies co je to smajlik ?
9. 8. 2012 09:48
Re: Ajajaj...
Nevím, nemohu soudit...jestli v IT Rescue dělá šikovnou pomocnici nebo skutečný IT support nevím :-!