Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější minivozy
V sedmém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 476 nových aut. Oproti červenci 2011 je tento výsledek znovu výrazně lepší, a to o 67 % (+191 exemplářů). Loni jich tedy našlo nové majitele jen 285.
První místo mezi městskými „přibližovadly“ patří nejmenší Škodě z Bratislavy, tentokrát si připsala na konto 179 kusů (37,6 % ze všech). Dál tedy neohroženě vládne nejmenšímu segmentu. Na druhé příčce se ocitla souběžně ve dvou generacích nabízená Panda, která uplynulý měsíc zakončila na 59 registracích (12,4 %). Třetí obsadil již v titulku zmíněný Spark (37, 7.8 %). Poměrně stabilní formu si udržují čtvrté Picanto od Kie (30, 6,3 %) a pátá Toyota Aygo (29, 6,1 %)
Fiat Panda se může pochlubit mohutným meziročním navýšením. Italské „medvídě“ získalo oproti červenci 2011 41 aut, tedy 227,8 %. Chverolet Spark si také polepšil (+32,1 %), před rokem se jich prodalo 28 (aktuálně +9). Z ostatních v Top 5 je v plusu ještě Toyota Aygo. Počty středočeského Japonce stouply o slušných 70,6 %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 17 vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 12. Picanto, které jej v pořadí předstihlo, se tudíž nevyšvihlo, ale naopak spadlo o 27 registrací (-47,4 %). Citigo ještě srovnávat nelze.
Skokanem podle maximálního kusového navýšení je sice Smart ForTwo, ale jeho +300 % je raritou vzhledem k nízkým počtům. Za druhou Pandou následuje trochu opomíjený Renault Twingo. Ten v procentech těsně zvítězil, katapultoval se až k o 228,6 % lepšímu výsledku, byť v pořadí je až sedmý. Letošní velmi lichotivý veleskok mu zajistilo 23 nových aut (+16 ze 7). Nikdo další trojciferný údaj nemá.
Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ již zmíněné Picanto, následují Peugeot 107 (-68,4 %, z 38 na 12, tedy o 26 méně) a Suzuki Splash s -65,2 % a ztrátou patnáctky vozů z 23. Bylo by dobré zmínit ještě procentní ztráty u levnějšího Alta (-62,5 %), i když je mimo pořadí. Podobně je na tom i jihokorejský Hyundai i10, který ztratil dvě třetiny.
Celý trh od ledna 2012 pochopitelně stoupl, a to o radikálních 1.789 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 79,6 %, což představuje velmi optimistické číslo. Místo loňských 2.248 se prodalo pěkných 4.037 miniaut.
V celkovém pořadí od počátku roku vede Škoda Citigo s 1.242 registracemi, její podíl ve třídě je 30,8 %. Druhá je již stabilně Panda (473, 11,7 %), která zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Na třetím místě najdeme Picanto (364, 9 %). Nejúspěšnější kolíně, Toyota Aygo, je zatím čtvrté a druhé řadě „pikantní“ Kie doslova dýchá na záda (360, 8,9 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Citroën C1 (295 kusů a 7,3 % k tomu). Souboj s Fordem Ka pokračuje, ten ztrácí jen osmičku vozů.
Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 5,8 %, rozhodlo se pro něj o 26 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Picanto si polepšilo ještě alespoň o 18,2 % (+56 registrací). Jeho nárůsty se snižují vzhledem k loňským prodejům nové generace. Aygo zaznamenalo drtivých +263,6 %, letos se prodalo o 261 aut více. Citroën C1 získal 63,9 % a 115 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.
Největší procentní nárůst po sedmi měsících letopočtu 2012 má Ford Ka (+796,9 %). Jenže zlepšil se „jen“ z 32 kusů o 255, takže zde vyhrává Aygo, kterých se prodalo za stejné období minulého roku 99. Značný kusový postup hlásí i Citroën C1. V procentech má ještě více Mini, zvedlo se o takřka 69 %.
Naopak nejhorší je Alto s tříčtvrtinovým pádem (-84 kusů). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-50,5 %, z 222 exemplářů na 110). Elektromobilů Citroën C-Zero našlo své majitele o polovinu méně, ale v tomto případě se jedná o okrajovou a drahou záležitost. „Stosedmiček“ tedy jezdí po našich silnicích o 112 méně než před rokem, následují vzpomínané Alto a Splash (-40). Menší a levnější Suzuki je ale opět až šestnácté.
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje šest Mini Cooperů D a SD, z toho jeden kabriolet, Některý z nich byl ovšem zřejmě Countryman. Ale kolik se prodalo naftových čtyřkolek, se ze statistik SDA bohužel nedozvíme. Přidal se k nim také jeden Fiat Panda. Elektromobil se objevil na domácích registračních značkách rovněž jediný, šlo o Citroën C-Zero.
Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 7/2012 | 1-7/2012 | 7/2012 | 1-7/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 179 | 1242 | 37,6% | 30,8% |
2. | Fiat PANDA | 59 | 473 | 12,4% | 11,7% |
3. | Chevrolet SPARK | 37 | 239 | 7,8% | 5,9% |
4. | Kia PICANTO | 30 | 364 | 6,3% | 9,0% |
5. | Toyota AYGO | 29 | 360 | 6,1% | 8,9% |
6. | Ford KA | 24 | 287 | 5,0% | 7,1% |
7. | Renault TWINGO | 23 | 135 | 4,8% | 3,3% |
8. | Citroën C1 | 19 | 295 | 4,0% | 7,3% |
9. | MINI | 17 | 118 | 3,6% | 2,9% |
9. | Volkswagen UP | 17 | 71 | 3,6% | 1,8% |
11. | Peugeot 107 | 12 | 110 | 2,5% | 2,7% |
12. | Fiat 500 | 10 | 65 | 2,1% | 1,6% |
13. | Suzuki SPLASH | 8 | 138 | 1,7% | 3,4% |
14. | Hyundai i10 | 4 | 56 | 0,8% | 1,4% |
14. | Smart FORTWO | 4 | 42 | 0,8% | 1,0% |
Ostatní modely | - | 4 | 42 | 0,8% | 1,0% |
CELKEM | - | 476 | 4037 | 100,0% | 100,0% |