Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Mezi velkými sportovně užitkovými vozidly hraje prim Mercedes-Benz třídy M. Terénním pickupům vládla japonská Toyota Hilux, která stíhá Amarok.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v červenci lehce ztratil, konkrétně 1,3 %. Pohoršil si z 240 na 237 registrací (-3).

Mercedes-Benz ML znovu zajistil stuttgartské automobilce pomyslné zlato, tentokrát díky 45 exemplářům (19 %). Touareg jich má 34 (14,3 %) a je tedy druhý, na nové „emko“ zkrátka nestačí. Na bronzovou příčku se vyšplhalo Audi Q7 (26, 11 %) a porazilo oba vozy s modrobílým logem. Pro X6 se rozhodlo 22 zákazníků (9,3 %). Poslední místo v Top 5 logicky náleží X5 (15, 6,3 %). Zdá se, že Mnichov definitivně opustil bývalé suverénní pozice.

V meziročním srovnání vykazuje Mercedes-Benz ML +221,4 %, loni měl na kontě 14 aut. Registrace Touaregu jsou horší o mohutných 39 (-53,4 %). Q7 má více o 14 kusů a velmi slušný procentní nárůst 116,7 %. Počty BMW X6 vzrostly o dva vozy, což v jeho případě představuje +10 %. V tomto trendu bohužel nepokračuje „iks-pětka“ (-44,4 %), kterou reprezentuje značný pád z 27 loňských (-12).

Meziměsíčním procentním šplhounem v Top 20 je Lexus RX (+700 %, z jediného na osmičku aut). V této kategorii jde o relevantní hodnotu. Následuje Jeep Grand Cherokee (+266,7 %, +8 ze 3), skok třídy M jsme již zmiňovali. Alespoň 100 procent mají ještě Land Cruiser, Land Rover Discovery, Audi Q7, Mitsubishi Pajero a Nissan Murano. V absolutních počtech se kromě Mercedesu ML (+31) a zmíněné Q7 už všichni ostatní pohybují v řádu jednotek (Land Cruiser a Grand Cherokee mají o 8 více).

Opačné nelichotivé prvenství patří GL-Klasse s -92,3 %. Její registrace se propadly o dvanáct, z 13 na jedinou. Generační výměna vykonává své. Nad polovinou jsou ještě Range Rover (-66,7 %) a důležitější Touareg. Ten vládne kusovým ztrátám před BMW X5 a Mercedesem GL, jejichž čísla už byla vzpomenuta.

Český trh v této kategorii se oproti prvním sedmi měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 6,3 %, vykazuje 2.002 exemplářů na rozdíl od 1.883, polepšil si tedy o 119 aut.

V čele celkového pořad vystřídal Mercedes-Benz ML dosud dominantní Touareg již v květnu. Díky 298 registracím je na něm od té doby bez přestávky (podíl 14,9 %). Stříbrné velké SUV od Volkswagenu postupně ztrácí (276, 13,8 %). Úspěšnější z dvojice „bavoráků“, X5, má 181 přírůstků (9 %) a patří mu tak i nadále třetí msto. Letošní lítá bitva o čtyřku a pětku je u konce a možná se změní v boj o bronz. Čtvrté je totiž BMW X6 (173, 8,6 %), Top 5 uzavírá Audi Q7 (156, 7,8 %), Volvo XC90 ani Jeep Grand Cherokee už nemají nárok, rozdíly se prohlubují.

Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku samozřejmě polepšil, a to už o 144,3 %, z 122 o 176 kusů. Počty Touaregu aktuálně klesly o 15,1 % (-49 aut z 325). BMW X5 je znovu v mínusu o třináct aut a 6,7 %. Jeho výsledky letos připomínají houpačku. X6 je naopak v kladných hodnotách: +6,8 % a +11 kusů. Q7 vykazuje naprosto minimální snížení prodejů: -1,9 %, respektive o jediný exemplář.

Grand Cherokee zde vylétl ještě alespoň o 517 %, jinak se nárůsty s výjimkou již zmíněného ML pohybují pod stovkou (Land Rover Discovery +79 %, Jeep Wrangler +53 %). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je Grand Cherokee (+93) a bronzové „Disco“ (+38). Poklesy nejsou extrémně hluboké, výjimkou je snad Nissan Murano (-54 %, -13), ale i jeho kolega Pathfinder se propadá (-51 %) a Hyundai ix55 má -49 %. To také hlásí -65 jednotek, což je protentokrát nelichotivý rekord. Český dovozce jej stále nabízí, ale jeho výroba se chýlí ke konci. V portfoliu importéra jsou rovněž oba Nissany, ale Pathfinder zřejmě i v Evropě vystřídá nová generace.

Nejprodávanějším turbodieselem se v červenci stal Mercedes ML (43 kusů, podíl 95,6 %). Touaregů s motory TDI bylo 34, tedy rovných 100 %. Audi Q7 vykazuje 26 naftových agregátů pod kapotou nových vozů, jinak také „plný počet“. BMW X6 s malým d na zádi si domácí klienti koupili 21 (95,5 %) a X5 se stejným symbolem na pátých dveřích si postavilo do garáží 14 majitelů (93,3 %). Land Cruiserů rovněž, ani ten se se zážehovým motorem neprodal byť jeden. Mimochodem, Češi si koupili i šest hybridních Lexusů RX.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období7/20121-7/20127/20121-7/2012
1.Mercedes-Benz ML4529819,0%14,9%
2.Volkswagen TOUAREG3427614,3%13,8%
3.Audi Q72615611,0%7,8%
4.BMW X6221739,3%8,6%
5.BMW X5151816,3%9,0%
6.Toyota LAND CRUISER14705,9%3,5%
7.Jeep GRAND CHEROKEE111114,6%5,5%
7.Land Rover DISCOVERY11864,6%4,3%
9.Mercedes-Benz G10284,2%1,4%
10.Porsche CAYENNE9933,8%4,6%
11.Lexus RX8463,4%2,3%
11.Volvo XC9081223,4%6,1%
13.Hyundai ix556672,5%3,3%
14.Jeep WRANGLER5522,1%2,6%
15.Mitsubishi PAJERO4551,7%2,7%
16.RANGE ROVER SPORT3351,3%1,7%
17.Infiniti FX2270,8%1,3%
17.Nissan MURANO2110,8%0,5%
19.Mercedes-Benz GL1570,4%2,8%
19.RANGE ROVER1230,4%1,1%
Ostatní modely-0350,0%1,7%
CELKEM-2372002100,0%100,0%

Terénní pickupy

Na specifickou kategorii terénních pracantů se podíváme jako obvykle velmi zběžně. V červenci našly pickupy 44 zájemců, což znamená slušný skok o 25,7 %, respektive 9 kusů z loňských 35.

Trhu vládne sice suverénně Amarok, ovšem aktuální vítězství patří už počtvrté za sebou Hiluxu, kterých se prodalo 21 a urval tak podíl 47,7 %. Volkswagen má na kontě 12 kusů, třetí Ford Ranger sedm a čtvrté Mitsubishi L200 jen tři. Bodoval ještě Nissan Navara, připsal si na své konto jediný exemplář.

Pokles v ročním porovnání dosáhl hodnoty -4,7 %, stále se pohybuje lehce v záporných hodnotách Rozdíl oproti loňsku je 18 exemplářů ve prospěch letopočtu 2011.

Segmentu od ledna vévodí Amarok, který si koupilo takřka 38 % všech zákazníků (139). Polepšil si oproti minulému roku stále o 63,5 %. Ford Ranger se zvedl o třetinu, Nissan NP300 rovněž, byť v aktuálním pořadí chybí. Zlepšuje se Hilux (-2,6 %), zbylí dva soupeři mají hluboké propady. Nissan Navara ztratil 48 % a Mitsubishi L200 dokonce přes 62 %. Čínský Gonow GA200, japonské Isuzu D-Max a Mazdu BT ani nemá cenu zmiňovat, ty si letos nic nepřipsaly.

Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následuje Toyota Hilux (112). Ford Ranger už ztrácí (48) a Mitsubishi L200 hlásí 35 kusů. Žebříček uzavírají dva Nissany: NP300, který se dostal na dvacítku exemplářů kusů, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo už čtrnáct.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období7/20121-7/20127/20121-7/2012
1.Toyota HILUX2111247,7%30,4%
2.Volkswagen AMAROK1213927,3%37,8%
3.Ford RANGER74815,9%13,0%
4.Mitsubishi L2003356,8%9,5%
5.Nissan NAVARA1142,3%3,8%
Ostatní modely-0200,0%5,4%
CELKEM-44368100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (20)