Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Dale se to očekávat. Kdysi pravidelně třetí a občas i druhé Mondeo vypadlo z nejlepší pětky střední třídy. Čekání na čtvrtou generaci bude ještě dlouhé.

Dubnový trh v této kategorii vykazuje ve srovnání s výsledky z předchozích měsíců pouze mírnou ztrátu 8,5 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.281 vozů, letos 1.172 (-109).

V nejnovějším žebříčku zvítězil domácí Superb, který si připsal 315 kusů a podíl 26,9 %. Druhý Passat měl na kontě 261 aut (22,3 %). Na bronzu je BMW řady 3, které má znovu vysokých 101 nových registrací (8,6 %). Na Hyundai i40 zbyla opět čtvrtá příčka s rovněž velmi slušnými 99 přírůstky (8,4 %). Mezi nejlepší se vešel ještě Peugeot 508 (73, 6,2 %). V titulku zmíněné Mondeo v Top 5 chybí, je až šesté - a možná bude padat ještě hlouběji. Nová generace přijde do Evropy až napřesrok.

Ve srovnání s loňským dubnem si Superb pohoršil o 34,1 %, tehdy rozšířilo vozový park 478 kusů. Passat je unikátem, zaznamenal totiž stejný počet nových vozů jako v loňském roce! To je při jeho počtech určitě výjimečný počin. Nemůže ale v tomto ohledu sekundovat trojkovému BMW (+140,5 %, respektive +59 aut). Hyundai i40 však hlásí ještě vyšší meziroční nárůst. Vyskočil o 280,8 %, konkrétně z 26 exemplářů, tedy o 73. I Peugeot 508 si polepšil, byť mnohem mírněji (+15,9 %, ze šedesátky registrací, což znamená +10).

Titul procentního Skokana roku bychom mohli přidělit Citroënu DS5 (+450 %), který se zvedl ze dvou na 11 kusů. Číslo má sice nejvyšší, ale je pořád nedůležitý. Patří tak naprosto zaslouženě i40. Za ní pak skončila trojková řada od BMW, která se zvedla ze 42 jednotek. Zmiňme ještě Mazdu 6 (+181,8 %). V tabulce najdeme jedenáct postupů, takže už nevypadá tak tristně jako doposud. Absolutním šplhounům dominuje znovu Hyundai i40 před BMW 3, Mazda 6, která prošla střídáním stráží, je zde třetí (+20 z 11).

V propadácích se zmiňme jen o modelech, které se vešly do Top 20. Tato nelichotivá nálepka náleží Mondeu. Spadlo o 58,6 %, ze 116 na 48 exemplářů. Následuje jej Volvo série 60 se sešupem o polovinu (-12 z 24). Dalším v pořadí je Audi A4 se ztrátou 41,2 %, respektive 14 aut. Podobné cifry vykazuje i Opel Insignia (-15, -40,5 %). O nejvíce kusů se však odporoučel dolů vedoucí Superb (-163), velký evropský ford je zde „až“ druhý a třetí nejhorší výsledek vykazuje Passat. Čísla německých vozů byla již zmíněna výše.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první třetině roku 2012 snížil o 14,7 %, ze 4.648 na 3.964 aut (-684).

V ostře sledovaném pořadí od ledna se v čele bez problémů udržela Škoda Superb s 1.160 exempláři (její podíl v segmentu je 29,3 %). Volkswagenu Passat patří i nadále stříbro, nyní má 937 jednotek a 23,6 %. Třetí je jihokorejský Hyundai i40 (327, 8,2 %). Na čtvrté příčce se stále nachází trojkový Mnichovan (261, 6,6 %). Alespoň páté je zatím Mondeo (198, 5 %). Šestý Peugeot 508 tedy však snížil ztrátu na patnáctku aut a při současné formě konkurenta se může příští měsíc mezi nejlepší klidně vrátit.

V meziročním srovnání se vedoucí Superb rozhodně nepochlubí výsledkem -364 vozů (-23,9 %). Passat je naopak stále v kladných číslech, má alespoň o 4,7 % více, tedy +42 oproti loňsku. Velký Asiat se stylizovaným H ve znaku vykazuje mnohem mohutnější nárůst 108,3 % (+170 exemplářů). Bavorská série 3 se vyhoupla už na +57,2 % (+95 registrací). Vlajková loď Fordu na starém kontinentu drsně ztratila (-303 aut, -60,5 %). Čtvrté generace, jenž měla premiéru už na podzim 2012 v Paříži, se bohužel hned tak nedočkáme.

S procentním skokanem je to složitější. Citroën DS5 má sice pěkných +207,1 % (43 prodaných aut místo čtrnácti), ale nachází se na chvostu žebříčku a před rokem se objevil ve statistikách teprve podruhé. Také s Kiou Optima (+120 %, +12 z 10) je problém, na předních příčkách se totiž neobjevuje. Úspěch jim sice přejeme, ale volba padá jasně na Hyundai i40. Slušně si vede i Mazda 6 (+87 %), která se vyšplhala o čtyřicítku jednotek ze 46. Navýšení BMW 3 bylo již zmíněno. Mezi kusovými borci vede Hyundai i40 před BMW 3 a Passatem, za nimi jsou už mazda a DS5 (+29).

Z hitparády propadáků můžeme vynechat Hyundai Genesis Coupé, Seat Exeo, Lexus IS i Alfu Romeo 159, tyto modely v pořadí chybí. Ostatním dominuje výše vzpomínané Mondeo od Fordu. Honda Accord má -54,2 %. Renault Laguna si koupilo jen 53 domácích zákazníků místo 104 (-49 %). Alespoň -40 % mají ještě Insignia i dvě Toyoty: Avensis, respektive Prius. Kusovým „loserům“ vévodí domácí Superb před třetí generací Mondea a právě Opelem Insignia (-77, jinak -43,5 %). „Bramborový“ je v této nelichotivé statistice Avensis (-71, -40,6 %).

Vznětové Superby si v dubnu odvezlo domů, či do firem 293 klientů (93 % z celkových počtů). Pro volkswageny střední třídy s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 240 novopečených majitelů (nižších 92 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se ocitl Hyundai i40, turbodiesely u něj tvoří 97 %, vykazuje jich 96. Čtvrtá jsou naftová BMW 3, která mají na kontě 92 vozů (91,1 %). 72 registrací aut se vznětovými motory zajistilo Peugeotu 508 páté místo a zároveň z Top 5 nejvyšší podíl 98,6 %. Střední třídě nafta dominuje, na to není nic překvapivého, šetří fleetoví manažeři i soukromníci.

Kromě sedmi Volkswagenů Passat na CNG, tedy zemní plyn najdeme v nejnovějších tabulkách SDA střední třídy rovněž sedm hybridů. Jmenovitě se jedná o čtyři Toyoty Prius, dvojici Citroënů DS5 a jediný Peugeot 508.

Střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období4/20131-4/20134/20131-4/2013
1.Škoda SUPERB315116026,9%29,3%
2.Volkswagen PASSAT26193722,3%23,6%
3.BMW 31012618,6%6,6%
4.Hyundai i40993278,4%8,2%
5.Peugeot 508731836,2%4,6%
6.Ford MONDEO481984,1%5,0%
7.Toyota AVENSIS391043,3%2,6%
8.Citroën C531782,6%2,0%
8.Mazda 631862,6%2,2%
10.Audi A530632,6%1,6%
11.Opel INSIGNIA221001,9%2,5%
12.Audi A420681,7%1,7%
12.Mercedes-Benz C20701,7%1,8%
12.Renault LAGUNA20531,7%1,3%
15.Subaru LEGACY12671,0%1,7%
15.Volvo S/V6012831,0%2,1%
17.Citroën DS511430,9%1,1%
18.Kia OPTIMA7220,6%0,6%
19.Honda ACCORD5110,4%0,3%
20.Chevrolet MALIBU4150,3%0,4%
20.Toyota PRIUS460,3%0,2%
Ostatní modely-7290,6%0,7%
CELKEM-11723964100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
20. 5. 2013 13:46
Re: .
Tak se můžeš z poklesu odbytu radovat, tedy hlavně u skladovek, kombi titanium EB se spoustou příplatkový výbavy jsem sehnal hluboko pod 500
20. 5. 2013 08:02
Re: Trojka na jedničku!
To psal Arese, ne _Atila. Ten se rozepsal až později.
20. 5. 2013 08:00
Re: Trojka na jedničku!
Hyundai nabídl (konečně u modelu i40) dobrý poměr cena-výkon. V tom se shodneme včetně té přestřelené zaváděcí ceny, o které jsem se tady ve starších debatách už vícekrát zmiňoval.
Není možné přehlédnout, že u VW mají dobře postavený model Golf. Ovšem Passat je trochu jiná kapitola. Ten kupují převážně firemní flotily, takže tady moc nerozhoduje nějaká individualizace nebo iluzorní technologický náskok, ale základ tvoří práce s podnikovou klientelou. Ostatně žádný extra technologický náskok před konkurencí Passat rozhodně nemá, aspoň ne před většinou konkurence. Náskok mají ve vybudované síti firemních fleetů. A taky image spolehlivého vozu, vybudované v 80. a začátkem 90. let. A výborný marketing.
Avatar - idam.i
19. 5. 2013 20:23
Re: Trojka na jedničku!
Augustín, netráp sa nad nimi.Predsudky a obmedzenosť je častým javom v našich končinách.Že Atila_ ??
Avatar - idam.i
19. 5. 2013 20:21
Re: Trojka na jedničku!
To mi povezd,kto má vymydlený mozog z reklám vďaka technológii ?! :yes: