Český trh v dubnu 2021: Ještě větší růst než v březnu, důvod k jásotu to ale zatím není
Registrace nových automobilů v Česku rostou druhý měsíc v řadě. Avšak jen v meziročním srovnání, do situace v roce 2019 jsme zatím daleko.
Český trh s novými automobily hlásí pozitivní zprávu. V dubnu 2021 bylo u nás registrováno 18.976 osobních aut, o 77,7 % více než před rokem. Registrace tak rostou už druhý měsíc v řadě, v dubnu pak dokonce ještě rychleji než v březnu, kdy meziroční růst činil 46,5 %. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Jenže pozitivní zpráva je to jen v meziročním srovnání. S výjimkou loňského roku byl totiž letošní duben nejhorší od roku 2014, kdy tehdy v březnu bylo u nás podle statistik SDA registrováno 17.498 aut. Stále tak platí, že se trh vrátil na úroveň před několika lety.
Z březnového meziročního růstu každopádně logicky těžily mnohé značky. Z těch nejvýše nejvíce rostl druhý Volkswagen (+110,4 %) a celkově čtvrtý Mercedes-Benz (+112,4 %), který se letos drží nebývale vysoko.
Nejvýše každopádně zůstává domácí Škoda, s 6.663 registrovanými vozy, které ji zajistily 35,1% podíl na trhu. Meziročně si za březen polepšila o 85,6 %. Třetí pak byl Hyundai s meziročním růstem o 50,3 %.
Vyskočil také celkově šestý Ford (+173,5 %) a celkově sedmý Seat (+278,3 %). Zpět se pak vrací Nissan, který po loňském slabém dubnu dokonce vyskočil o 554 % na výsledných 216 registrací. Díky úspěchu Qashqaie je tak opět v top 20 značek.
Naopak se moc nedařilo Dacii, jejíchž březnových 475 registrací je o pětinu méně než před rokem. Důvodem je každopádně primárně konec modelů Logan MCV nebo Dokker, které pro české zastoupení byly klíčové.
Český trh – registrace nových aut v dubnu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 04/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6663 | +85,6 | 35,1 |
2. | Volkswagen | 1683 | +110,4 | 8,87 |
3. | Hyundai | 1488 | +50,3 | 7,84 |
4. | Mercedes-Benz | 894 | +112,4 | 4,71 |
5. | Toyota | 852 | +53,5 | 4,49 |
6. | Ford | 796 | +173,5 | 4,19 |
7. | Seat | 768 | +278,3 | 4,05 |
8. | Kia | 730 | +85,3 | 3,85 |
9. | Peugeot | 683 | +57,7 | 3,60 |
10. | BMW | 498 | +61,2 | 2,62 |
11. | Renault | 480 | +18,8 | 2,53 |
12. | Dacia | 475 | -20,0 | 2,5 |
13. | Citroën | 415 | +58,4 | 2,19 |
14. | Opel | 338 | +69,0 | 1,78 |
15. | Audi | 256 | +93,9 | 1,35 |
16. | Volvo | 233 | +49,4 | 1,23 |
17. | Nissan | 216 | +554,6 | 1,14 |
18. | Suzuki | 205 | +42,4 | 1,08 |
19. | Mazda | 171 | +43,7 | 0,9 |
20. | Mitsubishi | 122 | +62,7 | 0,64 |
CELKEM | 18976 | +77,7 | - |
A jak to v dubnu vypadalo mezi modely? Škoda obsadila čtyři nejvyšší pozice, za Octavií následují Fabia, Karoq a Kamiq. Nejvíce přitom meziročně vyskočil Karoq, o 195,9 %. Pátou příčku obsadil nošovický Hyundai i30 s 805 registracemi (+113 %). Nejlepším modelem vyráběným v zahraničí se tak tentokrát staly na Slovensku produkovaná Kia Ceed a v Německu vznikající VW Golf, které se s 379 registracemi podělily o desáté místo.
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace 03/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škdoa Octavia | 1339 | +33,1 | 7,06 |
2. | Škoda Fabia | 1298 | +58,5 | 6,84 |
3. | Škoda Karoq | 1145 | +195,9 | 6,03 |
4. | Škoda Kamiq | 897 | +133,6 | 4,73 |
5. | Hyundai i30 | 805 | +113,0 | 4,24 |
6. | Škoda Scala | 691 | +81,4 | 3,64 |
7. | Škoda Superb | 632 | +152,8 | 3,33 |
8. | Škoda Kodiaq | 563 | +150,2 | 2,97 |
9. | Hyundai Tucson | 431 | +75,2 | 2,27 |
10.-11. | Kia Ceed | 379 | +92,4 | 2 |
10.-11. | VW Golf | 379 | +205,7 | 2 |
12. | Seat Arona | 328 | +375,4 | 1,73 |
13. | VW Tiguan | 307 | +102,0 | 1,62 |
14. | Renault Clio | 268 | +84,8 | 1,41 |
15. | Dacia Duster | 241 | +32,4 | 1,27 |
16. | Peugeot 2008 | 211 | +81,9 | 1,11 |
17. | Dacia Sandero | 209 | +85,0 | 1,1 |
18. | Nissan Qashqai | 205 | +1763 | 1,08 |
19. | Seat Leon | 182 | +149,3 | 0,96 |
20. | VW Passat | 169 | +70,7 | 0,89 |
Po čtyřech měsících roku 2021 bylo v Česku registrováno dle SDA 68.510 osobních automobilů, o 12,6 % více než před rokem. Srovnání s rokem 2019 však opět ukazuje, že prodeje jsou pořád nízké. Od ledna do dubna 2019 totiž bylo u nás evidováno 82.537 osobních aut.
První se drží Škoda s čtyřprocentním meziročním růstem, následovaná Volkswagenem s nárůstem o 24,5 %. Až třetí Hyundai si však pomohl i ve srovnání s rokem 2019, za první třetinu letošního roku má na svém kontě 5.991 registrací. Podobně roste také celkově čtvrtý Mercedes-Benz a pátý Ford.
Kvůli již zmíněným důvodům klesá Dacia, tentokrát až desátá s meziročním propadem o 31 %. Oproti loňskému roku si však pohoršila také Kia (-8,3 %) nebo Renault (-25,7 %).
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 01-04/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Registrace 01-04/2019 [ks] |
1. | Škoda | 24565 | +4,0 | 28408 |
2. | Volkswagen | 6556 | +24,5 | 7519 |
3. | Hyundai | 5991 | +11,0 | 5095 |
4. | Mercedes-Benz | 3194 | +51,2 | 2245 |
5. | Ford | 3048 | +108,2 | 2964 |
6. | Toyota | 2896 | +8,1 | 3011 |
7. | Peugeot | 2856 | +22,0 | 3982 |
8. | Seat | 2311 | +73,1 | 2121 |
9. | Kia | 2264 | -8,3 | 2966 |
10. | Dacia | 1761 | -31,0 | 5693 |
11. | BMW | 1633 | +0,4 | 1716 |
12. | Renault | 1419 | -25,7 | 3339 |
13. | Opel | 1297 | +41,3 | 1731 |
14. | Citroën | 1295 | -6,4 | 2148 |
15. | Audi | 1011 | +42,0 | 842 |
16. | Volvo | 905 | +46,4 | 834 |
17. | Suzuki | 709 | -1,5 | 1472 |
18. | Mazda | 650 | +31,6 | 1333 |
19. | Nissan | 502 | +211,8 | 900 |
20. | Mitsubishi | 372 | -31,0 | 799 |
CELKEM | 68510 | +12,6 | 82537 |