Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Letos se přelévá pořadí i v nižší střední třídě. Mezi pěticí nejlepších tentokrát chybí nejen Mégane, ale i Hyundai i30. Jsou v ní naopak věční rivalové: Golf, Focus a Astra.

Květnový trh se v meziročním srovnání ocitl ve ztrátě (-9 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.508 vozů, letos 5.014, tedy o 494 méně.

Měsíční pořadí má dlouhodobého suveréna v podobě domácí Škody Octavia. Tentokrát dosáhla na 1.965 kusů. Na druhé pozici (a první mezi importy) skončil Volkswagen Golf, který se zastavil na 494 exemplářích. Desetiprocentní podíl mu zůstal o desetinku zapovězen, ale na místo nejúspěšnějšího dováženého modelu se alespoň vrátil po dvouměsíční absenci. Bronzový stupínek okupuje v březnu a dubnu stříbrný Ford Focus se 432 registracemi. Čtvrté místo znamená obrovský úspěch pro Opel Astra, který běžně vídáme ve druhé polovině první desítky. Má sice na své soupeře značnou ztrátu (jen na Focus 124 aut, Astra dosáhla 308), ale i tak je jeho umístění překvapením. Na slovenskou Kiu Cee'd zbyl závěr Top 5 díky 296 kusům.

Nošovická i-třicítka je až šestá, za trojicí Francouzů (Mégane, 308, C4) následuje Chevy Cruze, pro něj je desátá příčka taktéž úspěchem, i když ji sdílí s Toyotou Auris. Minusem je nabídka jediné karosářské varianty, ale přece jen praktičtější hatchback přijde co nevidět.

První Octavia si ve srovnání s pátým měsícem roku 2010 pohoršila o značných 727 aut (-27 %). Další nejbližší konkurenti dosáhli kladných výsledků. Golfů bylo loni zaregistrováno 293, letos o 201 více (+68,6 %). Ford Focus má na kontě nárůst o 77 % (+188 jednotek). Na Skokana roku je to ale trochu málo. To Astra vylétla o dramatických 217,5 % (z 97, tedy +211!), titul tudíž náleží jí. Kia Cee'd se radikálně zhoršila, ztratila těsně nad polovinu (-50,8 %, respektive -306). Loni byla nejprodávanějším dováženým autem s vysokými 602 kusy.

Veleskok a největší postup jsme již tedy zmínili. Samozřejmě, takový VW Jetta se zlepšil o 900 a Alfa Romeo Giulietta o 800 %, ale to jsou z globálního hlediska nevýznamné modely. U Jetty navíc probíhalo střídání generací a Giulietta se nabízela teprve druhý měsíc. Daleko zajímavější údaj najdeme u Chevroletu Cruze: +117,8 % (ze 45 vozů na 98). Trojciferný skok má za sebou i Subaru Impreza, ale o něm platí to, co o Alfě a Volkswagenu, nechť nám fanoušci japonské značky prominou.

Propadáky nejsou tentokrát tak radikální jako vždy. Navíc se jimi staly pouze kusové záležitosti jako Volkswagen Scirocco a Volvo C30 (oba ze 17 na 6, tedy -64,7 %). Toyotu Corolla ani v Top 25 nehledejme (-58,3 %, z 12 na pět). Dacii Logan již ano, ale pádem o 50,9 % se chlubit samozřejmě nijak nemůže. Sedany se skoro neprodávají, na odbyt jde jen maxikombi MCV a užitkové verze, ale ani ty situaci levného Rumuna nezachraňují. Ztratil 81 registrací.

Český trh v nižší střední třídě setrvává v záporných číslech. Oproti prvním pěti měsícům roku 2010 klesl o 3,5 %, počty nových aut se snížily z 24.769 kusů na 23.905 (meziročně -864).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.Škoda OCTAVIA1965970039,2%40,6%
2.Volkswagen GOLF49418779,9%7,9%
3.Ford FOCUS43221628,6%9,0%
4.Opel ASTRA3089846,1%4,1%
5.Kia CEE´D29614825,9%6,2%
6.Hyundai i3028514385,7%6,0%
7.Renault MEGANE23415364,7%6,4%
8.Peugeot 3082017854,0%3,3%
9.Citroën C41294882,6%2,0%
10.Chevrolet CRUZE983532,0%1,5%
10.Toyota AURIS985902,0%2,5%
12.Dacia LOGAN784791,6%2,0%
13.Renault FLUENCE764751,5%2,0%
14.Honda CIVIC582921,2%1,2%
15.Seat LEON491751,0%0,7%
16.Mazda 3311390,6%0,6%
17.Audi A3292040,6%0,9%
17.Mitsubishi LANCER291390,6%0,6%
19.Fiat BRAVO281480,6%0,6%
20.Alfa Romeo GIULIETTA18680,4%0,3%
21.Fiat LINEA15430,3%0,2%
22.BMW 111630,2%0,3%
23.Volkswagen JETTA10520,2%0,2%
24.Subaru IMPREZA9500,2%0,2%
25.Volkswagen SCIROCCO6350,1%0,1%
25.Volvo C306220,1%0,1%
-Ostatní modely211260,4%0,5%
-CELKEM501423905100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s rovnými 9.700 liftbacky a kombíky, její podíl se dále snížil o tři desetinky na 40,6 %. Druhou příčku si stále udržuje Focus (2.162, 9 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (1.877, 7,9 %). Čtvrtý je Mégane (1.536, 6,4 %), i když jej v první pětce nevídáme. Interní souboj dvou středoevropských Jihokorejců vyznívá lépe pro pátý Cee'd (1.482, 6,2 %). Hyundai i30 zůstává šestý, jako poslední se ale přehoupl přes tisícovku (1.438, 6 %). Astře už do ní chybí jen 16 aut.

V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller značných 2.953 vozů (-23,3 %), Ford prodal naopak o 1.140 Focusů více (+111,5 %). Golf se díky květnovým výsledkům vrátil do kladných hodnot (+7,1 %, +125 kusů). Renault Mégane získal 24,9 % (loni 1.230, letos +306), Kia Cee'd si připisuje opačných -572 exemplářů, tedy -27,8 %. Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je znovu Astra (+133,2 %), Alfu Romeo Giulietta, Renault Fluence a VW Jetta v tomto přehledu s klidem pomíjíme.

Mezi vznětovými motory hraje prim, jak jinak, domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.145 (58,3 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první květnové pětky jsou, jak velí tradice, o dost nižší: Volkswagen Golf měl 120 aut s turbodiesely (24,3 %), Ford Focus 63 (14,6 %), Opel Astra rovněž 63 (u něj to ale znamená vyšších 20,5 %) a konečně Kia Cee'd 60 (20,3 %). Nejmenší podíl nafty pod kapotami má tedy zástupce modrého oválu.

Mimochodem, šestnáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG). Na bioethanol E85 jezdí tři. Jinak se alternativní paliva v nižší střední třídě příliš nenosí.

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
18. 6. 2011 18:18
Re: vyzera to tak ze
já jsem z hyundai i kia rozpačitý z podvozků
18. 6. 2011 18:13
Re: Konecne
já jezdím insignii, ale měl jsem zapůjčenou i 1.6 turbo s automatem benzín a přišla mi fajn na kratší vzdálenosti, škodovky mi přijdou předražené, ale kdybych si nové auto kupoval teď bylo by to mondeo s benzínovým automatem a skousl bych i tu fordí navigaci
stejně se bojím že moje další auto bude na elektriku ....
18. 6. 2011 12:11
Re: Konecne
Kdyby jsi astru vlastnil, mluvíš jinak, EXPERTE...
17. 6. 2011 20:24
Re: Konecne
:-)
Avatar - Ronault.
17. 6. 2011 20:15
Re: Konecne
Tak jistě, já to chápu, není nutno vždy mít co nejvyšší výkon, ne každý jej využije.