Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 12,5 %, z 1.573 na 1.769 kusů (+196). Segment je na tom tedy i nadále velmi dobře.
Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 388 exemplářů a podíl 21,9 %. Druhý Tiguan se na něj díval z velké dálky (174, 9,8 %). Za ním následují další modely s těsnými odstupy. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (164 kusů, 9,3 %) a Dacia Duster skončila čtvrtá (154, 8,7 %). „Kočovník“ od Nissanu je znovu pátý a připsal si 111 aut (6,3 %). Trojciferná čísla zaznamenala ještě šestá Sportage a hned za ní je BMW X1.
V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti o 69 registrací více (+21,6 %). Tiguan hlásí rovněž vzestup a mnohem vyšších +205,3 % (+117), což mu mimochodem bez problémů stačí na Skokana roku. Ani Hyundai ix35 nemá méně než loni, ba právě naopak: vyskočil o přesnou třetinu a 41 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 123 vozů. Jediným členem Top 5, který vykazuje negativní znaménko, je Dacia Duster (-8,3 %, o 14 aut méně). I takový Qashqai si polepšil alespoň o 22 kusů, v jeho případě tento údaj představuje +24,7 %. Loni v květnu si jich Češi koupili 89.
Již udělený prestižní titul šplhouna si Tiguan jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech. Druhý je v tomto přehledu Yeti a třetí ix35. Na procenta jej sice překonal poněkud přerostlý crossover Freemont, ale ten loni svou pouť na domácích silnicích teprve začínal. Chevrolet Captiva dosáhl tentokrát „jen“ +111,1 %, ten vyskočil z 18 na 38 registrací. Přes stovku už nemá nikdo, ale třeba Honda CR-V nebo Kia Sorento jsou na tom úplně stejně jako loni.
Největší meziroční propad co do procent zaznamenal Mercedes-Benz GLK (-24 exemplářů, ale také -68,6 %). před Mitsubishi ASX (-42, -43,8 %), jeho stájovým kolegou Outlanderem (-14, rovněž -43,8 %) a hlavně důležitou Kiou Sportage (-58, -40,3 %). Vynechejme jednotkové záležitosti a modely mimo první třicítku. Největší kusovou ztrátu má právě Sportage před ASX a GLK, které skončilo až na nelichotivém 26. místě.
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 17,4 %, konkrétně z 8.253 na 9.691 vozů (+1.242). Oproti dubnu tudíž naopak klesl o 1,6 %.
Pořadí po pěti měsících vévodí pochopitelně Yeti (1.906 registrací, podíl 19,7 %). Nissan Qashqai už se přehoupl přes tisícovku a druhé místo bez problémů udržel (1.077, 11,1 %). Následuje Hyundai ix35 (915, 9,4 %), Dacia Duster zůstává čtvrtá (857, 8,8 %) a na páté příčce je Tiguan (814, 8,4 %). Sportage je již osamocena na šestém místě, rozdíly oproti konkurenci, jak před ní, tak i té v závěsu se neustále prohlubují. Hranici 300 aut překonala zatím pouze sedmá Kuga.
Yeti získal od začátku roku 173 aut (rovných 10 %). Qashqai má stále vysokých +218,6 %, respektive +739 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 činí již 19,1 %, neustále tedy stoupá. Korejec má o 147 jednotek více. Duster naopak ztratil 23,6 %, vybralo si jej o 264 lidí méně. Tiguan oproti loňsku získal již 25,2 % a 164 vozů, před dvěma měsíci byl ještě ve ztrátě.
Nejvíce ze všech hlásí kromě perliček typu Jeepu Compass, Fiatu Freemont a Opelu Antara právě dvojče „blesku“: Chevrolet Captiva (+396,6 %). Následuje Qashqai, registrace Kugy vyskočily už jen o 80,4 %. Na kusy vede japonsko-britský „kočovník“ před Yetim, Tiguanem, ix35 a Kugou (+144).
Největší procentní pád hlásí Jeep Patriot (-65,2 %) před Mercedesem GLK (-38,1 %) Zbytek je jen nad hranicí 20 %. Jedná se konkrétně o Mazdu CX-7, Audi Q5, Dacii Duster, Citroën C-Crosser, Hyundai Santa Fe a Kiu Sorento. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (-264), druhá je v této statistice Kia Sportage (-84), za ní Honda CR-V a Audi Q5 (oba s -43).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v květnu Škoda Yeti (223, podíl 57,5 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 73,2 % (120). Tiguan měl 115 vozů se zkratkou TDI (66,1 %). Qashqai dosáhl na 104 registrací a skončil tedy znovu „až“ čtvrtý (93,7 %). Páté je velké překvapení: BMW s 64 X1 na naftu (91,4 %). Celkem 45 Dacií Duster spalovalo bioethanol E85, jinak se alternativní paliva v této třídě vůbec nenosí.
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů se změnilo. Countryman vylezl tentokrát až na bronz za SX4 a Juke, což je pro něj bezesporu úspěch. Desítku přírůstků navíc nepřekročil jen Fiat Sedici, což je také dobré znamení. Květnový trh získal takřka třetinu. Pohoršil si Soul (-36 %, -9 kusů) a drobně i lídr SX4 (-2,3 %, -3). Nejvíce procent i kusů získal Nissan Juke (takřka +270 % a +63) před Countrymanem (+200 %, +12).
Segment od ledna zůstává v kladných hodnotách, je 8,3 %, respektive rovných 90 aut v plusu, po dubnu, kdy se dostal do zisku, měl navýšení jen tříprocentní. Juke si polepšil na +183,5 %, vyskočil ze 121 na 343 exemplářů. Countryman si polepšil o 18 a Sedici o desítku vozů. SX4 naopak hlásí ztrátu skoro 18 % (-144 registrací z 818), Soul spadl mírněji, o 15 %, což u něj znamená jen 13 kusů.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 5/2012 | 1-5/2012 | 5/2012 | 1-5/2012 | |
1. | Škoda YETI | 388 | 1906 | 21,9% | 19,7% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 174 | 814 | 9,8% | 8,4% |
3. | Hyundai ix35 | 164 | 915 | 9,3% | 9,4% |
4. | Dacia DUSTER | 154 | 857 | 8,7% | 8,8% |
5. | Nissan QASHQAI | 111 | 1077 | 6,3% | 11,1% |
6. | Kia SPORTAGE | 86 | 569 | 4,9% | 5,9% |
7. | BMW X1 | 70 | 240 | 4,0% | 2,5% |
8. | Honda CR-V | 63 | 291 | 3,6% | 3,0% |
9. | Volvo XC60 | 57 | 266 | 3,2% | 2,7% |
10. | Mitsubishi ASX | 54 | 296 | 3,1% | 3,1% |
11. | BMW X3 | 50 | 205 | 2,8% | 2,1% |
12. | Audi Q3 | 42 | 212 | 2,4% | 2,2% |
13. | Chevrolet CAPTIVA | 38 | 144 | 2,1% | 1,5% |
14. | Audi Q5 | 30 | 137 | 1,7% | 1,4% |
14. | Toyota RAV4 | 30 | 165 | 1,7% | 1,7% |
16. | RANGE ROVER EVOQUE | 25 | 104 | 1,4% | 1,1% |
17. | Kia SORENTO | 24 | 100 | 1,4% | 1,0% |
17. | Mazda CX-5 | 24 | 60 | 1,4% | 0,6% |
19. | Ford KUGA | 23 | 323 | 1,3% | 3,3% |
20. | Hyundai SANTA FE | 21 | 109 | 1,2% | 1,1% |
20. | Subaru FORESTER | 21 | 126 | 1,2% | 1,3% |
22. | Fiat FREEMONT | 19 | 107 | 1,1% | 1,1% |
23. | Mitsubishi OUTLANDER | 18 | 140 | 1,0% | 1,4% |
24. | Mazda CX-7 | 14 | 81 | 0,8% | 0,8% |
25. | Renault KOLEOS | 12 | 76 | 0,7% | 0,8% |
26. | Mercedes-Benz GLK | 11 | 60 | 0,6% | 0,6% |
27. | Nissan X-TRAIL | 7 | 51 | 0,4% | 0,5% |
28. | Land Rover FREELANDER | 6 | 25 | 0,3% | 0,3% |
29. | Citroën C CROSSER | 5 | 26 | 0,3% | 0,3% |
30. | Jeep COMPASS | 4 | 24 | 0,2% | 0,2% |
30. | Jeep PATRIOT | 4 | 8 | 0,2% | 0,1% |
30. | Lada NIVA | 4 | 40 | 0,2% | 0,4% |
30. | Suzuki GRAND VITARA | 4 | 51 | 0,2% | 0,5% |
Ostatní modely | - | 12 | 86 | 0,7% | 0,9% |
CELKEM | - | 1769 | 9691 | 100,0% | 100,0% |
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 5/2012 | 1-5/2012 | 5/2012 | 1-5/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 128 | 674 | 50,6% | 57,3% |
2. | Nissan JUKE | 85 | 343 | 33,6% | 29,2% |
3. | Mini COUNTRYMAN | 18 | 48 | 7,1% | 4,1% |
4. | Kia SOUL | 16 | 75 | 6,3% | 6,4% |
5. | Fiat SEDICI | 6 | 36 | 2,4% | 3,1% |
Ostatní modely | - | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 253 | 1176 | 100,0% | 100,0% |