Český trh v lednu 2009: Mezi terénními vozy a SUV nejúspěšnější BMW X6, Honda CR-V a Nissan Navara
Německá nadvláda mezi velkými
Ve třídě velkých, kam jsou zařazeny automobily, jejichž užitkové verze mají celkovou hmotnost vyšší než 3 tuny a dále vozy, které měří na délku více než 4,7 m, zvítězila mnichovská automobilka BMW. Ovšem nikoli s typem X5, nýbrž se sportovnější X6. Rozhodlo se pro ni celkem 56 zákazníků, druhá generace iks-pětky má na kontě o osm registrací méně. Třetí je mastodont z Ingolstadtu Audi Q7 s 39 kusy, na čtvrtém místě najdeme Nissan Pathfinder s 34 vozy, pátý je Mercedes-Benz ML s 32 kusy a na šestém místě je Volvo XC90 s třemi desítkami registrací. Sedmý VW Touareg už ztrácí, ten skončil v lednu na 18 kusech. Osmé místo patří Toyotě Land Cruiser se 17 vozy, devátý je Mercedes-Benz GL s rovnou desítkou. Top 10 uzavírají Hyundai iX 55 a Mitsubishi Pajero s devíti kusy.
Nissanu se v této třídě podařilo s Pathfinderem prorazit, daří se mu i v meziročním srovnání. Ale popořádku. U vítězné X6 srovnání zatím chybí, ale X5 si pohoršila o 54,3 % (loni 105 aut). Registrace Q7 spadly o 11,4 % (ze 44), čtvrtý již zmiňovaný Pathfinder si polepšil o mohutných 209,1 %, v celkovém počtu o nezanedbatelných 23 aut, které jdou na vrub mohutnému výprodeji skladu. Zbytku první pětky se již tak nedařilo, spíše naopak. Pokles o dva vozy, tedy o 5,9 % zaznamenal Mercedes ML,Volvo XC90 ztratilo 4 auta a 11,8 %. Ztratil i Touareg, a to 28 % (z 25), Land Cruiser si pohoršil o 41,4 % (loni v lednu 29 vozů). Výjimkou mezi poklesy je třída GL, která si polepšila o dvě třetiny, tedy 66,7 % (před rokem 6 kusů). Registrace Pajera se snížily o 40 % (z 15), iX 55 je novinkou konce roku 2008.
Trh v této třídě se meziročně propadl jen o 8,4 %, z 381 na 349 kusů.
Třída velkých SUV a terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | BMW X 6 | 56 | 56 | 16,0% | 16,0% |
2. | BMW X 5 | 48 | 48 | 13,8% | 13,8% |
3. | Audi Q7 | 39 | 39 | 11,2% | 11,2% |
4. | Nissan PATHFINDER | 34 | 34 | 9,7% | 9,7% |
5. | Mercedes-Benz ML | 32 | 32 | 9,2% | 9,2% |
6. | Volvo XC90 | 30 | 30 | 8,6% | 8,6% |
7. | Volkswagen TOUAREG | 18 | 18 | 5,2% | 5,2% |
8. | Toyota LAND CRUISER | 17 | 17 | 4,9% | 4,9% |
9. | Mercedes-Benz GL | 10 | 10 | 2,9% | 2,9% |
10. | Hyundai iX 55 | 9 | 9 | 2,6% | 2,6% |
10. | Mitsubishi PAJERO | 9 | 9 | 2,6% | 2,6% |
12. | Land Rover DISCOVERY | 8 | 8 | 2,3% | 2,3% |
12. | Lexus RX | 8 | 8 | 2,3% | 2,3% |
14. | Nissan MURANO | 7 | 7 | 2,0% | 2,0% |
15. | Jeep COMMANDER | 4 | 4 | 1,1% | 1,1% |
16. | Jeep GRAND CHEROKEE | 3 | 3 | 0,9% | 0,9% |
16. | Jeep WRANGLER | 3 | 3 | 0,9% | 0,9% |
16. | Porsche CAYENNE | 3 | 3 | 0,9% | 0,9% |
19. | RANGE ROVER SPORT | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
19. | Ssangyong KYRON | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
19. | Ssangyong REXTON | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
19. | Subaru TRIBECA | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
23. | Cadillac ESCALADE | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
23. | Mercedes-Benz G | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
23. | RANGE ROVER | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 349 | 349 | 100,0% | 100,0% |
Velké terénní automobily se samozřejmě prodávají většinou se vznětovými motory. Přesto existují modely, které nedosáhly stoprocentního podílu. Z úspěšných modelů je zdaleka nejnižší u BMW X 6, prodalo se totiž celkem 11 kusů s benzinovými motory, vznětové agregáty tedy mají v této řadě 80,4 %. U dalších vozů převažují diesely: u BMW X5 97,9 %, Audi Q7 Q7 97,4 % (jeden vůz měl pod kapotou zážehový agregát), Mercedes ML má 93,8 % a Volvo XC90 96,7 %. Prodal se také například jeden benzinový Mercedes GL, tam je tedy podíl vznětových motorů 90 %. Dále se v žebříčku objevily tři modely, které nemají ani jeden nově zaregistrovaný diesel – Porsche Cayenne, Mercedes G a Cadillac Escalade. Americký automobil se ovšem s naftovou pohonnou jednotkou ani nevyrábí. Z první pětky dosáhl stoprocentního podílu vznětových agregátů jen Nissan Pathfinder, u něj je to ovšem přesně naopak, v zážehové verzi se neprodává.
Mezi užitkovými automobily patří v celkových počtech prvenství opět BMW X 6 (45 kusů, podíl 80,4 %) před X 5 (36 vozů, podíl 75 %) a Volvem XC90 (22 kusů, podíl na celkových registracích 73,3 %), ani čtyři kruhy příliš nezaostávají, nákladních Q7 bylo 21 (podíl 53,9 %), Touaregů a Land Cruiserů odebrali zákazníci shodně dvanáct (podíl 66,7 % u prvního, 70,6 % u druhého). Stoprocentního podílu N1 dosáhl v lednu Land Rover Discovery (8 vozů), také jeden nově zaregistrovaný Range Rover měl přepážku, to samé platí o čtyřech Jeepech Commander, dvou Kyronech a dvou Subaru Tribeca.
Honda CR-V královnou mezi malými
Japonské SUV se stylizovaným H ve znaku zvítězilo ve třídě malých terénních vozů, tedy automobilů, jejichž délka nepřesahuje 4,6 m. Do této kategorie jsou zařazeny i vyloženě malé offroady typu Suzuki Jimny a Lady Niva, nachází se tak zde plná třicítka modelů. CR-V si koupilo v lednu celkem 95 zákazníků, zvítězila by tak i celkově mezi všemi auty do lehčího či těžšího terénu. Druhé místo patří Volvu XC60 s 86 kusy, které tak zažívá nebývalý úspěch. Třetí je Nissan X-Trail s 80 vozy, japonský výrobce tedy opět zaznamenal odbytový úspěch díky zajímavým zvýhodněním. Na čtvrté příčce najdeme VW Tiguan (69), pátá je Toyota RAV4, která už se 48 registracemi výrazně ztrácí. Šestá je Q5 od Audi (46), sedmé Subaru Forester (43), osmé Hyundai Santa Fe (40), devátý je Chevrolet Captiva (36) a nejlepší desítku uzavírá s 35 registracemi Kia Sorento.
Hond CR-V se prodalo letos o 8 více než loni, nárůst registrací tedy činí 9,2 %. Nissan X-Trail si pak polepšil o plných 220 %, v lednu 2008 bylo nově zaregistrováno jen 25 vozů. Ještě větší meziroční nárůst (392,9 %) má Tiguan, ale jeho prodej se na začátku loňského roku teprve rozjížděl. Toyota RAV4 si naopak pohoršila, a to o pět kusů (loni 53, pokles o 9,4 %). U Volva XC60 meziroční srovnání zatím chybí, to se začalo prodávat až ke konci loňského roku. Největší meziroční propad zaznamenala Mazda CX-7 s poklesem o 88,3 % (ze 154 na 18 vozů), z automobilů, které se v lednu 2008 prodávaly ve větších počtech, se zmiňme v této souvislosti ještě o Hyundai Santa Fe (loni 144, letos pokles o 72,2 %) a Nissanu Qashqai (loni 69, letos pád dokonce o 72,5 %).
Registrace v této třídě oproti loňsku klesly o 17 %, z 1.021 na 847 kusů.
Malá a střední SUV, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Honda CR-V | 95 | 95 | 11,2% | 11,2% |
2. | Volvo XC60 | 86 | 86 | 10,2% | 10,2% |
3. | Nissan X-TRAIL | 80 | 80 | 9,4% | 9,4% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 69 | 69 | 8,1% | 8,1% |
5. | Toyota RAV4 | 48 | 48 | 5,7% | 5,7% |
6. | Audi Q5 | 46 | 46 | 5,4% | 5,4% |
7. | Subaru FORESTER | 43 | 43 | 5,1% | 5,1% |
8. | Hyundai SANTAFE | 40 | 40 | 4,7% | 4,7% |
9. | Chevrolet CAPTIVA | 36 | 36 | 4,3% | 4,3% |
10. | Kia SORENTO | 35 | 35 | 4,1% | 4,1% |
11. | Kia SPORTAGE | 34 | 34 | 4,0% | 4,0% |
12. | Mitsubishi OUTLANDER | 32 | 32 | 3,8% | 3,8% |
13. | Hyundai TUCSON | 26 | 26 | 3,1% | 3,1% |
14. | Ford KUGA | 24 | 24 | 2,8% | 2,8% |
15. | Suzuki GRAND VITARA | 22 | 22 | 2,6% | 2,6% |
16. | Nissan QASHQAI | 19 | 19 | 2,2% | 2,2% |
17. | Mazda CX-7 | 18 | 18 | 2,1% | 2,1% |
18. | Mercedes-Benz GLK | 17 | 17 | 2,0% | 2,0% |
19. | BMW X 3 | 14 | 14 | 1,7% | 1,7% |
20. | Peugeot 4007 | 12 | 12 | 1,4% | 1,4% |
21. | Renault KOLEOS | 10 | 10 | 1,2% | 1,2% |
22. | Suzuki JIMNY | 8 | 8 | 0,9% | 0,9% |
23. | Opel ANTARA | 6 | 6 | 0,7% | 0,7% |
23. | Lada NIVA | 6 | 6 | 0,7% | 0,7% |
25. | Citroën C CROSSER | 5 | 5 | 0,6% | 0,6% |
26. | Dodge JOURNEY | 4 | 4 | 0,5% | 0,5% |
27. | Jeep CHEROKEE | 3 | 3 | 0,4% | 0,4% |
27. | Jeep PATRIOT | 3 | 3 | 0,4% | 0,4% |
27. | Land Rover FREELANDER | 3 | 3 | 0,4% | 0,4% |
30. | Ssangyong ACTYON | 2 | 2 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 1 | 1 | 0,1% | 0,0% |
- | CELKEM | 847 | 847 | 100,0% | 100,0% |
U Hondy CR-V činily vznětové motory v lednu jen 60 % registrací (57 aut), XC60 mělo tento poměr daleko vyšší, 88,4 % (76 vozů), X-Trail dokonce 92,5 % (74). Tiguan a RAV4 jsou na tom velmi podobně, Volkswagen má 79,7 % a 55 aut, Toyota pak 79,2 % a 38 kusů.
Podíly užitkových verzí N1 jsou v první lednové pětce následující: u Hondy CR-V 45,3 % (43 vozů), u XC60 73,3 % (63), Nissan X-Trail má jen 38,8 % (31 kusů), Tiguan 62,3 % (43) a Toyota RAV4 nejméně, pouhých 37,5 % (18). V procentní statistice patří prvenství Mercedesu GLK, 13 ze 17 vozů mělo přepážku, jejich podíl tedy činí 76,5 %.
Prvenství mezi terénními pickupy patří Nissanu
Ve specifické kategorii terénních pickupů vládne Nissan s modely Navara a NP300. První jmenovaný model obsadil v lednu první místo s 20 kusy, pracovní verze NP300 skončila druhá s 15 vozy. Třetí příčka patří Toyotě Hilux s 11 kusy, čtvrté je Mitsubishi L200 (10). dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila pátou a šestou příčku se čtyřmi, respektive dvěma vozy.
V žebříčku z ledna 2008 bychom našli jen tři modely. Vedoucí Navara ztratila oproti loňsku 20 %, tehdy jich bylo zaregistrováno 25. Mitsubishi L200 ztratilo 3 vozy (- 23,1 %), Ford Ranger pak dokonce 15 (- 78,9 %). V této třídě ovšem došlo k navýšení celkových registrací o pět kusů, tedy o 8,8 %.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Nissan NAVARA | 20 | 20 | 32,3% | 32,3% |
2. | Nissan NP300 PICKUP | 15 | 15 | 24,2% | 24,2% |
3. | Toyota HILUX | 11 | 11 | 17,7% | 17,7% |
4. | Mitsubishi L 200 | 10 | 10 | 16,1% | 16,1% |
5. | Ford RANGER | 4 | 4 | 6,5% | 6,5% |
6. | Mazda BT | 2 | 2 | 3,2% | 3,2% |
- | CELKEM | 62 | 62 | 100,0% | 100,0% |
Zážehové motory mezi pickupy do lehkého terénu nenajdeme, všechny modely včetně Ssangyongu Actyon Sports, který má na kontě zatím nulu, spadají do kategorie N1.