Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2009: Podíl Fabie klesl hluboko pod 40 procent, trh malých vozů se propadl o 22,1 %

Aleš Dragoun
Diskuze (103)
Českému trhu v kategorii malých vozů stále dominuje Škoda Fabia. V lednu 2009 ovšem její registrace nepřekročily 1.300 vozů. Volkswagen Polo naopak v závěru své české kariery slaví úspěch.

Fabia má za první měsíc na kontě jen 1.296 kusů a podíl 34,7 %, zatímco běžně dosahuje přes 40 %. Druhé místo tradičně okupuje Ford Fusion, tentokrát se prodalo 329 vozů. Bronzový stupínek patří výprodejovému Volkswagenu Polo s 237 novými registracemi. Díky tomuto úspěchu Pola je Peugeot 207 až čtvrtý (183), páté místo patří Citroënu C3 (169). Šestý skončil Chevrolet Aveo se 153 vozy, sedmý je tentokrát Renault Clio se 125 novými registracemi, osmá je Toyota Yaris (119), devátá je Thalia (117 kusů), Top 10 uzavírá první ze tří modelů Hyundai v této třídě, kterým je Accent s rovnou stovkou nových vozů. V žebříčku najdeme ještě končící Getz (73 kusů mu stačilo na šestnácté místo) a prvních 7 vozů nástupce, modelu i20, jehož prodej se začíná teprve rozjíždět. Za Getzem se umístila Dacia Sandero, které se tentokrát příliš nedařilo, rumunské vozy našly jen 65 nových majitelů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v lednu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20091-12/20091/20091-12/2009
1.Škoda FABIA1296129634,7%34,7%
2.Ford FUSION3293298,8%8,8%
3.Volkswagen POLO2372376,3%6,3%
4.Peugeot 2071831834,9%4,9%
5.Citroën C31691694,5%4,5%
6.Chevrolet AVEO1531534,1%4,1%
7.Renault CLIO1251253,3%3,3%
8.Toyota YARIS1191193,2%3,2%
9.Renault THALIA1171173,1%3,1%
10.Hyundai ACCENT1001002,7%2,7%
11.Seat IBIZA94942,5%2,5%
12.Mazda 287872,3%2,3%
13.Ford FIESTA85852,3%2,3%
14.Opel CORSA78782,1%2,1%
15.Fiat PUNTO75752,0%2,0%
16.Hyundai GETZ73732,0%2,0%
17.Dacia SANDERO65651,7%1,7%
18.Suzuki SWIFT63631,7%1,7%
19.Nissan MICRA47471,3%1,3%
20.Kia RIO44441,2%1,2%
21.Peugeot 20642421,1%1,1%
22.Mitsubishi COLT32320,9%0,9%
23.Honda CITY29290,8%0,8%
24.Honda JAZZ25250,7%0,7%
25.Seat CORDOBA24240,6%0,6%
26.Suzuki IGNIS13130,3%0,3%
27.Mini10100,3%0,3%
28.Hyundai i 20770,2%0,2%
28.Subaru JUSTY770,2%0,2%
30.Alfa Romeo MITO550,1%0,1%
-Ostatní modely11110,3%0,3%
-CELKEM37333733100,0%100,0%

V meziročním srovnání s lednem 2008, potažmo s celým rokem, si vedoucí Fabia pohoršila o 38,9 %! Loni se za stejný měsíc české silnice rozrostly o 2.122 kusů. Ford Fusion ovšem také ztratil hodně, takřka 30 % (o 140 vozů méně), Polu se naopak ke konci kariéry čtvrté generace daří (loni 137 vozů, letos o 100, tedy o 73 % více). Peugeot 207 následuje Fabii a Fusion, propadl se z 233 registrací o 21,5 %. Registrace Citroënu C3 jsou naopak o 53,6 % větší (loni 110 kusů).

Pro zajímavost uveďme ještě největší poklesy a pády, byť se jedná o vozy, které na žebříček nemají vliv. Největší meziroční nárůst zaznamenala Honda City (222,2 %, z 9 na 29 vozů, následuje Subaru Justy (133,3 %, ze 3 na 7 vozů) a Mini (100 %, z 5 na 10). Největším propadákem je Suzuki Ignis, jehož registrace spadly ze 67 na 13 vozů (- 80,6 %), ale je nutné brát v úvahu ten fakt, že se pouze doprodávají jeho skladové zásoby.

Daleko důležitější je meziroční porovnání celého trhu v této třídě. V lednu 2008 bylo nově zaregistrováno 4.766 malých vozů, letos jich bylo o 1.052 méně, to znamená pokles o 22,1 %.

Vznětové motory v malých vozech tvoří drtivou menšinu. Nejvíce bylo v lednu dieselových Fabií (129 kusů, podíl 10 %), Peugeot 207 obsadil s 25 vozy druhé místo (podíl 13,7 %) a třetí skončilo Clio se 16 kusy (podíl 12,8 %). Největšího podílu těchto pohonných jednotek ovšem dosáhl vůz, který se do první třicítky ani nedostal. Je jím horká novinka Kia Soul se 75 %. Tři ze čtyř nových vozů totiž měly pod kapotou turbodiesel.

Užitkových Fabií se prodalo v lednu celkem 139 (10,7 % z celkového počtu), Fusionů 21 (6,4 %), Renaultů Clio 16 (12,8 %), Fiatů Punto 11 (14,7 %). Peugeotů 207 bylo tentokrát jen deset (5,5 % ). V podílové statistice se ovšem nikdo nemohl přiblížit Citroënu C2, který v celkovém žebříčku obsadil až 32. místo. Byly nově zaregistrovány pouhé tři vozy, z toho dva s přepážkou, podíl N1 tedy činí 66,7 % .

Aleš Dragoun
Diskuze (103)
19. 2. 2009 16:22
Re: DRTIVÁ MENŠINA
Mno tohle slovní spojení se třeba někomu líbit nemusí, mně se ale zamlouvá, proto jsem ho v článku použil.
19. 2. 2009 06:35
Re: DRTIVÁ MENŠINA
A japato chápeš ty, pane ??? :*)
Avatar - Hammunasakra
15. 2. 2009 23:18
Re: Milý Avantime!
Jen si "dovolte" ;-) , já ho NEpřidala JEN proto, že s ním vlastní zkušenosti NEmám ...
Malé tříválce vw jsou opravdu OSTUDA, ale jak vidno skvělým prodejům to stejně NEzabránilo ... 8-s , věru smutné a TĚŽKO pochopitelné :no:
Avatar - Hammunasakra
15. 2. 2009 22:00
Re: Milý Avantime!
1.5 dCi znám jen "teoreticky", která výkonová verze je "ta pravá"?
Ale znám 1.4 HDi a tříválec 1.4 TDi PD (to je ten 4válec 1.9 po "amputaci") a i ZARYTÝ koncernovec po porovnání NEmá argumenty (přesto se jich v česku prodá "tisinásobně" více - těžko pochopitelné) ;-)
Avatar - Hammunasakra
15. 2. 2009 21:57
Re: Milý Avantime!
Já bych NEřekla "slušné" prodeje - vždyť starý passat (na golf podvozku) STÁLE drtí VEŠKEROU novější/modernější v mnohém zcela objektivně lepší/sofistikovanější evropskou i japonskou konkurenci (je to někdy až TAK moc, že to opravdu "rozum nebere" - lepší brzdy, lepší motory, lepší bezpečnost, lepší výbava, větší prostor, lepší spolehlivost - NIC nefunguje - obrovská množství lidí mají "v mozku blikající" passat Passat PASSAT je nejlepší) - pravda, ČíM je nejlepší už moc říci NEumí ...
PS: Ale já už četla, že golf s batohem, promiňte octavia konkuruje (a vlastně skoro poráží) i bmw 3, takže ... ;-)
PPS: Asi je to v autíčkách stejné jako v hudbě, často (většinou) se daleko lépe prodávají "hrůzy" než "kvalita" (a žádná "novinka" to také není - Mozart se Salieri by mohli vyprávět ;-) )
Pěkný den :-)