Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější automobily střední třídy
Lednový trh v této kategorii vykazuje mírnou ztrátu, jen 5,5 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 989 vozů, letos 935 (-54).
V měsíčním žebříčku zvítězil podruhé za sebou Passat, který si připsal 255 kusů a podíl 27,3 %. Druhý Superb měl na kontě o 13 aut méně, tedy 242 (25,9 %). Čekání na facelift bude ještě dlouhé. Hyundai i40 si připsal rovnou stovku nových registrací (10,7 %). Nebudeme spekulovat, zda šlo znovu o větší dodávku firemnímu zákazníkovi, ty beztak globálně tvoří zhruba 60 % všech prodejů. Třetí místo mu patří právem Čtvrtá příčka patří Peugeotu 508 s 39 přírůstky (4,2 %). Mondeo třetí generace je za zenitem, do Top 5 se však ještě vešlo (36, 3,9 %). Podobu evropské „čtyřky“ už známe, do prodejen ale zatím nezamířila.
Ve srovnání s loňským úvodním měsícem si Passat polepšil o 29,4 %, tehdy bylo zaregistrováno 197 kusů. Superb zaznamenal nijak překvapivou ztrátu 42 vozů, letos tedy vykazuje o 14,8 % méně. Hyundai i40 samozřejmě vylétl razantně vzhůru, hlásí meziroční nárůst o 203 % (z 33 exemplářů v lednu 2012, tedy +67). Peugeot 508 se ziskem nechlubí, spadl o 4,9 % (z 41 registrací o dvě). Mondeo ale může i jemu závidět. je na tom velmi špatně (-74,1 %, -103).
Titul procentního „Skokana roku“ patří naprosto zaslouženě i40. V žebříčku najdeme ještě jeden model, který si polepšil více, je jím Suzuki Kizashi s +500 %. To ale není důležité. A kdo se umístil jako třetí? Ze zbytku pole je na tom nejlépe Volvo série 60. V celkovém pořadí skončilo vysoko, dokonce na šestém místě s 33 auty (+65 %, respektive +13). V absolutní počtech na stylizované jihokorejské H také nikdo nemá, dokonce ani druhý Passat (+58). Šedesátková Volva jsou v tomto přehledu znovu na posledním stupni vítězů.
V propadácích se zmiňme jen o modelech, které jsou v Top 20. Tato nelichotivá nálepka náleží zcela jasně již výše zmíněnému Mondeu, které spadlo ze 139 exemplářů o skoro tři čtvrtiny. Až dvanáctá je v měsíčním pořadí Toyota Avensis, mezi losery jí však náleží stříbro (-58 %, -29 z rovné padesátky). Třetí je Opel Insignia se ztrátou 46,8 % (-22 kusů). Mondeo se zároveň odporoučelo dolů o nejvíce jednotek. Druhé místo v této statistice patří domácímu Superbu, třetí nejhorší výsledek pak hlásí Avensis.
Vznětové Passaty si v lednu odvezlo 243 klientů (95,3 % z celkových počtů). Pro největší škodovky s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 230 novopečených majitelů (jen o něco menších 95 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se ocitl Hyundai i40, turbodiesely u něj tvoří pro změnu 94 %, vykazuje jich stylových 94. 37 registrací aut se vznětovými motory zajistilo Peugeotu 508 čtvrté místo a podíl 94,9 %. Pátá jsou naftová Volva S/V60, která mají na kontě 31 vozů (93,9 %). Podíly jsou tak velmi podobné.
Kromě devíti plynových Volkswagenů Passat (konkrétně na CNG, tedy zemní plyn) najdeme v nejnovějších tabulkách SDA rovněž desítku hybridů. Jmenovitě se jedná o osm Priusů a po jednom Citroënu DS5, respektive Peugeotu 508. Bioethanol E85 nemá na kontě tentokrát byť jednu jedinou registraci.
Střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | Volkswagen PASSAT | 255 | 255 | 27,3% | 27,3% |
2. | Škoda SUPERB | 242 | 242 | 25,9% | 25,9% |
3. | Hyundai i40 | 100 | 100 | 10,7% | 10,7% |
4. | Peugeot 508 | 39 | 39 | 4,2% | 4,2% |
5. | Ford MONDEO | 36 | 36 | 3,9% | 3,9% |
6. | Volvo S/V60 | 33 | 33 | 3,5% | 3,5% |
7. | BMW 3 | 25 | 25 | 2,7% | 2,7% |
7. | Opel INSIGNIA | 25 | 25 | 2,7% | 2,7% |
9. | Citroën C5 | 24 | 24 | 2,6% | 2,6% |
10. | Audi A4 | 22 | 22 | 2,4% | 2,4% |
10. | Renault LAGUNA | 22 | 22 | 2,4% | 2,4% |
12. | Toyota AVENSIS | 21 | 21 | 2,2% | 2,2% |
13. | Subaru LEGACY | 18 | 18 | 1,9% | 1,9% |
14. | Audi A5 | 13 | 13 | 1,4% | 1,4% |
15. | Citroën DS5 | 12 | 12 | 1,3% | 1,3% |
16. | Mercedes-Benz C | 11 | 11 | 1,2% | 1,2% |
17. | Mazda 6 | 9 | 9 | 1,0% | 1,0% |
18. | Toyota PRIUS | 8 | 8 | 0,9% | 0,9% |
19. | Chevrolet MALIBU | 6 | 6 | 0,6% | 0,6% |
19. | Suzuki KIZASHI | 6 | 6 | 0,6% | 0,6% |
Ostatní modely | - | 8 | 8 | 0,9% | 0,9% |
CELKEM | - | 935 | 935 | 100,0% | 100,0% |