Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2009: Třída malých vozů se zmenšila o 29 %, VW Polo a Ford Fiesta svádí vyrovnaný duel

Český trh v listopadu 2009: Třída malých vozů se zmenšila o 29 %, VW Polo a Ford Fiesta svádí vyrovnaný duel

Český trh v listopadu 2009: Třída malých vozů se zmenšila o 29 %, VW Polo a Ford Fiesta svádí vyrovnaný duel Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (76)
První dvojka mezi malými vozy na českém trhu je jasná: Fabia a Fusion. Za nimi se v listopadu seřadilo Polo a Fiesta. Renaultu Clio se znovu podařilo prodrat do Top 5.

Celkový trh malých aut se ve srovnání s loňským listopadem propadl o 1.599 kusů, tedy o 29,1 %. Před rokem si Češi odvezli celkem 5.503 vozů této třídy, letos jich bylo jen 3.904.

Domácí Fabia je první tentokrát s pouhými 1.255 kusy. Pro tradičně druhý Fusion se rozhodlo 523 zákazníků, třetí příčka patří vítězi ankety o evropský Vůz roku 2010 Volkswagenu Polo, který má na kontě 228 registrací. Jen o jeden vůz zaostal Ford Fiesta, který je čtvrtý (227). Páté pořadí ukořistil nakonec Renault Clio, který si koupilo celkem 178 Čechů. Šestý je překvapivě Fiat Punto, pro ten se rozhodlo 174 zákazníků. Italské tečce pomáhají jak nízké ceny Punta Classic (2. generace), tak hlavně výprodeje skladových zásob Grande Punta, které střídá modernizované Punto Evo. Peugeot 207 obsadil v listopadu až osmé místo, Yaris je desátý a Citroën C3 již netrpělivě vyhlíží nástupce, takže jej v Top 10 ani nenajdeme.

Letošní propady Fabie jsou již obehranou písničkou, ve srovnání s listopadem 2008 si pohoršila dokonce o 43,1 %, prodalo se o 949 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal zisk 41 vozů, v procentním vyjádření +8,5 % (loni 482). Třetí Polo se razantně zlepšilo, nová generace tedy není úspěšná jen v novinářských anketách, ale i u zákazníků: získala 46,2 % (ze 156 kusů). Další kladnou hodnotou a navíc ještě lepší než Polo se v Top 5 může pochlubit Ford Fiesta, který si polepšil o 62,1 %, před rokem odjeli spokojení majitelé od prodejců modrého oválu ve 140 nových vozech. Renault Clio naopak ztratil, i když ne tolik jako Fabia, jen 14 % (z 207 loňských, letos tedy o 29 méně).

Největší meziroční nárůst tentokrát vykazuje Fiat Punto (+117,5 %), loni se prodalo jen osm desítek malých vozů s logem italského výrobce. Druhé místo v této statistice zaujímá jeho koncernová sestra Alfa MiTo (+100 %, z 5 aut na 10) a třetí již vzpomínané Polo. Dobře si vedly také dva modely z Koreje a Japonska – Honda Jazz a Kia Rio. Jazz je sice dražší, ale jeho základní cena klesla pod hranici 300 tisíc Kč a na slevy čeští zákazníci slyší. Malá honda navíc nabízí v této třídě nebývalou variabilitu a velmi bohatou výbavu.

Propadákům opět dominují výprodejové vozy Hyundai Getz (-99,6 %) a Seat Cordoba (-96,7 %), třetím do party je Honda City (-94,4 %). Její výsledky jsou vzhledem k jejímu mládí i tomu, jak se daří výchozímu Jazzu, velmi tristní. Žádný z těchto modelů se nevešel mezi 25 nejlepších, z nich je na tom nejhůře opět zástupce značky Hyundai, malý sedan Accent (-86,4 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20091-11/200911/20091-11/2009
1.Škoda FABIA12551630932,1%32,8%
2.Ford FUSION523651713,4%13,1%
3.Volkswagen POLO22822105,8%4,4%
4.Ford FIESTA22721435,8%4,3%
5.Renault CLIO17815254,6%3,1%
6.Fiat PUNTO17413184,5%2,7%
7.Renault THALIA15521494,0%4,3%
8.Peugeot 20713624303,5%4,9%
9.Hyundai i2012713653,3%2,7%
10.Toyota YARIS12617803,2%3,6%
11.Chevrolet AVEO10020562,6%4,1%
12.Citroën C39913272,5%2,7%
13.Dacia SANDERO737771,9%1,6%
13.Seat IBIZA739251,9%1,9%
15.Kia RIO668411,7%1,7%
16.Opel CORSA609541,5%1,9%
17.Peugeot 206544801,4%1,0%
18.Mazda 2517441,3%1,5%
19.Suzuki SWIFT438111,1%1,6%
20.Kia SOUL425071,1%1,0%
21.Honda JAZZ263140,7%0,6%
21.Hyundai ACCENT267700,7%1,5%
23.Mitsubishi COLT202940,5%0,6%
24.Nissan MICRA111800,3%0,4%
25.Alfa Romeo MITO10740,3%0,1%
-Ostatní modely219060,5%1,8%
-CELKEM390449706100,0%100,0%

Vedoucí Fabia má po jedenácti měsících na kontě 16.309 kusů, její podíl se snížil o desetinku na 32,8 %. Druhý je Fusion (6.517, 13,1 %) a třetí Peugeot 207 (2.430, 4,9 %). VW Polo je čtvrtý, má 2.210 kusů a podíl 4,4 %. Následuje jej pátý Renault Thalia (2.149, 4,3 %), ten si prohodil příčku s Polem. Šestá je Fiesta s minimálním rozdílem 6 registrací (2.143 kusů), přes hranici 2 tisíc vozů se dostal ještě Chevrolet Aveo (2.056).

Propad Fabie v meziročním srovnání od ledna činí -38,3 %, oproti roku 2008 se prodalo již o 10.108 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 21,9 % více (loni 5.346, letos +1.171). Peugeot 207 ztratil 878 aut, tedy 26,5 % (před rokem 3.308). Čtvrté Polo má -10,3 %, tedy -253 kusů, od ledna do listopadu 2008 jich totiž bylo zaregistrováno 2.463. Renault Thalia má o 12 % méně, v počtech kusů o 294, před rokem se zastavil na 2.443 vozech.

Domácí trh malých automobilů se za jedenáct měsíců roku 2009 propadl o 21,5 %, letos vykazuje o 13.653 kusů méně (49.706 oproti 63.359 loňským).

Vznětové motory jsou tentokrát hodné zmínky u vedoucí Fabie, která měla na kontě 103 vozů s tímto druhem pohonu (podíl na celkových registracích 8,2 %). V počtech kusů následují Renault Clio s 21 (podíl 11,8 %), dále pak Kia Soul se 17 vozy (tradičně vysokých 40,5 %). Nových Peugeotů 207 s motory HDi bylo 16 (11,8 %), VW Polo spaluje naftu ve 12 případech, ale u něj to znamená jen 5,2 %. Turbodieselové Fordy Fusion si sice zakoupilo celkem 10 zákazníků, bestseller ovšem má vzhledem k celkovým počtům podíl nízkých 1,9 %. Hyundai Accent má na kontě také 10 aut s přeplňovanými vznětovými agregáty, u něj to ale znamená 38,5 %.

Vstoupit do diskuze (76)