Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2011: Octavia, i30 a Cee‘d v čele nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
Importům tentokrát dominovalo korejské duo, i když Hyundai i30 je vlastně domácím vozem.

Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 ve ztrátě, která činí 11,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.583 vozů tohoto segmentu, letos 4.957, tedy o 626 méně.

Měsíčnímu žebříčku vévodí stále domácí Škoda Octavia, u nejprodávanějšího vozu napříč všemi segmenty jaksi není co řešit. Ta tentokrát dosáhla na 1.938 kusů.

Na druhé pozici skončil nošovický Hyundai i30, který se zastavil na čísle 530. Bronzový stupínek okupuje Kia Cee'd (450).

Čtvrté místo patří Renaultu Mégane, který si připsal 284 nových aut. Na Volkswagen Golf zbyl po minulém stříbru až závěr nejúspěšnější pětice díky 266 kusům.

Focus jich má jen 207, což opět nestačilo na vyšší pozici než šestou. Překvapením je sedmý Logan, připomeňme ovšem, že v jeho případě se jedná o součet všech karosářských verzí včetně užitkových. O sedany není zájem, v listopadu se prodal jediný, více než tři čtvrtiny aktuálních čísel připadají na maxikombi MCV.

První Octavia si ve srovnání s jedenáctým měsícem roku 2010 pohoršila o výrazných 525 aut (-21,3 %). Hyundai i30 má na kontě naopak nárůst 20,5 % (+90 jednotek). V kladných hodnotách pokračuje i Cee'd, který má o o slušných 28,6 % více (z 350, tedy +100 rovných). Následují dva pády. Méganů bylo loni zaregistrováno 343, letos o 59 méně. To znamená propad o 17,2 %. Volkswagen Golf se zhoršil o podobných 17,4 %, respektive 56 vozů.

V aktuálním žebříčku najdeme dva trojciferné skoky, a to v první polovině druhé desítky. Ten v podání Seatu Leon má hodnotu +200 % a představuje 32 kusů navíc (48 místo 16). Citroën C4 se zlepšil o 61 exemplářů z 34, v jeho případě to znamená +179,4 %. Opačný výsledek zaznamenalo například Mitsubishi Lancer (skoro -70 %), to je ale těsně pod čarou, byť loňských 26 aut na něj není málo. O polovinu méně má Fiat Bravo. Jenže nejdůležitějším je jeden z bestsellerů: Ford Focus. Výsledkem -56,3 % se rozhodně chlubit nemůže, odporoučel se dolů o 267 aut.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Škoda OCTAVIA19382200339,1%40,9%
2.Hyundai i30530340010,7%6,3%
3.Kia CEE´D45035499,1%6,6%
4.Renault MEGANE28430915,7%5,7%
5.Volkswagen GOLF26638365,4%7,1%
6.Ford FOCUS20743664,2%8,1%
7.Dacia LOGAN17910923,6%2,0%
8.Peugeot 30817216153,5%3,0%
9.Suzuki SX416116733,2%3,1%
10.Opel ASTRA14619442,9%3,6%
11.Renault FLUENCE10310152,1%1,9%
12.Citroën C49510491,9%1,9%
13.Toyota AURIS8911421,8%2,1%
14.Chevrolet CRUZE717061,4%1,3%
15.Seat LEON484391,0%0,8%
16.Honda CIVIC355120,7%1,0%
17.Audi A3304030,6%0,7%
18.Mazda 3213230,4%0,6%
19.Alfa Romeo GIULIETTA201600,4%0,3%
20.Hyundai ELANTRA191490,4%0,3%
21.Fiat BRAVO152510,3%0,5%
22.Subaru IMPREZA11910,2%0,2%
23.Citroën DS410350,2%0,1%
24.Fiat LINEA9860,2%0,2%
24.BMW 191440,2%0,3%
-Ostatní modely397810,8%1,5%
-CELKEM495753855100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě se v kladných číslech neudržel. V předchozích měsících osciloval mezi +0,5 a +1,5 %, avšak nyní vykazuje ztrátu 0,2 %. Počty nových registrací se snížily nepatrně: z 53.949 na 53.855 (meziročně -94).

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 22.003 liftbacky a kombíky, její podíl dosahuje 40,9 %. Druhou příčku si bez problémů udržuje přes už druhý výpadek z Top 5 za sebou Focus (4.366, 8,1 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (3.836, 7,1 %). Čtvrtý je Cee'd (3.549, 6,6 %) a pátý zůstává Hyundai i30 (rovných 3.400 a 6,3 %). Méganu s 3.091 kousky a podílem 5,7 % tak nošovický Jihokorejec razantně odskočil. Žebříček nejlepších je čtvrtý měsíc v kuse stabilní a v prosinci se již příliš měnit nebude, jen počty pochopitelně ještě vzrostou.

V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.747 vozů (-7,4 %), Ford prodal naopak o 1.176 Focusů více, má ale již jen +36,9 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které také lehce klesly: z +13,4 % na aktuálních +10,6 % a +367 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-8,6 %, loni 3.881, letos -332), ale i ona směřuje vzhůru k nule. Stejný kurs nabral i Hyundai i30, který vykazuje -11,9 %, respektive ztrátu 458 vozů. Minule měl ještě -16 %.

Průběžně nejúspěšnějším šplhounem je kromě Volkswagenu Jetta a Alfy Romeo Giulietta Opel Astra (+67,4 %). O něco méně, ale stále přes 60 %, má Citroën C4. Suzuki SX4 se zvedlo o 51,5 % nad polovinou už není nikdo. Nejblíže jí se nachází Chevrolet Cruze se skoro 47 %. Nejvíce si pohoršily kromě kusových záležitostí a výprodejů nedůležité modely typu Fiat Sedici a Volva C30. Následuje BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 45 %, ale první generaci postupně střídá nová F20. Dobře na tom není ani Dacia Logan (takřka -40 %). Fiat Bravo a Mazda 3 ztratily přes 27 %.

Mezi vznětovými motory hraje prim mladoboleslavská automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.225 (63,2 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první listopadové pětky jsou nižší: Hyundai i30 měl pouhých 42 naftových aut (7,9 %), Kia Cee'd přece jen vyšších 76 (16,9 %), Renault Mégane 79 (27,8 %) a konečně Volkswagen Golf 61 (22,9 %).

U Méganu jsou agregáty dCi tradičně velmi oblíbené, zákazníci Hyundaie naopak do svých miláčků tankují mnohem častěji benzin.

Mimochodem, šest nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioetanol E85 jezdí jediná. Hybrid v listopadových přehledech této kategorie nehledejme.

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
15. 12. 2011 12:21
Re: Mistr elegance
to bol sarkazmus chlapce. Ty si ani nesiel okolo G6, inac by si netrepal ze ma menej miesta ako G4 kde ho bolo teda fest ze malo. G6 ma vzadu dokonca viac miesta ako octavka.
Avatar - woody-alien
15. 12. 2011 08:19
Re: SX4
Ještě k tomu dieselu. Starýho Suzukiho asi někde museli polejt naftou, protože evidentně diesely prodávat nechtěj. Vždycky ho šoupnou do nejvyšší výbavy a pokud možno s nějakou podmínkou, v tomhle případě jedině s AWD. Cena pak atakuje půl miliónu a nikdo to nekoupí....a Suzuki je spokojenej a může dál nerušeně sepisovat obvinění k arbitráži s VW. >:D
Avatar - woody-alien
15. 12. 2011 08:14
Re: SX4
Ale jo, já mám SX4 dobře vyzkoušenou, menší kufr ale jinak sympatický auto. Jedna z nejlevnějších možností, jak přijít k AWD. Jenom bych prostě nečekal, že se bude prodávat líp než P308, Astra nebo skoro nová C4. Samozřejmě, řeč je pouze o našem trhu. Ale ženský si za SX4 můžou ukroutit krk, nějak se jim trefila do srdíčka.

To v evropským měřítku mám jiný zjevení, i když z jiné kategorie. Jestli vzpomínáš na uvedení Quasqaie na trh, tehdy jsem si říkal, že je bez šance na slušný prodeje. Divný jméno, divnej vzhled....no, jako prognostik bych se tedy neuživil. >:-[]
15. 12. 2011 02:15
Re: Mistr elegance
to je nutno uznat pravda
Avatar - Ronault.
15. 12. 2011 01:34
Re: SX4
Tak on není vůbec špatný. Ve vnitř celkem dobře udělaný, přesvědčivě, alespoň z mého krátkého svezení. Řídí se velmi příjemně, jen teda nejsem zastánce tuhnutí řízení za každou cenu, i když je tupé a jedu pomalu. Dobře se do něj nastupuje, což je hodně důležité pro mnoho starších kupců, třeba otcovi spolupracovníci jich mají ´tuším někon, jen v předokolce a taťka taky o něm přemýšlel, jen teda diesel byl moc drahý a nechtěl z něj ustoupit...