Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily
Trh v této prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loňského roku neklesl tak drsně jako ještě v nedávné minulosti. Odečetl si konkrétně 18,2 %. Zatímco v listopadu 2011 našlo nové majitele 33 luxusních limuzín a kupé, letos 27 (-6).
Na zlato dosáhly díky šesti kusům společně Audi A8 a sedmičková řada bavorské automobilky. Patří jim tak každému podíl 22,2 %. Bronzové je osamocené Porsche Panamera s pěti vozy (18 %). Pomyslná bramborová medaile náleží Mercedesu S, který si připsal čtveřici nových registrací (14,8 %). Top 5 doplňují ještě Jaguar XJ a Lexus LS se dvěma přírůstky (7,4 %). Mimo první pětku jsou ještě Fisker Karma a kupé CL s trojcípou hvězdou.
Porovnání s listopadem 2011 dopadlo zajímavě. Alespoň nějaká čísla vykazují všichni nejlepší až po britskou kočku, ale nikdo více. Audi A8 má úplně stejně jako loni, BMW vykazuje -53,8 %, jinými slovy o sedm aut méně. Panamera naopak získala dvě třetiny, tedy dva kusy. Mercedes-Benz S oproti tomu spadl ještě hlouběji než mnichovský konkurent: o 55,6 % (z 9). Jaguar XJ hlásí totožné počty s loňským jedenáctým měsícem. Toť vše. Z výše napsaného tedy vyplývá, že skokanem je jednoznačně supersportovní Porsche s pěticí dveří, jiného ani nemáme. „Loserem“ v procentech vyhlašujeme S-Klasse, v jednotkách je jím pro změnu druhý a poslední propadák: BMW 7.
Celkový trh meziročně klesl razantněji: ze 417 na 243 vozů (-174), tedy o 41,7 %. Číslo sice oproti říjnu vyšplhalo o 2,1 % směrem k nule (ze 43,8 %), ale i tak je situace v této kategorii spíše smutná.
Žebříček od počátku letopočtu 2012 vede BMW 7 (rovných 70 kusů, podíl 23,5 %), v čele je od září. Rozdíl mezi ním a jeho úhlavním nepřítelem z Ingolstadtu zůstal na třinácti automobilech, ale už je celkem nereálné, aby jej Audi A8 stáhlo. To jich má tedy 57 (23,5 %). „Esková“ trojcípá hvězda je s 48 registracemi a podílem 19,8 % třetí. Porsche Panamera se pomalu vyšplhalo na 36 jednotek (14,8 %), V závěru první pětky zůstává Jaguar XJ, který konečně dosáhl alespoň dvouciferného čísla (11, 4,5 %). Zbylých pět modelů (Mercedes CL, Lexus LS, Fisker Karma, VW Phaeton a Hyundai Equus) okupuje dohromady jen necelých devět procent trhu.
„Sedmička“ vykazuje meziroční zhoršení o rovných 30 % (ze stovky kusů). Audi A8 pak má o 50,4 % méně registrací. Od prvního do jedenáctého měsíce 2011 našlo majitele 115 limuzín se čtyřmi kruhy, tehdy globálně vedly. Letos jejich počty spadly o 58. Mercedes-Benz S je na hodnotě -52 %, zákazníci si jich loni koupili o 52 více. Porsche Panamera má o kulatých 20 % méně (-9) a Jaguar XJ klesl o 21,4 %, ztratil konkrétně trojici aut.
V globálním pořadí postrádáme jakýkoli vzestup, tedy i mezi ostatními. Procentním propadákem je Volkswagen Phaeton (-70 %, -7 z 10) před kupé třídy CL (-68 %, -17 z 25) a již vzpomenutou S-Klasse ze Stuttgartu. O nejvíce exemplářů se ovšem poroučela směrem dolů A8 právě před třídou S a sedmou sérií BMW (-30).
Sedmičkové „bavoráky“ pohánělo také nejvíce naftových agregátů, konkrétně všech šest. Palivo, které leckomu nevoní, spalovala i kompletní čtveřice nových Mercedesů S. Na zádi trojice A8, poloviny ze všech, bychom našli legendární zkratku TDI. Turbodiesel rovněž hřímal pod kapotou obou XJ i jediné Panamery (20 %). Fisker Karma, který je konečně uváděn ve statistikách SDA samostatně, najdeme „oficiálně“ mezi elektromobily.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Audi A8 | 6 | 57 | 22,2% | 23,5% |
1. | BMW 7 | 6 | 70 | 22,2% | 28,8% |
3. | Porsche PANAMERA | 5 | 36 | 18,5% | 14,8% |
4. | Mercedes-Benz S | 4 | 48 | 14,8% | 19,8% |
5. | Jaguar XJ | 2 | 11 | 7,4% | 4,5% |
5. | Lexus LS | 2 | 6 | 7,4% | 2,5% |
7. | Fisker KARMA | 1 | 3 | 3,7% | 1,2% |
7. | Mercedes-Benz CL | 1 | 8 | 3,7% | 3,3% |
Ostatní modely | - | 0 | 4 | 0,0% | 1,6% |
CELKEM | - | 27 | 243 | 100,0% | 100,0% |