Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější minivozy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Minivozům sice vládne bezkonkurenčně Citigo, ale daří se u dvojčeti od Volkswagenu.

V jedenáctém měsíci letošního roku bylo v tomto segmentu zaregistrováno 586 nových aut. Oproti listopadu 2011 je tento výsledek lepší o 30,2 % (+136 exemplářů), což je menší číslo, než jsme byli doposud zvyklí. Loni jich tedy našlo nové majitele 450. Není divu, Citigo se právě tehdy začalo naplno prodávat.

První místo mezi městskými „přibližovadly“ měsíčním žebříčku nepatří pochopitelně nikomu jinému. Maličká škodovka si připsala na konto 270 kusů (46,1 % ze všech). Druhá příčka již tradičně náleží Pandě, která uplynulý měsíc zakončila na 91 registracích (15,5 %). Stále se kromě třetí prodává i druhá generace pod označením Classic. Na pomyslný bronz se vyšplhalo bratislavské dvojče nejmenšího okřídleného šípu s logem VW (54, 9,2 %). Čtvrtou pozici získal Citroën C1 (38, 6,5 %) a páté je Picanto (28, 4,8 %).

Citigo zaznamenalo už celkem porovnatelný, skok o 84,9 % (ze 146 vozů). Fiat Panda meziročně své počty navýšil totiž ještě razantněji. Italské „medvídě“ získalo oproti listopadu 2011 47 aut, tedy 106,8 %. Počty středočeského Francouze stouply o 65,2 %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 23 vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 15. Kia Picanto má bohužel -26,3 %, loni se jich prodalo 38, aktuálně -10. Volkswagen Up! jsme úplně vynechali, ještě ho srovnávat nelze.

Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Škoda Citigo (+124) před Pandou a elektrickým Peugeotem Ion (+17). V procentech je lídrem posledně jmenovaný vůz (+1.700 %!) před „kusovkou“ Mini (+150 %, z 2 na 5), za nimi už je výše vzpomínaná Panda coby poslední model s alespoň trojcifernou hodnotou.

Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ Ford Ka (ze 61 na 8, tedy o 53 méně). Zájem o něj rychle opadá. Jinak, údaj -86,9 % mu zajistil nelichotivé prvenství také v procentním přehledu. V něm i v absolutních počtech za ním následují Chevrolet Spark (-22, -75,9 %) a Suzuki Splash (-12 %, -70,6 %). Pohled na výsledky jihokorejské „jiskřičky“ je tristní, ale takový Hyundai i10 je úplně na dně. Horká novinka Seat Mii zatím do bojů v Top 15 nezasáhla.

Celý trh od ledna 2012 vystřelil vzhůru o 2.965 jednotek. Procentní nárůst sice spadl, ale momentálně je stále na slušné hodnotě 80,6 %. Místo loňských 3.677 se prodalo 6.642 miniaut.

V celkovém pořadí od počátku roku vede, jak jinak, Škoda Citigo s 2.368 registracemi, její podíl ve třídě je 35,7 %. Druhá Panda se konkurenci vzdaluje (806, 12,1 %) a zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Na třetím místě se udržela „pikantní“ Kia (514, 7,7 %). Nejúspěšnější kolíně od Toyoty je tedy znovu „bramborové“ (475, 7,2 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje ještě Ford Ka (437 kusů a 6,6 % k tomu), Citroën C1 je už ale těsně za ním (431 přírůstků).

Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 28,3 %, rozhodlo se pro něj o 178 domácích zákazníků (či spíše zákaznic?) více. Picanto si nepolepšilo, je stále v záporných hodnotách (-4,8 %, -26 registrací). Aygo zaznamenalo naproti tomu stále velmi pěkných +186,1 %, letos se jeho zástupy rozrostly o 309 aut. Ford Ka získal už „jen“ 258,2 % a 315 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat, jeho +1.146,3 % je v tuto chvíli irelevantních.

Největší procentní nárůst po jedenácti měsících letopočtu 2012 má tedy vyjma prcka s okřídleným šípem „káčko“ před Aygem a elektrickými dvojčaty od Peugeotu (+176,5 %) a Citroënu (+100 %). Ta zůstávají kusovou záležitostí, letos jich své většinou firemní zákazníky našlo 47, respektive 24. Na kusy vede Citigo (+2.178), ale jeho pozdní nástup už jsme vzpomínali. Za ním je nejmenší ford před toyotou, značný postup v tomto ohledu hlásí i Panda a Citroën C1, ten konkrétně o 158 (jinak +57,9 %).

Naopak nejhorší je Alto od Suzuki (-70,3 %). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-44,7 %, z 342 exemplářů na 189). Zbytek už má pod -40 %, nejhorším z něj je Hyundai i10 se ztrátou těsně 39,5 %, Splash hlásí -31,8 %. Řady nových „stosedmiček“ na našich silnicích tudíž prořídly oproti stejnému období loňského roku o 153. V ústrety se jí vydávají Alto (-104) a Spark (-88 vozů), ale ten spadl jen o 21,7 %. O 83 aut méně pak má druhé Suzuki: Splash.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje šest Mini Cooperů D a SD. Kolik bylo crossoverů Countryman, bohužel ze statistik SDA nevyčteme, ty nejsou samostatně uváděny. Své zákazníky jich našlo celkem devět, zatímco ostatních v tomto segmentu uváděných nových Mini byla pětice, proto čísla nesedí. Elektromobilů se objevilo na domácích registračních značkách 19, šlo o osmnáct Peugeotů Ion a jediný Citroën C-Zero. Ionů se mimochodem prodalo o pět více než benzinových „stosedmiček“!

Třída mini, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Škoda CITIGO270236846,1%35,7%
2.Fiat PANDA9180615,5%12,1%
3.Volkswagen UP542219,2%3,3%
4.Citroën C1384316,5%6,5%
5.Kia PICANTO285144,8%7,7%
6.Toyota AYGO234753,9%7,2%
7.Peugeot ION18473,1%0,7%
8.Peugeot 107131892,2%2,8%
9.Fiat 50091061,5%1,6%
9.Renault TWINGO91721,5%2,6%
11.Ford KA84371,4%6,6%
12.Chevrolet SPARK73171,2%4,8%
13.MINI51670,9%2,5%
13.Suzuki SPLASH51780,9%2,7%
15.Suzuki ALTO3440,5%0,7%
Ostatní modely-51700,9%2,6%
CELKEM-5866642100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (46)