Český trh v pololetí: Nejprodávanější auta a značky na klesajícím trhu
V čele prodejů zůstává značka Škoda a její model Octavia. Jak výrobce, tak jeho nejprodávanější auto si však v prvním pololetí prodejně pohoršily.
Český trh s novými automobily se ani v červnu 2019 nevzpamatoval z poklesu. Počet registrovaných automobilů u nás nadále klesá, za první pololetí roku bylo na českém trhu evidováno 128.498 aut, o 10,6 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Trh se sice již postupně vzpamatovává z nových emisních norem, které vstoupily v platnost loni v září, klesá ale vliv tzv. reexportů, a tak se statistiky pomalu blíží skutečnému stavu na českých silnicích. Navíc se postupně dostáváme do měsíců, v nichž před rokem byly silné prodeje – právě kvůli blížícím se novým pravidlům, kvůli nimž výrobci narychlo vyprodávali sklady, aby mohli registrovat auta ještě podle starých norem. A tak se zdá, že stávající trend bude pokračovat.
Nejprodávanější značky v ČR
I v takové situaci si však nesilnější pozici na trhu drží domácí Škoda, a to navzdory tomu, že i ona hlásí pokles. Za šest měsíců roku má na svém kontě 44.090 registrovaných vozů, což je o 6,1 % méně než před rokem. Stále jí to ale stačilo na 34,31% tržní podíl.
Druhé místo nadále zůstává Volkswagenu, a to přestože rovněž klesá, navíc výrazně, meziročně za první pololetí o 21,5 %. Důvodem je pokles klíčových modelů – Passat čeká na příchod modernizovaného provedení, Golf rovnou na novou generaci.
Stupně vítězů uzavírá Dacia, která v květnu dokonce předstihla Volkswagen a stala se druhou nejžádanější značkou na trhu. Jako jediná z top trojky roste, 9.032 registrovaných aut za leden až červen je o 5,8 % více než před rokem. Díky tomu předstihla dosavadní trojku, Hyundai, který naopak s 8.562 registracemi meziročně klesá o 17,4 %.
To však není nic proti Fordu, který se kvůli meziročnímu poklesu o 37,9 % propadl až na devátou příčku. Před rokem byl přitom pátý. Naopak letos pátý Peugeot roste o 8,2 %, za ním následující Renault o rovných šest procent.
Padají i prémiové značky, celkově desátý Mercedes-Benz o 8,4 %, třinácté BMW o 17,5 % a sedmnácté Audi o 10,6 %. Vůbec největší propad z top 25 ale zaznamenal Nissan, jehož 1.252 registrovaných aut je o neskutečných 60,6 % méně než před rokem. Daří se však Volvu, které roste o 14,6 %, díky čemuž uzavírá top dvacítku, 23. příčku obsadil Jeep s meziročním nárůstem o 17,5 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 44090 | -6,1 | 34,31 |
2. | Volkswagen | 10782 | -21,5 | 8,39 |
3. | Dacia | 9032 | +5,8 | 7,03 |
4. | Hyundai | 8562 | -17,4 | 6,66 |
5. | Peugeot | 6233 | +8,2 | 4,85 |
6. | Renault | 5560 | +6,0 | 4,33 |
7. | Kia | 4866 | -11,3 | 3,79 |
8. | Toyota | 4801 | -3,7 | 3,74 |
9. | Ford | 4622 | -37,9 | 3,6 |
10. | Mercedes-Benz | 3461 | -8,4 | 2,69 |
11. | Citroën | 3312 | -6,8 | 2,58 |
12. | Seat | 3251 | -8,4 | 2,53 |
13. | BMW | 2741 | -17,5 | 2,13 |
14. | Opel | 2717 | -20,3 | 2,11 |
15. | Suzuki | 2123 | -27,6 | 1,65 |
16. | Mazda | 1941 | +7,2 | 1,51 |
17. | Audi | 1332 | -10,6 | 1,04 |
18. | Nissan | 1252 | -60,6 | 0,97 |
19. | Mitsubishi | 1213 | +4,3 | 0,94 |
20. | Volvo | 1189 | +14,6 | 0,93 |
21. | Honda | 1051 | -6,4 | 0,82 |
22. | Fiat | 965 | -13,8 | 0,75 |
23. | Jeep | 518 | +17,5 | 0,4 |
24. | Subaru | 512 | -24,0 | 0,4 |
25. | Land Rover | 402 | -26,4 | 0,31 |
- | CELKEM | 128.498 | -10,6 | - |
Nejprodávanější auta na českém trhu
A jak vypadá žebříček nejprodávanějších automobilů? Hned prvních pět příček obsadili zástupci domácího výrobce, za Octavií následuje Fabia, Rapid, Karoq a Kodiaq. Až na Karoq (+35,3 %) však všechny tyto modely meziročně klesly. Scala mimochodem drží se 1.700 registracemi už šestnáctou příčku, přestože se začala prodávat teprve v dubnu.
Nejprodávanějším modelem zahraniční značky je za první pololetí Dacia Duster. Jejích 3.390 registrovaných kousků je o 23,6 % více než před rokem. Překonala tak v Nošovicích vyráběný Hyundai i30, který skončil hned za ní. Volkswagen Golf se naopak propadá, až na 12. příčku, a tak ho možná brzy překoná Tiguan. Za prvních šest měsíců roku byl hned za ním, o pouhopouhé čtyři registrace. Nadmíru se však daří Renaultu Clio, a to přestože letos bude na trh uvedena nová generace. Skončil desátý s meziročním růstem o 15,9 %.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 11746 | -19,0 | 9,14 |
2. | Škoda Fabia | 10863 | -2,5 | 8,45 |
3. | Škoda Rapid | 6872 | -16,3 | 5,35 |
4. | Škoda Karoq | 5051 | +35,3 | 3,93 |
5. | Škoda Kodiaq | 3399 | -1,3 | 2,65 |
6. | Dacia Duster | 3390 | +23,6 | 2,64 |
7. | Hyundai i30 | 3260 | -7,2 | 2,54 |
8. | Škoda Superb | 2725 | -33,9 | 2,12 |
9. | Dacia Dokker | 2238 | +5,6 | 1,74 |
10. | Renault Clio | 2118 | +15,9 | 1,65 |
11. | Kia Ceed | 2103 | -6,2 | 1,64 |
12. | VW Golf | 2054 | -39,6 | 1,6 |
13. | VW Tiguan | 2050 | -4,5 | 1,6 |
14. | Hyundai ix20 | 1750 | -23,4 | 1,36 |
15. | Peugeot 2008 | 1709 | +11,0 | 1,33 |
16. | Škoda Scala | 1700 | - | 1,32 |
17. | Hyundai Tucson | 1672 | -1,7 | 1,3 |
18. | Seat Leon | 1628 | -5,9 | 1,27 |
19. | Škoda Citigo | 1566 | -2,3 | 1,22 |
20. | Dacia Sandero | 1542 | -10,0 | 1,2 |
21. | Renault Captur | 1434 | +15,1 | 1,12 |
22. | Citroën Berlingo | 1236 | -4,3 | 0,96 |
23. | VW Passat | 1216 | -40,3 | 0,95 |
24. | Ford Focus | 1096 | -53,6 | 0,85 |
25. | Dacia Logan | 1071 | -6,1 | 0,83 |