Český trh v pololetí roku 2009: Octavia přebírá žezlo nejprodávanějšího modelu od Fabie
Větší je lepší
Octavia poprvé v historii překonala Fabii již loni v prosinci, ovšem letos měla více registrací s výjimkou února stabilně. Od ledna do června 2009 si noví majitelé odvezli celkem 10.978 škodovek nižší střední třídy, zatímco menších sester jen 9.107. Octavii to také jako jediné zajistilo podíl na trhu s dvouciferným číslem. Oproti loňsku si navíc mírně polepšila, Fabia naopak prudce pohoršila. V první desítce najdeme ještě další dva modely domácí automobilky, které si také vedou naprosto opačně. Šestý Roomster ztratil takřka polovinu registrací, sedmý Superb naopak téměř 100 procent získal, pochopitelně díky nové generaci, která se začala nabízet loni v červnu a ve střední třídě letos drtí VW Passat. Sedan (či liftback?) z Kvasin je také nejvýše umístěným velkým osobním vozem v žebříčku.
Nejúspěšnější dovážená auta
Nejprodávanějším dováženým modelem napříč všemi třídami se stal výprodejový Ford Fusion s 3.834 kusy, ten obsadil celkové třetí místo, čtvrtý nejbližší soupeř Cee'd má o rovných 1.200 vozů méně. Velmi úspěšná je též nová generace Renaultu Mégane, sedan a kupé-kabrio se sice nabízí ještě v předchozím provedení, ale tyto karosářské varianty tvoří jen mizivé procento. První desítku doplňuje Volkswagen Golf se vzácně vyrovnanými počty nových aut ve srovnání s loňskem (ztratil jen 5 vozů). Následují další dva zástupci Jižní Koreje, byť v případě Hyundaie i30 se jedná prakticky o domácí výrobek. Chevrolet Aveo prošel loni radikální modernizací a díky cenové politice dovozce to stačilo na desátou příčku, byť malý chevy nemůže zapřít značné konstrukční stáří.
Dodávky
Zajímavá situace nastala i u čistě užitkových aut, kde, pokud nebudeme brát ohled na kategorie, vládl dlouhou dobu Ford Transit. Letošním pololetním lídrem je ovšem Citroën Berlingo. Do celkových čísel jsou samozřejmě započítávány také osobní verze, jejichž luxusnější provedení konkurují vozům kategorie MPV. Francouzský bestseller má před legendární dodávkou náskok 140 registrací. Je pravdou, že Berlingo se nabízí ve dvou generacích, ovšem k velkému Transitu jsou zase řazeny v žebříčcích SDA i menší modely Connect, ač jde zcela jiný vůz a označení Transit je jen marketingovým tahem. Mimochodem, osobní verze Tourneo a Tourneo Connect jsou striktně děleny.
Vzestupy a pády
V popisu největších nárůstů samozřejmě musíme vynechat vozy, které se začaly prodávat během roku 2008 (jedná se o mrňousy Hyundai i10 a Suzuki Splash), protože jejich srovnání není relevantní. Titul Skokana roku si tedy odváží do Rüsselsheimu, respektive španělské Zaragozy, kde se vyrábí, malé MPV s bleskem ve znaku – Opel Meriva. Šest let vyráběný a pomalu se loučící model těží z výrazných akčních slev. Velmi slušně vybavená Meriva 1,6 Enjoy Family Plus totiž stojí v současné době 327 tisíc Kč, základní cena pak začíná o necelých 60 tisíc Kč níže. Díky této cenové politice vzrostly registrace o více než 230 %. Nad hranicí sta procent jsou také další dvě auta – Hyundai i30 a Peugeot 308. Vzhledem k tomu, že se tyto dva automobily objevily ve statistikách již v létě, respektive na podzim 2007, lze je bez problémů s předchozím rokem srovnávat.
Naopak největší propad registrací zaznamenal meziročně Opel Astra, a to plnou polovinu. Téměř padesátiprocentní ztrátu má také Dacia Logan. Kdysi velmi úspěšný základní sedan letos nepřesáhl ani 100 registrací (má jich 85), maxikombi MCV se pak prodalo takřka o 400 méně než loni. V této nepříliš lichotivé statistice obsadil třetí příčku Renault Kangoo. Poklesy přes 40 procent mají také například Citroëny C3 a C4, Chevrolet Spark, dobrým výsledkem se nemůžou pochlubit ani Renault Clio a domácí MPV od Škody.
Na závěr
Na samotný závěr si necháváme pár zajímavostí. Do první padesátky se protlačily také dvě novinky, které se před rokem ještě neprodávaly. Tou první je Hyundai i20, nástupce Getze, druhou pak lídr nejen mezi malými, ale zároveň i všemi vozy do lehkého či těžšího terénu - Volkswagen Tiguan.
A ještě jedna statistika: mezi nejlepší se vešlo celkem osmnáct malých vozů, třináct modelů nižší střední třídy včetně Loganu, osm dodávek všech kategorií, čtyři minivozy, tři automobily střední třídy, dva terénní vozy a dvě malá MPV. Zařazení Dacie Logan je velmi problematické, protože její registrace částečně spadají do nižší střední třídy, zčásti do středních MPV (i když s výhradami) a také mezi lehká užitková vozidla.
Nejprodávanější automobily na českém trhu za první pololetí 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-6/2009 | 1-6/2008 | [ks] | [%] | 1-6/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 10978 | 10121 | 857 | 8,5% | 11,92% |
2. | Škoda FABIA | 9107 | 14997 | -5890 | -39,3% | 9,89% |
3. | Ford FUSION | 3834 | 2736 | 1098 | 40,1% | 4,16% |
4. | Kia CEE´D | 2634 | 2358 | 276 | 11,7% | 2,86% |
5. | Renault MEGANE | 2461 | 1396 | 1065 | 76,3% | 2,67% |
6. | Škoda ROOMSTER | 2039 | 3645 | -1606 | -44,1% | 2,21% |
7. | Škoda SUPERB | 1718 | 866 | 852 | 98,4% | 1,87% |
8. | Volkswagen GOLF | 1626 | 1631 | -5 | -0,3% | 1,77% |
9. | Hyundai i30 | 1539 | 712 | 827 | 116,2% | 1,67% |
10. | Chevrolet AVEO | 1398 | 802 | 596 | 74,3% | 1,52% |
11. | Peugeot 207 | 1396 | 1877 | -481 | -25,6% | 1,52% |
12. | Volkswagen POLO | 1360 | 1419 | -59 | -4,2% | 1,48% |
13. | Renault THALIA | 1352 | 1199 | 153 | 12,8% | 1,47% |
14. | Ford FOCUS | 1311 | 1557 | -246 | -15,8% | 1,42% |
15. | Citroën BERLINGO | 1261 | 1460 | -199 | -13,6% | 1,37% |
16. | Volkswagen PASSAT | 1229 | 1244 | -15 | -1,2% | 1,33% |
17. | Ford FIESTA | 1198 | 690 | 508 | 73,6% | 1,30% |
18. | Ford TRANSIT | 1021 | 1656 | -635 | -38,3% | 1,11% |
19. | Volkswagen CADDY | 854 | 787 | 67 | 8,5% | 0,93% |
20. | Toyota YARIS | 848 | 1119 | -271 | -24,2% | 0,92% |
21. | Suzuki SX4 | 806 | 827 | -21 | -2,5% | 0,88% |
22. | Peugeot 308 | 784 | 376 | 408 | 108,5% | 0,85% |
23. | Renault CLIO | 752 | 1323 | -571 | -43,2% | 0,82% |
24. | Volkswagen TRANSPORTER | 715 | 908 | -193 | -21,3% | 0,78% |
25. | Ford MONDEO | 692 | 794 | -102 | -12,8% | 0,75% |
26. | Citroën C3 | 671 | 1188 | -517 | -43,5% | 0,73% |
27. | Dacia LOGAN | 669 | 1311 | -642 | -49,0% | 0,73% |
27. | Fiat PUNTO | 669 | 940 | -271 | -28,8% | 0,73% |
29. | Fiat PANDA | 666 | 641 | 25 | 3,9% | 0,72% |
30. | Chevrolet SPARK | 649 | 1167 | -518 | -44,4% | 0,70% |
31. | Hyundai i20 | 637 | - | 637 | - | 0,69% |
32. | Hyundai ACCENT | 604 | 624 | -20 | -3,2% | 0,66% |
33. | Citroën C4 | 598 | 1066 | -468 | -43,9% | 0,65% |
34. | Seat IBIZA | 595 | 540 | 55 | 10,2% | 0,65% |
35. | Volkswagen TIGUAN | 588 | - | 588 | - | 0,64% |
36. | Opel CORSA | 584 | 901 | -317 | -35,2% | 0,63% |
37. | Peugeot PARTNER | 561 | 572 | -11 | -1,9% | 0,61% |
38. | Honda CR-V | 533 | 443 | 90 | 20,3% | 0,58% |
39. | Suzuki SWIFT | 523 | 411 | 112 | 27,3% | 0,57% |
39. | Kia RIO | 523 | 447 | 76 | 17,0% | 0,57% |
41. | Mazda 2 | 514 | 647 | -133 | -20,6% | 0,56% |
42. | Opel ASTRA | 500 | 1000 | -500 | -50,0% | 0,54% |
43. | Hyundai i10 | 478 | 111 | 367 | 330,6% | 0,52% |
44. | Honda CIVIC | 443 | 549 | -106 | -19,3% | 0,48% |
45. | Toyota AURIS | 435 | 469 | -34 | -7,2% | 0,47% |
46. | Opel MERIVA | 423 | 128 | 295 | 230,5% | 0,46% |
47. | Suzuki SPLASH | 409 | 55 | 354 | 643,6% | 0,44% |
48. | Renault KANGOO | 405 | 753 | -348 | -46,2% | 0,44% |
49. | Renault TRAFIC | 402 | 424 | -22 | -5,2% | 0,44% |
50. | Mercedes-Benz SPRINTER | 385 | 638 | -253 | -39,7% | 0,42% |