Český trh v prvním pololetí 2010: Panda suverénním vládcem mezi nejmenšími

Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
25 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (31)
O půlročním vítězi nejmenší kategorie automobilů na českém trhu není pochyb: stal se jím Fiat Panda.

Na konci roku může doplnit levnější Pandu i dražší Fiat 500, kterému se v poslední době daří velice dobře. Ale nepředbíhejme, k několika jeho úspěchům se ještě dostaneme.

Půlroční žebříček: Itálie drtí Asii

Celý trh ztratil 226 registrací, jeho objem se snížil z loňských 3.308 na 3.082 (-6,8 %), samozřejmě po započtení všech změn, které byly provedeny ve statistikách AUTO.CZ na začátku letošního roku.

V pořadí od ledna vede tedy Panda s 877 kusy a podílem 28,5 % před Sparkem, který má 649 vozů a 16,4 %. Loni byl mezi nimi po polovině roku rozdíl jen 17 registrací (666:649). Na třetí příčce je Hyundai i10 (414, 13,4 %), Fiatu 500 náleží čtvrté místo s 254 vozy (8,2 %) a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 232 zákazníků (7,5 %). Pro jistotu si připomeňme ještě další významné hráče. Na šestém místě je Suzuki Splash (212 exemplářů), za ním se seřadili kolínští Francouzi Citroën C1 (194) a Peugeot 107 (164).

V meziročním srovnání si Panda polepšila, a to o 31,7 %, před rokem její počty čítaly ďábelských 666. Další dva zástupci mají na kontě poklesy. Spark -22 %, Hyundai i10 pak -13,4 %. Stále se ještě vyprodává předchozí generace Sparku (od 162.500,- Kč), ani ve spojení s novou, která stojí o 32.400,- Kč více a je mnohem lépe vybavena, ovšem na Pandu nestačí.

Fiat 500 je na tom úplně jinak. Ač jeho základní cena činí za verzi 1,2 Pop na tuto třídu poměrně vysokých 274.900,- Kč, jeho registrace letí nahoru. Jsou o 144,2 % (!) vyšší než za prvních šest měsíců roku 2009, což je ze všech porovnatelných modelů v žebříčku vůbec nejvíc. Zákazníci dávají přednost vozům Fiat před asijskou konkurencí, vždyť italská značka má letos podíl v nejmenší kategorii 36,7 %. Panda stojí nyní nejméně 159.900,- Kč, s klimatizací je o deset tisíc dražší.

Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)Změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20101-6/2009[ks][%]1-6/2010
1.Fiat PANDA87766621131,7%28,5%
2.Chevrolet SPARK506649-143-22,0%16,4%
3.Hyundai i10414478-64-13,4%13,4%
4.Fiat 500254104150144,2%8,2%
5.Kia PICANTO232382-150-39,3%7,5%
6.Suzuki SPLASH212409-197-48,2%6,9%
7.Citroën C11941425236,6%6,3%
8.Peugeot 107164183-19-10,4%5,3%
9.Renault TWINGO73611219,7%2,4%
10.Mini4739820,5%1,5%
10.Toyota AYGO4770-23-32,9%1,5%
12.Smart FORTWO3530516,7%1,1%
13.Opel AGILA838-30-78,9%0,3%
14.Ford KA614-8-57,1%0,2%
14.Toyota IQ615500,0%0,2%
-Ostatní modely742-35-83,3%0,2%
-CELKEM30823308-226-6,8%100,0%

Příkladem vyklízení pozic Asiatů je Kia Picanto, která si pohoršila o 39,3 %. V Maďarsku vyráběné Suzuki Splash má dokonce o takřka polovinu méně než loni (-48,2 %). Zajímavé jsou výkyvy u kolínských trojčat. Zatímco Citroënů C1 se prodalo o 52 více (+36,6 %), Peugeotů o 19 (-10,4 %) a Toyot o 23 (-32,9 %) méně.

Pětistovka u Čechů, či spíše Češek boduje, u takového Subaru Justy (-90,9 %) je tomu přesně naopak. Základní cena 280 tisíc Kč je podobná jako u Fiatu, případné kupce ale nepřitáhne tolik designem. Loni jsme jej navíc dle SDA řadili o kategorii výše, délka 3,61 m však hovoří jasně o tom, kam jediné Subaru bez pohonu čtyř kol v evropské nabídce patří. Překážkou může být i to, že se jedná o značkovou verzi Daihatsu Sirion druhé generace a nikoli typického zástupce Subaru.

Měsíční žebříček: double Fiatu

Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 620 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2009 nárůst o 125 aut, tedy o 25,3 %. Loni jich bylo tudíž 495.

Italského medvídka neporazil ani v měsíčním žebříčku nikdo, dominoval mu se 183 registracemi. Druhý vůz v pořadí ztratil celou stovku! Byl jím Fiat 500 (83 kusů), dvojčata z polské továrny v Tychách tak slaví dvojitý triumf. Na třetím místě pak najdeme Chevrolet Spark se 77 vozy a čtvrtou příčku obsadil Hyundai i 10 s 59 miniauty na kontě. Pátá je Kia Picanto, která zaostala o jediný exemplář (58).

V porovnání s červnem 2009 si Panda polepšila o 101,1 % z 91 kusů. Fiat 500 má dokonce o 186,2 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno jen 29 vozů. Počty Sparku klesly o 34 (-30,6 %), tedy ze 111. Hyundai i10 má o 9 aut více (loni 50, letos +18 %). Pokles naproti tomu zaznamenalo Suzuki Splash, a to o 29,3 % (před rokem 82 vozů).

Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20101-6/20106/20101-6/2010
1.Fiat PANDA18387729,5%28,5%
2.Fiat 5008325413,4%8,2%
3.Chevrolet SPARK7750612,4%16,4%
4.Hyundai i10594149,5%13,4%
5.Kia PICANTO582329,4%7,5%
6.Suzuki SPLASH462127,4%6,9%
7.Citroën C1421946,8%6,3%
8.Peugeot 107271644,4%5,3%
9.Smart FORTWO12351,9%1,1%
10.Renault TWINGO10731,6%2,4%
11.Mini9471,5%1,5%
11.Toyota AYGO9471,5%1,5%
13.Renault WIND440,6%0,1%
14.Toyota IQ160,2%0,2%
-Ostatní modely0170,0%0,6%
-CELKEM6203082100,0%100,0%

Mezi skokany by mělo patřit první místo Mini (+350 %), ale jeho registrace málokdy přesáhnou desetikusovou hranici, nejinak tomu bylo i tentokrát. Takže tento lichotivý titul udělujeme stejně jako v půlročním pořadí Fiatu 500. Červnovým propadákem je také již vzpomínaný Spark. Znaménko minus mají u srovnání s červnem pouhé tři modely (kromě Sparku ještě Kia Picanto a Smart ForTwo), což je také poněkud překvapivé.

Miniauta se vznětovými motory se v uplynulém měsíci prodala celkem čtyři, Smart se s Mini rozešel smírně. Od začátku roku i této statistice vévodí italské cinquecento s 54 kusy, což pro něj znamená hodně vysoký podíl 21,3 % ze všech jeho registrací.

Vstoupit do diskuze (31)