Český trh v prvním pololetí 2010: Panda suverénním vládcem mezi nejmenšími
Na konci roku může doplnit levnější Pandu i dražší Fiat 500, kterému se v poslední době daří velice dobře. Ale nepředbíhejme, k několika jeho úspěchům se ještě dostaneme.
Půlroční žebříček: Itálie drtí Asii
Celý trh ztratil 226 registrací, jeho objem se snížil z loňských 3.308 na 3.082 (-6,8 %), samozřejmě po započtení všech změn, které byly provedeny ve statistikách AUTO.CZ na začátku letošního roku.
V pořadí od ledna vede tedy Panda s 877 kusy a podílem 28,5 % před Sparkem, který má 649 vozů a 16,4 %. Loni byl mezi nimi po polovině roku rozdíl jen 17 registrací (666:649). Na třetí příčce je Hyundai i10 (414, 13,4 %), Fiatu 500 náleží čtvrté místo s 254 vozy (8,2 %) a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 232 zákazníků (7,5 %). Pro jistotu si připomeňme ještě další významné hráče. Na šestém místě je Suzuki Splash (212 exemplářů), za ním se seřadili kolínští Francouzi Citroën C1 (194) a Peugeot 107 (164).
V meziročním srovnání si Panda polepšila, a to o 31,7 %, před rokem její počty čítaly ďábelských 666. Další dva zástupci mají na kontě poklesy. Spark -22 %, Hyundai i10 pak -13,4 %. Stále se ještě vyprodává předchozí generace Sparku (od 162.500,- Kč), ani ve spojení s novou, která stojí o 32.400,- Kč více a je mnohem lépe vybavena, ovšem na Pandu nestačí.
Fiat 500 je na tom úplně jinak. Ač jeho základní cena činí za verzi 1,2 Pop na tuto třídu poměrně vysokých 274.900,- Kč, jeho registrace letí nahoru. Jsou o 144,2 % (!) vyšší než za prvních šest měsíců roku 2009, což je ze všech porovnatelných modelů v žebříčku vůbec nejvíc. Zákazníci dávají přednost vozům Fiat před asijskou konkurencí, vždyť italská značka má letos podíl v nejmenší kategorii 36,7 %. Panda stojí nyní nejméně 159.900,- Kč, s klimatizací je o deset tisíc dražší.
Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | Změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Fiat PANDA | 877 | 666 | 211 | 31,7% | 28,5% |
2. | Chevrolet SPARK | 506 | 649 | -143 | -22,0% | 16,4% |
3. | Hyundai i10 | 414 | 478 | -64 | -13,4% | 13,4% |
4. | Fiat 500 | 254 | 104 | 150 | 144,2% | 8,2% |
5. | Kia PICANTO | 232 | 382 | -150 | -39,3% | 7,5% |
6. | Suzuki SPLASH | 212 | 409 | -197 | -48,2% | 6,9% |
7. | Citroën C1 | 194 | 142 | 52 | 36,6% | 6,3% |
8. | Peugeot 107 | 164 | 183 | -19 | -10,4% | 5,3% |
9. | Renault TWINGO | 73 | 61 | 12 | 19,7% | 2,4% |
10. | Mini | 47 | 39 | 8 | 20,5% | 1,5% |
10. | Toyota AYGO | 47 | 70 | -23 | -32,9% | 1,5% |
12. | Smart FORTWO | 35 | 30 | 5 | 16,7% | 1,1% |
13. | Opel AGILA | 8 | 38 | -30 | -78,9% | 0,3% |
14. | Ford KA | 6 | 14 | -8 | -57,1% | 0,2% |
14. | Toyota IQ | 6 | 1 | 5 | 500,0% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 7 | 42 | -35 | -83,3% | 0,2% |
- | CELKEM | 3082 | 3308 | -226 | -6,8% | 100,0% |
Příkladem vyklízení pozic Asiatů je Kia Picanto, která si pohoršila o 39,3 %. V Maďarsku vyráběné Suzuki Splash má dokonce o takřka polovinu méně než loni (-48,2 %). Zajímavé jsou výkyvy u kolínských trojčat. Zatímco Citroënů C1 se prodalo o 52 více (+36,6 %), Peugeotů o 19 (-10,4 %) a Toyot o 23 (-32,9 %) méně.
Pětistovka u Čechů, či spíše Češek boduje, u takového Subaru Justy (-90,9 %) je tomu přesně naopak. Základní cena 280 tisíc Kč je podobná jako u Fiatu, případné kupce ale nepřitáhne tolik designem. Loni jsme jej navíc dle SDA řadili o kategorii výše, délka 3,61 m však hovoří jasně o tom, kam jediné Subaru bez pohonu čtyř kol v evropské nabídce patří. Překážkou může být i to, že se jedná o značkovou verzi Daihatsu Sirion druhé generace a nikoli typického zástupce Subaru.
Měsíční žebříček: double Fiatu
Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 620 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2009 nárůst o 125 aut, tedy o 25,3 %. Loni jich bylo tudíž 495.
Italského medvídka neporazil ani v měsíčním žebříčku nikdo, dominoval mu se 183 registracemi. Druhý vůz v pořadí ztratil celou stovku! Byl jím Fiat 500 (83 kusů), dvojčata z polské továrny v Tychách tak slaví dvojitý triumf. Na třetím místě pak najdeme Chevrolet Spark se 77 vozy a čtvrtou příčku obsadil Hyundai i 10 s 59 miniauty na kontě. Pátá je Kia Picanto, která zaostala o jediný exemplář (58).
V porovnání s červnem 2009 si Panda polepšila o 101,1 % z 91 kusů. Fiat 500 má dokonce o 186,2 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno jen 29 vozů. Počty Sparku klesly o 34 (-30,6 %), tedy ze 111. Hyundai i10 má o 9 aut více (loni 50, letos +18 %). Pokles naproti tomu zaznamenalo Suzuki Splash, a to o 29,3 % (před rokem 82 vozů).
Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Fiat PANDA | 183 | 877 | 29,5% | 28,5% |
2. | Fiat 500 | 83 | 254 | 13,4% | 8,2% |
3. | Chevrolet SPARK | 77 | 506 | 12,4% | 16,4% |
4. | Hyundai i10 | 59 | 414 | 9,5% | 13,4% |
5. | Kia PICANTO | 58 | 232 | 9,4% | 7,5% |
6. | Suzuki SPLASH | 46 | 212 | 7,4% | 6,9% |
7. | Citroën C1 | 42 | 194 | 6,8% | 6,3% |
8. | Peugeot 107 | 27 | 164 | 4,4% | 5,3% |
9. | Smart FORTWO | 12 | 35 | 1,9% | 1,1% |
10. | Renault TWINGO | 10 | 73 | 1,6% | 2,4% |
11. | Mini | 9 | 47 | 1,5% | 1,5% |
11. | Toyota AYGO | 9 | 47 | 1,5% | 1,5% |
13. | Renault WIND | 4 | 4 | 0,6% | 0,1% |
14. | Toyota IQ | 1 | 6 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 17 | 0,0% | 0,6% |
- | CELKEM | 620 | 3082 | 100,0% | 100,0% |
Mezi skokany by mělo patřit první místo Mini (+350 %), ale jeho registrace málokdy přesáhnou desetikusovou hranici, nejinak tomu bylo i tentokrát. Takže tento lichotivý titul udělujeme stejně jako v půlročním pořadí Fiatu 500. Červnovým propadákem je také již vzpomínaný Spark. Znaménko minus mají u srovnání s červnem pouhé tři modely (kromě Sparku ještě Kia Picanto a Smart ForTwo), což je také poněkud překvapivé.
Miniauta se vznětovými motory se v uplynulém měsíci prodala celkem čtyři, Smart se s Mini rozešel smírně. Od začátku roku i této statistice vévodí italské cinquecento s 54 kusy, což pro něj znamená hodně vysoký podíl 21,3 % ze všech jeho registrací.