Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Panda suverénním vládcem mezi nejmenšími

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
O půlročním vítězi nejmenší kategorie automobilů na českém trhu není pochyb: stal se jím Fiat Panda.

Na konci roku může doplnit levnější Pandu i dražší Fiat 500, kterému se v poslední době daří velice dobře. Ale nepředbíhejme, k několika jeho úspěchům se ještě dostaneme.

Půlroční žebříček: Itálie drtí Asii

Celý trh ztratil 226 registrací, jeho objem se snížil z loňských 3.308 na 3.082 (-6,8 %), samozřejmě po započtení všech změn, které byly provedeny ve statistikách AUTO.CZ na začátku letošního roku.

V pořadí od ledna vede tedy Panda s 877 kusy a podílem 28,5 % před Sparkem, který má 649 vozů a 16,4 %. Loni byl mezi nimi po polovině roku rozdíl jen 17 registrací (666:649). Na třetí příčce je Hyundai i10 (414, 13,4 %), Fiatu 500 náleží čtvrté místo s 254 vozy (8,2 %) a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 232 zákazníků (7,5 %). Pro jistotu si připomeňme ještě další významné hráče. Na šestém místě je Suzuki Splash (212 exemplářů), za ním se seřadili kolínští Francouzi Citroën C1 (194) a Peugeot 107 (164).

V meziročním srovnání si Panda polepšila, a to o 31,7 %, před rokem její počty čítaly ďábelských 666. Další dva zástupci mají na kontě poklesy. Spark -22 %, Hyundai i10 pak -13,4 %. Stále se ještě vyprodává předchozí generace Sparku (od 162.500,- Kč), ani ve spojení s novou, která stojí o 32.400,- Kč více a je mnohem lépe vybavena, ovšem na Pandu nestačí.

Fiat 500 je na tom úplně jinak. Ač jeho základní cena činí za verzi 1,2 Pop na tuto třídu poměrně vysokých 274.900,- Kč, jeho registrace letí nahoru. Jsou o 144,2 % (!) vyšší než za prvních šest měsíců roku 2009, což je ze všech porovnatelných modelů v žebříčku vůbec nejvíc. Zákazníci dávají přednost vozům Fiat před asijskou konkurencí, vždyť italská značka má letos podíl v nejmenší kategorii 36,7 %. Panda stojí nyní nejméně 159.900,- Kč, s klimatizací je o deset tisíc dražší.

Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)Změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20101-6/2009[ks][%]1-6/2010
1.Fiat PANDA87766621131,7%28,5%
2.Chevrolet SPARK506649-143-22,0%16,4%
3.Hyundai i10414478-64-13,4%13,4%
4.Fiat 500254104150144,2%8,2%
5.Kia PICANTO232382-150-39,3%7,5%
6.Suzuki SPLASH212409-197-48,2%6,9%
7.Citroën C11941425236,6%6,3%
8.Peugeot 107164183-19-10,4%5,3%
9.Renault TWINGO73611219,7%2,4%
10.Mini4739820,5%1,5%
10.Toyota AYGO4770-23-32,9%1,5%
12.Smart FORTWO3530516,7%1,1%
13.Opel AGILA838-30-78,9%0,3%
14.Ford KA614-8-57,1%0,2%
14.Toyota IQ615500,0%0,2%
-Ostatní modely742-35-83,3%0,2%
-CELKEM30823308-226-6,8%100,0%

Příkladem vyklízení pozic Asiatů je Kia Picanto, která si pohoršila o 39,3 %. V Maďarsku vyráběné Suzuki Splash má dokonce o takřka polovinu méně než loni (-48,2 %). Zajímavé jsou výkyvy u kolínských trojčat. Zatímco Citroënů C1 se prodalo o 52 více (+36,6 %), Peugeotů o 19 (-10,4 %) a Toyot o 23 (-32,9 %) méně.

Pětistovka u Čechů, či spíše Češek boduje, u takového Subaru Justy (-90,9 %) je tomu přesně naopak. Základní cena 280 tisíc Kč je podobná jako u Fiatu, případné kupce ale nepřitáhne tolik designem. Loni jsme jej navíc dle SDA řadili o kategorii výše, délka 3,61 m však hovoří jasně o tom, kam jediné Subaru bez pohonu čtyř kol v evropské nabídce patří. Překážkou může být i to, že se jedná o značkovou verzi Daihatsu Sirion druhé generace a nikoli typického zástupce Subaru.

Měsíční žebříček: double Fiatu

Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 620 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2009 nárůst o 125 aut, tedy o 25,3 %. Loni jich bylo tudíž 495.

Italského medvídka neporazil ani v měsíčním žebříčku nikdo, dominoval mu se 183 registracemi. Druhý vůz v pořadí ztratil celou stovku! Byl jím Fiat 500 (83 kusů), dvojčata z polské továrny v Tychách tak slaví dvojitý triumf. Na třetím místě pak najdeme Chevrolet Spark se 77 vozy a čtvrtou příčku obsadil Hyundai i 10 s 59 miniauty na kontě. Pátá je Kia Picanto, která zaostala o jediný exemplář (58).

V porovnání s červnem 2009 si Panda polepšila o 101,1 % z 91 kusů. Fiat 500 má dokonce o 186,2 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno jen 29 vozů. Počty Sparku klesly o 34 (-30,6 %), tedy ze 111. Hyundai i10 má o 9 aut více (loni 50, letos +18 %). Pokles naproti tomu zaznamenalo Suzuki Splash, a to o 29,3 % (před rokem 82 vozů).

Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20101-6/20106/20101-6/2010
1.Fiat PANDA18387729,5%28,5%
2.Fiat 5008325413,4%8,2%
3.Chevrolet SPARK7750612,4%16,4%
4.Hyundai i10594149,5%13,4%
5.Kia PICANTO582329,4%7,5%
6.Suzuki SPLASH462127,4%6,9%
7.Citroën C1421946,8%6,3%
8.Peugeot 107271644,4%5,3%
9.Smart FORTWO12351,9%1,1%
10.Renault TWINGO10731,6%2,4%
11.Mini9471,5%1,5%
11.Toyota AYGO9471,5%1,5%
13.Renault WIND440,6%0,1%
14.Toyota IQ160,2%0,2%
-Ostatní modely0170,0%0,6%
-CELKEM6203082100,0%100,0%

Mezi skokany by mělo patřit první místo Mini (+350 %), ale jeho registrace málokdy přesáhnou desetikusovou hranici, nejinak tomu bylo i tentokrát. Takže tento lichotivý titul udělujeme stejně jako v půlročním pořadí Fiatu 500. Červnovým propadákem je také již vzpomínaný Spark. Znaménko minus mají u srovnání s červnem pouhé tři modely (kromě Sparku ještě Kia Picanto a Smart ForTwo), což je také poněkud překvapivé.

Miniauta se vznětovými motory se v uplynulém měsíci prodala celkem čtyři, Smart se s Mini rozešel smírně. Od začátku roku i této statistice vévodí italské cinquecento s 54 kusy, což pro něj znamená hodně vysoký podíl 21,3 % ze všech jeho registrací.

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Avatar - Barrichello
15. 7. 2010 13:15
Re: Dokonalej propadák...
Problém byl vyřešen přeci - přelepí znáčky z Chrysleru a Dodge a hned mají větší auta :-)

Fiat se nebojí odvážných rozhodnutí, jen byc u nich chtělo pouzívat i hlavu

:-)
15. 7. 2010 00:03
Re: Dokonalej propadák...
Je krásné, když se prosťáček místního formátu pokouší vtípkovat ;-)
14. 7. 2010 14:25
Re: Dokonalej propadák...
prave si to povedal presne, t.j. kazdy sa rozhodne co chce. Ja som nenapisal proti bravu ani fiatu nic negativne okrem konstatovania, ze bravo a croma sa nepredavaju, tak ako by si to prial samotny fiat a ze uz v nizsiej strednej taha fiat s bravom za velmi kratky koniec ;-)
14. 7. 2010 13:26
Re: Dokonalej propadák...
Já ti nemůžu psát přečo bravo, to si musí každý rozhodnout sám.

Já si bravo vybral, protože sem ho chtěl, protože se mi líbí a protože mám Fiat rád jako značku, která mě nezklamala, která je dostupná a která je kvalitní a spolehlivá.
Mimoto Bravo (aspoň to moje) má takové věci, které si myslím že ještě stále nejdou do Ceedu ani doobjednat - jako jsou xenony, pořádné audio, Blue and me s handsfree, Sky window, vyhřívané sicny, kvalitní podvozek (byť bez víceprvku), k tomu sportovní sedačky, pořádný kola atd...

v neposlední řadě ESP s Hillholderem a výborný motor T-Jet, proti nemuž dnes korejci a ani japonci nemají co nabídnout (zpátečnické hlášky, že jsou jejich motory super neberu..ony jsou super vůči starým motorlm,a el na nové turbované prostě enmají ani omylem,a le njikomu to vyvracet nehdolám).

O maličkostech jako funkční dvouzonova klima (která v Ceedu funguje tak nějak všelijak)... se bavit nebudu,s tejně tak jako např. proti škodovce a nebo I30 bezprecedentní aktivní i pasivní bezpečnost. :yes:
14. 7. 2010 12:56
Re: Dokonalej propadák...
ano aj cenovej podobnosti. Skus si aj vsimnut, ze som nikde nenapisal, ze bravo je zle, alebo nieco podobne...Nizsia stredna trieda je dost vyrovnana a zasadne rozdiely technicke, alebo cenove tu nevidim, takze nech vyberies cokolvek, namal bys si slapnut vedla (velmi). Ten ceed je prve co mna napadlo (ano, aj pre velmi velku cenovu podobneost), dosad si k nemu dalsich zastupcov nizsiej strednej. Mimochodom stale si nepovedal preco bravo, aj ked po dizajnovej stranke sa mne osobne velmi pozdava