Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy
Červnový trh v této kategorii vykazuje zisk 9,7 %, před rokem bylo nově zaregistrováno rovných 1.488 vozů, letos 1.632 (+144).
Pořadí na prvních třech pozicích měsíčního žebříčku se nemění. Zvítězil opět Superb, tentokrát se 478 kusy a průměrem 29,3 %. Druhý Passat si připsal 280 (17,2 %) a třetí Mondeo 149 vozů (9,1 %). Tradiční díra ovšem za nimi nezeje. Čtvrté místo totiž patří Mercedesu C s vysokými 124 novými registracemi (7,6 %). Pátý je Hyundai i40, který má na kontě 87 aut (5,3 %). Jen o čtyři další zaostala bavorská řada 3.
Ve srovnání s loňským šestým měsícem si Superb polepšil o 5,1 %, loni bylo zaregistrováno 455 kusů. Druhý Passat zaznamenal naopak ztrátu 7 vozů, letos tedy vykazuje -2,4 %. Mondeo hlásí rovněž meziroční pokles, avšak větší: o 19,9 % (ze 186 exemplářů v červnu 2011, tedy -37). C-Klasse si polepšila o 202,4 % (ze 41 registrací o 83). Hyundai i40 zatím porovnávat nelze.
Titul procentního „Skokana roku“ ovšem nepatří „céčku“, nýbrž Toyotě Avensis. Zvedla se o 52 aut z pouhých patnácti (+346,7 %). Následuje trojkové BMW. Aktuální generaci už známe jako sedan i kombi, kupé a kabriolet zůstávají ve starším provedení. „Trojka“ vyskočila o 59 vozů (+245,8 %) z 24. Trojciferný nárůst mají kromě nich a Mercedesu C ještě Toyota Prius a Suzuki Kizashi. V obou případech se jedná o kusové záležitosti mimo pořadí.
A absolutní počty? Tam je lídrem trojcípá hvězda (+83) před BMW 3 a Avensisem.
Nelichotivá nálepka propadáku náleží Audi A4 (z rovných 70 na pouhých 29, tedy -58,6 %), následují jej Volvo S/V60 (-54,1 %, ze 61 na 28) a A5 se čtyřmi kruhy ve znaku (-48,9 %, 24 exemplářů místo 47). Alfu Romeo 159 se skoro -43 % můžeme klidně vynechat, ta není důležitá. Ingolstadt tedy rychle ztrácí dříve vydobyté pozice. Kde jsou ty časy, když A4 byla pravidelně v první pětce? V současnosti spadla také o nejvíce kusů před Mondeem, třetí je Volvo série 60 (-33) a čtvrtá Insignia (-31).
Vznětové Superby si v červnu odvezlo 441 nových majitelů (92,3 % z celkových registrací). Pro volkswageny střední třídy s motory TDI se rozhodlo 241 zákazníků (86,1 %), dalších patnáct zvolilo ekologickou variantu CNG. Ještě mnohem více tvoří turbodiesely u Mercedesu C, který se tak ocitl na bronzu této statistiky. Ten vykazuje 121 kusů a 97,6 %. Naftové Mondeo má na kontě 113 vozů (75,8 %). 83 registrací aut se vznětovými motory u Hyundaie i40 znamená pro tento model 95,4 %. Kromě plynových Passatů se prodalo také 11 hybridů: pět Priusů, čtyři Peugeoty 508 a dvojice Citroënů DS5.
Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda SUPERB | 478 | 2537 | 29,3% | 33,7% |
2. | Volkswagen PASSAT | 280 | 1411 | 17,2% | 18,7% |
3. | Ford MONDEO | 149 | 729 | 9,1% | 9,7% |
4. | Mercedes-Benz C | 124 | 229 | 7,6% | 3,0% |
5. | Hyundai i40 | 87 | 272 | 5,3% | 3,6% |
6. | BMW 3 | 83 | 277 | 5,1% | 3,7% |
7. | Toyota AVENSIS | 67 | 291 | 4,1% | 3,9% |
8. | Opel INSIGNIA | 53 | 271 | 3,2% | 3,6% |
9. | Peugeot 508 | 44 | 282 | 2,7% | 3,7% |
10. | Renault LAGUNA | 42 | 171 | 2,6% | 2,3% |
11. | Subaru LEGACY | 36 | 138 | 2,2% | 1,8% |
12. | Audi A4 | 29 | 177 | 1,8% | 2,3% |
13. | Citroën C5 | 28 | 122 | 1,7% | 1,6% |
13. | Volvo S/V60 | 28 | 140 | 1,7% | 1,9% |
15. | Audi A5 | 24 | 135 | 1,5% | 1,8% |
16. | Mazda 6 | 19 | 85 | 1,2% | 1,1% |
17. | Chevrolet MALIBU | 15 | 15 | 0,9% | 0,2% |
18. | Citroën DS5 | 9 | 30 | 0,6% | 0,4% |
19. | Honda ACCORD | 8 | 35 | 0,5% | 0,5% |
19. | Lancia DELTA | 8 | 27 | 0,5% | 0,4% |
Ostatní modely | - | 21 | 160 | 1,3% | 2,1% |
CELKEM | - | 1632 | 7534 | 100,0% | 100,0% |
Půlroční statistika
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2011 mírně zvýšil: o 5,7 %, ze 7.128 na 7.534 aut (+406).
V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb s 2.537 exempláři (její podíl je 33,7 %) před Volkswagenem Passat (1.411, 18,7 %), třetí je Ford Mondeo (729, 9,7 %). Na první trojku tedy tradičně nikdo nemá, čtvrtou příčku obsadila v tomto přehledu Toyota Avensis (291, 3,9 %). Pátý je první zástupce země galského kohouta: Peugeot 508 (282, 3,7 %).
Za ním je našlapáno: šesté je BMW řady 3 (277), sedmý Hyundai i40 (272) a ještě osmý Opel Insignia ztrácí na „lví pětsetosmičku“ pouhých 11 aut (271).
V meziročním srovnání si vedoucí Superb překvapivě pohoršil, ale jen mírně: o 21 vozů (-0,8 %). Passat je bez problémů v kladných číslech (o 20,8 % více, +243 kusů oproti loňsku). Evropská vlajková loď modrého oválu ztratila 93 jednotek (-11,3 %). Toyota Avensis vykazuje mohutný nárůst 140,5 %, respektive 170 exemplářů. Také 508 se zatím zlepšila, byť jen o 10,2 % (+26 registrací).
Králem skokanů by mohl být Hyundai i40 nebo jeho sportovní kolega Genesis Coupé, ale tyto modely se neprodávaly po celý rok 2011. Absolutní procentní jedničkou v půlročním účtování je tím pádem Avensis, jehož čísla jsme již zmiňovali. Více než sto procent už nemá nikdo. Ale co Němci? Trojkový „bavorák“ vykazuje +50.5 %, místo 184 se jich prodalo 277. Pro Mercedes třídy C se rozhodlo se o 75 klientů více, loni jich bylo 154, letos tedy 229 (+48,7 %).
V kusových šplhounech už i40 může být, protože neměla loni nulu. Zatím hlásí +271 registrací. Druhý je Passat a třetí Avensis.
Hitparádě propadáků dominuje model, jehož produkce již skončila: Alfa Romeo 159 se ztrátou přes 46 %. Poté již následují zástupci segmentu, kterým konec výroby rozhodně nehrozí. Renault Laguna má -39,6 %, francouzskou krásku si koupilo jen 171 Čechů místo 283. Sedany a kombi A4 od Audi si našly 177 majitelů, což je o 101 méně než loni. A to znamená -36,3 %. Třetí v této statistice je Mazda 6 (-31,5 %, -39). Laguna tedy vévodí i kusovým ztrátám (-112) před A4 a Mondeem.
Střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda SUPERB | 478 | 2537 | 29,3% | 33,7% |
2. | Volkswagen PASSAT | 280 | 1411 | 17,2% | 18,7% |
3. | Ford MONDEO | 149 | 729 | 9,1% | 9,7% |
4. | Toyota AVENSIS | 67 | 291 | 4,1% | 3,9% |
5. | Peugeot 508 | 44 | 282 | 2,7% | 3,7% |
6. | BMW 3 | 83 | 277 | 5,1% | 3,7% |
7. | Hyundai i40 | 87 | 272 | 5,3% | 3,6% |
8. | Opel INSIGNIA | 53 | 271 | 3,2% | 3,6% |
9. | Mercedes-Benz C | 124 | 229 | 7,6% | 3,0% |
10. | Audi A4 | 29 | 177 | 1,8% | 2,3% |
11. | Renault LAGUNA | 42 | 171 | 2,6% | 2,3% |
12. | Volvo S/V60 | 28 | 140 | 1,7% | 1,9% |
13. | Subaru LEGACY | 36 | 138 | 2,2% | 1,8% |
13. | Audi A5 | 24 | 135 | 1,5% | 1,8% |
15. | Citroën C5 | 28 | 122 | 1,7% | 1,6% |
16. | Mazda 6 | 19 | 85 | 1,2% | 1,1% |
17. | Hyundai GENESIS | 0 | 37 | 0,0% | 0,5% |
18. | Honda ACCORD | 8 | 35 | 0,5% | 0,5% |
19. | Seat EXEO | 2 | 35 | 0,1% | 0,5% |
20. | Citroën DS5 | 9 | 30 | 0,6% | 0,4% |
Ostatní modely | - | 42 | 130 | 2,6% | 1,7% |
CELKEM | - | 1632 | 7534 | 100,0% | 100,0% |