Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Aktuálně se ve střední třídě vrátil do formy Hyundai i40, překvapit ale dokázal i Mercedes-Benz C. První trojka malého českého trhu se nemění.

Červnový trh v této kategorii vykazuje zisk 9,7 %, před rokem bylo nově zaregistrováno rovných 1.488 vozů, letos 1.632 (+144).

Pořadí na prvních třech pozicích měsíčního žebříčku se nemění. Zvítězil opět Superb, tentokrát se 478 kusy a průměrem 29,3 %. Druhý Passat si připsal 280 (17,2 %) a třetí Mondeo 149 vozů (9,1 %). Tradiční díra ovšem za nimi nezeje. Čtvrté místo totiž patří Mercedesu C s vysokými 124 novými registracemi (7,6 %). Pátý je Hyundai i40, který má na kontě 87 aut (5,3 %). Jen o čtyři další zaostala bavorská řada 3.

Ve srovnání s loňským šestým měsícem si Superb polepšil o 5,1 %, loni bylo zaregistrováno 455 kusů. Druhý Passat zaznamenal naopak ztrátu 7 vozů, letos tedy vykazuje -2,4 %. Mondeo hlásí rovněž meziroční pokles, avšak větší: o 19,9 % (ze 186 exemplářů v červnu 2011, tedy -37). C-Klasse si polepšila o 202,4 % (ze 41 registrací o 83). Hyundai i40 zatím porovnávat nelze.

Titul procentního „Skokana roku“ ovšem nepatří „céčku“, nýbrž Toyotě Avensis. Zvedla se o 52 aut z pouhých patnácti (+346,7 %). Následuje trojkové BMW. Aktuální generaci už známe jako sedan i kombi, kupé a kabriolet zůstávají ve starším provedení. „Trojka“ vyskočila o 59 vozů (+245,8 %) z 24. Trojciferný nárůst mají kromě nich a Mercedesu C ještě Toyota Prius a Suzuki Kizashi. V obou případech se jedná o kusové záležitosti mimo pořadí.

A absolutní počty? Tam je lídrem trojcípá hvězda (+83) před BMW 3 a Avensisem.

Nelichotivá nálepka propadáku náleží Audi A4 (z rovných 70 na pouhých 29, tedy -58,6 %), následují jej Volvo S/V60 (-54,1 %, ze 61 na 28) a A5 se čtyřmi kruhy ve znaku (-48,9 %, 24 exemplářů místo 47). Alfu Romeo 159 se skoro -43 % můžeme klidně vynechat, ta není důležitá. Ingolstadt tedy rychle ztrácí dříve vydobyté pozice. Kde jsou ty časy, když A4 byla pravidelně v první pětce? V současnosti spadla také o nejvíce kusů před Mondeem, třetí je Volvo série 60 (-33) a čtvrtá Insignia (-31).

Vznětové Superby si v červnu odvezlo 441 nových majitelů (92,3 % z celkových registrací). Pro volkswageny střední třídy s motory TDI se rozhodlo 241 zákazníků (86,1 %), dalších patnáct zvolilo ekologickou variantu CNG. Ještě mnohem více tvoří turbodiesely u Mercedesu C, který se tak ocitl na bronzu této statistiky. Ten vykazuje 121 kusů a 97,6 %. Naftové Mondeo má na kontě 113 vozů (75,8 %). 83 registrací aut se vznětovými motory u Hyundaie i40 znamená pro tento model 95,4 %. Kromě plynových Passatů se prodalo také 11 hybridů: pět Priusů, čtyři Peugeoty 508 a dvojice Citroënů DS5.

Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda SUPERB478253729,3%33,7%
2.Volkswagen PASSAT280141117,2%18,7%
3.Ford MONDEO1497299,1%9,7%
4.Mercedes-Benz C1242297,6%3,0%
5.Hyundai i40872725,3%3,6%
6.BMW 3832775,1%3,7%
7.Toyota AVENSIS672914,1%3,9%
8.Opel INSIGNIA532713,2%3,6%
9.Peugeot 508442822,7%3,7%
10.Renault LAGUNA421712,6%2,3%
11.Subaru LEGACY361382,2%1,8%
12.Audi A4291771,8%2,3%
13.Citroën C5281221,7%1,6%
13.Volvo S/V60281401,7%1,9%
15.Audi A5241351,5%1,8%
16.Mazda 619851,2%1,1%
17.Chevrolet MALIBU15150,9%0,2%
18.Citroën DS59300,6%0,4%
19.Honda ACCORD8350,5%0,5%
19.Lancia DELTA8270,5%0,4%
Ostatní modely-211601,3%2,1%
CELKEM-16327534100,0%100,0%

Půlroční statistika

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2011 mírně zvýšil: o 5,7 %, ze 7.128 na 7.534 aut (+406).

V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb s 2.537 exempláři (její podíl je 33,7 %) před Volkswagenem Passat (1.411, 18,7 %), třetí je Ford Mondeo (729, 9,7 %). Na první trojku tedy tradičně nikdo nemá, čtvrtou příčku obsadila v tomto přehledu Toyota Avensis (291, 3,9 %). Pátý je první zástupce země galského kohouta: Peugeot 508 (282, 3,7 %).

Za ním je našlapáno: šesté je BMW řady 3 (277), sedmý Hyundai i40 (272) a ještě osmý Opel Insignia ztrácí na „lví pětsetosmičku“ pouhých 11 aut (271).

V meziročním srovnání si vedoucí Superb překvapivě pohoršil, ale jen mírně: o 21 vozů (-0,8 %). Passat je bez problémů v kladných číslech (o 20,8 % více, +243 kusů oproti loňsku). Evropská vlajková loď modrého oválu ztratila 93 jednotek (-11,3 %). Toyota Avensis vykazuje mohutný nárůst 140,5 %, respektive 170 exemplářů. Také 508 se zatím zlepšila, byť jen o 10,2 % (+26 registrací).

Králem skokanů by mohl být Hyundai i40 nebo jeho sportovní kolega Genesis Coupé, ale tyto modely se neprodávaly po celý rok 2011. Absolutní procentní jedničkou v půlročním účtování je tím pádem Avensis, jehož čísla jsme již zmiňovali. Více než sto procent už nemá nikdo. Ale co Němci? Trojkový „bavorák“ vykazuje +50.5 %, místo 184 se jich prodalo 277. Pro Mercedes třídy C se rozhodlo se o 75 klientů více, loni jich bylo 154, letos tedy 229 (+48,7 %).

V kusových šplhounech už i40 může být, protože neměla loni nulu. Zatím hlásí +271 registrací. Druhý je Passat a třetí Avensis.

Hitparádě propadáků dominuje model, jehož produkce již skončila: Alfa Romeo 159 se ztrátou přes 46 %. Poté již následují zástupci segmentu, kterým konec výroby rozhodně nehrozí. Renault Laguna má -39,6 %, francouzskou krásku si koupilo jen 171 Čechů místo 283. Sedany a kombi A4 od Audi si našly 177 majitelů, což je o 101 méně než loni. A to znamená -36,3 %. Třetí v této statistice je Mazda 6 (-31,5 %, -39). Laguna tedy vévodí i kusovým ztrátám (-112) před A4 a Mondeem.

Střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda SUPERB478253729,3%33,7%
2.Volkswagen PASSAT280141117,2%18,7%
3.Ford MONDEO1497299,1%9,7%
4.Toyota AVENSIS672914,1%3,9%
5.Peugeot 508442822,7%3,7%
6.BMW 3832775,1%3,7%
7.Hyundai i40872725,3%3,6%
8.Opel INSIGNIA532713,2%3,6%
9.Mercedes-Benz C1242297,6%3,0%
10.Audi A4291771,8%2,3%
11.Renault LAGUNA421712,6%2,3%
12.Volvo S/V60281401,7%1,9%
13.Subaru LEGACY361382,2%1,8%
13.Audi A5241351,5%1,8%
15.Citroën C5281221,7%1,6%
16.Mazda 619851,2%1,1%
17.Hyundai GENESIS0370,0%0,5%
18.Honda ACCORD8350,5%0,5%
19.Seat EXEO2350,1%0,5%
20.Citroën DS59300,6%0,4%
Ostatní modely-421302,6%1,7%
CELKEM-16327534100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
29. 7. 2012 14:56
Re: Passat a Superb
Tak v tom případě Avensis...
22. 7. 2012 12:02
Re: Passat
Nepotřeboval jsem 4x4 a tak jsem měl na výběr z více značek.Nepopírám ale, že kdybych mě neomezený rozpočet tak jsem 4x4 vzal, nelépe ve spojení s DSG. A Superb je hrozně škaredej, ať dělám co dělám, to auto se mi prostě nelíbí ;-)
22. 7. 2012 12:00
Re: Passat
Třeba je naší prací zrovna to ježdění ;-)
21. 7. 2012 22:12
Re: 80% zakazniku vw a skodovky
Vztahy musis navazovat uz pri koupi. Je fajn ze si tam pripadas jako doma, dostanes kavicku probiras kazdy tyden jak ti rostou deti. No proste idylka.
Avatar - rohYpnol
21. 7. 2012 21:17
Re: Malibu
Jenže třeba Golf je taky masovka a přesto je to stále to nejlepší (jedno z nejlepších přinejmenším) ve třídě 8-s