Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2015: Třídám vévodí Škoda, BMW, Mercedes a Hyundai

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Český trh s novými osobními auty neustále roste. Jak vypadá situace po polovině roku v jednotlivých segmentech?

Lídři jednotlivých tříd jsou vlastně už obehranou písničkou. Všem svým segmentům kraluje domácí okřídlený šíp, pochopitelně s výjimkou MPV, kde Roomster již před časem našel velkou konkurenci v nošovické ix20. Navíc pomalu odchází, jeho odbyt padá a nástupce bude vycházet z Volkswagenu Caddy, má se vyrábět spolu s ním v polské továrně v Poznani. Do konečného čísla nejsou započítávány užitkové verze Praktik.

Škodovka vůbec sklízí na domácím trhu velké úspěchy hlavně díky třetí generaci Fabie, ale hodně se daří i modernizovanému Yetimu. Zbylé řady si ovšem také polepšily. Naopak Hyundai v globálním měřítku uspěl pouze se zmíněným „zvýšeným hatchbackem“.

Oproti „oficiálním“ statistikám Svazu dovozců automobilů jsou v žebříčcích provedené některé změny. Octavia se Superbem se nacházejí vždy o třídu níže, protože vyšším segmentům rozměrově neodpovídají. Příbuzné modely se stejným technickým základem, které výrobci odlišují marketingově, pochopitelně slučujeme. Z kategorie MPV pak byly vyjmuty osobní verze dodávek. Kdo si vedl v jednotlivých kategoriích do konce června nejlépe? Pojďme se podívat ve všech hlavních na aktuální Top 5.

Minivozy

Miniauta z Kolína pořadím nejmenší kategorie nezamíchala a už se jim to určitě nepovede, stejně jako novému Twingu. Citigo zkrátka nedokáže ohrozit nikdo. Nemůže nám však uniknout markantní vzestup Fiatu 500, který navíc aktuálně prošel modernizací, ale její příchod na trh bude ještě nějaký ten čas trvat. I když je mnohem dražší než stájová kolegyně Panda, v odbytu ji letos drtí. Hyundai i10 okupuje druhou příčku. Bratislavské dvojče miniškodovky Volkswagen up! na něj ztrácí. U obou se však vzestupy pohybují kolem poloviny.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO1 9701 63233820,7 %
2.HYUNDAI i1059337621757,7 %
3.VOLKSWAGEN UP!3192249542,4 %
4.FIAT 50026476188247,4 %
5.FIAT PANDA2291953417,4 %

Malé vozy

Třetí Fabia jede! Dokázala si polepšit o skoro 90 %, střídání stráží se zde projevilo velmi pozitivně. Navíc je na ní sympatické, že designem z pera Petra Matušince jde proti proudu. Fiesta je poslední dobou velmi úspěšná, v červnu byla dokonce pátá absolutně mezi modely! Zajímavý je meziroční nárůst Volkswagenu Polo, který překročil 60 %. Zcela opačně je na tom oblá a nedávno znovu modernizovaná Ibiza, která s ním sdílí koncernovou techniku. Ta se propadla o 14 %.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA8 6114 5744 03788,3 %
2.FORD FIESTA2 5122 2902229,7 %
3.VOLKSWAGEN POLO1 7561 08866861,4 %
4.SEAT IBIZA1 1701 361-191-14,0 %
5.DACIA SANDERO1 1191 087322,9 %

Nižší střední třída

Nižší střední třídě vévodí zároveň nejprodávanější auto domácího trhu - Octavia. Rapid je druhý, i když jej mnozí pokládají za malý vůz, ale ty trochu přerůstá. V registracích Golfu už sice není započítávána MPV varianta (dříve Plus, dnes Sportsvan), ale i tak jeho oblíbenost roste, stejně jako výše postavených soupeřů. Naopak mírně klesly registrace u Hyundaie i30, které dokazují současnou kondici automobilky na našem trhu. Prapor Fordu zvedá hodně vysoko také Focus, je pátý se čtyřicetiprocentním plusem oproti stejnému období letopočtu 2014.

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA12 17410 2811 89318,4 %
2.ŠKODA RAPID6 4206 1123085,0 %
3.VOLKSWAGEN GOLF3 7953 26652916,2 %
4.HYUNDAI i302 8613 051-190-6,2 %
5.FORD FOCUS2 0231 44358040,2 %

Střední třída

Velký Superb je i po generační výměně stále první. Poslední evropské auto roku, Volkswagen Passat, jsme spojili s registracemi sportovnějšího CC na základě minulé generace, protože SDA jej ještě loni samostatně nevedl. Dlouhé čekání na nové Mondeo se vyplatilo, komfortnější čtvrté generace se prodal více než dvojnásobek oproti třetí. Hyundai i40 zaznamenal také větší zájem klientů (zejména těch firemních). To už se bohužel nedá říci o jediném zástupci luxusních značek mezi nejlepšími ve střední třídě, BMW série 3 a 4.

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB2 5262 22929713,3 %
2.VOLKSWAGEN PASSAT/CC1 9361 13580170,6 %
3.FORD MONDEO774347427123,1 %
4.HYUNDAI i405334627115,4 %
5.BMW 3 / 4522580-58-10,0 %

Vyšší střední třída

Audi A6 sice ve srovnání s prvním pololetím 2014 získalo, jenže na pětkové BMW to nestačí. A to ani přesto, že si bavorský sok pohoršil o výrazných 127 aut. SDA už mimochodem neuvádí samostatně model Allroad, který je nyní řazen mezi ostatní A6, do počtů série 5 je pak vždy zařazována i verze GT. Mercedes-Benz E včetně kabrioletů a kupé padá, velká Volva sérií 70 a 80 rovněž, ovšem mírněji. Audi A7 dýchají na záda třída CLS s trojcípou hvězdou a mnichovská série 6 (svorně po 68 registracích), takže pátou příčku jistou rozhodně nemá.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW 5445572-127-22,2 %
2.AUDI A63623184413,8 %
3.MERCEDES-BENZ E158217-59-27,2 %
4.VOLVO 70/80140150-10-6,7 %
5.AUDI A769422764,3 %

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních vozů je S W222 s trojcípou hvězdou včetně kupé C217. Výsledky ostatních soupeřů od BMW, Audi, Maserati a Porsche vypadají naprosto tristně. Zbytek nemá šanci vůbec, ať už jde o Jaguar, Lexus, nebo dokonce VW s letitým Phaetonem. „Modrobílou sedmičku“ G11/12 uvidíme v reálu nejdříve na podzim, i když její podobu už automobilka odhalila. Ta by mohla kralování Mercedesu ohrozit, vždyť u končící F01/02 tomu bylo v počátcích její kariéry stejně.

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ S2201705029,4 %
2.BMW 73557-22-38,6 %
3.AUDI A83061-31-50,8 %
4.MASERATI QUATTROPORTE6---
4.PORSCHE PANAMERA611-5-45,5 %

Terénní vozy a SUV

Yeti zaznamenal skoro pětašedesátiprocentní navýšení a patří mu i největší kusový skok. Duster vykazuje oproti němu alespoň polovinu. Segmentem, kam jsou řazena všechna auta do alespoň lehkého terénu však razantně zamával Qashqai (+70 %). Ten zároveň táhne japonskou značku k současným úspěchům. VW Tiguan i Hyundai ix35 se drží také mírně v plusu. V čele rozrůstající se armády malých crossoverů je Renault Captur, velkým SUV dominuje po šesti měsících BMW X5.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI3 0861 8721 21464,9 %
2.DACIA DUSTER1 7971 19560250,4 %
3.NISSAN QASHQAI1 18769848970,1 %
4.VOLKSWAGEN TIGUAN1 10697712913,2 %
5.HYUNDAI ix351 0589599910,3 %

MPV

Třídu čistokrevných MPV ovládá Hyundai ix20, jak už bylo zmíněno v úvodu článku. Roomster, jehož produkce v dubnu skončila, je stále druhý. Razantně však čeří vodu bronzový Golf Sportsvan. A aby toho nebylo málo, VW má v Top 5 i Touran, který konečně prošel na jaře modelovou obměnou. Zástupce Opelu s proti sobě otevíranými dveřmi je ale v poslední době úspěšnější. Merivy se navíc stále prodal skoro dvojnásobek oproti totožnému období loňského roku. Nejoblíbenější osobní dodávku hledejme ve Francii, Citroën Berlingo si zatím koupilo 873 Čechů.

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1-6/2015 [ks]1-6/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix202 7252 12959628,0 %
2.ŠKODA ROOMSTER1 5901 731-141-8,1 %
3.VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN1 060---
4.OPEL MERIVA97550946691,6 %
5.VOLKSWAGEN TOURAN69449420040,5 %

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
6. 7. 2015 13:17
Re: Je to pořád dokola
Ale to auto byt reexporty se na našem trhu prodá. A je to statistika prodeju. Kde to auto skončí je důležité snad jen pro Hyundai.
6. 7. 2015 11:31
Re: Je to pořád dokola
Pokud se ti zdá, že čísla nejsou přesná, tak to máš asi pravdu. Tyhle statistiky nejsou přesné zřejmě v žádném oboru. Např. léčiva se dle komerční statistiky spotřebovávají v objemu cca 32 miliard Kč za rok, ale zde samozřejmě nejsou započítány zpětné rabaty pomocí bonusových kont a nelegální přeprodeje lékárna distributor za účelem exportu, takže reálně to bude pod 25. Podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv je spotřeba 56,5 miliardy Kč ....
6. 7. 2015 10:45
Je to pořád dokola
No řekněme si to narovinu, suchá a nepřesná čísla.Kdyby byl autor textu chytrý, tak nepoužívá na slova "na našem trhu",Je až směšné jak lze vyvodit nazor jak jde trh, prodeje a ještě to okomentovat.Každej "bussinesman"přes prodeje nových aut si tohle přečtě a nevychází to jen tady a dle toho ty auta reexportuje a má zdarma reklamu jak je uspěšný ačkoli je vše kapku jinak.No už vás prostě předělali. >:D :no: