Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: První pětka ve střední třídě stabilní, sedmé místo pro Subaru Legacy

Aleš Dragoun
Diskuze (110)
V říjnovém žebříčku střední třídy se žádná velká změna neudála, boj v první pětce skončil tradičně. Za povšimnutí stojí ovšem sedmé místo Subaru Legacy.

Celkový trh v této kategorii vykazuje v říjnu pokles o 11,9 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.296 vozů, letos 1.142, tedy o 154 méně.

První pětice se po červencovém vítězství Mondea a zářijovém triumfu Passatu vrátila zpět do zajetých kolejí. Nejvyšší příčka náleží Superbu s 327 kusy, druhý Passat velká škodovka z Kvasin tentokrát doslova deklasovala, konkurent z Wolfsburgu má na kontě o 96 vozů méně (233). Třetí Ford Mondeo zaostal oproti Passatu opět výrazně (171). Ze čtvrté příčky stále nikdo Opel Insignia nesesadil, jeho počty ovšem tentokrát klesly na 74 aut. Páté místo patří Audi A4 s rovnými padesáti kusy. S registracemi lídra této kategorie určitě zahýbá směrem vzhůru i varianta Combi, která se v těchto dnech začíná vyrábět.

Zastavme se ještě u spodních příček Top 10, které většinou patří japonským vozům. BMW, případně Mercedesu, Renaultu, či Citroënu. V říjnovém žebříčku došlo k jednomu překvapení, sedmé místo totiž obsadilo Subaru Legacy s 34 nově zaregistrovanými vozy, které prochází generační výměnou. V listopadu navíc dovozce nabízí až čtvrtinovou slevu na vozy modelového roku 2009, tedy již staré čtvrté generace. Připomeňme jen, že již v září byl tento model v Top 10 (devátý), dařilo se mu také začátkem roku 2009. Jinak se běžně objevuje kolem patnáctého místa.

Pouze jeden model z nejlepší pětky si v říjnu polepšil oproti loňsku! Je jím Ford Mondeo, který získal 19,6 %, před rokem bylo zaregistrováno 143 aut. Superb i Passat mají ztráty, i když mírné. Největší model mladoboleslavské automobilky vykazuje pokles 4,7 %, z 343 kusů o 16. Passat je na tom lépe, hlásí -4 vozy, tedy -1,7 %. Audi A4 pokračuje v letošním hlubokém propadu, jeho meziroční pokles tentokrát činí -58,3 % (ze 120). Insignia stále ještě nemá porovnatelný výsledek, proto ji také tentokrát vynecháváme.

Ve statistice postupů tentokráte moc modelů nenajdeme. Mezi nejlepšími dvaceti jsou pouze dva (!), ve zbytku žebříčku, který tentokrát díky nízkému počtu prodaných vozů nezveřejňujeme (většinou se věnujeme prvním 25), je jen jeden další. Titul Skokan roku by tedy měl náležet Kie Magentis, jenže ta rozhodně není prodejným šlágrem, polepšila si ze 3 loňských na 5 letošních vozů (+ 66,7 %). Ocenění si tak odnáší znovu Ford Mondeo, o jehož zlepšení jsme se již zmínili v předchozím odstavci. Plusovou hodnotu pak má kromě těchto dvou ještě Volvo S60, které se do Top 20 těsně nevešlo a navíc se již nevyrábí, čeká netrpělivě na nástupce, jehož oficiální fotografie byly již zveřejněny. Kromě toho si polepšilo ze 3 na 4 kusy, nejedná se tedy o relevantní výsledek. Daleko důležitějším je stejný počet registrací jako loni u Toyoty Avensis, ta se může pochlubit 47 novými vozy.

Propadáky zmiňme tentokrát jen v rychlosti, neboť se ani jeden z těchto modelů do Top 20 nevešel. Lídrem v nelichotivé statistice je v říjnu Saab 9-3 (-88,9 %). Za švédským vozem následují Fiat Croma (-87,5 %) a Hyundai Sonata (-86,7 %).

Střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20091-10/200910/20091-10/2009
1.Škoda SUPERB327272128,6%25,2%
2.Volkswagen PASSAT233206320,4%19,1%
3.Ford MONDEO171152015,0%14,1%
4.Opel INSIGNIA746466,5%6,0%
5.Audi A4505384,4%5,0%
6.Toyota AVENSIS473924,1%3,6%
7.Subaru LEGACY341923,0%1,8%
8.BMW 3313672,7%3,4%
9.Mazda 6294682,5%4,3%
10.Renault LAGUNA272822,4%2,6%
11.Citroën C5252612,2%2,4%
12.Mercedes-Benz C212861,8%2,7%
13.Audi A5 SPORTBACK11171,0%0,2%
14.Honda ACCORD101760,9%1,6%
15.Alfa Romeo 1599710,8%0,7%
15.Toyota PRIUS9560,8%0,5%
17.Peugeot 40782640,7%2,4%
18.Kia MAGENTIS5470,4%0,4%
18.Lexus IS5550,4%0,5%
18.Seat EXEO5440,4%0,4%
-Ostatní modely113201,0%3,0%
-CELKEM114210786100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti stejnému období roku 2008 zvětšil o 6 %, z 10.178 na 10.786 kusů.

Pořadí nejlepších za prvních deset měsíců je naprosto shodné s říjnovým. Vede pochopitelně nadále Škoda Superb s 2.721 kusy ( její podíl se vrátil zpět nad čtvrtinu na 25,2 %) před Volkswagenem Passat (2.063, 19,1 %), třetí je Ford Mondeo (1.520, 14,1 %). Za velkou trojkou, která ovládá bezmála 60 % trhu, zeje pořádná propast. Čtvrtý zůstává Opel Insignia (646, 6 %) a páté je Audi A4 (538, 5 %). Nejbližším pronásledovatelem je Mazda 6 (468, 4,3 %), od A4 jí ale dělí již sedm desítek registrací. Ve střední třídě jsou tak karty rozdány zřejmě do konce roku jasně a v Top 5 se již mnoho měnit nebude.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 755 vozů (38,4 %). Passat zatím lehce získal, má +2 % (o 41 kusů více než loni). Ford je se svou evropskou vlajkovou lodí momentálně velmi úspěšný, oproti loňsku má již +258 vozů (+20,4 %). A4 si pohoršila o 36,9 % z loňských 852, má tedy o 314 registrací méně.

Vznětové Superby si v říjnu odvezlo celkem 246 nových majitelů, jejich podíl na celkových registracích přesahuje těsně tři čtvrtiny, činí 75,2 %. Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 191 zákazníků, mimochodem stejně jako před měsícem (tentokrát 82 %) a naftové Mondeo má na kontě 162 vozů. To je tradičně vysokých 94,7 %, agregáty TDCi jsou ve velkém fordu velmi oblíbené. Méně tvoří turbodiesely u Opelu Insignia, ten vykazuje 45 kusů a 60,8 %. Přeplňované vznětové agregáty jsou u u Audi A4 zastoupeny tentokrát více. Říjnových 40 registrací aut znamená pro tento model 80 %, což jej staví před Superb, takřka na úroveň Passatu.

Aleš Dragoun
Diskuze (110)
Avatar - Subaru4ever
20. 11. 2009 23:21
Re: Legacy
Nejde nesouhlasit (i když s haněním interiéru "mého starého" bych byl zdrženlivější). ... někdo si holt kupuje auto kvůli plastům na přístrojovce a někdo jiný kvůli úplně něčemu jinému ;-)
Avatar - Emel
20. 11. 2009 22:06
Re: Legacy
Možná bez vyložené chyby, možná plně funkční a praktický. Jenže některá konkurence nabízí ještě něco navíc... ať už se bavíme o subjektivním pocitu komfortu, provedení sedaček nebo třeba ne úplně obvyklé výbavě. Každopádně, hlavní devizi Subaru jsou jinde a interiér si oproti minulé verzi dost polepšil, takže by to neměl být důvod si to auto nekoupit... i když důvodem ke koupi asi nebude pro nikoho.
Avatar - Subaru4ever
19. 11. 2009 22:17
Re: Legacy
Jedinou chybou je ovládání palubního počítače pomocí kolíčku v přístrojovém štítu. Zbytek je bezchybný, plně funkční a praktický.
Avatar - Emel
19. 11. 2009 22:13
Re: Legacy
Vevnitř bez chyby, to jsou dost silná slova.
Avatar - saldy
19. 11. 2009 21:55
Re: PR VW
tak samozřejmě se jedná o vadný kus, majitel vozu si určitě dává všechny paragony za naftu do vydání a lze dohledat co tam čepoval, budou se soudit o slovíčka v záručních podmínkách, každý rozumný člověk chápe, že se žádný motor nemůže zadřít v důsledku pár tisíc km přes garančku, majitel si na to měl dát pozor to je pravda ale postup autosalonu je mimořádně nemorální a je dobře, že to bylo alespon v TV.