Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2013: Nových aut je o 2,7 % méně než loni

Aleš Dragoun
Diskuze (153)
Škodovky vévodí domácímu trhu s novými auty ve všech sledovaných kategoriích, ve kterých jsou zastoupeny. V modelovém žebříčku si však pohoršily.

Říjnový trh spadl ve srovnání s říjnem loňského roku o 2,7 %, bylo zaregistrováno přes 16,5 tisíce nových osobních i užitkových vozů. Loni však jejich počet překročil metu 17 tisíc exemplářů. Během deseti měsíců se v České republice prodalo 144.941 automobilů, což je o 7,3 procenta méně než za stejné období 2012.

Nejprodávanější značkou zůstává tuzemská Škoda. V říjnu si „okřídlené šípy“ vybralo 4.915 klientů, což značí meziroční pokles o 9,4 %. Tržní podíl domácího výrobce je těsně pod 30 %. V souboji o celkové stříbro má mírně navrch Volkswagen před Hyundaiem. Do první pětky se protlačil Peugeot, který se ve srovnání s desátým měsícem letopočtu 2012 zlepšil o takřka 16 %. Podobný údaj má na kontě i naturalizovaný Jihokorejec. Pády Škody, VW a Fordu oscilují kolem deseti procent, modrý ovál se však nemůže chlubit výsledkem od ledna, ztratil drsných 28 %.

Český trh v říjnu 2013 – pořadí značek (Top 5)
  Kategorie OA+LUV Tržní podíl změna (měsíc) OA+LUV
  Období 10/2013 10/2013 [%] 1-10/2013
1. Škoda 4915 29,7% -9,4% 41266
2. Volkswagen 1509 9,1% -12,9% 13650
3. Hyundai 1352 8,2% 15,5% 13194
4. Ford 1064 6,4% -11,6% 8888
5. Peugeot 957 5,8% 15,9% 7437
Ostatní značky - 6751 40,8% 1,4% 60506
CELKEM - 16548 100,0% -2,7% 144941

Mezi nejprodávanějšími modely se situace nijak dramaticky nemění. Mladá Boleslav ale už neokupuje první čtyři příčky, jako tomu bylo v září, ale jen pomyslné stupně vítězů. V Top 5 totiž najdeme Golf. Evropská jednička zaznamenala 522 přírůstků do statistik, což je výjimečný počin. Čtvrté místo v celkovém pořadí jí ale patří právem.

Český trh v říjnu 2013 – pořadí modelů (Top 5)
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl
  Období 10/2013 10/2012 10/2013
1. Škoda OCTAVIA 2012 1743 12,2%
2. Škoda FABIA 884 1820 5,3%
3. Škoda RAPID 857 274 5,2%
4. Volkswagen GOLF 522 406 3,2%
5. Hyundai i30 387 442 2,3%
Ostatní modely - 11886 12330 71,8%
CELKEM - 16548 17015 100,0%

Minivozy

Škoda Citigo stále vévodí kategorii nejmenších aut a nemá na ní vůbec nikdo. Bratislavský diblík se sice nedostal ani nad 200 kusů a polovinu podílu, ale i tak se jeho sourozenec up! krčí v koutě. Skóre 196:39 je vypovídající. V neprospěch Citiga mluví prakticky pouze pád o 42 %. Zajímavostí jsou další místa: bronz pro Fiat 500 a čtyřka Sparku. Panda se sem tam mezi nejlepšími objeví. Ale třetí generace obliby druhé nedosahuje, meziroční údaj -70,5 % je opravdu nelichotivý. Kolíňata se tentokrát dopředu neprotlačila, byť Aygo jen těsně. Minisegment se propadl v porovnání s loňským říjnem o hlubokých 41 %. Z modelů vylétla nejvýše „pětistovka“, o 11 kusů, tedy 69 %.

Třída minivozů Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda CITIGO 196 2603 45,9% 51,6%
2. Volkswagen UP 39 368 9,1% 7,3%
3. Fiat 500 27 124 6,3% 2,5%
4. Chevrolet SPARK 25 135 5,9% 2,7%
5. Fiat PANDA 23 333 5,4% 6,6%
Ostatní modely - 117 1478 27,4% 29,3%
CELKEM - 427 5041 100,0% 100,0%

Malé vozy

Výsledky Fabie ukazují, že na novou generaci je již nejvyšší čas. Pravda, ta stávající se sice vyšplhala na 884 přírůstků, jenže před rokem jich bylo 1.820. A to znamená -51,4 %. Třetí řada toho jména přijde již příští rok na jaře, ale novou platformu MQB nedostane. Ibiza a Sandero se mezi nejlepšími usadily asi již natrvalo, na přítomnosti Hyundaie i20 a Fiesty od Fordu se nemění nic. Také malá auta se potýkají s razantními poklesy, v měsíční kategorii jich ubylo skoro 35 %, v roční necelých třicet. Ibiza si v porovnání s desátým měsícem letopočtu 2012 polepšila o 142 %, i20 z Turecka pak získala skoro dvojnásobek registrací (334 oproti 171).

Třída malých vozů Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda FABIA 884 8454 33,6% 33,0%
2. Hyundai i20 334 3145 12,7% 12,3%
3. Ford FIESTA 234 2394 8,9% 9,4%
4. Seat IBIZA 215 1751 8,2% 6,8%
5. Dacia SANDERO 155 1354 5,9% 5,3%
Ostatní modely - 809 8488 30,7% 33,2%
CELKEM - 2631 25586 100,0% 100,0%

Nižší střední třída

Nižší střední třída zůstává suverénně nejpopulárnější kategorií na českém trhu, říjnový odbyt dosáhl 5.983 aut, celkový pak skoro 48,7 tisíce. Je na tom tedy lépe než loni, meziměsíčně získala 32 %, roční čísla jsou o 4,3 tisíce jednotek (10 %) vyšší než za totožné loňské období. Lídrem zůstává Octavia, navíc překonala dvoutisícovou hranici. Na druhém místě se asi nadobro usídlil Rapid, třetí je tentokrát již v úvodu zmíněný Golf a za nošovickou i30 trůní Peugeot 308. Leon zde tentokrát nenajdeme. Akce na výprodejovou první generaci T7 pomohly „lvu“ k navýšení o 144 %. Rapid má ještě více, ale u něj hodnota přes 200 % není úplně vypovídající. Z první pětice se zhoršil vlastně jen zástupce Hyundaie, u kterého najdeme negativní cifru -12,4 %.

Nižší střední třída Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda OCTAVIA 2012 14623 33,6% 30,1%
2. Škoda RAPID 857 6865 14,3% 14,1%
3. Volkswagen GOLF 522 3955 8,7% 8,1%
4. Hyundai i30 387 3789 6,5% 7,8%
5. Peugeot 308 283 1970 4,7% 4,0%
Ostatní modely - 1922 17452 32,1% 35,9%
CELKEM - 5983 48654 100,0% 100,0%

Střední třída

Dosluhující třetí Mondeo má stále zákazníkům evidentně co nabídnout, když se drží těsně pod stupni vítězů. Pád počtů o 56 % sice vypadá hrozivě, ale přejme mu to. První dvě místa jsou jasná: vyhrál Superb před Passatem, navíc oba mají tradičně hodně přes dvě stovky přírůstků. Superb „umí“ i čtyři, tentokrát však jeho výkon začíná trojkou. Bronz patří sedanům a kombi i40 se stylizovaným H v emblému, které vystřelily vzhůru o 109 %, ze 44 jednotek v říjnu 2012 na současných 92. Těsně za největším evropským klasickým osobním fordem skončilo trojkové BMW, a to po započítání nového kupé řady 4. Třída si pohoršila o zhruba 15 % v říjnu i celoročně.

Střední třída Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda SUPERB 349 3197 30,8% 31,4%
2. Volkswagen PASSAT 211 1982 18,6% 19,5%
3. Hyundai i40 92 785 8,1% 7,7%
4. Ford MONDEO 83 656 7,3% 6,4%
5. BMW řady 3 / 4 82 769 7,2% 7,6%
Ostatní modely - 315 2784 27,8% 27,4%
CELKEM - 1132 10173 100,0% 100,0%

Vyšší střední

Stojaté vody vyšší střední třídy ovládají BMW, Audi a Mercedes-Benz. Německé přesile dokáže vzdorovat jen švédské Volvo s trojicí řad 70 a 80. V říjnu bylo sice bronzové, ale na Audi A6 a tradičního vítěze, pátou řadu z Mnichova prostě nestačilo. Trojcípá hvězda má v aktuální Top 5 dva modely, E a CLS, navíc oba jako jediné z nejlepších vykazují plusové hodnoty oproti loňskému desátému měsíci. E-Klasse se zvedla o 39 %, CLS o patnáct, byť se jedná pouze o kusové postupy. Segment však spadl o 18 %, což zrovna lichotivě nezní, stejně jako čtvrtinová ztráta třídního lídra. Od začátku roku se aut vyšší střední třídy prodalo o 467 méně než loni (-18,5 %). A6 ani s Allroadem už BMW 5 do prosince nejspíš nedostihne, rozdíl 121 kusů je příliš velký.

Vyšší střední třída Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. BMW řady 5 83 725 36,2% 35,1%
2. Audi A6 73 530 31,9% 25,7%
3. Volvo S80/V70/XC70 23 211 10,0% 10,2%
4. Mercedes-Benz E 18 242 7,9% 11,7%
5. Mercedes-Benz CLS 15 122 6,6% 5,9%
Ostatní modely - 17 234 7,4% 11,3%
CELKEM - 229 2064 100,0% 100,0%

Luxusní vozy

Žebříček luxusních vozů je tentokrát přeplněný, bodovalo v něm šest modelů. Vládu přebírá nová generace S-Klasse, která porazila bavorskou „sedmičku“ rozdílem dvou registrací (12:10). Ještě Panamera jich zaznamenala alespoň pětici. Ostatní nemá cenu příliš řešit, stejně jako divoké nárůsty. Segment se však vytáhl o 24 % a v prozatímním ročním účtování se jeho čísla dostala na prakticky stejnou úroveň s letopočtem 2012 (-7 jednotek, 209 místo 216). Mercedes-Benz S má na stažení náskoku řady 7 ještě dva měsíce, ale aktuální poměr 50:76 kusům mluví stále v jeho neprospěch.

Luxusní třída Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Mercedes-Benz S 12 50 38,7% 23,9%
2. BMW řady 7 10 76 32,3% 36,4%
3. Porsche PANAMERA 5 27 16,1% 12,9%
4. Jaguar XJ 2 8 6,5% 3,8%
5. Audi A8 1 25 3,2% 12,0%
5. Lexus LS 1 19 3,2% 9,1%
Ostatní modely - 0 4 0,0% 1,9%
CELKEM - 31 209 100,0% 100,0%

Terénní vozy

Terénním autům dominují ta menší, ve většině případů spíše SUV. Yeti se po nešťastném červenci „vzmužil“ a zlato od té doby nikomu nepřenechal. Duster se však vrátil do formy (vždyť má meziroční zisk +128 %) a v říjnu za škodovkou příliš nezaostal. Jak s prodeji zahýbají modernizované modely obou soků, na to si musíme ještě počkat. Zbytek Top 5 je víceméně tradiční: ix35, Tiguan a Qashqai. Hodně na obrátkách nabírá prodej malých crossoverů: Renault Captur to se 74 exempláři dotáhl jako nejlepší z nich na celkovou desítku. Z velkých teréňáků byl nejúspěšnější Mercedes-Benz M. Pikapy našly svého favorita v Toyotě Hilux, kterých se prodalo 31! Terénní třída si polepšila oproti loňskému říjnu o 3 %, od ledna vykazuje stále pád (-5,3 %).

Třída terénních vozů Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období Link 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda YETI 297 2537 11,7% 12,2%
2. Dacia DUSTER 264 1469 10,4% 7,1%
3. Hyundai ix35 199 1710 7,8% 8,2%
4. Volkswagen TIGUAN 193 1405 7,6% 6,8%
5. Nissan QASHQAI 154 1367 6,0% 6,6%
Ostatní modely - 1442 12317 56,6% 59,2%
CELKEM - 2549 20805 100,0% 100,0%

MPV

Roomster pokořil nošovickou ix20 díky užitkovým Praktikům o pouhých 6 jednotek, v celoročním pořadí však na Hyundai nemá. Bronz patří Fordu B-Max, kterému se v Čechách daří, to samé platí i o „pětistovce na steroidech“ od Fiatu s doplňkovým písmenem L. Loni však byla ve statistikách teprve druhý měsíc, takže navýšení počtů o 89 % berme s rezervou. Páté místo náleží většímu Picassu s označením C4. To se tak stalo neoblíbenějším minivanem střední velikosti, mezi obry triumfoval Sharan. MPV jsou celoročně v plusu o 0,8 %, za říjen však spadly (-8 %).

Třída MPV Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2013 1-10/2013 10/2013 1-10/2013
1. Škoda ROOMSTER 287 2750 17,1% 17,1%
2. Hyundai ix20 281 3146 16,8% 19,6%
3. Ford B-MAX 130 1229 7,8% 7,6%
4. Fiat 500L 83 631 4,9% 3,9%
5. Citroën C4 PICASSO 78 721 4,7% 4,5%
Ostatní modely - 818 7594 48,8% 47,3%
CELKEM - 1677 16071 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (153)
11. 11. 2013 18:55
Re: V ČR je skoro přepych prodávat Octavii
Ne, len bezprizorne adorujes testy bez toho, aby si mal vlastny usudok a kontakt s realitou.
Avatar - Ham.
11. 11. 2013 17:23
Re: V ČR je skoro přepych prodávat Octavii
Já tady žádné soudy aniž bych jel v těch autech nevynáším.
11. 11. 2013 14:16
Re: V ČR je skoro přepych prodávat Octavii
Nedoslo, tak stale len kecas. Nevadi, raz sa dockas.
11. 11. 2013 11:57
Re: Nemám rád...
No bral bych to asi takhle po roce sériový výroby se z toho už stane použitelný auto. 2 roky jsou samozřejmě lepší. Nesmí to bejt ale zase moc blízko k výběhu danýho modelu, protože v tu chvíli se automobilka urputně snaží ušetřit kde se dá, takže se pak na takovým autě začnou objevovat závady, kterýma předchozí ročníky paradoxně netrpěly. Zas to asi nejde vztáhnout generelně na každou automobilku. Mám teď na mysli Škodovku.
Avatar - Ham.
11. 11. 2013 11:10
Re: V ČR je skoro přepych prodávat Octavii
Není třeba to okecávat, prostě si v těch autech nejel, ale máš jasno.