Český trh v říjnu 2013: Nových aut je o 2,7 % méně než loni
Říjnový trh spadl ve srovnání s říjnem loňského roku o 2,7 %, bylo zaregistrováno přes 16,5 tisíce nových osobních i užitkových vozů. Loni však jejich počet překročil metu 17 tisíc exemplářů. Během deseti měsíců se v České republice prodalo 144.941 automobilů, což je o 7,3 procenta méně než za stejné období 2012.
Nejprodávanější značkou zůstává tuzemská Škoda. V říjnu si „okřídlené šípy“ vybralo 4.915 klientů, což značí meziroční pokles o 9,4 %. Tržní podíl domácího výrobce je těsně pod 30 %. V souboji o celkové stříbro má mírně navrch Volkswagen před Hyundaiem. Do první pětky se protlačil Peugeot, který se ve srovnání s desátým měsícem letopočtu 2012 zlepšil o takřka 16 %. Podobný údaj má na kontě i naturalizovaný Jihokorejec. Pády Škody, VW a Fordu oscilují kolem deseti procent, modrý ovál se však nemůže chlubit výsledkem od ledna, ztratil drsných 28 %.
Český trh v říjnu 2013 – pořadí značek (Top 5) | |||||
Kategorie | OA+LUV | Tržní podíl | změna (měsíc) | OA+LUV | |
Období | 10/2013 | 10/2013 | [%] | 1-10/2013 | |
1. | Škoda | 4915 | 29,7% | -9,4% | 41266 |
2. | Volkswagen | 1509 | 9,1% | -12,9% | 13650 |
3. | Hyundai | 1352 | 8,2% | 15,5% | 13194 |
4. | Ford | 1064 | 6,4% | -11,6% | 8888 |
5. | Peugeot | 957 | 5,8% | 15,9% | 7437 |
Ostatní značky | - | 6751 | 40,8% | 1,4% | 60506 |
CELKEM | - | 16548 | 100,0% | -2,7% | 144941 |
Mezi nejprodávanějšími modely se situace nijak dramaticky nemění. Mladá Boleslav ale už neokupuje první čtyři příčky, jako tomu bylo v září, ale jen pomyslné stupně vítězů. V Top 5 totiž najdeme Golf. Evropská jednička zaznamenala 522 přírůstků do statistik, což je výjimečný počin. Čtvrté místo v celkovém pořadí jí ale patří právem.
Český trh v říjnu 2013 – pořadí modelů (Top 5) | ||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl | |
Období | 10/2013 | 10/2012 | 10/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 2012 | 1743 | 12,2% |
2. | Škoda FABIA | 884 | 1820 | 5,3% |
3. | Škoda RAPID | 857 | 274 | 5,2% |
4. | Volkswagen GOLF | 522 | 406 | 3,2% |
5. | Hyundai i30 | 387 | 442 | 2,3% |
Ostatní modely | - | 11886 | 12330 | 71,8% |
CELKEM | - | 16548 | 17015 | 100,0% |
Minivozy
Škoda Citigo stále vévodí kategorii nejmenších aut a nemá na ní vůbec nikdo. Bratislavský diblík se sice nedostal ani nad 200 kusů a polovinu podílu, ale i tak se jeho sourozenec up! krčí v koutě. Skóre 196:39 je vypovídající. V neprospěch Citiga mluví prakticky pouze pád o 42 %. Zajímavostí jsou další místa: bronz pro Fiat 500 a čtyřka Sparku. Panda se sem tam mezi nejlepšími objeví. Ale třetí generace obliby druhé nedosahuje, meziroční údaj -70,5 % je opravdu nelichotivý. Kolíňata se tentokrát dopředu neprotlačila, byť Aygo jen těsně. Minisegment se propadl v porovnání s loňským říjnem o hlubokých 41 %. Z modelů vylétla nejvýše „pětistovka“, o 11 kusů, tedy 69 %.
Třída minivozů | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 196 | 2603 | 45,9% | 51,6% |
2. | Volkswagen UP | 39 | 368 | 9,1% | 7,3% |
3. | Fiat 500 | 27 | 124 | 6,3% | 2,5% |
4. | Chevrolet SPARK | 25 | 135 | 5,9% | 2,7% |
5. | Fiat PANDA | 23 | 333 | 5,4% | 6,6% |
Ostatní modely | - | 117 | 1478 | 27,4% | 29,3% |
CELKEM | - | 427 | 5041 | 100,0% | 100,0% |
Malé vozy
Výsledky Fabie ukazují, že na novou generaci je již nejvyšší čas. Pravda, ta stávající se sice vyšplhala na 884 přírůstků, jenže před rokem jich bylo 1.820. A to znamená -51,4 %. Třetí řada toho jména přijde již příští rok na jaře, ale novou platformu MQB nedostane. Ibiza a Sandero se mezi nejlepšími usadily asi již natrvalo, na přítomnosti Hyundaie i20 a Fiesty od Fordu se nemění nic. Také malá auta se potýkají s razantními poklesy, v měsíční kategorii jich ubylo skoro 35 %, v roční necelých třicet. Ibiza si v porovnání s desátým měsícem letopočtu 2012 polepšila o 142 %, i20 z Turecka pak získala skoro dvojnásobek registrací (334 oproti 171).
Třída malých vozů | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 884 | 8454 | 33,6% | 33,0% |
2. | Hyundai i20 | 334 | 3145 | 12,7% | 12,3% |
3. | Ford FIESTA | 234 | 2394 | 8,9% | 9,4% |
4. | Seat IBIZA | 215 | 1751 | 8,2% | 6,8% |
5. | Dacia SANDERO | 155 | 1354 | 5,9% | 5,3% |
Ostatní modely | - | 809 | 8488 | 30,7% | 33,2% |
CELKEM | - | 2631 | 25586 | 100,0% | 100,0% |
Nižší střední třída
Nižší střední třída zůstává suverénně nejpopulárnější kategorií na českém trhu, říjnový odbyt dosáhl 5.983 aut, celkový pak skoro 48,7 tisíce. Je na tom tedy lépe než loni, meziměsíčně získala 32 %, roční čísla jsou o 4,3 tisíce jednotek (10 %) vyšší než za totožné loňské období. Lídrem zůstává Octavia, navíc překonala dvoutisícovou hranici. Na druhém místě se asi nadobro usídlil Rapid, třetí je tentokrát již v úvodu zmíněný Golf a za nošovickou i30 trůní Peugeot 308. Leon zde tentokrát nenajdeme. Akce na výprodejovou první generaci T7 pomohly „lvu“ k navýšení o 144 %. Rapid má ještě více, ale u něj hodnota přes 200 % není úplně vypovídající. Z první pětice se zhoršil vlastně jen zástupce Hyundaie, u kterého najdeme negativní cifru -12,4 %.
Nižší střední třída | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 2012 | 14623 | 33,6% | 30,1% |
2. | Škoda RAPID | 857 | 6865 | 14,3% | 14,1% |
3. | Volkswagen GOLF | 522 | 3955 | 8,7% | 8,1% |
4. | Hyundai i30 | 387 | 3789 | 6,5% | 7,8% |
5. | Peugeot 308 | 283 | 1970 | 4,7% | 4,0% |
Ostatní modely | - | 1922 | 17452 | 32,1% | 35,9% |
CELKEM | - | 5983 | 48654 | 100,0% | 100,0% |
Střední třída
Dosluhující třetí Mondeo má stále zákazníkům evidentně co nabídnout, když se drží těsně pod stupni vítězů. Pád počtů o 56 % sice vypadá hrozivě, ale přejme mu to. První dvě místa jsou jasná: vyhrál Superb před Passatem, navíc oba mají tradičně hodně přes dvě stovky přírůstků. Superb „umí“ i čtyři, tentokrát však jeho výkon začíná trojkou. Bronz patří sedanům a kombi i40 se stylizovaným H v emblému, které vystřelily vzhůru o 109 %, ze 44 jednotek v říjnu 2012 na současných 92. Těsně za největším evropským klasickým osobním fordem skončilo trojkové BMW, a to po započítání nového kupé řady 4. Třída si pohoršila o zhruba 15 % v říjnu i celoročně.
Střední třída | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda SUPERB | 349 | 3197 | 30,8% | 31,4% |
2. | Volkswagen PASSAT | 211 | 1982 | 18,6% | 19,5% |
3. | Hyundai i40 | 92 | 785 | 8,1% | 7,7% |
4. | Ford MONDEO | 83 | 656 | 7,3% | 6,4% |
5. | BMW řady 3 / 4 | 82 | 769 | 7,2% | 7,6% |
Ostatní modely | - | 315 | 2784 | 27,8% | 27,4% |
CELKEM | - | 1132 | 10173 | 100,0% | 100,0% |
Vyšší střední
Stojaté vody vyšší střední třídy ovládají BMW, Audi a Mercedes-Benz. Německé přesile dokáže vzdorovat jen švédské Volvo s trojicí řad 70 a 80. V říjnu bylo sice bronzové, ale na Audi A6 a tradičního vítěze, pátou řadu z Mnichova prostě nestačilo. Trojcípá hvězda má v aktuální Top 5 dva modely, E a CLS, navíc oba jako jediné z nejlepších vykazují plusové hodnoty oproti loňskému desátému měsíci. E-Klasse se zvedla o 39 %, CLS o patnáct, byť se jedná pouze o kusové postupy. Segment však spadl o 18 %, což zrovna lichotivě nezní, stejně jako čtvrtinová ztráta třídního lídra. Od začátku roku se aut vyšší střední třídy prodalo o 467 méně než loni (-18,5 %). A6 ani s Allroadem už BMW 5 do prosince nejspíš nedostihne, rozdíl 121 kusů je příliš velký.
Vyšší střední třída | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | BMW řady 5 | 83 | 725 | 36,2% | 35,1% |
2. | Audi A6 | 73 | 530 | 31,9% | 25,7% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 23 | 211 | 10,0% | 10,2% |
4. | Mercedes-Benz E | 18 | 242 | 7,9% | 11,7% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 15 | 122 | 6,6% | 5,9% |
Ostatní modely | - | 17 | 234 | 7,4% | 11,3% |
CELKEM | - | 229 | 2064 | 100,0% | 100,0% |
Luxusní vozy
Žebříček luxusních vozů je tentokrát přeplněný, bodovalo v něm šest modelů. Vládu přebírá nová generace S-Klasse, která porazila bavorskou „sedmičku“ rozdílem dvou registrací (12:10). Ještě Panamera jich zaznamenala alespoň pětici. Ostatní nemá cenu příliš řešit, stejně jako divoké nárůsty. Segment se však vytáhl o 24 % a v prozatímním ročním účtování se jeho čísla dostala na prakticky stejnou úroveň s letopočtem 2012 (-7 jednotek, 209 místo 216). Mercedes-Benz S má na stažení náskoku řady 7 ještě dva měsíce, ale aktuální poměr 50:76 kusům mluví stále v jeho neprospěch.
Luxusní třída | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Mercedes-Benz S | 12 | 50 | 38,7% | 23,9% |
2. | BMW řady 7 | 10 | 76 | 32,3% | 36,4% |
3. | Porsche PANAMERA | 5 | 27 | 16,1% | 12,9% |
4. | Jaguar XJ | 2 | 8 | 6,5% | 3,8% |
5. | Audi A8 | 1 | 25 | 3,2% | 12,0% |
5. | Lexus LS | 1 | 19 | 3,2% | 9,1% |
Ostatní modely | - | 0 | 4 | 0,0% | 1,9% |
CELKEM | - | 31 | 209 | 100,0% | 100,0% |
Terénní vozy
Terénním autům dominují ta menší, ve většině případů spíše SUV. Yeti se po nešťastném červenci „vzmužil“ a zlato od té doby nikomu nepřenechal. Duster se však vrátil do formy (vždyť má meziroční zisk +128 %) a v říjnu za škodovkou příliš nezaostal. Jak s prodeji zahýbají modernizované modely obou soků, na to si musíme ještě počkat. Zbytek Top 5 je víceméně tradiční: ix35, Tiguan a Qashqai. Hodně na obrátkách nabírá prodej malých crossoverů: Renault Captur to se 74 exempláři dotáhl jako nejlepší z nich na celkovou desítku. Z velkých teréňáků byl nejúspěšnější Mercedes-Benz M. Pikapy našly svého favorita v Toyotě Hilux, kterých se prodalo 31! Terénní třída si polepšila oproti loňskému říjnu o 3 %, od ledna vykazuje stále pád (-5,3 %).
Třída terénních vozů | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | Link | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda YETI | 297 | 2537 | 11,7% | 12,2% | |
2. | Dacia DUSTER | 264 | 1469 | 10,4% | 7,1% | |
3. | Hyundai ix35 | 199 | 1710 | 7,8% | 8,2% | |
4. | Volkswagen TIGUAN | 193 | 1405 | 7,6% | 6,8% | |
5. | Nissan QASHQAI | 154 | 1367 | 6,0% | 6,6% | |
Ostatní modely | - | 1442 | 12317 | 56,6% | 59,2% | |
CELKEM | - | 2549 | 20805 | 100,0% | 100,0% |
MPV
Roomster pokořil nošovickou ix20 díky užitkovým Praktikům o pouhých 6 jednotek, v celoročním pořadí však na Hyundai nemá. Bronz patří Fordu B-Max, kterému se v Čechách daří, to samé platí i o „pětistovce na steroidech“ od Fiatu s doplňkovým písmenem L. Loni však byla ve statistikách teprve druhý měsíc, takže navýšení počtů o 89 % berme s rezervou. Páté místo náleží většímu Picassu s označením C4. To se tak stalo neoblíbenějším minivanem střední velikosti, mezi obry triumfoval Sharan. MPV jsou celoročně v plusu o 0,8 %, za říjen však spadly (-8 %).
Třída MPV | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
Období | 10/2013 | 1-10/2013 | 10/2013 | 1-10/2013 | |
1. | Škoda ROOMSTER | 287 | 2750 | 17,1% | 17,1% |
2. | Hyundai ix20 | 281 | 3146 | 16,8% | 19,6% |
3. | Ford B-MAX | 130 | 1229 | 7,8% | 7,6% |
4. | Fiat 500L | 83 | 631 | 4,9% | 3,9% |
5. | Citroën C4 PICASSO | 78 | 721 | 4,7% | 4,5% |
Ostatní modely | - | 818 | 7594 | 48,8% | 47,3% |
CELKEM | - | 1677 | 16071 | 100,0% | 100,0% |