Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008: Nejoblíbenějšími dodávkami Ford Transit a Citroën Berlingo

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Nejvíce registrací mezi velkými dodávkami v kategorii mezi 3 a 3,5 tunami zaznamenal v roce 2008 Ford Transit. Obdobně se dařilo Citroënu Berlingo mezi menšími užitkovými automobily do 3 tun.

Velké dodávky – Transit před Transporterem

Ford Transit tedy zvítězil, celkem jich bylo za loňský rok zaregistrováno 3.559 kusů, což znamená podíl 25,9 %. Druhé místo okupuje Volkswagen Transporter s 1.871 vozy a 13,6 %) a třetí je v celoročním žebříčku Renault Trafic (1.348, 9,7 %). Nepopulární čtvrtá příčka zbyla na sprintující trojcípou hvězdu (1.296, 9,4 %), Registrace pátého Renaultu Master už zůstaly pod hranicí tisícovky kusů ( (948, 6,9 %), následuje nejúspěšnější z velkých francouzsko-italských trojčat Peugeot Boxer (871, 6,4 %). Na sedmém místě skončilo Iveco Daily se 740 vozy a podílem 5,4 %, osmý je velký Crafter od VW, těch si zákazníci koupili celkem 720 (5,3 %). První desítku uzavírají sourozenci Fiat Ducato (695, 5,1 %) a Citroën Jumper (606, 4,4 %).

Ve srovnání s rokem 2007 si Transit ze 3.211 kusů polepšil o 10,8 %, Transporter si naopak pohoršil o 14,3 % (předloni 2.184 ks).Třetí Trafic zaznamenal nárůst o 11 % z 1.214 kusů. I Sprinter vykazuje mírné zlepšení - z 1.250 o 46 vozů, tedy 3,7 %. Renaultů Master bylo také v roce 2008 o 10,8 % více (předtím 856), polepšil si i Boxer, a to z 828 kusů, tedy o 5,2 %. Iveco Daily hlásí nárůst o 23,7 % (z 598), Volkswagenů Crafter bylo zaregistrováno o 13,5 % více (předloni 635). Poslední dva členové Top 10 si ovšem pohoršili, Ducato o 18,8 % (z 856) a Jumper o 13,1 % (v roce 2007 697).

Třída velkých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2008 1-12/2007 [ks] [%] 1-12/2008
1. Ford TRANSIT 3559 3211 348 10,8% 25,9%
2. Volkswagen TRANSPORTER 1871 2184 -313 -14,3% 13,6%
3. Renault TRAFIC 1348 1214 134 11,0% 9,8%
4. Mercedes-Benz SPRINTER 1296 1250 46 3,7% 9,4%
5. Renault MASTER 948 856 92 10,7% 6,9%
6. Peugeot BOXER 871 828 43 5,2% 6,4%
7. Iveco DAILY 740 598 142 23,7% 5,4%
8. Volkswagen CRAFTER 721 635 86 13,5% 5,3%
9. Fiat DUCATO 695 856 -161 -18,8% 5,1%
10. Citroën JUMPER 606 697 -91 -13,1% 4,4%
11. Hyundai H-1 255 138 117 84,8% 1,9%
12. Opel VIVARO 209 155 54 34,8% 1,5%
13. Renault Truck MASTER 123 104 19 18,3% 0,9%
14. Mitsubishi Fuso CANTER 94 102 -8 -7,8% 0,7%
15. Nissan CABSTAR 93 98 -5 -5,1% 0,7%
16. Opel MOVANO 69 42 27 64,3% 0,5%
17. Nissan INTERSTAR 68 47 21 44,7% 0,5%
18. Nissan PRIMASTAR 58 57 1 1,8% 0,4%
19. Renault Truck MAXITY 56 39 17 43,6% 0,4%
20. Renault Truck MASCOTT 27 4 23 575,0% 0,2%
- Ostatní modely 9 83 -74 -89,2% 0,1%
- CELKEM 13716 13198 518 3,9% 100,0%

Skokanem roku v této třídě je ovšem až dvacátý Renault Mascott. Zatímco předloni byly prodány pouhé čtyři vozy, loni jich bylo 27 (o 575 % více). Druhé místo v této statistice zaujímá celkově jedenáctý Hyundai H-1. Tomu prospěla výměna generací, takže si jihokorejská dodávka polepšila o 84,8 % (ze 138 na 255 kusů). Největší propad zaznamenal v této třídě model, který se do celkové dvacítky ani nevešel – Kia série K. Předloni se prodalo 80 kusů, zatímco v loňském roce pouze šest, což znamená pokles o 92,5 %. Z vozů v tabulce uvedených pak toto nelichotivé prvenství patří Ducatu.

Pesimistická nálada se u podnikatelů a firem v ČR projevila naplno až v závěru roku, kdy registrace dodávek v meziročním srovnání klesaly. V celkových počtech je situace opačná – zatímco v roce 2007 bylo prodáno 13.198 užitkových automobilů této kategorie, v roce 2008 jich bylo o 518 (3,9 %) více.

Mezi menšími dodávkami dominovalo Berlingo

V menší třídě si vítězství odnesl Citroën Berlingo s 2.698 kusy a podílem 27,6 %, své kategorii tedy dominuje podobně jako Transit velkým dodávkám. Na druhém místě skončil Renault Kangoo (1.467, 15 %) a třetí je VW Caddy (1.381, 14,1 %). Na čtvrté příčce najdeme Peugeot Partner (1.182, 12,1 %), nejlepší pětici uzavírá Fiat Dobló s 848 vozy a 8,7 %. Šestý skončil Mercedes-Benz Vito, který sice velikostně odpovídá větším dodávkám typu Transporteru, ale za loňský rok nemá ani jednu registraci ve třídě nad 3,5 tuny. Celkem se prodalo 687 aut, což znamená podíl 7 %. Sedmý Peugeot Expert dosáhl 347 vozů, tedy v procentním vyjádření polovinu registrací Vita (3,5 %). Osmá příčka patří Opelu Combo (328, 3,4 %), devátý je Citroën Jumpy (216, 2,2 %) a nejlepší desítku uzavírá nováček Fiat Fiorino s 210 kusy a podílem 2,1 %. Jeho sourozenci Citroën Nemo a Peugeot Bipper skončili v celkovém pořadí na 12. a 13. místě.

V žebříčku chybí domácí zástupce Škoda Praktik, neboť ve statistikách SDA není tento model veden samostatně. Jeho prodeje se pohybují řádově ve stovkách kusů ročně, konkrétní čísla však nejsou známá.

Citroën Berlingo si v meziročním srovnání pohoršil, v roce 2007 jich bylo 3.021 (loni – 10,7 %). Druhé Kangoo zaznamenalo oproti 1.330 registracím mírné zlepšení o 10,3 %. Kangoo je navíc mezi dodávkami poměrně atypické, protože se prodalo více vozů se zážehovými motory (830, 62,4 %). Caddy se v celoročním žebříčku přiblížil na dostřel předloňským číslům (- 0,6 %, v roce 2007 1.390 vozů). Peugeot Partner se naopak potýká s razantnějším poklesem – z předloňských 1.429 kusů o 17,3 %. Fiatů Dobló si zákazníci koupili v roce 2007 882, ten tedy také ztratil, ale jen 3,9 %. Mercedes-Benz Vito si o 3,8 % polepšil (předloni 662 vozů), razantnější nárůst zaznamenaly také další dva modely v Top 10 – Peugeot Expert o 20,1 % z předloňských 289 kusů a Opel Combo dokonce o 31,2 % (v roce 2007 jich bylo 250). Registrace Citroënu Jumpy naopak poklesly o 3,6 % z 224 vozů. U Fiatu Fiorino pochopitelně meziroční srovnání chybí.

Třída malých a středních dodávek, registrace na českém trhu v roce 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2008 1-12/2007 [ks] [%] 1-12/2008
1. Citroën BERLINGO 2698 3021 -323 -10,7% 27,6%
2. Renault KANGOO 1467 1330 137 10,3% 15,0%
3. Volkswagen CADDY 1381 1390 -9 -0,6% 14,1%
4. Peugeot PARTNER 1182 1429 -247 -17,3% 12,1%
5. Fiat DOBLÓ 848 882 -34 -3,9% 8,7%
6. Mercedes-Benz VITO 687 662 25 3,8% 7,0%
7. Peugeot EXPERT 347 289 58 20,1% 3,5%
8. Opel COMBO 328 250 78 31,2% 3,4%
9. Citroën JUMPY 216 224 -8 -3,6% 2,2%
10. Fiat FIORINO 210 0 210 - 2,1%
11. Fiat SCUDO 161 104 57 54,8% 1,6%
12. Peugeot BIPPER 131 0 131 - 1,3%
13. Citroën NEMO 108 0 108 - 1,1%
14. Nissan KUBISTAR 9 21 -12 -57,1% 0,1%
15. Fiat STRADA 4 9 -5 -55,6% 0,0%
- Ostatní modely 0 1 -1 - 0,0%
- CELKEM 9777 9612 165 1,7% 100,0%

Největší nárůst registrací v této kategorii si na své konto připsal celkově jedenáctý Fiat Scudo, zatímco předloni našel 104 majitelů, loni jich bylo o 54,8 % více, celkem 161. Propadákem roku je Nissan Kubistar (Renault Kangoo s logem Nissanu) s poklesem o 57,1 % (z 21 na 9 vozů), jen těsně jej následuje malý pickup Fiat Strada (z 9 na 4, - 55,6 %). Z modelů, které se prodávají ve větším množství, je na tom nejhůře již zmíněný Peugeot Partner.

Také menších dodávek se loni prodalo více. Zatímco v roce 2007 jich bylo celkem 9.612, loni se celkový objem registrací dostal na 9.777 kusů, vzrostl tedy o 1,7 %. Vzhledem k současné hospodářské situaci však bude mít trh v obou kategoriích lehkých užitkových automobilů letos spíše klesající tendenci.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
5. 2. 2009 13:26
Transit
Transit daleko pred konkureci. :yes: