Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009: Francouzská MPV ovládají trh, vysokým karoseriím zdatně konkuruje dlouhá Dacia

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 4. 2. 2010 • 20:08
24
35
Zobrazit náhledy (24)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
V kategorii středních MPV (resp. MPV nižší střední třídy) se v prosinci dařilo Loganu MCV, nenechal si vzít ani celoroční vítězství.

Z klasických minivanů střední velikosti byl nejúspěšnější Renault Scénic před Citroënem C4 Picasso, stejné pořadí je v prosinci i ve statistice za celý rok.

Měsíční žebříček – Meziroční nárůst o více než 40 procent

Celkové registrace meziročně vzrostly ze 469 na 667 kusů, tedy o 42,2 %. To je opravdu razantní skok.

Rumunské maxikombi Logan MCV, které už se v žebříčku 2010 v této třídě objevovat nebude, zaznamenalo v prosinci 177 registrací, druhý Scénic, který měl tentokrát na kontě 160 vozů, prohrál tedy o 17 kusů. Třetí skončil Citroën C4 Picasso, který měl již velkou ztrátu (61). Peugeotu 3008 se na českém trhu daří, znovu se protlačil do Top 5 (54). Nutno dodat, že v září byl dokonce druhý, ale jinak si drží stabilní umístění i počty kusů. Nejlepší pětku uzavírá se 44 kusy Seat Altea.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Dacia LOGAN MCV 177 1515 26,5% 23,1%
2. Renault SCENIC 160 912 24,0% 13,9%
3. Citroën C4 PICASSO 61 818 9,1% 12,5%
4. Peugeot 3008 54 256 8,1% 3,9%
5. Seat ALTEA 44 470 6,6% 7,2%
6. Ford C-MAX 37 651 5,5% 9,9%
7. Volkswagen TOURAN 28 346 4,2% 5,3%
8. Mercedes-Benz B 27 296 4,0% 4,5%
9. Toyota VERSO 24 126 3,6% 1,9%
10. Opel ZAFIRA 20 158 3,0% 2,4%
11. Citroën XSARA PICASSO 16 344 2,4% 5,3%
12. Ford TOURNEO CONNECT 9 115 1,3% 1,8%
13. Kia CARENS 6 259 0,9% 4,0%
14. Mazda 5 3 111 0,4% 1,7%
15. Toyota COROLLA VERSO 1 132 0,1% 2,0%
- Ostatní modely 0 36 0,0% 0,6%
- CELKEM 667 6545 100,0% 100,0%

Logan MCV si oproti prosinci 2008 polepšil, a to velmi výrazně: o 103,4 %, před necelými čtrnácti měsíci měl na kontě 87 vozů. Ještě větší skok zaznamenal Scénic: +281 % (+118 kusů z pouhých 42). Registrace narostly i u zbylých dvou porovnatelných modelů z první pětice. Citroën C4 Picasso vykazuje +84,8 %, má o 28 vozů více. Seat Altea si polepšil o 25,7 % (+9 aut).

Skokanem roku vyhlašujeme Renault Scénic, nikdo nebyl lepší. Z propadáků vynecháme Toyotu Corolla Verso, jejíž skladové zásoby jsou již minimální. Ze zbylých vozů nejvíce ztratil Ford C-Max, zatímco v prosinci 2008 mu patřilo celkové vítězství s 97 kusy, o rok později jich měl o 60 méně, což stačilo jen na šesté místo (-61,9 %).

U značně přerostlého kombi z produkce Dacie činil podíl vznětových motorů v posledním měsíci loňského roku 24,3 % (43 vozů). Renault Scénic měl takřka polovinu, 45,6 % (73), Citroën C4 Picasso už měl přes hranici 50 procent, přesně 59 % (36), ve stejném duchu pokračoval i Peugeot 3008 (57,4 %, 31 aut). Seatů Altea bylo s agregáty TDI celkem 17, tedy 38,6 %.

Roční žebříček – Změny v odpočtech DPH ani krize trh nezmenšily

Trh v této třídě ztratil za celý loňský rok nakonec minimálně, jen 0,6 %, za stejné období 2008 bylo zaregistrováno celkem 6.587 vozů, v tom nedávno skončeném pak 6.545. Rozdíl tedy činí mizivých 42 kusů.

Pomyslná zlatá medaile patří Loganu MCV, až sedmimístný jezevčík si od ledna do prosince připsal na konto 1.515 nových aut. Druhý skončil Renault Scénic, který je zároveň první v kategorii klasických kompaktních MPV, ten má 912 registrací. Citroën C3 Picasso ztratil další skoro sttovku, skončil třetí s 818 auty. Velké rozdíly pokračují i dále. Čtvrtý je Ford C-Max (651), pátý Seat Altea (470). Ve druhé polovině nejlepší desítky je pořadí ale více nahuštěné. Šestý je VW Touran (346), sedmé místo a 344 kusů je pro desetiletou Xsaru Picasso velkým úspěchem. Osmý skončil Mercedes-Benz B (296), devátá je jihokorejská Kia Carens (259) a Top 10 uzavírá jako nejlepší nováček Peugeot 3008 (256).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) Změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Dacia LOGAN MCV 1515 1704 -189 -11,1% 23,1%
2. Renault SCENIC 912 619 293 47,3% 13,9%
3. Citroën C4 PICASSO 818 728 90 12,4% 12,5%
4. Ford C-MAX 651 448 203 45,3% 9,9%
5. Seat ALTEA 470 452 18 4,0% 7,2%
6. Volkswagen TOURAN 346 401 -55 -13,7% 5,3%
7. Citroën XSARA PICASSO 344 479 -135 -28,2% 5,3%
8. Mercedes-Benz B 296 369 -73 -19,8% 4,5%
9. Kia CARENS 259 204 55 27,0% 4,0%
10. Peugeot 3008 256 0 256 3,9%
11. Opel ZAFIRA 158 297 -139 -46,8% 2,4%
12. Toyota COROLLA VERSO 132 337 -205 -60,8% 2,0%
13. Toyota VERSO 126 0 126 1,9%
14. Ford TOURNEO CONNECT 115 183 -68 -37,2% 1,8%
15. Mazda 5 111 276 -165 -59,8% 1,7%
- Ostatní modely 36 90 -54 -60,0% 0,6%
- CELKEM 6545 6587 -42 -0,6% 100,0%

Registrace Loganu MCV se i přes celkové vítězství meziročně propadly o 11,1 % (-189 vozů). Je nutné připomenout, že do této řady počítáme i dodávkovou (užitkovou verzi), pick-upy pochopitelně nikoliv.

V Top 5 jinak najdeme samé nárůsty. Nejlépe si vedl Scénic, jeho vzestup byl +47,3 %. Předloni totiž našlo své majitele 619 středních vanů s diamantem ve znaku. C4 Picasso vykazuje +12,4 % (+90 aut), počet nových C-Maxů stoupl skoro stejně jako u Scénicu, o 45,3 %, prodalo se jich o 203 více. Seatu Altea se také dařilo (+4 %, předloni 452, loni +18). Touran, Xsara Picasso a Mercedes B se těmito výsledky pochlubit nemohou. Volkswagen ztratil nejméně, jen 13,7 % (-55 aut), Xsara Picasso více než čtvrtinu (-28,2 %, o 135 méně) a konečně béčko 19,8 % (-73 kusů). Kia Carens si jako poslední porovnatelný model z první desítky polepšila o 55 vozů, respektive 27 %.

Skokanem roku v této kategorii je tedy již zmíněný Scénic. Největší propadák ale v první patnáctce nenajdeme. Nelichotivý titul si připisuje Fiat Multipla za pád o 67,6 %, jeho prodeje klesly ze 34 na 11 vozů. Z nabídky importéra však zatím tento extravagantní šestimístný automobil se dvěma řadami sedadel nezmizel.

Jak letos?

Vzhledem k plánovanému přeřazení všech variant Loganu do nižší střední třídy se očekává vítězství Renaultu Scénic, kterého bude ovšem C4 Picasso chtít notně pozlobit. Výsledky Peugeotu 5008 lze jen velmi těžko odhadovat, doufejme, že se mu bude dařit tak dobře, jako menšímu bratříčkovi 3008.

Další novinky hledejme v Asii. V Ženevě se objeví nová generace Mazdy 5, kterou si budou moci zájemci koupit od podzimu. V průběhu roku se dočkáme sériového Chevroletu Orlando, kompaktní minivan chystá i Hyundai, modernizace pak čeká Kiu Carens.

Ještě se zastavme u Fordu. Podobu nového C-Maxu i jeho většího kolegy s přídomkem Grand již známe, do showroomů se dostane ale až na konci letošního roku. V závěru bychom neměli zapomenout na další, v pořadí již druhý facelift VW Touran, který bude následovat čtyři roky po prvním a sedm let po zahájení jeho výroby.

Témata
5. 2. 2010 14:57
Re: MALTA ci MELTA?
Ja si napriek tomu myslím, že relevantný v istej miere je. ;-)
5. 2. 2010 12:21
Re: MALTA ci MELTA?
mas pravdu , dik :-)
5. 2. 2010 09:00
Re: je to realita
;-)
Avatar - pocitac
5. 2. 2010 08:38
Re: je to realita
můžete se dohadovat, můžete nesouhlasit pánové... ale to je asi tak všechno co s tím můžete dělat... Je to realita. >:D :-!
5. 2. 2010 07:33
Re: Bylo by divné....
Ktovie, možno doba, keď si ľudia uvedomia, že MPV je pohodlnejšie, ekonomickejšie a v konečnom dôsledku často aj bezpečnejšie auto ako SUV, ešte príde a zažijeme MPV-boom...

:-) ;-) :-) ;-)
PROSÍME SI DISKUSIU AJ K ČLÁNKOM A TESTOM V MAGAZÍNE. ĎAKUJEME.
:-) ;-) :-) ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud