Český trh v roce 2010: Nejprodávanější SUV a terénní automobily
Malé crossovery
Tomuto podsegmentu vládlo (jak také jinak) Suzuki SX4, které dosáhlo takřka 1.300 registrací (přesně 1.295) a patří mu skoro 70 %.
Druhý Soul dosáhl jen na 308 aut, dvojče SX4 s logem Fiatu skončilo třetí (154 kusů).
Nissan Juke, jediný nováček, urval s 80 exempláři necelých 5 %. Na posledním místě se krčí Toyota Urban Cruiser, jejíž výsledky jsou tristní v celé Evropě.
Jenže, lepší to není ani celkově mezi malými crossovery na našem českém trhu.
Všechny porovnatelné modely si pohoršily, třída klesla celkově o téměř 16 %, z 2.224 na 1.871 kusů. Situace se zlepšila oproti listopadu jen díky lídrovi Suzuki SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedanů se prodává naprosté minimum) si v prosinci koupilo 191 zákazníků.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 1295 | 1388 | -93 | -6,7% | 69,2% |
2. | Kia SOUL | 308 | 543 | -235 | -43,3% | 18,4% |
3. | Fiat SEDICI | 154 | 225 | -71 | -31,6% | 9,2% |
4. | Nissan JUKE | 80 | 0 | 80 | - | 4,8% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 34 | 68 | -34 | -50,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 1871 | 2224 | -353 | -15,9% | 100,0% |
Mezi malými SUV nejlepším nováčkem ix35
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 36,1 %, z 11.876 na 16.168 vozů (+4.292). Pozitivní výsledek ovlivnil příchod několika novinek a zvýšení odbytu u těch modelů, které se nenabízely po celý rok 2009.
Tím je například celkový vítěz Škoda Yeti, který se na trhu objevil na jaře 2009. Loňskému pořadí pak zcela dominoval (4.267, podíl 26,4 %), byl by první, i kdybychom všechny terénní vozy sloučili do jediné kategorie. Druhý skončil Tiguan (1.522, 9,4 %) před Hyundaiem ix35 (1.197, 7,4 %), ten se stal nejúspěšnějším nováčkem roku 2010. Následuje Nissan Qashqai (1.017, 6,3 %), který má jako poslední nad tisícovku kusů. Na páté příčce najdeme Hondu CR-V (795, 4,9 %).
Kia Sportage nakonec japonskou konkurentku nepředstihla, skončila šestá. První desítku doplňují Ford Kuga, Audi Q5, další loňský přírůstek Dacia Duster a BMW X1, které debutovalo před koncem předchozího roku (2009).
Yeti dosáhl vysokého nárůstu 159,7 %. Zatímco Tiguan se oproti loňsku o 26,6 % zlepšil (má o 320 vozů více), Qashqai naopak spadl do záporných hodnot (-8,1 %, -90). Honda CR-V je v nich již drahnou dobu (-18,5 %, o 180 aut méně). Hyundai ix35 samozřejmě porovnatelný není.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Škoda YETI | 4267 | 1643 | 2624 | 159,7% | 26,4% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 1522 | 1202 | 320 | 26,6% | 9,4% |
3. | Hyundai ix35 | 1197 | 0 | 1197 | - | 7,4% |
4. | Nissan QASHQAI | 1017 | 1107 | -90 | -8,1% | 6,3% |
5. | Honda CR-V | 795 | 975 | -180 | -18,5% | 4,9% |
6. | Kia SPORTAGE | 747 | 513 | 234 | 45,6% | 4,6% |
7. | Ford KUGA | 562 | 672 | -110 | -16,4% | 3,5% |
8. | Audi Q5 | 539 | 583 | -44 | -7,5% | 3,3% |
9. | Dacia DUSTER | 523 | 0 | 523 | - | 3,2% |
10. | BMW X1 | 454 | 44 | 410 | 931,8% | 2,8% |
11. | Volvo XC60 | 443 | 638 | -195 | -30,6% | 2,7% |
12. | Toyota RAV4 | 424 | 361 | 63 | 17,5% | 2,6% |
12. | Mazda CX-7 | 410 | 183 | 227 | 124,0% | 2,5% |
14. | Subaru FORESTER | 408 | 417 | -9 | -2,2% | 2,5% |
15. | Kia SORENTO | 344 | 250 | 94 | 37,6% | 2,1% |
16. | Hyundai SANTA FE | 314 | 415 | -101 | -24,3% | 1,9% |
17. | Mitsubishi OUTLANDER | 307 | 426 | -119 | -27,9% | 1,9% |
18. | Suzuki Grand Vitara | 259 | 434 | -175 | -40,3% | 1,6% |
19. | Mitsubishi ASX | 236 | 0 | 236 | - | 1,5% |
20. | Renault KOLEOS | 215 | 274 | -59 | -21,5% | 1,3% |
21. | Mercedes-Benz GLK | 212 | 262 | -50 | -19,1% | 1,3% |
22. | Chevrolet CAPTIVA | 181 | 232 | -51 | -22,0% | 1,1% |
23. | Peugeot 4007 | 123 | 158 | -35 | -22,2% | 0,8% |
24. | Hyundai TUCSON | 113 | 239 | -126 | -52,7% | 0,7% |
25. | Nissan X-TRAIL | 108 | 211 | -103 | -48,8% | 0,7% |
26. | Citroën C-Crosser | 105 | 180 | -75 | -41,7% | 0,6% |
26. | Lada NIVA | 105 | 100 | 5 | 5,0% | 0,6% |
28. | BMW X3 | 72 | 129 | -57 | -44,2% | 0,4% |
29. | Suzuki Jimny | 46 | 64 | -18 | -28,1% | 0,3% |
30. | Land Rover FREELANDER | 44 | 10 | 34 | 340,0% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 76 | 154 | -78 | -50,6% | 0,5% |
- | CELKEM | 16168 | 11876 | 4292 | 36,1% | 100,0% |
Kdo získal prestižní titul Skokan roku? Situace je trochu složitější. Největší nárůst má BMW X1 (+931,8), ale ten se objevil ve statistikách poprvé až v září. Registrace v Top 30 posledního Land Roveru Freelander (+340 %) byly ovlivněny veskrze pozitivní změnou dovozce, ale jedná se o hlavně o kusovou záležitost. Škoda Yeti se začala prodávat v květnu 2009, takže také není plně srovnatelná.
Titul si tedy odnáší Mazda CX-7, která vyskočila ze 183 na 410 vozů (+124 %), zejména díky příchodu vznětového motoru. Kromě ní jsou na to také dobře oba modely jihokorejské Kie, Sportage si připsala takřka padesátiprocentní nárůst, Sorento téměř 40 %. Naopak největší meziroční propad zaznamenal Jeep Patriot (-79,5 %), jeho počty klesly z 39 na pouhých osm aut! Není divu, že v první třicítce chybí. Z té je kromě končícího Hyundaie Tucson nejhorší Nissan X-Trail (-48,8 %, z 211 na 108).
U Škody Yeti činily vznětové motory za uplynulý rok 61,6 % registrací (2.629 kusů). Volkswagen Tiguan má o něco větších 66,6 % a 1.013 přírůstků. Hyundai ix35 dosáhl téměř poloviny turbodieselů (49,9 %, 597). Nissan Qashqai měl tento podíl mnohem menší: 37,2 % (378 vozů), procento naftových kočovníků je tedy z Top 5 nejnižší. U Hondy CR-V je totiž těsně nadpoloviční, ta skončila na 50,6 % (402 aut).
V kategorii menších SUV tedy benzinové pohonné jednotky tvoří nezanedbatelnou část prodeje, ve větších je tomu úplně jinak.
Ve velkých SUV zlato a stříbro pro BMW, bronzový Touareg
Trh největších SUV a offroadů meziročně získal 3,9 %, polepšil si z 3.253 na 3.381 registrací (+128).
Mnichovské automobilce BMW patří v celkovém pořadí pomyslné zlato a stříbro. Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo celkem 476 zákazníků (podíl 14,1 %). X6 si koupilo 383 Čechů (11,3 %). Třetí místo obsadil VW Touareg (332, 9, 8 %), hlavně díky generační výměně. Na čtvrté příčce je Volvo XC90 (329, 9,7 %) a první pětku uzavírá Audi Q7 s 290 vozy a podílem 8,6 %). Přes hranici 100 kusů se dostaly ještě Hyundai ix55, Toyota Land Cruiser a Mercedesy ML a GL. Desátému Porsche Cayenne chyběly k jejímu pokoření pouhé dva.
Počty BMW X5 se nakonec propadly o -1,7 % (ze 484 o 8), přitom ještě v listopadu bylo v mírném zisku. X6 si pohoršila o rovných šest desítek aut (ze 443, tedy o -13,5 %). Touareg se zlepšil o 102 registrací, respektive 44,3 %. Volvo XC90 vykazuje navýšení +37,1 % (o 89 více). Audi Q7 se octlo v záporných hodnotách: -2,4 % a -7 kusů. Stejně jako X5 byla přitom i Q7 v předchozím měsíci ještě v plusu.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | BMW X5 | 476 | 484 | -8 | -1,7% | 14,1% |
2. | BMW X6 | 383 | 443 | -60 | -13,5% | 11,3% |
3. | Volkswagen TOUAREG | 332 | 230 | 102 | 44,3% | 9,8% |
4. | Volvo XC90 | 329 | 240 | 89 | 37,1% | 9,7% |
5. | Audi Q7 | 290 | 297 | -7 | -2,4% | 8,6% |
6. | Hyundai ix55 | 261 | 330 | -69 | -20,9% | 7,7% |
7. | Toyota LAND CRUISER | 251 | 170 | 81 | 47,6% | 7,4% |
8. | Mercedes-Benz ML | 233 | 302 | -69 | -22,8% | 6,9% |
9. | Mercedes-Benz GL | 127 | 108 | 19 | 17,6% | 3,8% |
10. | Porsche CAYENNE | 98 | 61 | 37 | 60,7% | 2,9% |
11. | Lexus RX | 94 | 99 | -5 | -5,1% | 2,8% |
12. | Nissan PATHFINDER | 73 | 125 | -52 | -41,6% | 2,2% |
13. | Jeep Wrangler | 69 | 35 | 34 | 97,1% | 2,0% |
14. | Mitsubishi Pajero | 63 | 87 | -24 | -27,6% | 1,9% |
15. | Mercedes-Benz G | 56 | 8 | 48 | 600,0% | 1,7% |
16. | Land Rover DISCOVERY | 52 | 21 | 31 | 147,6% | 1,5% |
17. | Infiniti FX | 34 | 16 | 18 | 112,5% | 1,0% |
18. | Mazda CX-9 | 26 | 18 | 8 | 44,4% | 0,8% |
18. | Nissan MURANO | 26 | 41 | -15 | -36,6% | 0,8% |
20. | Range Rover Sport | 24 | 7 | 17 | 242,9% | 0,7% |
- | Ostatní modely | 84 | 131 | -47 | -35,9% | 2,5% |
- | CELKEM | 3381 | 3253 | 128 | 3,9% | 100,0% |
Skokanem roku vyhlašujeme Porsche Cayenne (+60,7 %, z 61 na 98), i když najdeme v tabulce ještě větší šplhouny. Jmenujme například Mercedes-Benz G (+600 %, z osmi na 56), dovozce nabídl užitkovou verzi Professional, která zabrala u firemních zákazníků. Dařilo se také modelům britského Land Roveru, ty se zlepšily díky již v menší třídě avizované měně dovozce. Range Rover Sport se tak může pochlubit nárůstem skoro 250 %, Land Rover Discovery má v této kolonce číslo o zhruba 100 menší. Defender se mezi nejlepších dvacet nevešel, má dokonce +1.900 %, Range Rover pak +366,7 %.
Opačné nelichotivé prvenství bychom mohli přiřadit Ssangyongu Kyron, ale vzhledem k existenčním problémům je to neuctivé, stejně jako v případě Rextonu. Náleží tak Subaru Tribeca se ztrátou -68,8 %. Jeho registrace se propadly z 16 na 5 kusů, v první dvacítce jej tedy nenajdeme. Z té je na tom nejhůře Nissan Pathfinder (-41,6 %, 73 místo 125).
Podíly turbodieselů byly loni v této třídě následující: BMW X5 mělo skóre 14:462 ve prospěch naftových agregátů (97 %), BMW X6 vykázalo 86,4 % (u něj toto číslo představuje vysokých 52 benzinů a 331 turbodieselů), Volkswagen Touareg má na kontě 327 aut s nápisem TDI na zádi, což u něj znamená 98,5 %. U zbylých členů první pětice jsou podíly počty a podíly následující: Volvo XC90 si připsalo 313 vozů a 95,1 %, Audi Q7 pak 288, respektive 99,3 %.
Terénní pickupy: Toyota a Mitsubishi porazily Ford
Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme opět velice krátce. Za celý rok se totiž prodalo jen 425 aut, což je o 233 méně než v tom předešlém (-35,4 %).
Celkově zvítězila Toyota Hilux (105 registrací), která vyrvala vítězství Mitsubishi L200 (98). Na třetí příčce se ocitl už v listopadu Ford Ranger a v prosinci si ji udržel (75), nutno ovšem dodat, že v roce 2009 slavil vítězství. Následují Nissany NP300 (67) a luxusnější Navara (53). Zbytek reprezentovaný značkami Mazda, Gonow, Isuzu a Volkswagen prodal dohromady jen 27 pickupů (6,3 % trhu).
Krizi této třídy dokládá i ten fakt, že první pětka se meziročně propadla, nejvíce Navara, která ztratila přes polovinu (2009: 114 kusů, 2010: 53). Jediná Mazda BT si mírně polepšila, ovšem pouze o jediné auto.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Toyota HILUX | 105 | 118 | -13 | -11,0% | 24,7% |
2. | Mitsubishi L200 | 98 | 146 | -48 | -32,9% | 23,1% |
3. | Ford RANGER | 75 | 147 | -72 | -49,0% | 17,6% |
4. | Nissan NP300 PICKUP | 67 | 110 | -43 | -39,1% | 15,8% |
5. | Nissan NAVARA | 53 | 114 | -61 | -53,5% | 12,5% |
6. | Mazda BT | 14 | 13 | 1 | 7,7% | 3,3% |
7. | Gonow GA200 | 8 | 0 | 8 | - | 1,9% |
8. | Isuzu D-MAX | 4 | 0 | 4 | - | 0,9% |
9. | Volkswagen AMAROK | 1 | 0 | 1 | - | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 10 | -10 | -100,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 425 | 658 | -233 | -35,4% | 100,0% |