Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější SUV a terénní automobily

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Škoda Yeti, BMW X5 a Toyota Hilux: to jsou vítězové hlavních kategorií automobilů do terénu v roce 2010.

Malé crossovery

Tomuto podsegmentu vládlo (jak také jinak) Suzuki SX4, které dosáhlo takřka 1.300 registrací (přesně 1.295) a patří mu skoro 70 %.

Druhý Soul dosáhl jen na 308 aut, dvojče SX4 s logem Fiatu skončilo třetí (154 kusů).

Nissan Juke, jediný nováček, urval s 80 exempláři necelých 5 %. Na posledním místě se krčí Toyota Urban Cruiser, jejíž výsledky jsou tristní v celé Evropě.

Jenže, lepší to není ani celkově mezi malými crossovery na našem českém trhu.

Všechny porovnatelné modely si pohoršily, třída klesla celkově o téměř 16 %, z 2.224 na 1.871 kusů. Situace se zlepšila oproti listopadu jen díky lídrovi Suzuki SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedanů se prodává naprosté minimum) si v prosinci koupilo 191 zákazníků.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Suzuki SX412951388-93-6,7%69,2%
2.Kia SOUL308543-235-43,3%18,4%
3.Fiat SEDICI154225-71-31,6%9,2%
4.Nissan JUKE80080-4,8%
5.Toyota URBAN CRUISER3468-34-50,0%2,0%
-CELKEM18712224-353-15,9%100,0%

Mezi malými SUV nejlepším nováčkem ix35

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 36,1 %, z 11.876 na 16.168 vozů (+4.292). Pozitivní výsledek ovlivnil příchod několika novinek a zvýšení odbytu u těch modelů, které se nenabízely po celý rok 2009.

Tím je například celkový vítěz Škoda Yeti, který se na trhu objevil na jaře 2009. Loňskému pořadí pak zcela dominoval (4.267, podíl 26,4 %), byl by první, i kdybychom všechny terénní vozy sloučili do jediné kategorie. Druhý skončil Tiguan (1.522, 9,4 %) před Hyundaiem ix35 (1.197, 7,4 %), ten se stal nejúspěšnějším nováčkem roku 2010. Následuje Nissan Qashqai (1.017, 6,3 %), který má jako poslední nad tisícovku kusů. Na páté příčce najdeme Hondu CR-V (795, 4,9 %).

Kia Sportage nakonec japonskou konkurentku nepředstihla, skončila šestá. První desítku doplňují Ford Kuga, Audi Q5, další loňský přírůstek Dacia Duster a BMW X1, které debutovalo před koncem předchozího roku (2009).

Yeti dosáhl vysokého nárůstu 159,7 %. Zatímco Tiguan se oproti loňsku o 26,6 % zlepšil (má o 320 vozů více), Qashqai naopak spadl do záporných hodnot (-8,1 %, -90). Honda CR-V je v nich již drahnou dobu (-18,5 %, o 180 aut méně). Hyundai ix35 samozřejmě porovnatelný není.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda YETI426716432624159,7%26,4%
2.Volkswagen TIGUAN1522120232026,6%9,4%
3.Hyundai ix35119701197-7,4%
4.Nissan QASHQAI10171107-90-8,1%6,3%
5.Honda CR-V795975-180-18,5%4,9%
6.Kia SPORTAGE74751323445,6%4,6%
7.Ford KUGA562672-110-16,4%3,5%
8.Audi Q5539583-44-7,5%3,3%
9.Dacia DUSTER5230523-3,2%
10.BMW X145444410931,8%2,8%
11.Volvo XC60443638-195-30,6%2,7%
12.Toyota RAV44243616317,5%2,6%
12.Mazda CX-7410183227124,0%2,5%
14.Subaru FORESTER408417-9-2,2%2,5%
15.Kia SORENTO3442509437,6%2,1%
16.Hyundai SANTA FE314415-101-24,3%1,9%
17.Mitsubishi OUTLANDER307426-119-27,9%1,9%
18.Suzuki Grand Vitara259434-175-40,3%1,6%
19.Mitsubishi ASX2360236-1,5%
20.Renault KOLEOS215274-59-21,5%1,3%
21.Mercedes-Benz GLK212262-50-19,1%1,3%
22.Chevrolet CAPTIVA181232-51-22,0%1,1%
23.Peugeot 4007123158-35-22,2%0,8%
24.Hyundai TUCSON113239-126-52,7%0,7%
25.Nissan X-TRAIL108211-103-48,8%0,7%
26.Citroën C-Crosser105180-75-41,7%0,6%
26.Lada NIVA10510055,0%0,6%
28.BMW X372129-57-44,2%0,4%
29.Suzuki Jimny4664-18-28,1%0,3%
30.Land Rover FREELANDER441034340,0%0,3%
-Ostatní modely76154-78-50,6%0,5%
-CELKEM1616811876429236,1%100,0%

Kdo získal prestižní titul Skokan roku? Situace je trochu složitější. Největší nárůst má BMW X1 (+931,8), ale ten se objevil ve statistikách poprvé až v září. Registrace v Top 30 posledního Land Roveru Freelander (+340 %) byly ovlivněny veskrze pozitivní změnou dovozce, ale jedná se o hlavně o kusovou záležitost. Škoda Yeti se začala prodávat v květnu 2009, takže také není plně srovnatelná.

Titul si tedy odnáší Mazda CX-7, která vyskočila ze 183 na 410 vozů (+124 %), zejména díky příchodu vznětového motoru. Kromě ní jsou na to také dobře oba modely jihokorejské Kie, Sportage si připsala takřka padesátiprocentní nárůst, Sorento téměř 40 %. Naopak největší meziroční propad zaznamenal Jeep Patriot (-79,5 %), jeho počty klesly z 39 na pouhých osm aut! Není divu, že v první třicítce chybí. Z té je kromě končícího Hyundaie Tucson nejhorší Nissan X-Trail (-48,8 %, z 211 na 108).

U Škody Yeti činily vznětové motory za uplynulý rok 61,6 % registrací (2.629 kusů). Volkswagen Tiguan má o něco větších 66,6 % a 1.013 přírůstků. Hyundai ix35 dosáhl téměř poloviny turbodieselů (49,9 %, 597). Nissan Qashqai měl tento podíl mnohem menší: 37,2 % (378 vozů), procento naftových kočovníků je tedy z Top 5 nejnižší. U Hondy CR-V je totiž těsně nadpoloviční, ta skončila na 50,6 % (402 aut).

V kategorii menších SUV tedy benzinové pohonné jednotky tvoří nezanedbatelnou část prodeje, ve větších je tomu úplně jinak.

Ve velkých SUV zlato a stříbro pro BMW, bronzový Touareg

Trh největších SUV a offroadů meziročně získal 3,9 %, polepšil si z 3.253 na 3.381 registrací (+128).

Mnichovské automobilce BMW patří v celkovém pořadí pomyslné zlato a stříbro. Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo celkem 476 zákazníků (podíl 14,1 %). X6 si koupilo 383 Čechů (11,3 %). Třetí místo obsadil VW Touareg (332, 9, 8 %), hlavně díky generační výměně. Na čtvrté příčce je Volvo XC90 (329, 9,7 %) a první pětku uzavírá Audi Q7 s 290 vozy a podílem 8,6 %). Přes hranici 100 kusů se dostaly ještě Hyundai ix55, Toyota Land Cruiser a Mercedesy ML a GL. Desátému Porsche Cayenne chyběly k jejímu pokoření pouhé dva.

Počty BMW X5 se nakonec propadly o -1,7 % (ze 484 o 8), přitom ještě v listopadu bylo v mírném zisku. X6 si pohoršila o rovných šest desítek aut (ze 443, tedy o -13,5 %). Touareg se zlepšil o 102 registrací, respektive 44,3 %. Volvo XC90 vykazuje navýšení +37,1 % (o 89 více). Audi Q7 se octlo v záporných hodnotách: -2,4 % a -7 kusů. Stejně jako X5 byla přitom i Q7 v předchozím měsíci ještě v plusu.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.BMW X5476484-8-1,7%14,1%
2.BMW X6383443-60-13,5%11,3%
3.Volkswagen TOUAREG33223010244,3%9,8%
4.Volvo XC903292408937,1%9,7%
5.Audi Q7290297-7-2,4%8,6%
6.Hyundai ix55261330-69-20,9%7,7%
7.Toyota LAND CRUISER2511708147,6%7,4%
8.Mercedes-Benz ML233302-69-22,8%6,9%
9.Mercedes-Benz GL1271081917,6%3,8%
10.Porsche CAYENNE98613760,7%2,9%
11.Lexus RX9499-5-5,1%2,8%
12.Nissan PATHFINDER73125-52-41,6%2,2%
13.Jeep Wrangler69353497,1%2,0%
14.Mitsubishi Pajero6387-24-27,6%1,9%
15.Mercedes-Benz G56848600,0%1,7%
16.Land Rover DISCOVERY522131147,6%1,5%
17.Infiniti FX341618112,5%1,0%
18.Mazda CX-92618844,4%0,8%
18.Nissan MURANO2641-15-36,6%0,8%
20.Range Rover Sport24717242,9%0,7%
-Ostatní modely84131-47-35,9%2,5%
-CELKEM338132531283,9%100,0%

Skokanem roku vyhlašujeme Porsche Cayenne (+60,7 %, z 61 na 98), i když najdeme v tabulce ještě větší šplhouny. Jmenujme například Mercedes-Benz G (+600 %, z osmi na 56), dovozce nabídl užitkovou verzi Professional, která zabrala u firemních zákazníků. Dařilo se také modelům britského Land Roveru, ty se zlepšily díky již v menší třídě avizované měně dovozce. Range Rover Sport se tak může pochlubit nárůstem skoro 250 %, Land Rover Discovery má v této kolonce číslo o zhruba 100 menší. Defender se mezi nejlepších dvacet nevešel, má dokonce +1.900 %, Range Rover pak +366,7 %.

Opačné nelichotivé prvenství bychom mohli přiřadit Ssangyongu Kyron, ale vzhledem k existenčním problémům je to neuctivé, stejně jako v případě Rextonu. Náleží tak Subaru Tribeca se ztrátou -68,8 %. Jeho registrace se propadly z 16 na 5 kusů, v první dvacítce jej tedy nenajdeme. Z té je na tom nejhůře Nissan Pathfinder (-41,6 %, 73 místo 125).

Podíly turbodieselů byly loni v této třídě následující: BMW X5 mělo skóre 14:462 ve prospěch naftových agregátů (97 %), BMW X6 vykázalo 86,4 % (u něj toto číslo představuje vysokých 52 benzinů a 331 turbodieselů), Volkswagen Touareg má na kontě 327 aut s nápisem TDI na zádi, což u něj znamená 98,5 %. U zbylých členů první pětice jsou podíly počty a podíly následující: Volvo XC90 si připsalo 313 vozů a 95,1 %, Audi Q7 pak 288, respektive 99,3 %.

Terénní pickupy: Toyota a Mitsubishi porazily Ford

Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme opět velice krátce. Za celý rok se totiž prodalo jen 425 aut, což je o 233 méně než v tom předešlém (-35,4 %).

Celkově zvítězila Toyota Hilux (105 registrací), která vyrvala vítězství Mitsubishi L200 (98). Na třetí příčce se ocitl už v listopadu Ford Ranger a v prosinci si ji udržel (75), nutno ovšem dodat, že v roce 2009 slavil vítězství. Následují Nissany NP300 (67) a luxusnější Navara (53). Zbytek reprezentovaný značkami Mazda, Gonow, Isuzu a Volkswagen prodal dohromady jen 27 pickupů (6,3 % trhu).

Krizi této třídy dokládá i ten fakt, že první pětka se meziročně propadla, nejvíce Navara, která ztratila přes polovinu (2009: 114 kusů, 2010: 53). Jediná Mazda BT si mírně polepšila, ovšem pouze o jediné auto.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Toyota HILUX105118-13-11,0%24,7%
2.Mitsubishi L20098146-48-32,9%23,1%
3.Ford RANGER75147-72-49,0%17,6%
4.Nissan NP300 PICKUP67110-43-39,1%15,8%
5.Nissan NAVARA53114-61-53,5%12,5%
6.Mazda BT141317,7%3,3%
7.Gonow GA200808-1,9%
8.Isuzu D-MAX404-0,9%
9.Volkswagen AMAROK101-0,2%
-Ostatní modely010-10-100,0%0,0%
-CELKEM425658-233-35,4%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Avatar - JDM
8. 2. 2011 16:11
Re: Shrnutí
někdo islám vidí v užším pojetí někdo v širším .někdo vidí zevnějšek někdo vidí tradici, někdo se opírá o fakta a zkušenosti někdo čte neobjektivní recenze, někdo vychází ze zážitků na vlastní kůži někdo sleduje videa na youtube, někdo dá přednost fyzickému kontaktu někdo se logne na fakebook, někdo si koupí yetiho někdo BMW x1 (nebo cokoliv hezčího , ve stejné výbavě za stejný peníze) Mohamed se ptá proč yeti??????aláhu??proč?
Avatar - saldy
5. 2. 2011 16:51
Re: nejlepší auo na světě
....jo a The Beatles(čti d bítls) jsou legendární kapela >:D ;-)
Avatar - saldy
5. 2. 2011 16:34
Re: nejlepší auo na světě
>:D :yes:
5. 2. 2011 14:47
Re: ???
Musím tě zklamat, ale Superb je podle SDA vyšší střední >:D Takže je to konkurent třeba A7... Tohle dělení je někdy fakt utopie.

Nicméně s myšlenou tvého příspěvku se ztotožňuji. :yes:
5. 2. 2011 14:38
Re: Prapodivné zařazení
Crossover by mělo být vše, co má vlastnosti více než jedné kategorie a neexistuje pro něj kategorie vyhrazená. Třeba X6 je podle mě crossover, byť tady je zařazen mezi velká SUV. Spojuje karoserii kupé s podvozkem velkého SUV. Stejně tak čtyřdveřová kupé, kdyby nebyla tato kategorie osamostatněna, by byla crossovery. Prostě crossover (kříženec) je jiný název pro škatulku "ostatní" :-)