Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější SUV a terénní automobily

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 4. 2. 2011 • 12:42
145
95
Zobrazit náhledy (145)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
Škoda Yeti, BMW X5 a Toyota Hilux: to jsou vítězové hlavních kategorií automobilů do terénu v roce 2010.

Malé crossovery

Tomuto podsegmentu vládlo (jak také jinak) Suzuki SX4, které dosáhlo takřka 1.300 registrací (přesně 1.295) a patří mu skoro 70 %.

Druhý Soul dosáhl jen na 308 aut, dvojče SX4 s logem Fiatu skončilo třetí (154 kusů).

Nissan Juke, jediný nováček, urval s 80 exempláři necelých 5 %. Na posledním místě se krčí Toyota Urban Cruiser, jejíž výsledky jsou tristní v celé Evropě.

Jenže, lepší to není ani celkově mezi malými crossovery na našem českém trhu.

Všechny porovnatelné modely si pohoršily, třída klesla celkově o téměř 16 %, z 2.224 na 1.871 kusů. Situace se zlepšila oproti listopadu jen díky lídrovi Suzuki SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedanů se prodává naprosté minimum) si v prosinci koupilo 191 zákazníků.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Suzuki SX4 1295 1388 -93 -6,7% 69,2%
2. Kia SOUL 308 543 -235 -43,3% 18,4%
3. Fiat SEDICI 154 225 -71 -31,6% 9,2%
4. Nissan JUKE 80 0 80 - 4,8%
5. Toyota URBAN CRUISER 34 68 -34 -50,0% 2,0%
- CELKEM 1871 2224 -353 -15,9% 100,0%

Mezi malými SUV nejlepším nováčkem ix35

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 36,1 %, z 11.876 na 16.168 vozů (+4.292). Pozitivní výsledek ovlivnil příchod několika novinek a zvýšení odbytu u těch modelů, které se nenabízely po celý rok 2009.

Tím je například celkový vítěz Škoda Yeti, který se na trhu objevil na jaře 2009. Loňskému pořadí pak zcela dominoval (4.267, podíl 26,4 %), byl by první, i kdybychom všechny terénní vozy sloučili do jediné kategorie. Druhý skončil Tiguan (1.522, 9,4 %) před Hyundaiem ix35 (1.197, 7,4 %), ten se stal nejúspěšnějším nováčkem roku 2010. Následuje Nissan Qashqai (1.017, 6,3 %), který má jako poslední nad tisícovku kusů. Na páté příčce najdeme Hondu CR-V (795, 4,9 %).

Kia Sportage nakonec japonskou konkurentku nepředstihla, skončila šestá. První desítku doplňují Ford Kuga, Audi Q5, další loňský přírůstek Dacia Duster a BMW X1, které debutovalo před koncem předchozího roku (2009).

Yeti dosáhl vysokého nárůstu 159,7 %. Zatímco Tiguan se oproti loňsku o 26,6 % zlepšil (má o 320 vozů více), Qashqai naopak spadl do záporných hodnot (-8,1 %, -90). Honda CR-V je v nich již drahnou dobu (-18,5 %, o 180 aut méně). Hyundai ix35 samozřejmě porovnatelný není.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Škoda YETI 4267 1643 2624 159,7% 26,4%
2. Volkswagen TIGUAN 1522 1202 320 26,6% 9,4%
3. Hyundai ix35 1197 0 1197 - 7,4%
4. Nissan QASHQAI 1017 1107 -90 -8,1% 6,3%
5. Honda CR-V 795 975 -180 -18,5% 4,9%
6. Kia SPORTAGE 747 513 234 45,6% 4,6%
7. Ford KUGA 562 672 -110 -16,4% 3,5%
8. Audi Q5 539 583 -44 -7,5% 3,3%
9. Dacia DUSTER 523 0 523 - 3,2%
10. BMW X1 454 44 410 931,8% 2,8%
11. Volvo XC60 443 638 -195 -30,6% 2,7%
12. Toyota RAV4 424 361 63 17,5% 2,6%
12. Mazda CX-7 410 183 227 124,0% 2,5%
14. Subaru FORESTER 408 417 -9 -2,2% 2,5%
15. Kia SORENTO 344 250 94 37,6% 2,1%
16. Hyundai SANTA FE 314 415 -101 -24,3% 1,9%
17. Mitsubishi OUTLANDER 307 426 -119 -27,9% 1,9%
18. Suzuki Grand Vitara 259 434 -175 -40,3% 1,6%
19. Mitsubishi ASX 236 0 236 - 1,5%
20. Renault KOLEOS 215 274 -59 -21,5% 1,3%
21. Mercedes-Benz GLK 212 262 -50 -19,1% 1,3%
22. Chevrolet CAPTIVA 181 232 -51 -22,0% 1,1%
23. Peugeot 4007 123 158 -35 -22,2% 0,8%
24. Hyundai TUCSON 113 239 -126 -52,7% 0,7%
25. Nissan X-TRAIL 108 211 -103 -48,8% 0,7%
26. Citroën C-Crosser 105 180 -75 -41,7% 0,6%
26. Lada NIVA 105 100 5 5,0% 0,6%
28. BMW X3 72 129 -57 -44,2% 0,4%
29. Suzuki Jimny 46 64 -18 -28,1% 0,3%
30. Land Rover FREELANDER 44 10 34 340,0% 0,3%
- Ostatní modely 76 154 -78 -50,6% 0,5%
- CELKEM 16168 11876 4292 36,1% 100,0%

Kdo získal prestižní titul Skokan roku? Situace je trochu složitější. Největší nárůst má BMW X1 (+931,8), ale ten se objevil ve statistikách poprvé až v září. Registrace v Top 30 posledního Land Roveru Freelander (+340 %) byly ovlivněny veskrze pozitivní změnou dovozce, ale jedná se o hlavně o kusovou záležitost. Škoda Yeti se začala prodávat v květnu 2009, takže také není plně srovnatelná.

Titul si tedy odnáší Mazda CX-7, která vyskočila ze 183 na 410 vozů (+124 %), zejména díky příchodu vznětového motoru. Kromě ní jsou na to také dobře oba modely jihokorejské Kie, Sportage si připsala takřka padesátiprocentní nárůst, Sorento téměř 40 %. Naopak největší meziroční propad zaznamenal Jeep Patriot (-79,5 %), jeho počty klesly z 39 na pouhých osm aut! Není divu, že v první třicítce chybí. Z té je kromě končícího Hyundaie Tucson nejhorší Nissan X-Trail (-48,8 %, z 211 na 108).

U Škody Yeti činily vznětové motory za uplynulý rok 61,6 % registrací (2.629 kusů). Volkswagen Tiguan má o něco větších 66,6 % a 1.013 přírůstků. Hyundai ix35 dosáhl téměř poloviny turbodieselů (49,9 %, 597). Nissan Qashqai měl tento podíl mnohem menší: 37,2 % (378 vozů), procento naftových kočovníků je tedy z Top 5 nejnižší. U Hondy CR-V je totiž těsně nadpoloviční, ta skončila na 50,6 % (402 aut).

V kategorii menších SUV tedy benzinové pohonné jednotky tvoří nezanedbatelnou část prodeje, ve větších je tomu úplně jinak.

Ve velkých SUV zlato a stříbro pro BMW, bronzový Touareg

Trh největších SUV a offroadů meziročně získal 3,9 %, polepšil si z 3.253 na 3.381 registrací (+128).

Mnichovské automobilce BMW patří v celkovém pořadí pomyslné zlato a stříbro. Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo celkem 476 zákazníků (podíl 14,1 %). X6 si koupilo 383 Čechů (11,3 %). Třetí místo obsadil VW Touareg (332, 9, 8 %), hlavně díky generační výměně. Na čtvrté příčce je Volvo XC90 (329, 9,7 %) a první pětku uzavírá Audi Q7 s 290 vozy a podílem 8,6 %). Přes hranici 100 kusů se dostaly ještě Hyundai ix55, Toyota Land Cruiser a Mercedesy ML a GL. Desátému Porsche Cayenne chyběly k jejímu pokoření pouhé dva.

Počty BMW X5 se nakonec propadly o -1,7 % (ze 484 o 8), přitom ještě v listopadu bylo v mírném zisku. X6 si pohoršila o rovných šest desítek aut (ze 443, tedy o -13,5 %). Touareg se zlepšil o 102 registrací, respektive 44,3 %. Volvo XC90 vykazuje navýšení +37,1 % (o 89 více). Audi Q7 se octlo v záporných hodnotách: -2,4 % a -7 kusů. Stejně jako X5 byla přitom i Q7 v předchozím měsíci ještě v plusu.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. BMW X5 476 484 -8 -1,7% 14,1%
2. BMW X6 383 443 -60 -13,5% 11,3%
3. Volkswagen TOUAREG 332 230 102 44,3% 9,8%
4. Volvo XC90 329 240 89 37,1% 9,7%
5. Audi Q7 290 297 -7 -2,4% 8,6%
6. Hyundai ix55 261 330 -69 -20,9% 7,7%
7. Toyota LAND CRUISER 251 170 81 47,6% 7,4%
8. Mercedes-Benz ML 233 302 -69 -22,8% 6,9%
9. Mercedes-Benz GL 127 108 19 17,6% 3,8%
10. Porsche CAYENNE 98 61 37 60,7% 2,9%
11. Lexus RX 94 99 -5 -5,1% 2,8%
12. Nissan PATHFINDER 73 125 -52 -41,6% 2,2%
13. Jeep Wrangler 69 35 34 97,1% 2,0%
14. Mitsubishi Pajero 63 87 -24 -27,6% 1,9%
15. Mercedes-Benz G 56 8 48 600,0% 1,7%
16. Land Rover DISCOVERY 52 21 31 147,6% 1,5%
17. Infiniti FX 34 16 18 112,5% 1,0%
18. Mazda CX-9 26 18 8 44,4% 0,8%
18. Nissan MURANO 26 41 -15 -36,6% 0,8%
20. Range Rover Sport 24 7 17 242,9% 0,7%
- Ostatní modely 84 131 -47 -35,9% 2,5%
- CELKEM 3381 3253 128 3,9% 100,0%

Skokanem roku vyhlašujeme Porsche Cayenne (+60,7 %, z 61 na 98), i když najdeme v tabulce ještě větší šplhouny. Jmenujme například Mercedes-Benz G (+600 %, z osmi na 56), dovozce nabídl užitkovou verzi Professional, která zabrala u firemních zákazníků. Dařilo se také modelům britského Land Roveru, ty se zlepšily díky již v menší třídě avizované měně dovozce. Range Rover Sport se tak může pochlubit nárůstem skoro 250 %, Land Rover Discovery má v této kolonce číslo o zhruba 100 menší. Defender se mezi nejlepších dvacet nevešel, má dokonce +1.900 %, Range Rover pak +366,7 %.

Opačné nelichotivé prvenství bychom mohli přiřadit Ssangyongu Kyron, ale vzhledem k existenčním problémům je to neuctivé, stejně jako v případě Rextonu. Náleží tak Subaru Tribeca se ztrátou -68,8 %. Jeho registrace se propadly z 16 na 5 kusů, v první dvacítce jej tedy nenajdeme. Z té je na tom nejhůře Nissan Pathfinder (-41,6 %, 73 místo 125).

Podíly turbodieselů byly loni v této třídě následující: BMW X5 mělo skóre 14:462 ve prospěch naftových agregátů (97 %), BMW X6 vykázalo 86,4 % (u něj toto číslo představuje vysokých 52 benzinů a 331 turbodieselů), Volkswagen Touareg má na kontě 327 aut s nápisem TDI na zádi, což u něj znamená 98,5 %. U zbylých členů první pětice jsou podíly počty a podíly následující: Volvo XC90 si připsalo 313 vozů a 95,1 %, Audi Q7 pak 288, respektive 99,3 %.

Terénní pickupy: Toyota a Mitsubishi porazily Ford

Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme opět velice krátce. Za celý rok se totiž prodalo jen 425 aut, což je o 233 méně než v tom předešlém (-35,4 %).

Celkově zvítězila Toyota Hilux (105 registrací), která vyrvala vítězství Mitsubishi L200 (98). Na třetí příčce se ocitl už v listopadu Ford Ranger a v prosinci si ji udržel (75), nutno ovšem dodat, že v roce 2009 slavil vítězství. Následují Nissany NP300 (67) a luxusnější Navara (53). Zbytek reprezentovaný značkami Mazda, Gonow, Isuzu a Volkswagen prodal dohromady jen 27 pickupů (6,3 % trhu).

Krizi této třídy dokládá i ten fakt, že první pětka se meziročně propadla, nejvíce Navara, která ztratila přes polovinu (2009: 114 kusů, 2010: 53). Jediná Mazda BT si mírně polepšila, ovšem pouze o jediné auto.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Toyota HILUX 105 118 -13 -11,0% 24,7%
2. Mitsubishi L200 98 146 -48 -32,9% 23,1%
3. Ford RANGER 75 147 -72 -49,0% 17,6%
4. Nissan NP300 PICKUP 67 110 -43 -39,1% 15,8%
5. Nissan NAVARA 53 114 -61 -53,5% 12,5%
6. Mazda BT 14 13 1 7,7% 3,3%
7. Gonow GA200 8 0 8 - 1,9%
8. Isuzu D-MAX 4 0 4 - 0,9%
9. Volkswagen AMAROK 1 0 1 - 0,2%
- Ostatní modely 0 10 -10 -100,0% 0,0%
- CELKEM 425 658 -233 -35,4% 100,0%

Související články

Témata
Avatar - JDM
8. 2. 2011 16:11
Re: Shrnutí
někdo islám vidí v užším pojetí někdo v širším .někdo vidí zevnějšek někdo vidí tradici, někdo se opírá o fakta a zkušenosti někdo čte neobjektivní recenze, někdo vychází ze zážitků na vlastní kůži někdo sleduje videa na youtube, někdo dá přednost fyzickému kontaktu někdo se logne na fakebook, někdo si koupí yetiho někdo BMW x1 (nebo cokoliv hezčího , ve stejné výbavě za stejný peníze) Mohamed se ptá proč yeti??????aláhu??proč?
Avatar - saldy
5. 2. 2011 16:51
Re: nejlepší auo na světě
....jo a The Beatles(čti d bítls) jsou legendární kapela >:D ;-)
Avatar - saldy
5. 2. 2011 16:34
Re: nejlepší auo na světě
>:D :yes:
5. 2. 2011 14:47
Re: ???
Musím tě zklamat, ale Superb je podle SDA vyšší střední >:D Takže je to konkurent třeba A7... Tohle dělení je někdy fakt utopie.

Nicméně s myšlenou tvého příspěvku se ztotožňuji. :yes:
5. 2. 2011 14:38
Re: Prapodivné zařazení
Crossover by mělo být vše, co má vlastnosti více než jedné kategorie a neexistuje pro něj kategorie vyhrazená. Třeba X6 je podle mě crossover, byť tady je zařazen mezi velká SUV. Spojuje karoserii kupé s podvozkem velkého SUV. Stejně tak čtyřdveřová kupé, kdyby nebyla tato kategorie osamostatněna, by byla crossovery. Prostě crossover (kříženec) je jiný název pro škatulku "ostatní" :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud