Český trh v roce 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti roku 2011 stouply o 13 %, z 19.220 na 21.723 kusů (+2.503).
Prvenství mezi modely získala Škoda Yeti za 4.201 exemplářů, což znamená podíl v segmentu 19,6 %. Druhý Hyundai ix35 má 2.236 aut a podařilo se mu překročit desetiprocentní podíl na trhu (10,3 %). Třetí místo obsadil „kočovník“ Nissan Qashqai (1.857 kusů, 8,5 %), čtvrtý je pak Volkswagen Tiguan, který za Jihokorejcem zaostal o pouhou dvacítku jednotek (1.837) a z koláče tohoto trhu si ukousl úplně stejně. Top 5 uzavírá rumunský horal Dacia Duster, který si připsal 1.648 aut (7,6 %). Trojciferná čísla vykazuje ještě šestá Kia Sportage (1.456). Do nejlepší desítky se vešly i Honda CR-V, Ford Kuga, Volvo XC60 a Mitsubishi ASX.
V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zlepšil o 292 registrací (+7,4 %). Hyundai ix35 Tiguan hlásí také nárůst, navíc větších +22,2 % (+406). Předloni si jich Češi koupili 1.830. V tomto trendu pokračuje také Qashqai. Ten si polepšil o více než slušných 1.015 kusů (+120,5 %). Tiguan vystoupal vzhůru o 24,2 % (+358 aut), Negativní znaménko vykazuje jen Duster, zhoršil se o 29,1 % a 676 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 2.324 vozů.
O nejvíce kusů ze všech se zvedl Qashqai, druhé je v tomto přehledu Audi Q3 (+473) a třetí Range ix35 (+43). Q3 se však neprodávala celý rok 2011, o čemž svědčí i procentní údaj +750,8 %. Ten je ve zveřejňované první třicítce mimochodem nejvyšší. Podobně jsou na tom i Range Rover Evoque (+542,2 %, +244) a dále přerostlý kříženec Fiat Freemont (+479,1 %, ze 43 na 249). Trojciferným navýšením se chlubí ještě již zmíněný Qashqai, u kterého je rozhodně nejrelevantnější.
Procentním propadákem roku z Top 30 se stala Mazda CX-7 (-31,7 % a -71 exemplářů), ale ta už se nevyrábí, probíhá pouze doprodej. Za ní jsou Mitsubishi ASX s -29,3 % (-232) a výše vzpomínaný Duster. Největší kusovou ztrátu má právě rumunské SUV s francouzskými kořeny před nejmenším Japoncem se třemi diamanty do lehčího terénu a překvapivě Audi Q5 (-101, jinak -24,9 %).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla loni Škoda Yeti (2.528 kusů, podíl 59,3 %). U ix35 CRDi činily větších 66,8 % (konkrétně 1.493 aut). Nissan Qashqai dosáhl celkem 1.442 registrací dCi (77,7 %), Volkswagen Tiguan měl 1.294 naftových vozů (70,4 %) a Duster 730 (menších 44,3 %). 28 Dacií pro změnu spalovalo alternativní LPG, 354 dalších pak bioethanol E85. Prodalo se i jediné hybridní Audi Q5.
Pořadí v prosinci vévodil Yeti (317 registrací, podíl 17,4 %). Následuje Hyundai ix35 (227, 12,5 %), Qashqai byl třetí (168, 9,2 %). Čtyřku obsadila Kia Sportage (126, 6,9 %). Pátou pozici získal Tiguan (115, 6,3 %). Stovku překročila ještě šestá Honda CR-V, která prochází generační obměnou, na závěr roku si připsala 101 kusů. Celkový objem trhu v této třídě se meziročně překvapivě snížil o 3,9 %, klesl konkrétně z 1.892 na 1.819 vozů (-73).
Procentním skokanem je kromě statistické perličky v podobě Fiatu Freemont (+150 %) Honda CR-V (+140,5 %). Dvakrát a více už nikdo jiný nemá. Také na kusy vedou společně třetí a čtvrtá generace japonského SUV se stylizovaným H ve znaku (+59). Největší procentní pád z první třicítky si připisuje ruský nezmar Lada Niva (-81,8 %). O největší počet aut se však odporoučela Dacia Duster (-102, -52,3 %).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2012 | |||||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | ||||
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | ||||
1. | Škoda YETI | 4261 | 3969 | 292 | 7,4% | 19,6% | |||
2. | Hyundai ix35 | 2236 | 1830 | 406 | 22,2% | 10,3% | |||
3. | Nissan QASHQAI | 1857 | 842 | 1015 | 120,5% | 8,5% | |||
4. | Volkswagen TIGUAN | 1837 | 1479 | 358 | 24,2% | 8,5% | |||
5. | Dacia DUSTER | 1648 | 2324 | -676 | -29,1% | 7,6% | |||
6. | Kia SPORTAGE | 1456 | 1502 | -46 | -3,1% | 6,7% | |||
7. | Honda CR-V | 772 | 667 | 105 | 15,7% | 3,6% | |||
8. | Ford KUGA | 707 | 573 | 134 | 23,4% | 3,3% | |||
9. | Volvo XC60 | 588 | 599 | -11 | -1,8% | 2,7% | |||
10. | Mitsubishi ASX | 560 | 792 | -232 | -29,3% | 2,6% | |||
11. | Audi Q3 | 536 | 63 | 473 | 750,8% | 2,5% | |||
12. | BMW X3 | 511 | 515 | -4 | -0,8% | 2,4% | |||
13. | BMW X1 | 454 | 466 | -12 | -2,6% | 2,1% | |||
14. | Toyota RAV4 | 395 | 361 | 34 | 9,4% | 1,8% | |||
15. | Subaru FORESTER | 363 | 327 | 36 | 11,0% | 1,7% | |||
16. | Mazda CX-5 | 343 | 0 | 343 | - | 1,6% | |||
17. | Mitsubishi OUTLANDER | 309 | 319 | -10 | -3,1% | 1,4% | |||
18. | Audi Q5 | 304 | 405 | -101 | -24,9% | 1,4% | |||
19. | RANGE ROVER EVOQUE | 289 | 45 | 244 | 542,2% | 1,3% | |||
20. | Chevrolet CAPTIVA | 280 | 146 | 134 | 91,8% | 1,3% | |||
21. | Hyundai SANTA FE | 278 | 334 | -56 | -16,8% | 1,3% | |||
22. | Fiat FREEMONT | 249 | 43 | 206 | 479,1% | 1,1% | |||
23. | Kia SORENTO | 237 | 259 | -22 | -8,5% | 1,1% | |||
24. | Mercedes-Benz GLK | 174 | 199 | -25 | -12,6% | 0,8% | |||
25. | Renault KOLEOS | 172 | 166 | 6 | 3,6% | 0,8% | |||
26. | Mazda CX-7 | 153 | 224 | -71 | -31,7% | 0,7% | |||
27. | Suzuki GRAND VITARA | 129 | 153 | -24 | -15,7% | 0,6% | |||
28. | Citroën C4 AIRCROSS | 109 | 0 | 109 | - | 0,5% | |||
29. | Nissan X-TRAIL | 88 | 89 | -1 | -1,1% | 0,4% | |||
30. | Lada NIVA | 82 | 105 | -23 | -21,9% | 0,4% | |||
Ostatní modely | - | 346 | 424 | -78 | -18,4% | 1,6% | |||
CELKEM | - | 21723 | 19220 | 2503 | 13,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Malá třída nakonec v kladných hodnotách nezůstala, poslední měsíc loňského roku způsobil to, že se propadla do celkové ztráty. Skončila 1,8 % v mínusu, neboť ztratila 46 registrací (-46 z 2.588, tedy nakonec 2.542). Minisegmentu vládlo bezkonkurenčně Suzuki SX4 (1.455 kusů, podíl 57,2 %) před Nissanem Juke (740, 29,1 %). Zbytek získal dohromady necelých 14 %. Třetí skončil Mini Countryman se 128 auty, čtvrtá Kia Soul (108) a pátý Fiat Sedici (91). Opel Mokka do boje zatím příliš nezasáhl.
Countryman si polepšil o 75 aut (+141,5 %), Juke hlásí dvojnásobek, vyskočil z 370 na 740 vozů. Sedici má sice pouze o 46 jednotek více, pořád to však znamená +102,2 %. SX4 naopak ztratilo 21,5 % (-398 z 1.853), Soul vykazuje o 58,4 % méně, což u něj znamená -151 kusů.
Prosincový trh ztratil poměrně značných 42,9 % a 124 registrací z 289. I ten se 111 auty ovládla SX4 před Jukem (35), všichni ostatní v pořadí Countryman, Mokka, Sedici a Soul už měli pod deset přírůstků. Nejvíce procent získal Countryman (+133,3 %), polepšil si ale pouze o čtveřici jednotek. I tak je to však maximální nárůst. Procentním propadákem je Kia Soul (radikálních -89,7 % a -26, prodaly se jen tři). Suzuki SX4 spadlo o 69 aut (-38,3 %).
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2012 | |||||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | ||||
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | ||||
1. | Suzuki SX4 | 1455 | 1853 | -398 | -21,5% | 57,2% | |||
2. | Nissan JUKE | 740 | 370 | 370 | 100,0% | 29,1% | |||
3. | Mini COUNTRYMAN | 128 | 53 | 75 | 141,5% | 5,0% | |||
4. | Kia SOUL | 108 | 259 | -151 | -58,3% | 4,2% | |||
5. | Fiat SEDICI | 91 | 45 | 46 | 102,2% | 3,6% | |||
6. | Opel MOKKA | 20 | 0 | 20 | - | 0,8% | |||
Ostatní modely | - | 0 | 8 | -8 | -100,0% | 0,0% | |||
CELKEM | - | 2542 | 2588 | -46 | -1,8% | 100,0% |